Hingstfunderingar 2021

Jag skulle aldrig våga kombinera Canterbury och Briar. Briar har ju lämnat en hel del lite svåra hästar och jag vet flera e Canterbury som är rätt skarpa och med mkt humör.. Inklusive min egen 😆
Det pratas ju mkt om att Canterbury lämnar trevligt temperament men nu när jag har en egen så har jag hört om fler som inte varit så enkla..
(Älskar min häst, hon kommer bli toppen men särskilt mild i huvudet är hon INTE)
Tack för input. Har också läst att avkommorna blir tuffa. Så honom tar jag inte. 😊
 
@Honey07 Med risk för lite av en pansarvagn hade väl Emmerton kunnat vara intressant? Elit-hingst som lämnat ungar i både hoppning och visst har han tom haft avkomma i unghäst-VM i dressyr? Min upplevelse är att de varit trevliga, ridbara hästar med bra grundgångarter. Dessutom ofta väldigt färgtypade av Emmerton med fin färg och bläs😁.
Ja det är pansarvagnen jag är lite rädd för. Men väldigt fin hingst och bra pris. Så absolut en kandidat. 😊
 
Sett ett supertrevligt sto newportw/briar.
Tack för tips. New port var en ny bekantskap för mig när Murray nämde honom. En riktigt snygg modell på den som även fått hyfsat på gångarter. Ska titta närmare på honom. Blir mycket fullblod i avkomman då och jag vill inte tappa för mycket "typ". Svårt det här.😊
 
Tack för tips. New port var en ny bekantskap för mig när Murray nämde honom. En riktigt snygg modell på den som även fått hyfsat på gångarter. Ska titta närmare på honom. Blir mycket fullblod i avkomman då och jag vill inte tappa för mycket "typ". Svårt det här.😊
Jag skulle inte titta så mycket på fullblodsprocenten utan mer på hur avkommorna ser ut typmässigt. Av de hästar jag har så är tex den med minst fullblod mest fullblodslik i utseendet.
 
Vissa ston lämnar ju lite mindre oavsett så så länge du väljer en normalstor hingst som inte har en trend mot litet kanske det inte spelar någon större roll? Hur gamla är och stora blev de e. Zack och Negro? Jag kände att temperamentet just från de linjerna kanske är åt det håller du söker. Vi har ett litet (161 cm) sto vars mor va 159, och hennes bror e. Zack blev "bara" 167 cm. Vårat sto har nu en åring som definitivt blir typ 170 cm, idag kanske 156 och precis 12 månader så rätt stor för sin ålder. Dock inte så ädel men med mycket linjer från pappan.
Alltså.. Benetton Dream finns ju om man vill ha en sån.
Van Uyterts Las Vegas är en stoor herre med fantastisk mekanik och inte för skvättigtblod, dock oprövad.
Indian Rock ger stort men där finns ju Apache (som inte kanske är så ängsliga men kan vara heta som tusan), likaså BH Zackerey som står i Tyskland i år. På samma station har du Asgards Ibiza som ger lite större, ser ut att vara väldigt fin skalle på de flesta avkommorna. Fidertaz-blod är ett gammalt husmorsknep för stora hästar, där har vi bl.a. Franziskus och ett led längre ned Damaschino (fantastisk häst).
Sezuan ger stort, finns typ tusen godkända avkommor att välja på.

Avkommorna är 5 och 7 år nu. Verkligen jätte fina. Men åt det mindre hållet (väldigt praktiskt om du frågar mig :) ).
Jo Benetton Dreams har jag funderat över. Där skulle jag nog få en större avkomma, men nä vill att det ska bli bra också. BH Zacherey står på listan. Har haft honom i åtanke sedan stoet köptes. Även Janeiro Platinum finns på listan. Haft lite tveksamheter till hans skritt bara annars en väldigt vacker hingst.
 
Tack för tips. New port var en ny bekantskap för mig när Murray nämde honom. En riktigt snygg modell på den som även fått hyfsat på gångarter. Ska titta närmare på honom. Blir mycket fullblod i avkomman då och jag vill inte tappa för mycket "typ". Svårt det här.😊
Vårt sto är också u xx och avkomman -20 e New Port är lätt men väldigt fin modell. Är du intresserad finns det en hel del bilder i "Föl 2020"-tråden. Snyggare och mer högställd en äldre halvbrorsan.
 
Vårt sto är också u xx och avkomman -20 e New Port är lätt men väldigt fin modell. Är du intresserad finns det en hel del bilder i "Föl 2020"-tråden. Snyggare och mer högställd en äldre halvbrorsan.
Åh så fin hon är. 😍 Jag funderar lite på storlek på hans avkommor. Mitt sto är ca 164 och väldigt lagom tycker jag men vill inte ha mindre och på hennes mor sida är de små.
 
Åh så fin hon är. 😍 Jag funderar lite på storlek på hans avkommor. Mitt sto är ca 164 och väldigt lagom tycker jag men vill inte ha mindre och på hennes mor sida är de små.
Finns väl tyvärr inte avelsindex för mankhöjd på honom ännu och jag är osäker hur det ser ut bakåt men vårt sto är också något liknande, kanske tom ännu lite mindre. Ungen blir troligen rätt normal skulle jag tro.
 
Har tittat på den fläckiga fullblodshingsten (om ni minns) på digitalt bruksprov i dag, och kände bara 'näh'.... :cautious:

Visserligen blev den visad av en amatör så fick nog inte fram sitt potensial till max, men ändå - om mitt föl blev som den så skulle jag bli rätt besviken, och så bör man ju inte känna för en hingst.... Så jakten på det perfekta fullblodet fortsätter m.a.o.
Jag såg precis en reklam om en fullblodshingst som heter Jack the Robin. Såg fin ut!Står på Irland. Kanske nått att kolla upp?
 
Trodde jag bestämt mig för Warrant till mitt sto e. Homme d´honneur ue. Shiva du loup. Men nu velar jag och tänker Diero lux n. Har ngn bestämda åsikter om dessa hingstar så delge mig gärna!

Stoet är litet och nätt och jag är lång så för storleks skull så är väl eg Warrant bäst. Hoppar fantastiskt men rör sig sådär i främst trav, ngt gracil. Tog sig inte förra året (med Charleston) så god fertilitet är ett måste. Tar gärna emot andra hingsttips! Avelsmål mot fälttävlan/hopp.
 
Jag råkade få syn på Eklundas Cannobio och blev helt såld :love:, synd att det sto jag har som kan passa nog är för gammal för att betäcka i år men nästan så jag är sugen på att försöka få tag i ett lämpligt sto 😇
 
Jag såg precis en reklam om en fullblodshingst som heter Jack the Robin. Såg fin ut!Står på Irland. Kanske nått att kolla upp?

Tack för tipps, men sjukt bökigt med skick från Irland till Norge tyvärr, har försökt med det tidigare men gav upp...


Trodde jag bestämt mig för Warrant till mitt sto e. Homme d´honneur ue. Shiva du loup. Men nu velar jag och tänker Diero lux n. Har ngn bestämda åsikter om dessa hingstar så delge mig gärna!

Stoet är litet och nätt och jag är lång så för storleks skull så är väl eg Warrant bäst. Hoppar fantastiskt men rör sig sådär i främst trav, ngt gracil. Tog sig inte förra året (med Charleston) så god fertilitet är ett måste. Tar gärna emot andra hingsttips! Avelsmål mot fälttävlan/hopp.

Gillar Diero och hans avkommor, de jag sett iaf :up:
 
Trodde jag bestämt mig för Warrant till mitt sto e. Homme d´honneur ue. Shiva du loup. Men nu velar jag och tänker Diero lux n. Har ngn bestämda åsikter om dessa hingstar så delge mig gärna!

Stoet är litet och nätt och jag är lång så för storleks skull så är väl eg Warrant bäst. Hoppar fantastiskt men rör sig sådär i främst trav, ngt gracil. Tog sig inte förra året (med Charleston) så god fertilitet är ett måste. Tar gärna emot andra hingsttips! Avelsmål mot fälttävlan/hopp.
Helt klart är det ett stabilt möderne på Warrant (det är väl Nijhofs hingst e. Numero Uno du menar?) men för fälttävlan hade jag - utan att sett någon av dem - hellre satsat på Diero Lux N. Hans fäderne är bra mycket mer intressant för fälttävlan ;)
 
Helt klart är det ett stabilt möderne på Warrant (det är väl Nijhofs hingst e. Numero Uno du menar?) men för fälttävlan hade jag - utan att sett någon av dem - hellre satsat på Diero Lux N. Hans fäderne är bra mycket mer intressant för fälttävlan ;)
Tack för svar, tack också @sorbifolia. Warrant står på den seminstation som jag ska till, därav att jag tyckte det var smidigt. Ledsnade totalt på skick förra året (då utlands förvisso). Är ju eg inte ute efter en svårklasshäst i ft, jag är en ytterst medioker ryttare, Men känner att jag kanske inte vill få en klump heller. Hennes förra avkomma är e.Flamebeau 172 och känns för stor hela han hittills.
 
Tack för svar, tack också @sorbifolia. Warrant står på den seminstation som jag ska till, därav att jag tyckte det var smidigt. Ledsnade totalt på skick förra året (då utlands förvisso). Är ju eg inte ute efter en svårklasshäst i ft, jag är en ytterst medioker ryttare, Men känner att jag kanske inte vill få en klump heller. Hennes förra avkomma är e.Flamebeau 172 och känns för stor hela han hittills.
Warrant och hans pappa Numero Uno har både lämnat ett fåtal fälttävlanshästar. Deras största problem är precis som för Canterbury's avkommor att klara av att komma runt terrängen på tid.

Om man är medveten om det redan innan man betäcker och inte siktar på att vinna 3* eller högre klasser och har ett sto som står högt i blod (är det en ren anglo?) behöver det ju inte vara ett megaproblem.

På en helt annat tema såg jag att Warrants seminstation erbjuder Inventa d'Or på fryst. Visste inte ens att man kunde få tag i simmare från honom.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 507
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp