Hingstfunderingar 2021

Vad är stoets svagheter och vad för egenskaper vill du ha i hingsten, samt villkor för betäckningen? Det finns så många hingstar att man måste smala av valen rätt ordentligt i dessa tider för att komma fram till något :p
De egenskaper jag vill ha av hingsten är högrest, ädel, bra ben och hovar, ridbarhet och bra temperament. På hennes mor sida är de ganska små och lågställda som fullblod kan vara så det vill jag försöka motverka.
Hennes minus är att hon är ganska tuff och har mycket nerv och inte så bra hovar. Det blir hennes första föl så det bästa är kanske färsk semin. Jag gillar svensk stam och mycket vitt men det är inte avgörande. 😊
 
Letar hingst till mitt sto e Briar u Prince of Birds xx. Åh vad svårt det är. Jag har inte hittat någon riktig favorit och är osäker på om jag ska ta dressyr eller hopphingst. Jag vill ha avkomman till mig själv och vill ha en trevlig häst som är allround. Har ni några tips? Visa bifogad fil 67702
Om du både hoppar och dressyrar så tycker jag du iaf ska välja en hopphingst med bra gång även om det finns ett gång Briar avkommor som hoppar helt okej 😊
 
De egenskaper jag vill ha av hingsten är högrest, ädel, bra ben och hovar, ridbarhet och bra temperament. På hennes mor sida är de ganska små och lågställda som fullblod kan vara så det vill jag försöka motverka.
Hennes minus är att hon är ganska tuff och har mycket nerv och inte så bra hovar. Det blir hennes första föl så det bästa är kanske färsk semin. Jag gillar svensk stam och mycket vitt men det är inte avgörande. 😊
Min spontana tanke då är Americano GJ, han bör passa alla kriterierna utom vitt då kanske och har lite svenskt i sig via sin far. Eller så kan man ju ta en SO som också pasar på kriterierna, men där hade inte mitt val fallit då jag gillar lite mjukare skalle.
Det finns ju grymt fina hopphingstar också, men jag är tydligen för trött för att komma på någon som står i Sverige.
 
Min spontana tanke då är Americano GJ, han bör passa alla kriterierna utom vitt då kanske och har lite svenskt i sig via sin far. Eller så kan man ju ta en SO som också pasar på kriterierna, men där hade inte mitt val fallit då jag gillar lite mjukare skalle.
Det finns ju grymt fina hopphingstar också, men jag är tydligen för trött för att komma på någon som står i Sverige.
Tack för tipset. Han ser riktigt fin ut och bra omdömen men ganska ny så svårt att veta hur avkommorna blir. När du skriver en SO vilken menar du då? Är inte så bekant med initialer 😊.
 
Det drar ihop sig för mitt Roseveltsto... Jag har sneglat på alla möjliga hingstar som vanligt, både utlands och i Sverige, TAI och FAI. For Romance och Furst Sinclair har stått högt upp på listan men på grund av dålig respons från importören/hingsthållaren så stryker jag dem som det ser ut nu.
Van Vivaldi är ett alternativ, men då hoppet lever om ett stoföl så skrämmer stammen bakåt mig för jag vet att jag går så mycket bättre ihop med skarpa hästar än med känsliga.
Quercus dök upp som en het kandidat, mycket på grund av mödernet, men även för att stoet lämnat bra med Quaterback tidigare. Väl medveten om att det lär komma ut en eldsprutande drake med betongskalle så tilltalar det mig mer än att se Jazz nånstans i stamtavlan...

Problemet med Quercus är Don Schufro. Räknar jag rätt om ungen i så fall får Don Schufro 3+ 3 i tavlan då båda föräldrarna har honom som morfar. Är det en godkänd kombo och är DS beprövad att linjeavla på eller brukar man avråda? Don Schufro- Quaterback verkar onekligen vara en golden cross men det kanske blir för mycket av det goda på mitt sto?
Jag tog ju Fürst Sinclair på mitt Rosevelt-sto, nu kommer inte fölet förrän i juni, så du hinner ju inte se hur den blir innan betäckning. Men jag gillar hur du tänker :D
Har du skrivit till ägaren direkt?
 
Jag tog ju Fürst Sinclair på mitt Rosevelt-sto, nu kommer inte fölet förrän i juni, så du hinner ju inte se hur den blir innan betäckning. Men jag gillar hur du tänker :D
Har du skrivit till ägaren direkt?
Spännande att du valde honom! Jag har som sagt varit inne på den också men bara haft kontakt med hingsthållaren. Mycket intressant att se din avkomma sen. 😊
 
Ok då vet jag. 😊 ja det är en av mina kandidater men han lämnar lite skarpare alltså? Jag funderar också på Magic park men hittar inget om hans avkommor, någon som vet hur de är?
Jag är inget fan av Magic Park avkommor baserat på att alla dom jag har träffat har varit ganska så ”knäppa” och absolut inga hobbyhästar. Alla har givetvis en mamma också men även dessa som haft en mamma med ”lugn” stam har varit ganska så spicy. Folk har nog tyckt att Magic Park passar deras hästar pga hans pris.

Två hingstar jag tycker passar bättre till hobby är Fetcher N och Emmerton.
 
Skulle behöva tips på dressyrhingstar som lämnar stort. Svenskt eller utland kvittar. Stoet är själv åt det mindre hållet vilket även hennes två tidigare avkommor är. En ganska känslig individ, inget jag önskar förstärka....
 
Skulle behöva tips på dressyrhingstar som lämnar stort. Svenskt eller utland kvittar. Stoet är själv åt det mindre hållet vilket även hennes två tidigare avkommor är. En ganska känslig individ, inget jag önskar förstärka....
Är inte det inte typ alla dressyrhingstar? :D
Tycker folk har svårt att hitta dressyrhingstar som lämnar mindre. 😇
 
Skulle behöva tips på dressyrhingstar som lämnar stort. Svenskt eller utland kvittar. Stoet är själv åt det mindre hållet vilket även hennes två tidigare avkommor är. En ganska känslig individ, inget jag önskar förstärka....
Oprövad förvisso men lämnar den litet är jag Göran Persson: Jameson RS2. Likaså Imposantos (älskar våran). Escolar lämnar stort, såg på Språngrulla att vid intresse kan det komma att lösas ordinarie licens på honom i år, har inte sett en lite Bon Coeur ännu, Vitalis (med förbehåll att det ibland kommer en och annan plutt bland 170-plussarna), Hesselhöj Donkey Boy... Finns fler att nämna.
 
Oprövad förvisso men lämnar den litet är jag Göran Persson: Jameson RS2. Likaså Imposantos (älskar våran). Escolar lämnar stort, såg på Språngrulla att vid intresse kan det komma att lösas ordinarie licens på honom i år, har inte sett en lite Bon Coeur ännu, Vitalis (med förbehåll att det ibland kommer en och annan plutt bland 170-plussarna), Hesselhöj Donkey Boy... Finns fler att nämna.

Intressant med Jameson RS2 då hennes tidigare föl (som även de blivit åt det mindre hållet) är e BH Zack och Negro :)
Ska kika lite på dina förslag. Måste även börja fundera lite på vad som kan passa henne. Första fölet hos mig och egentligen var det tänkt att bli först nästa år.

Men tänker bra front gärna åt det lite ädlare hållet. Men framförallt en hingst som inte är alltför känslig och orolig av sig.
 
Jag är inget fan av Magic Park avkommor baserat på att alla dom jag har träffat har varit ganska så ”knäppa” och absolut inga hobbyhästar. Alla har givetvis en mamma också men även dessa som haft en mamma med ”lugn” stam har varit ganska så spicy. Folk har nog tyckt att Magic Park passar deras hästar pga hans pris.

Två hingstar jag tycker passar bättre till hobby är Fetcher N och Emmerton.
Fetcher n är ju en fin kandidat som jag tittat på men på beskrivningen i blup står det överbygd. Är det någon som vet om han är det fortfarande eller? För det vill jag inte riskera.
 
De egenskaper jag vill ha av hingsten är högrest, ädel, bra ben och hovar, ridbarhet och bra temperament. På hennes mor sida är de ganska små och lågställda som fullblod kan vara så det vill jag försöka motverka.
Hennes minus är att hon är ganska tuff och har mycket nerv och inte så bra hovar. Det blir hennes första föl så det bästa är kanske färsk semin. Jag gillar svensk stam och mycket vitt men det är inte avgörande. 😊
vad tror du om Colmander? Zafferano?
 
Äsch just nu känns det mest som att alla lämnar smått:D
Haha, så olika det kan vara. Jag vill ju inte ha någon jätte till min jättehäst, men börjar ju tumma på det för det inte finns knappt några mindre som jag känner duger 😅.

Revolution har jag hört lämnar stort. Bon Ceour också.
 
Två hingstar jag tycker passar bättre till hobby är Fetcher N

Fetcher n är ju en fin kandidat som jag tittat på men på beskrivningen i blup står det överbygd. Är det någon som vet om han är det fortfarande eller? För det vill jag inte riskera.
Jag har ju en Fetcher nu och har haft en tidigare och båda har haft väldigt fin modell och ffa fin front, inte någon tendens till att vara överbyggda även om de typmässigt är ganska olika.

Båda har precis som sin far ett supertemperament med hög arbetsvilja och ridbarhet och ffa den jag har nu rör sig riktigt bra så jag tycker ju att det vore en bra hingst att betäcka med.

Det enda jag tänker på är att du får sjukt mycket Utrillo i avkomman, Briar har ju Utrillo 3+4 om jag minns rätt och Fetcher 3+3 men det finns väl sämre hingstar att ha mycket av och ditt sto har ju fullblod på mödernet så det kanske är ok ändå.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 881
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp