Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar 2021

@Nougat
Jag såg också att Emmerton hade bra villkor i år! En Elit-hingst med de villkoren är ju verkligen förmånligt. :) Har också bara hört trevligt om hans avkommor! Men här ska det bli en ren ponny. ;)
 
Nu slänger jag mig in här iaf. 😱😍

Råkade ju gå in på Språngrulla (aja baja egentligen 😅😱) och kom ju på att Emmerton har bra villkor och jag skulle ju vilja ha en häst som är lite större än min Doris egentligen, så funderar på att seminera om med honom?. Dessutom vet man vad han har presterat och hur avkommorna verkar, Doris är ädel och sportig i typen och fick hopp-diplom (9-8) förra året på sitt unghästtest som 3 å

Har också träffat på avkommor som
både går med mer proffs och en mer vanlig ryttare som mig, alla trevliga i psyket.

Hon är beräknad att föla runt mitten på maj (nu dräktig med Gasque RP 165)

Så då har man ju juni-aug. på sig att seminera om och få dräktigt.

Så funderar på att sälja årets föl (varit tanken egentligen hela tiden), seminera om, och behålla nästa års föl 🤔😇😍
Jag säger lets do it. Älskar Emmerton avkommor 😄
 
Är det någon här i tråden som sett/är bekant med Oneofakinds moder? Jag gillar honom skarpt och gillar Amiral mycket men skulle gärna vilja se eller höra något om moderns exteriör.
Jag gick på Bollerup som elev 96-99. Fick förmånen att då ställa ut Nutellas avkomma Ragusa som föl.Nutella halvsyster till Amiral (samma mamma) Nutella var en underbart sto, väldigt vänligt sto och jag glömmer aldrig hennes skritt! Hennes föl Ragusa gick till final på Elmia vilken upplevelse för en 18-åring och få visa föl där. Dessa två hästar väckte mitt avelsintresse ännu mer och jag bär alltid med mig dem i mitt hjärta. Speciellt Nutella:love: Idag har jag själv Oneofakind som aspirant till mitt sto men jag har inte bestämt mig ännu. Vet inte om Torsten Eliasson är i livet men annars hade jag varit dig hade jag kontaktat honom, han kan/kunde allt om denna stam :)
 
Jag är väldigt förtjust i Luxus, men har också hört om just dåliga simmare. Hade dock väldigt gärna gjort ett försök nåt år. Är det någon som vet hur fertiliteten ser ut för hans döttrar? Kan man hitta sådan info nånstans?
Du tänker att hans dåliga fertilitet kan ha gått vidare till döttrarna? Var det inte något strul med vätskan och transporten, för det var bättre dräktighet på honom på samma station eller minns jag fel? Hur som så försökte jag hela sommaren i fjol att få en Luxus-dotter dräktig utan resultat, vi kunde inte hitta någon riktig orsak och hennes mamma var väldigt lätt att få dräktig. Inte ens tänkt tanken att det skulle kunna komma därifrån.
 
Är det någon här i tråden som sett/är bekant med Oneofakinds moder? Jag gillar honom skarpt och gillar Amiral mycket men skulle gärna vilja se eller höra något om moderns exteriör.
Jag har också fastnat för honom! Kanske ändå får välja sto efter hingst som någon föreslog 🙈
 
Är det någon här i tråden som sett/är bekant med Oneofakinds moder? Jag gillar honom skarpt och gillar Amiral mycket men skulle gärna vilja se eller höra något om moderns exteriör.

Mormor Ravella var verksam i aveln när jag gick på Bollerup och kommer ihåg 5 andra av hennes avkommor som vi hade att göra med, men Zarella var bara 1 år när jag slutade så minns inte så mycket av henne.
 
Du tänker att hans dåliga fertilitet kan ha gått vidare till döttrarna? Var det inte något strul med vätskan och transporten, för det var bättre dräktighet på honom på samma station eller minns jag fel? Hur som så försökte jag hela sommaren i fjol att få en Luxus-dotter dräktig utan resultat, vi kunde inte hitta någon riktig orsak och hennes mamma var väldigt lätt att få dräktig. Inte ens tänkt tanken att det skulle kunna komma därifrån.

Jag jobbar på jordbruk och har ansvar för avelsarbetet på korna, och där är det väldigt mycket mer statistisk och väldigt tydligt att just fertiliteten går i arv. Därav min tanke. Sen har jag inget belägg alls för om det är så med Luxus, eller på hästsidan öht, men det var en fundering som dök upp. Hade jag inte haft så himla långt så hade jag gärna parkerat mitt sto på hans seminstation för att ge det ett försök! :)
 
Jag jobbar på jordbruk och har ansvar för avelsarbetet på korna, och där är det väldigt mycket mer statistisk och väldigt tydligt att just fertiliteten går i arv. Därav min tanke. Sen har jag inget belägg alls för om det är så med Luxus, eller på hästsidan öht, men det var en fundering som dök upp. Hade jag inte haft så himla långt så hade jag gärna parkerat mitt sto på hans seminstation för att ge det ett försök! :)
Inte ens tänkt den tanken. Men jag tänkte inte försöka betäcka henne i år i alla fall.
 
Jag jobbar på jordbruk och har ansvar för avelsarbetet på korna, och där är det väldigt mycket mer statistisk och väldigt tydligt att just fertiliteten går i arv. Därav min tanke. Sen har jag inget belägg alls för om det är så med Luxus, eller på hästsidan öht, men det var en fundering som dök upp. Hade jag inte haft så himla långt så hade jag gärna parkerat mitt sto på hans seminstation för att ge det ett försök! :)

Fertilitet är ärftligt även hos hästar, men tyvärr tillmäter vin inge den egenskapen alls lila mycket som annan avel gör. Det beror såklart på att våra djur i första hand ska prestera och inte avla, men det är ändå synd.

Vad gäller just Luxus tror jag kanske (killgissar) att det är något annat ”fel” eftersom han avviker så remarkabelt. Han har väl inte så många döttrar så det är nog svårt att veta om det nedärvts, åtminstone än så länge.
 
Jag har ett treårigt sto e. Orlando ue. Cohiba. Fått 84 procent på fölbedömning, jättefin trav och galopp. Morbror är liberace for u. Hoppar ok. Gudasnäll. Lite långsam av sig.

Funderar på att lägga Sibelius på henne, är det dumt? Gången är verkligen det som utmärker henne. Vore det smartare med Colmander eller Mr Vain? Känns tråkigare...
 
Du tänker att hans dåliga fertilitet kan ha gått vidare till döttrarna? Var det inte något strul med vätskan och transporten, för det var bättre dräktighet på honom på samma station eller minns jag fel? Hur som så försökte jag hela sommaren i fjol att få en Luxus-dotter dräktig utan resultat, vi kunde inte hitta någon riktig orsak och hennes mamma var väldigt lätt att få dräktig. Inte ens tänkt tanken att det skulle kunna komma därifrån.
Tänker inte du på Dahlwinnie? Jag har för mig att han var väldigt dålig på skick men att de lyckades lösa problemet med en annan förpackning vid skick. Tror inte det var Luxus i alla fall.
 
Jag har tänkt en del på fertilitet hos stona. Jag har ju lite fullblod och de har alltid tagit sig direkt på första brunsten. Väldigt tacksam för det. Om det är ren tur eller fullblodsaveln har större utselektering av icke fertila individer pga naturlig betäckning har jag ingen aning om
 
Jag har ett treårigt sto e. Orlando ue. Cohiba. Fått 84 procent på fölbedömning, jättefin trav och galopp. Morbror är liberace for u. Hoppar ok. Gudasnäll. Lite långsam av sig.

Funderar på att lägga Sibelius på henne, är det dumt? Gången är verkligen det som utmärker henne. Vore det smartare med Colmander eller Mr Vain? Känns tråkigare...
Hade inte lagt Sibelius på henne. Däremot låter Colmander som ett bra val. Men jag avlar ju hoppning så för mig blir det slöseri att lägga gångartshingst på så fin stam.
 
Tänker inte du på Dahlwinnie? Jag har för mig att han var väldigt dålig på skick men att de lyckades lösa problemet med en annan förpackning vid skick. Tror inte det var Luxus i alla fall.
Det vet jag inte, men har för mig att de hade bytt spädningsvätska inför säsongen jag betäckt men är inte alls säker. Jag fick ju dräktigt med honom så jag var ju nöjd sen!
 
Mormor Ravella var verksam i aveln när jag gick på Bollerup och kommer ihåg 5 andra av hennes avkommor som vi hade att göra med, men Zarella var bara 1 år när jag slutade så minns inte så mycket av henne.
Intressant! Jag funderar på vilken typ man kan förvänta sig att han förärver och har lyckats spåra upp bilder på Flamkella, avkommor till Ravella och enstaka på Zarella. Minns du Ravella väl?
 
Intressant! Jag funderar på vilken typ man kan förvänta sig att han förärver och har lyckats spåra upp bilder på Flamkella, avkommor till Ravella och enstaka på Zarella. Minns du Ravella väl?

Inte jätteväl, hon hade ju varit avelssto i några år så var väl inte lika snygg i kroppen som när hon fick 9-9 på typ och HHB som 3-åring ;) . Men många av avkommorna var åt det större hållet, pampiga med fin resning och överlinje och taktmässiga rörelser med ganska bra schvung för "skolhästar".

Vi hade Remington som skolhäst i körning om jag minns rätt. Han var mångas favorit där. Daniella var med i "vår" unghästgrupp, fin häst med bra typ och skritt framförallt. Lorelei skulle ha föl det året vi var där, Beatrice hade vi på unghästlektioner innan vi fick börja rida in själv.
 
Inte jätteväl, hon hade ju varit avelssto i några år så var väl inte lika snygg i kroppen som när hon fick 9-9 på typ och HHB som 3-åring ;) . Men många av avkommorna var åt det större hållet, pampiga med fin resning och överlinje och taktmässiga rörelser med ganska bra schvung för "skolhästar".

Vi hade Remington som skolhäst i körning om jag minns rätt. Han var mångas favorit där. Daniella var med i "vår" unghästgrupp, fin häst med bra typ och skritt framförallt. Lorelei skulle ha föl det året vi var där, Beatrice hade vi på unghästlektioner innan vi fick börja rida in själv.

Kul att höra! Jag är sjukligt rädd för Oneofakinds typ just för att vi säljer föl och även om stoet jag tänker honom till är stor och långlinjerad var mamman en jättetax. Räknar man inte Flamkella själv så har de jag hittat på mödernesidan överensstämt rätt bra med din erfarenhet, ganska pampiga med fin resning. Är fölen fina nästa år kanske man skulle våga chansa då... Hade lekt lite med tanken på att köpa frysdos efter Amiral och stoppa in också, men det kanske blir för bakåtsträvande :angel:
 
Kul att höra! Jag är sjukligt rädd för Oneofakinds typ just för att vi säljer föl och även om stoet jag tänker honom till är stor och långlinjerad var mamman en jättetax. Räknar man inte Flamkella själv så har de jag hittat på mödernesidan överensstämt rätt bra med din erfarenhet, ganska pampiga med fin resning. Är fölen fina nästa år kanske man skulle våga chansa då... Hade lekt lite med tanken på att köpa frysdos efter Amiral och stoppa in också, men det kanske blir för bakåtsträvande :angel:
Du verkar ha bra koll, av det du sett av Oneofakind vilken typ av ston tror du han passar och vad ska man se upp med? Avelsrådet var väl bara "till inte alltför korta ston"? Är bra att ha någon fler att bolla med...
 
Du verkar ha bra koll, av det du sett av Oneofakind vilken typ av ston tror du han passar och vad ska man se upp med? Avelsrådet var väl bara "till inte alltför korta ston"? Är bra att ha någon fler att bolla med...

Jag tycker både han är kort och väldigt kortlinjerad, kombinerat med att han är gracil, men ändå med trevligare proportioner än sin far (och mindre rakhasig). Redan nu ser han väldigt liten och kort ut med YÖ på ryggen, och eftersom han bara är tre kommer det tillkomma en del massa. Jag skulle lägga ädla och långlinjerade ston på honom, gärna med god längd och lätthet framför sadeln, samt långa ben. Moderna helt enkelt. Med tanke på att Zack ligger bakom (Oneofakinds mamma var 172 som treåring) och att TH är en embryotransfer ur ett litet bärarsto hade jag nog inte kallt räknat med att han nödvändigtvis mindskar på mankhöjden så mycket, men vem vet. Jag tror han kommer ge fin "studs" i gångarterna och förhoppningsvis gott arbetshuvud. Tycker hans skritt är lite bättre än pappans, inte riktigt lika enorm, men han kunde fortfarande komma lite mer bakifrån. Kanske förbättras med lite rutin.
 
Jag tycker både han är kort och väldigt kortlinjerad, kombinerat med att han är gracil, men ändå med trevligare proportioner än sin far (och mindre rakhasig). Redan nu ser han väldigt liten och kort ut med YÖ på ryggen, och eftersom han bara är tre kommer det tillkomma en del massa. Jag skulle lägga ädla och långlinjerade ston på honom, gärna med god längd och lätthet framför sadeln, samt långa ben. Moderna helt enkelt. Med tanke på att Zack ligger bakom (Oneofakinds mamma var 172 som treåring) och att TH är en embryotransfer ur ett litet bärarsto hade jag nog inte kallt räknat med att han nödvändigtvis mindskar på mankhöjden så mycket, men vem vet. Jag tror han kommer ge fin "studs" i gångarterna och förhoppningsvis gott arbetshuvud. Tycker hans skritt är lite bättre än pappans, inte riktigt lika enorm, men han kunde fortfarande komma lite mer bakifrån. Kanske förbättras med lite rutin.
Tack för svar! Jag är egentligen inte så förtjust i Total Hope, men har sett en del trevliga avkommor efter honom, den här fastnade jag för innan jag hade koll på vem han var efter. Jag har ju flera ston, så får fundera lite!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 008
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 008
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp