Hingstfunderingar 2021

Warrant och hans pappa Numero Uno har både lämnat ett fåtal fälttävlanshästar. Deras största problem är precis som för Canterbury's avkommor att klara av att komma runt terrängen på tid.

Om man är medveten om det redan innan man betäcker och inte siktar på att vinna 3* eller högre klasser och har ett sto som står högt i blod (är det en ren anglo?) behöver det ju inte vara ett megaproblem.

På en helt annat tema såg jag att Warrants seminstation erbjuder Inventa d'Or på fryst. Visste inte ens att man kunde få tag i simmare från honom.
Hon är 84% anglo. Men jag börjar luta åt Diero faktiskt, tack så hemskt mkt för input!
 
Colmander känns inte rätt då jag tycker att han ser lågställd ut. Zafferano är en väldigt fin häst som jag har tänkt på men är orolig att han tillsammans med Briar blir grovt. Men otroligt läcker färg. 😊

Zafferanos ägare har ju en hingst med just den stammen (Zafferano-Briar) i avel i år. Tycker inte han ser så grov ut. Men han är väl bara 4, så kanske kommer sen.
 
Baktprovet kom tillbaka negativt på min idag. Hon har stått med spökägg så har inte varit aktuellt att seminera men förhoppningsvis går hon in i brunst i veckan som kommer och när hon ovulerat får hon komma hem. Jag har saknat min bästis men var där en snabbis igår och pussade på henne.
20210424_160020.jpg
 
Har köpt mig ett 3årigt fbl sto jag ska betäcka. Huvudet snurrar av alla hingsval, väljer hopphingst till henne. Men nu tror jag Cannobio ligger bra till. Avkomman blir ädel och det blir nog lite långa kotor fram men ingen av de är veka så. Vill ha hans scoop och frambensteknik.
cardento-xx funkade ofta bra.

Är väldigt förtjust i Emeraldblodet så kollat både Hemerald och Kentucky men C vinner på frambenen och scoopet.
 
@Pontevecchio
Cannobio är e.Casall och det är hans mormorsmor som har lämnat Cardento så jag tolkar dig kanske fel ang din Cardento-xx kommentar men Cannobio har inte Cardento i stammen själv. 🤔 Vill du ha Cardentoblod finns det många andra hingstar med Capitol blod att välja på.
 
Har lite funderingar på att betäcka ett sto med janeiro platinum, men lite orolig för vad UB40 ställer till med där...? Stoet är åt det reaktiva, nervösa hållet. Inget som jag vill förstärka. Någon som har erfarenhet av UB40?
 
Har lite funderingar på att betäcka ett sto med janeiro platinum, men lite orolig för vad UB40 ställer till med där...? Stoet är åt det reaktiva, nervösa hållet. Inget som jag vill förstärka. Någon som har erfarenhet av UB40?
Apache var efter UB40 och behövde ledare precis överallt under hela sin karriär (som jag följde från "läktarplats" från det år han fyllde 6 till han dog).

Om det är vad man riskerar att få genom att använda UB40s blod skulle jag absolut inte våga chansa.
 
Apache var efter UB40 och behövde ledare precis överallt under hela sin karriär (som jag följde från "läktarplats" från det år han fyllde 6 till han dog).

Om det är vad man riskerar att få genom att använda UB40s blod skulle jag absolut inte våga chansa.
@Bee Stämmmer med min uppfattning om UB40 men det skall sägas att jag inte upplevt samma spänning när det hoppat en generation till även om Janeiro alltid har sett ut att vara en väldigt kraftfull individ. Rent generellt tänker jag att vill man avla hästar gemene man (apropå Mr. Massa det står om i Ridsport avelsextra) så bör man ha de egenskaperna väl förändrade i stoet när man betäcker med en "topphingst" eftersom de sällan är avlade så. Speciellt holländare är avlade lite väl mycket på nerv och hetta inom vissa linjer, även om man försöker backa bandet nu.
 
Senast ändrad:
@eventingmania @Valerianovna Precis de svar jag inte ville höra, men misstänkte att jag skulle få :meh:

Vad tror ni om Kjento och temperament? Har gillat den hingsten sedan första gången jag såg honom. Med Negro tänker jag att det borde vara lite stabilare....?
 
@eventingmania @Valerianovna Precis de svar jag inte ville höra, men misstänkte att jag skulle få :meh:

Vad tror ni om Kjento och temperament? Har gillat den hingsten sedan första gången jag såg honom. Med Negro tänker jag att det borde vara lite stabilare....?
Jag hade inte räknat med det helt ärligt, Charlotte säger alltid i intervjuer att han är ett riktigt "powerhouse", tips från mig är att luska fram någon intervju då jag inte minns hennes exakta ordval. Årets hongstvisning ligger på Clipmyhorse, där pratar hon on Kjento. Vill du coola en reaktiv häst hade jag vänt blicken mot tyska blodslinjer(eller kanske något "svenskt"), inte mot kwpn.
 
Jag hade inte räknat med det helt ärligt, Charlotte säger alltid i intervjuer att han är ett riktigt "powerhouse", tips från mig är att luska fram någon intervju då jag inte minns hennes exakta ordval. Årets hongstvisning ligger på Clipmyhorse, där pratar hon on Kjento. Vill du coola en reaktiv häst hade jag vänt blicken mot tyska blodslinjer(eller kanske något "svenskt"), inte mot kwpn.
Tack ☺️
Kjento står egentligen på listan till mitt andra sto där jag tror det blir en bättre match.

Är ett väldigt fint sto så vill ha en bra hingst. Tillbaka till Google, språngrulla mm
 
@Pontevecchio
Cannobio är e.Casall och det är hans mormorsmor som har lämnat Cardento så jag tolkar dig kanske fel ang din Cardento-xx kommentar men Cannobio har inte Cardento i stammen själv. 🤔 Vill du ha Cardentoblod finns det många andra hingstar med Capitol blod att välja på.

Jag läste mormor men du har säkert rätt. Jag syftade på att Cardento kom ur det blodet som funkat bra med xx.
 
@eventingmania @Valerianovna Precis de svar jag inte ville höra, men misstänkte att jag skulle få :meh:

Vad tror ni om Kjento och temperament? Har gillat den hingsten sedan första gången jag såg honom. Med Negro tänker jag att det borde vara lite stabilare....?
Har du sett Ferguson (Floriscount - Lauries Crusader XX - Wolkentanz I)? Borde väl gå att få upp simmare till Sverige från honom. Stabilt temperament och begåvad hingst med utmärkta blodslinjer 🙃
 
Jag läste mormor men du har säkert rätt. Jag syftade på att Cardento kom ur det blodet som funkat bra med xx.
B-Estelle är den som lämnat Cardento om jag inte minns fel, går att dubbelkolla på blup (vilket jag ej har gjort).

Det är lite lustigt det där med vad man läser i sociala medier. Hingsthållarna för Cannobio har haft fel info flera gr på sin hemsida. Loviseholm hade också fel info om Baloé på sin sida tidigare. Dom skrev att han är Balou du Rouet-Clearway-Capitol när han egentligen är Balou du Rouet-Clearway-Corrado 1. Tror det uppkom när det eftersöktes hingstar i en Fb grupp med Capitolblod som stod i Sverige och ägaren skrev att Baloé har capitolblod i sig. Det är förvisso sant eftersom Clearway är e.Capitol men det är tydligt att man själv måste granska mer själv och inte alltid lita på hingsthållarnas info.
Bara en liten sidogrej. Sorry 🙈
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 627
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 845
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp