Hingstfunderingar 2021

Haha, så olika det kan vara. Jag vill ju inte ha någon jätte till min jättehäst, men börjar ju tumma på det för det inte finns knappt några mindre som jag känner duger 😅.

Revolution har jag hört lämnar stort. Bon Ceour också.
Vi kanske bara ska byta sto med varandra :D
Nej, men egentligen är hon lagom stor tycker jag men marknaden verkar inte hålla med och eftersom avkomman ska säljas så...
 
Jag har ju en Fetcher nu och har haft en tidigare och båda har haft väldigt fin modell och ffa fin front, inte någon tendens till att vara överbyggda även om de typmässigt är ganska olika.

Båda har precis som sin far ett supertemperament med hög arbetsvilja och ridbarhet och ffa den jag har nu rör sig riktigt bra så jag tycker ju att det vore en bra hingst att betäcka med.

Det enda jag tänker på är att du får sjukt mycket Utrillo i avkomman, Briar har ju Utrillo 3+4 om jag minns rätt och Fetcher 3+3 men det finns väl sämre hingstar att ha mycket av och ditt sto har ju fullblod på mödernet så det kanske är ok ändå.
Vad roligt med dina fina avkommor av fetcher. Ja det där med utrillo hade jag inte koll på. Tack för input.😊
 
De egenskaper jag vill ha av hingsten är högrest, ädel, bra ben och hovar, ridbarhet och bra temperament. På hennes mor sida är de ganska små och lågställda som fullblod kan vara så det vill jag försöka motverka.
Hennes minus är att hon är ganska tuff och har mycket nerv och inte så bra hovar. Det blir hennes första föl så det bästa är kanske färsk semin. Jag gillar svensk stam och mycket vitt men det är inte avgörande. 😊
Hört att Canterbury lämnat bra med flera e. Briar. Han brukar ju ge väldigt trevliga hästar. Fetcher N eller kanske Mr Vain hade jag kikat på om jag ville ha åt allroundhållet. Jag har också ett sto e. Briar men jag tänker mig gångartshingst till henne.😊
 
Intressant med Jameson RS2 då hennes tidigare föl (som även de blivit åt det mindre hållet) är e BH Zack och Negro :)
Ska kika lite på dina förslag. Måste även börja fundera lite på vad som kan passa henne. Första fölet hos mig och egentligen var det tänkt att bli först nästa år.

Men tänker bra front gärna åt det lite ädlare hållet. Men framförallt en hingst som inte är alltför känslig och orolig av sig.
Vissa ston lämnar ju lite mindre oavsett så så länge du väljer en normalstor hingst som inte har en trend mot litet kanske det inte spelar någon större roll? Hur gamla är och stora blev de e. Zack och Negro? Jag kände att temperamentet just från de linjerna kanske är åt det håller du söker. Vi har ett litet (161 cm) sto vars mor va 159, och hennes bror e. Zack blev "bara" 167 cm. Vårat sto har nu en åring som definitivt blir typ 170 cm, idag kanske 156 och precis 12 månader så rätt stor för sin ålder. Dock inte så ädel men med mycket linjer från pappan.
Alltså.. Benetton Dream finns ju om man vill ha en sån.
Van Uyterts Las Vegas är en stoor herre med fantastisk mekanik och inte för skvättigtblod, dock oprövad.
Indian Rock ger stort men där finns ju Apache (som inte kanske är så ängsliga men kan vara heta som tusan), likaså BH Zackerey som står i Tyskland i år. På samma station har du Asgards Ibiza som ger lite större, ser ut att vara väldigt fin skalle på de flesta avkommorna. Fidertaz-blod är ett gammalt husmorsknep för stora hästar, där har vi bl.a. Franziskus och ett led längre ned Damaschino (fantastisk häst).
Sezuan ger stort, finns typ tusen godkända avkommor att välja på.
 
De egenskaper jag vill ha av hingsten är högrest, ädel, bra ben och hovar, ridbarhet och bra temperament. På hennes mor sida är de ganska små och lågställda som fullblod kan vara så det vill jag försöka motverka.
Hennes minus är att hon är ganska tuff och har mycket nerv och inte så bra hovar. Det blir hennes första föl så det bästa är kanske färsk semin. Jag gillar svensk stam och mycket vitt men det är inte avgörande. 😊
Jag själv gillar Chacootini och Zezar från årets bruksprov. Båda har dock en hel del nerv men är lätta och i uppförsbacke, rörliga och hoppar mer än väl. Höga poäng av testryttarna. Zezar är ju lite mindre medan Chacootini är 170 ungefär. Canterbury stämmer in rätt bra, om än väldigt mycket brunt utan tecken om stoet inte har bling ;) Vår var rätt skarp i hanteringen men misstänker att vi fick ett måndagsexemplar och hade fin ridbarhet istället.

Jag är väldigt nöjd med vår -20 e New Port W. Vår blir normalstor trots litet sto även om New Port själv är modell mindre.
Cannobio hade jag gärna tittat närmare på om inte vårt sto var e Cardento. Rörlig, snygg, fin modell och hoppar väl.
Kentucky annars kanske? Dylan N? Dock bara på fryst. Bonaparte Z tycker jag är väldigt komplett men finns också bara på fryst (står i Danmark i år). Casall-blod tex Cascadello II (dock utländsk) eller Casallco?
 
Jag själv gillar Chacootini och Zezar från årets bruksprov. Båda har dock en hel del nerv men är lätta och i uppförsbacke, rörliga och hoppar mer än väl. Höga poäng av testryttarna. Zezar är ju lite mindre medan Chacootini är 170 ungefär. Canterbury stämmer in rätt bra, om än väldigt mycket brunt utan tecken om stoet inte har bling ;) Vår var rätt skarp i hanteringen men misstänker att vi fick ett måndagsexemplar och hade fin ridbarhet istället.

Jag är väldigt nöjd med vår -20 e New Port W. Vår blir normalstor trots litet sto även om New Port själv är modell mindre.
Cannobio hade jag gärna tittat närmare på om inte vårt sto var e Cardento. Rörlig, snygg, fin modell och hoppar väl.
Kentucky annars kanske? Dylan N? Dock bara på fryst. Bonaparte Z tycker jag är väldigt komplett men finns också bara på fryst (står i Danmark i år). Casall-blod tex Cascadello II (dock utländsk) eller Casallco?
Jaha det är nu det blir svårt. Vilka fantastiska hingstar. Chacootino och Cannobio är mina nya favoriter. 😍 men så dras jag ju till hästar med nerv verkar det som 😱. Jag skulle ju ha en med lugnare temperament hade jag tänkt. 😁😁
 
Jaha det är nu det blir svårt. Vilka fantastiska hingstar. Chacootino och Cannobio är mina nya favoriter. 😍 men så dras jag ju till hästar med nerv verkar det som 😱. Jag skulle ju ha en med lugnare temperament hade jag tänkt. 😁😁
Tänk på att Chacootini är WFFS positiv (har själv precis fått tillbaka testet på vårt sto - negativt 👍😁). Fick möjligheten att följa honom på Bruks och det lutar åt att det blir vårt val, så länge semin ser bra ut också.
 
Hört att Canterbury lämnat bra med flera e. Briar. Han brukar ju ge väldigt trevliga hästar. Fetcher N eller kanske Mr Vain hade jag kikat på om jag ville ha åt allroundhållet. Jag har också ett sto e. Briar men jag tänker mig gångartshingst till henne.😊
Jag skulle aldrig våga kombinera Canterbury och Briar. Briar har ju lämnat en hel del lite svåra hästar och jag vet flera e Canterbury som är rätt skarpa och med mkt humör.. Inklusive min egen 😆
Det pratas ju mkt om att Canterbury lämnar trevligt temperament men nu när jag har en egen så har jag hört om fler som inte varit så enkla..
(Älskar min häst, hon kommer bli toppen men särskilt mild i huvudet är hon INTE)
 
Jag skulle aldrig våga kombinera Canterbury och Briar. Briar har ju lämnat en hel del lite svåra hästar och jag vet flera e Canterbury som är rätt skarpa och med mkt humör.. Inklusive min egen 😆
Det pratas ju mkt om att Canterbury lämnar trevligt temperament men nu när jag har en egen så har jag hört om fler som inte varit så enkla..
(Älskar min häst, hon kommer bli toppen men särskilt mild i huvudet är hon INTE)

Jag har heller aldrig träffat några enkla Canterbury-hästar så förstår inte riktigt vart det där kommer från om jag ska vara ärlig.
 
Jag har heller aldrig träffat några enkla Canterbury-hästar så förstår inte riktigt vart det där kommer från om jag ska vara ärlig.
Ägaren marknadsför honom ju så, men jag vet också att hon inte är det minsta intresserad av att höra om andra sidor hos avkommorna.. Tyvärr.

Min häst är väldigt enkel på vissa sätt, tex i hanteringen, men hon har ett rejält humör när hon väl sätter den sidan till 😉
 
T.om jag som inte bor i Sverige eller knappt ens använder Fb i svenska hästsammanhang ser ju hur hårt Canterbury marknadsförs.

Bland annat som något slags fälttävlansförärvare fast avkommorna är för tunga å slöa och inte kan komma runt en terrängbana inom tiden..
Hårt? Jag bor hyfsat nära och följer både ägare och seminstation på diverse medier och ser knappt uppdateringar om honom annars än vid visningar och säsongsstart :confused: och tunga eller svåra avkommor ställer jag mig också mycket frågande till sett till de jag träffat (vilket är ett tiotal) även om jag förstår om galoppen inte är den allra mest vägvinnande.
 
Senast ändrad:
Ägaren marknadsför honom ju så, men jag vet också att hon inte är det minsta intresserad av att höra om andra sidor hos avkommorna.. Tyvärr.

Min häst är väldigt enkel på vissa sätt, tex i hanteringen, men hon har ett rejält humör när hon väl sätter den sidan till 😉
Han själv ÄR jättetrevlig, stammen däremot säger ju definitivt att det kan bli knepigt. Varken Brandenburger eller Wendekreis är kända för att lämna enkelt och med Corde finns det ju både mentala pansarvagnar och superkänsliga tokstollar.
 
@Honey07 Med risk för lite av en pansarvagn hade väl Emmerton kunnat vara intressant? Elit-hingst som lämnat ungar i både hoppning och visst har han tom haft avkomma i unghäst-VM i dressyr? Min upplevelse är att de varit trevliga, ridbara hästar med bra grundgångarter. Dessutom ofta väldigt färgtypade av Emmerton med fin färg och bläs😁.
 
Hårt? Jag bor hyfsat nära och följer både ägare och seminstation på diverse medier och ser knappt uppdateringar om honom annars än vid visningar och säsongsstart :confused: och tunga eller svåra avkommor ställer jag mig också mycket frågande till sett till de jag träffat (vilket är ett tiotal) även om jag förstår om galoppen inte är den allra mest vägvinnande.
Han marknadsförs väldigt hårt i diverse avelsgrupper på Fb. Till typ allt.
 
T.om jag som inte bor i Sverige eller knappt ens använder Fb i svenska hästsammanhang ser ju hur hårt Canterbury marknadsförs.

Bland annat som något slags fälttävlansförärvare fast avkommorna är för tunga å slöa och inte kan komma runt en terrängbana inom tiden..
Tunga och slöa passar dock inte in på de avkommor jag känner till. Men jag är dressyrnörd så har kanske inte rätt glasögon 😆
 
Han själv ÄR jättetrevlig, stammen däremot säger ju definitivt att det kan bli knepigt. Varken Brandenburger eller Wendekreis är kända för att lämna enkelt och med Corde finns det ju både mentala pansarvagnar och superkänsliga tokstollar.
Ja så är det säkert! Obs att jag själv tycker att avkommorna jag känner till är jättehärliga, men inte just enkla. Min egen häst är supertrevlig, en jätterolig häst!
 
Min lämnades på station sent igår kväll (tack till snäll seminsveterinär, bäst är de). Hon stod med 3or och ödem så eventuellt är hon på väg in i brunst. Med tanke på hur glatt hon sprang in i den där spiltan så tror jag nästan det, och att det inte bara var maten som lockade. 😅 Hingsten då? Jo efter en jädra massa velande och diskussioner gick hon till For Romance trots allt. Min stoägare har rätt i att jag kommer ångra mig om jag inte försöker, jag vet att det kommer bli en kanonunge om det lyckas.
Plan B är Benefit.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 615
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 834
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp