Hingstfunderingar 2021

nÀ, men vad betyder förÀdla? Om det inte betyder andel fullblod, jag kan inte sÄnt hÀr riktigt.

Jag tror de syftar pÄ typmÀssigt, att fÄ en mer Àdel modell. SÄ inte kopplat till fullblod egentligen. SÄhÀr beskrivs det i linjÀra manualen:
"Typ (Ă€del-grov)
Proportionerna i kroppen samt benens omfÄng,
Àven ledernas storlek, i relation till hÀstens storlek."
 
Jag tror de syftar pÄ typmÀssigt, att fÄ en mer Àdel modell. SÄ inte kopplat till fullblod egentligen. SÄhÀr beskrivs det i linjÀra manualen:
"Typ (Ă€del-grov)
Proportionerna i kroppen samt benens omfÄng,
Àven ledernas storlek, i relation till hÀstens storlek."
Åh tack!
 
Jag har nĂ„gra alternativ som jag fastnat pĂ„. Hade gĂ€rna gjort en till Ragnarps Rolex men han Ă€r sĂ„ld sen ifjol och hittar ingen info alls om honom i Ă„r. đŸ€·â€â™€ïž

BrÀnnornas Rigoletto har jag kikat pÄ lÀnge, om han Àr i avel i Är kan han vara ett alternativ.

Annars har jag tittat pĂ„ Orchard Zweed, han ska gĂ„ bruksprovet i slutet av maj för asrp och Ă€r himla intressant. Är annars godkĂ€nd i swf sĂ„ dĂ„ ska jag kunna registrera avkomman som welsh partbred. Är dock inte alls insatt i welsh-sidan sĂ„ har ingen aning om hur jag ska tĂ€nka dĂ€r.

En annan som jag Ă€r vĂ€ldigt förtjust i Ă€r Ängvaktarns Precious, men det Ă€r samma "problem" dĂ€r, han Ă€r bara godkĂ€nd för swf.

Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ skillnaden mellan asrp och swf? Mitt sto Ă€r ju 50% welsh men Ă€r reggad som ridponny. Kan man visa pĂ„ fölvisning och 3Ă„rs och kvalitĂ©n som för swb/ridponny pĂ„ samma arrangemang som asrp eller Ă€r det ett annat upplĂ€gg?
 
Jag har nĂ„gra alternativ som jag fastnat pĂ„. Hade gĂ€rna gjort en till Ragnarps Rolex men han Ă€r sĂ„ld sen ifjol och hittar ingen info alls om honom i Ă„r. đŸ€·â€â™€ïž

BrÀnnornas Rigoletto har jag kikat pÄ lÀnge, om han Àr i avel i Är kan han vara ett alternativ.

Annars har jag tittat pĂ„ Orchard Zweed, han ska gĂ„ bruksprovet i slutet av maj för asrp och Ă€r himla intressant. Är annars godkĂ€nd i swf sĂ„ dĂ„ ska jag kunna registrera avkomman som welsh partbred. Är dock inte alls insatt i welsh-sidan sĂ„ har ingen aning om hur jag ska tĂ€nka dĂ€r.

En annan som jag Ă€r vĂ€ldigt förtjust i Ă€r Ängvaktarns Precious, men det Ă€r samma "problem" dĂ€r, han Ă€r bara godkĂ€nd för swf.

Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ skillnaden mellan asrp och swf? Mitt sto Ă€r ju 50% welsh men Ă€r reggad som ridponny. Kan man visa pĂ„ fölvisning och 3Ă„rs och kvalitĂ©n som för swb/ridponny pĂ„ samma arrangemang som asrp eller Ă€r det ett annat upplĂ€gg?
Ragnarps Rolex mÄste gÄ bruksprov i Är, det Àr den 29-30/5.

skicka ett mail till registratorn pÄ ASRP sÄ kan hon svara pÄ dina frÄgor, du hittar mailadressen pÄ ASRPŽs hemsida.
 

Jag har ett sto drÀktigt med Zweed. Jag Àr inte superbra pÄ ponnyavel. Detta Àr bara mitt andra ponnyföl. Om inte Zweed blir godkÀnd, var reggar jag fölet dÄ?
 
Nu tror jag valet till mitt D-daysto stÄr mellan tvÄ hingstar. Luxus (om han ska gÄ i avel. Vet det om ett par veckor) eller Onofakind OM. Stoet ger fantastiska avkommor och jag kan ge lite pÄ rörligheten för att fÄ ett bra huvud.

Vi fÄr se om det Àndras igen.
Har inte Luxus extremt dĂ„liga simmare eller minns jag kanske fel? 😳🙈
Oneofakind ser fin ut och lite spĂ€nnande, blir intressant vilken du vĂ€ljer 😊
 
Jag Ă€r vĂ€ldigt förtjust i Luxus, men har ocksĂ„ hört om just dĂ„liga simmare. Hade dock vĂ€ldigt gĂ€rna gjort ett försök nĂ„t Ă„r. Är det nĂ„gon som vet hur fertiliteten ser ut för hans döttrar? Kan man hitta sĂ„dan info nĂ„nstans?
 
Är det nĂ„gon hĂ€r i trĂ„den som sett/Ă€r bekant med Oneofakinds moder? Jag gillar honom skarpt och gillar Amiral mycket men skulle gĂ€rna vilja se eller höra nĂ„got om moderns exteriör.
 
Nu slĂ€nger jag mig in hĂ€r iaf. đŸ˜±đŸ˜

RĂ„kade ju gĂ„ in pĂ„ SprĂ„ngrulla (aja baja egentligen đŸ˜…đŸ˜±) och kom ju pĂ„ att Emmerton har bra villkor och jag skulle ju vilja ha en hĂ€st som Ă€r lite större Ă€n min Doris egentligen, sĂ„ funderar pĂ„ att seminera om med honom?. Dessutom vet man vad han har presterat och hur avkommorna verkar, Doris Ă€r Ă€del och sportig i typen och fick hopp-diplom (9-8) förra Ă„ret pĂ„ sitt unghĂ€sttest som 3 Ă„

Har ocksÄ trÀffat pÄ avkommor som
bÄde gÄr med mer proffs och en mer vanlig ryttare som mig, alla trevliga i psyket.

Hon Àr berÀknad att föla runt mitten pÄ maj (nu drÀktig med Gasque RP 165)

SÄ dÄ har man ju juni-aug. pÄ sig att seminera om och fÄ drÀktigt.

SĂ„ funderar pĂ„ att sĂ€lja Ă„rets föl (varit tanken egentligen hela tiden), seminera om, och behĂ„lla nĂ€sta Ă„rs föl đŸ€”đŸ˜‡đŸ˜
 

Liknande trÄdar

Avel HÄller pÄ och avvÀnjer mitt föl och funderar pÄ hur lÀnge vi ska "hÄlla pÄ". Fölet Àr 11 mÄnader och gÄr i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trÄdar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var frÄn typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Hemmet LÀgenheten ovanför mig har fÄtt nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs sÀrskilt mycket frÄn...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 736
Avel Jaha
 DĂ„ börjar jag vackla pĂ„ namn till fölet. DĂ€rav denna trĂ„d, kanske Ă€r det fler som börjar fundera pĂ„ namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 922
Senast: Freazer
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghĂ€stbete
Tillbaka
Upp