Hingstfunderingar 2021

Vad är det för stam på din 5-åring?

Hon är e Ene-Blacken-Tagg-Vasall, ur Armida-stammen. Fick charmiga 33 p som 3-åring, men eftersom det främst var kopplat till att hon är liten tänker jag att det är värt att prova att betäcka ändå med lite omsorg i hingstvalet.

Roliga funderingar du har, personligen tycker jag väldigt mycket om Kavaljer av dem du nämner.
 
Jag ska betäcka mitt PRE/ridponny sto till våren.
Har bestämt mig för PRE hingsten Nespreso MAZ, framför allt för att han verkar ha ett fantastiskt temperament.
Avlar bara till mig själv som hobbyryttare och då känns ett bra temperament viktigt!😀
Jag gör ju samma sak och korsar in en annan ras. Jag betäckte mitt connemarasto med en trevlig hingst med mycket fullblod i. Avkomman skall jag behålla själv, om den blir över ponnymåttet.

Givetvis hoppas jag på att hennes temperament slår igenom, och hans högställda exteriör.

Men det kan också bli en ponny... 🙂

Men nu är det bäst jag lämnar tråden. Jag skall inte planera något hingstval 2021.

😅
 
Senast ändrad:
Någon som har info om hingsten Chess Cor? Jag hittar inte ens en bild på hingsten men årets föl efter hingsten har fått väldigt fina poäng!
 
Någon som har info om hingsten Chess Cor? Jag hittar inte ens en bild på hingsten men årets föl efter hingsten har fått väldigt fina poäng!
Är det inte för att de (ägarna) mest använt honom till egna ston? Tror inte direkt att han är till för "kommersiellt" bruk (får ungarna ens gröna papper inom swb?), men kan ha fel.
 
Jag ska betäcka mitt PRE/ridponny sto till våren.
Har bestämt mig för PRE hingsten Nespreso MAZ, framför allt för att han verkar ha ett fantastiskt temperament.
Avlar bara till mig själv som hobbyryttare och då känns ett bra temperament viktigt!😀
Alla borde prioritera temperament när de väljer avelsmaterial 🙏🏻
 
Får prova igen att betäcka mitt sto efter Songline xx-Exceller xx. Men inga igångsättningssprutor denna gång!
Glömde ju hingst, med Colmander (Colman-Contender-Sir Shostakovich xx). Han ser så ridbar ut och avkommor ser också ridbara ut med ett bra temperament. Dessutom har han goda gångarter för att vara hopphäst och så tror jag han kan få upp fronten lite på fölet. Vill ha fölet till mig själv då jag kan göra lite av varje, rida i skogen, träna dressyr och hopp, kanske starta en H90-klass i fälttävlan osv.
Men jag är lite orolig då hon inte blev dräktig i år och vi försökte spruta igång men det gick inte, hon har brunstat en gång när det kom en ny häst (annars brunstar hon året runt) och hon är tjock dessutom.
 
Är det inte för att de (ägarna) mest använt honom till egna ston? Tror inte direkt att han är till för "kommersiellt" bruk (får ungarna ens gröna papper inom swb?), men kan ha fel.
beror på stoet om avkommorna får gröna papper eller ej. Han finns på naturlig betäckning enligt språngrulla och har haft ett sto utifrån om man ska gå efter språngrulla. Går att lösa ett sto licens på honom.
 
Glömde ju hingst, med Colmander (Colman-Contender-Sir Shostakovich xx). Han ser så ridbar ut och avkommor ser också ridbara ut med ett bra temperament. Dessutom har han goda gångarter för att vara hopphäst och så tror jag han kan få upp fronten lite på fölet. Vill ha fölet till mig själv då jag kan göra lite av varje, rida i skogen, träna dressyr och hopp, kanske starta en H90-klass i fälttävlan osv.
Men jag är lite orolig då hon inte blev dräktig i år och vi försökte spruta igång men det gick inte, hon har brunstat en gång när det kom en ny häst (annars brunstar hon året runt) och hon är tjock dessutom.

Colmander låter som ett bra val. Om du är rädd(?) att hon är dräktig nu ändå så få en vet att rektalisera stoet och kolla?
 
Glömde ju hingst, med Colmander (Colman-Contender-Sir Shostakovich xx). Han ser så ridbar ut och avkommor ser också ridbara ut med ett bra temperament. Dessutom har han goda gångarter för att vara hopphäst och så tror jag han kan få upp fronten lite på fölet. Vill ha fölet till mig själv då jag kan göra lite av varje, rida i skogen, träna dressyr och hopp, kanske starta en H90-klass i fälttävlan osv.
Men jag är lite orolig då hon inte blev dräktig i år och vi försökte spruta igång men det gick inte, hon har brunstat en gång när det kom en ny häst (annars brunstar hon året runt) och hon är tjock dessutom.
Har du kollat på Canoso (Catoki x Sir Shostakovic XX) 🙃
 
Han är fin och känns som att han ligger i linje med dina intressen 😁😁😁
Finns för många som ligger i mina intressen.....men jag bestämde i år att ta en hingst i Sverige pga visste inte hur det skulle se ut med transporter, och "nära" mig så jag kunde åka och hämta om det blev panik (bor i skåne) och så är det både mitt och stoets första föl (nåja, jag köpte ju andra hästen som föl men jag har inte varit med om någon fölning osv). Så ska göra samma val nästa år.
Pratade med veterinären igår och hon sa att jag skulle komma in i Mars så ska vi börja då och titta på stoet.
 
Ska betäcka mitt Empire - Cagliostro sto för första gången i år. Har gått 130 hoppning med placering.

Just nu lutar det åt att jag betäcker med Baloé HP. Gillar det mesta med den hingsten och han har de styrkor som jag väger upp de få svagheter jag ser i mitt sto.
Men har blivit tipsad om Casall-blod också, så jag undersöker saken. Tips någon?

Vill ha lite mer storlek då stoet är relativt litet, ffa hade längre ben varit önskvärt. Bra galopp, inställning och ridbarhet är viktigt.
Mitt sto har mycket bra galopp, fin teknik, är försiktig men samtidigt modig så det vill jag gärna förstärka.
 
Ska betäcka mitt Empire - Cagliostro sto för första gången i år. Har gått 130 hoppning med placering.

Just nu lutar det åt att jag betäcker med Baloé HP. Gillar det mesta med den hingsten och han har de styrkor som jag väger upp de få svagheter jag ser i mitt sto.
Men har blivit tipsad om Casall-blod också, så jag undersöker saken. Tips någon?

Vill ha lite mer storlek då stoet är relativt litet, ffa hade längre ben varit önskvärt. Bra galopp, inställning och ridbarhet är viktigt.
Mitt sto har mycket bra galopp, fin teknik, är försiktig men samtidigt modig så det vill jag gärna förstärka.
Komme Casall (Comme il Faut X Casall). Han finns hos Team Nijhof och de har väl en svensk samarbetspartner 🙂
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 512
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp