Hingstfunderingar 2021

Ponnyn vi har ska betäckas. Hon är welshponny sek B. Mormors är Elitpremierad och det ska kommit väldigt fina dressyrponnys ur mödernet. Stoet är själv e. Castor II. Hingstvalet är Pontiac Pan som även han är en Welshponny,
Eventuellt ska mitt fullbloddsto betäckas e. Most Welcome ue.Diligo. Hon har fått tre avk hos oss . Den trevligaste ör e.Gisborne. Tyvärr är han exp. Till henne blir det svårt val. Troligen hennes sista avk. Jag skulle vilja själv ha en dressyrhäst efter henne, men avk hoppar bra så jag har inte bestämt mig ännu.(de rör sig även helt bra trots hopppappor😊)
 
Jag har fyra nordsvenska ston i betäckningsbar ålder, men vet varken hur många eller vilka som ska betäckas. Inte heller vilka hingstar jag ska använda. Vårens hingstpremiering ligger inte förrän i valborgshelgen och det känns lite i senaste laget att bestämma sig då. Ingen är dräktig i år.

Min 5-åring känns iallafall given att betäcka, om det ska betäckas. Hon behöver en hingst med storlek, god typ och som lämnar trygga avkommor. Det är första gången hon betäcks, så helst en hingst som har lite rutin när det kommer till uppvaktning. Har funderat på Primör till henne.
Go for it, säger jag. Primör är en sjukt underskattad hingst, som är sådär naturligt balanserad, megautstrålning och dessutom bevarandevärd pga sin ovanliga stam på mödernet.
 
Hur gör man med språngrulla om man vill använda en egen hingst som inte är godkänd i någon ras? Funderar både på fribetäckning och handbetäckning.
 
Tror det är de fortfarande. Tycker deras Hepsilon verkar lite häftig också.
Blir lite sidospår men är jag den enda som aldrig fått 100% klart för mig vad som nästan tog livet av pappa Upsilon? 🤥

Det är den mest kompletta hingst jag någonsin stött på 🤩🤩🤩 Men hans neurologiska sjukdom gör mig skeptisk att använda honom. Avkommorna jag sett är galet fina och talangfulla men varför var han så sjuk? 🤔
 
Go for it, säger jag. Primör är en sjukt underskattad hingst, som är sådär naturligt balanserad, megautstrålning och dessutom bevarandevärd pga sin ovanliga stam på mödernet.

Ja, det är min upplevelse också. Har sett honom i några olika sammanhang, alltid cool. Såg hans bror på hingstpremieringen också, han gick inte igenom men hade samma fina temperament. Är dessutom obesläktad med stoet i åtminstone 5 generationer, vilket i sig inte är det viktigaste vid mina hingstval men absolut en parameter eftersom jag har hyfsat vanliga stammar på mina ston.
 
Blir lite sidospår men är jag den enda som aldrig fått 100% klart för mig vad som nästan tog livet av pappa Upsilon? 🤥

Det är den mest kompletta hingst jag någonsin stött på 🤩🤩🤩 Men hans neurologiska sjukdom gör mig skeptisk att använda honom. Avkommorna jag sett är galet fina och talangfulla men varför var han så sjuk? 🤔
Det var herpes, någon neurologisk form, men de verkar inte veta vad de kom ifrån. Men så blir det väl med all herpes? Att det bara kan blossa upp? Jag skulle jättegärna använda honom i avel men vet inte om han nånsin kommer tappas mer?
 
Jag velar... Hade tänkt att åka till en riktigt fertil fjordhingst, men det finns bara fyra (!) stycken som betäckt minst 30 ston med 70 % dräktighet och en kommer förmodligen inte ens vara i avel 2021. Dessutom behövs det en hingsthållare med nära samarbete med veterinär, då stoet behöver spolas och behandlas.

Samtidigt har jag nyss anmält oss till ett ft-läger i början på augusti och det känns inte så kompatibelt med att betäcka. :p

Nu fick jag veta att min favorit från årets hingstpremiering ska stå på station hos en veterinär. Det blev genast svårare att motstå betäckning nu... :arghh:
 
Jag har fyra nordsvenska ston i betäckningsbar ålder, men vet varken hur många eller vilka som ska betäckas. Inte heller vilka hingstar jag ska använda. Vårens hingstpremiering ligger inte förrän i valborgshelgen och det känns lite i senaste laget att bestämma sig då. Ingen är dräktig i år.

Min 5-åring känns iallafall given att betäcka, om det ska betäckas. Hon behöver en hingst med storlek, god typ och som lämnar trygga avkommor. Det är första gången hon betäcks, så helst en hingst som har lite rutin när det kommer till uppvaktning. Har funderat på Primör till henne.
Vad är det för stam på din 5-åring?

Min (nordsvenska brukshäst, alltså) är fyra nästa år och egentligen var planen att betäcka, men nu känns det som att tiden har gått sjukt fort och att jag nog avvaktar ett år till :crazy: När det blir står iaf Zevs högst upp på listan för tillfället. Helmir och Kavaljer är också mycket intressanta!
 
Har två nordsvenska ston som ska betäckas. De är nu dräktiga med Od respektive Moprins. Nästa år blir det Primör för den ena och för den andra blir det Od (egna hingsten).
 
Jag har inte bestämt mig ännu. Tanken var att betäcka Rosevelten för att förhoppningsvis få det där förbenade stofölet nån gång, men just nu är hon igång och rids en del och hon är så jädra rolig att rida att jag börjar vela om jag ska ge ridningen en chans istället innan vi blir för gamla. Hon får gå till våren och funkar hon inte så betäcks hon då. Fixar hon träning och ridning så kanske jag väntar, jag har ju årets stoföl som ska betäckas som treåring och det vore ju en idé kanske att ha två föl samtidigt.
Welshen tog sig ju aldrig förra året så vi får väl se om hon blir dräktig denna gången istället.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 026
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 583
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 828
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp