Hingstfunderingar 2021

Har du sett Ferguson (Floriscount - Lauries Crusader XX - Wolkentanz I)? Borde väl gå att få upp simmare till Sverige från honom. Stabilt temperament och begåvad hingst med utmärkta blodslinjer 🙃
Yes, han är redo för ett-sto om man är intresserad :up:. @Bee Jag gillar hans son Kyton mycket också, men han är inte klar för ett-sto ännu. Dock inte svårt att fixa om man är intresserad, han har prok-certifikat så röntgen är iaf. ok.
 
B-Estelle är den som lämnat Cardento om jag inte minns fel, går att dubbelkolla på blup (vilket jag ej har gjort).

Det är lite lustigt det där med vad man läser i sociala medier. Hingsthållarna för Cannobio har haft fel info flera gr på sin hemsida. Loviseholm hade också fel info om Baloé på sin sida tidigare. Dom skrev att han är Balou du Rouet-Clearway-Capitol när han egentligen är Balou du Rouet-Clearway-Corrado 1. Tror det uppkom när det eftersöktes hingstar i en Fb grupp med Capitolblod som stod i Sverige och ägaren skrev att Baloé har capitolblod i sig. Det är förvisso sant eftersom Clearway är e.Capitol men det är tydligt att man själv måste granska mer själv och inte alltid lita på hingsthållarnas info.
Bara en liten sidogrej. Sorry 🙈
Värst är nästan de använt google translate rakt av för tyska texter. Så himla dålig svenska.
 
Någon som skulle vilja ge tips till mitt sto? Tycker det finns för många att välja på, funderar nästan snart på att lägga namn i en påse och dra ett bara..

Magini-Falleur-Hertigen (Stofamilj F1) är stammen så nåt ”svenskt” vore väl kul...
5994C143-1059-4ED2-AD3D-F5D10263A4D2.jpeg
Hon är något hastrång så korrekta ben gärna. Väldigt taktmässig och trevliga gångarter, plus för galoppen. Hoppar trevligt. Fantastiskt temperament på alla sätt och vis.
Har klurat både på hopp- och dressyrhingst men har nog landat i en hopphingst som rör sig trevligt. Vettig i skallen också såklart.
Tycker stoets modell och storlek (ca 165) är väldigt trevlig, så inte nåt som avviker för mycket.
 
Någon som skulle vilja ge tips till mitt sto? Tycker det finns för många att välja på, funderar nästan snart på att lägga namn i en påse och dra ett bara..

Magini-Falleur-Hertigen (Stofamilj F1) är stammen så nåt ”svenskt” vore väl kul...
Visa bifogad fil 68518
Hon är något hastrång så korrekta ben gärna. Väldigt taktmässig och trevliga gångarter, plus för galoppen. Hoppar trevligt. Fantastiskt temperament på alla sätt och vis.
Har klurat både på hopp- och dressyrhingst men har nog landat i en hopphingst som rör sig trevligt. Vettig i skallen också såklart.
Tycker stoets modell och storlek (ca 165) är väldigt trevlig, så inte nåt som avviker för mycket.
Lambourgini låter som svaret på dina önskningar :) vet dock inte om han är i avel i år.
 
Ser att Niveau har flyttat till Norge och skall stå på naturlig betäckning hos en av mina tidigare hopptränare. Tveksamt om han passar för mina ston, men vore interessant att höra om någon har erfarenhet av hur hans avkommor brukar bli?
 
@Bee och @eventingmania när det gäller Lauries Crusader xx så är det också en sån som också kan lämna lite svårridet. Den ligger ju dock ganska långt bak här men det är inte den enklaste hingsten i a f. Men det är svårt nu för det är så mycket som är antingen Ampere, Jazz, UB40 eller LC... Det blir lite magkänsla för den specifika hingsten som man får landa i. Vet du inte vad du vill ha skulle jag leta efter en hingst med bra ben och ridbara avkommor (i ridbar ålder) och sen i övrigt det du vill ska komplettera ditt sto. Om du känner att du inte behöver ha det allra hetaste och trendigaste nya..
 
@Bee och @eventingmania när det gäller Lauries Crusader xx så är det också en sån som också kan lämna lite svårridet. Den ligger ju dock ganska långt bak här men det är inte den enklaste hingsten i a f. Men det är svårt nu för det är så mycket som är antingen Ampere, Jazz, UB40 eller LC... Det blir lite magkänsla för den specifika hingsten som man får landa i. Vet du inte vad du vill ha skulle jag leta efter en hingst med bra ben och ridbara avkommor (i ridbar ålder) och sen i övrigt det du vill ska komplettera ditt sto. Om du känner att du inte behöver ha det allra hetaste och trendigaste nya..
Temperament och ridbarhet är två av styrkorna hos Ferguson. Dessutom är han fri från det mesta som (sönder)avlats i Holland 🙃
 
Ser att Niveau har flyttat till Norge och skall stå på naturlig betäckning hos en av mina tidigare hopptränare. Tveksamt om han passar för mina ston, men vore interessant att höra om någon har erfarenhet av hur hans avkommor brukar bli?
Inte riktigt vad du frågade efter men funderade själv på honom det året (åren?) han stod här men valde bort pga frågetecken på semin.
 
@Bee och @eventingmania när det gäller Lauries Crusader xx så är det också en sån som också kan lämna lite svårridet. Den ligger ju dock ganska långt bak här men det är inte den enklaste hingsten i a f. Men det är svårt nu för det är så mycket som är antingen Ampere, Jazz, UB40 eller LC... Det blir lite magkänsla för den specifika hingsten som man får landa i. Vet du inte vad du vill ha skulle jag leta efter en hingst med bra ben och ridbara avkommor (i ridbar ålder) och sen i övrigt det du vill ska komplettera ditt sto. Om du känner att du inte behöver ha det allra hetaste och trendigaste nya..
Håller med rent generellt om de bloden, men just Ferguson brås starkt på sin far och hans äldsta avkommor har varit under sadel några år nu och är riktigt fina och ridbara, så i detta fallet tycker jag man inte behöver oroa sig för mycket för LC.
 
Inte mig veterligen nu längre, vi beställde via Blädde 2019 men det samarbetet verkar inte finnas kvar. Ett mail till hingststationen bör ge svar, de var bra när jag hade kontakt med dem i lla fall. Inga problem för din seminstation att beställa direkt från dem om det saknas mellanhand.
Betyder det att du själv har en avkomma efter honom?
 
Tycker det är svårt att få fram information om hingstarnas temperament. Har ett hum om vilka linjer som ger trevligt temperament, men tycker ändå det är svårt.
 
Ser att Niveau har flyttat till Norge och skall stå på naturlig betäckning hos en av mina tidigare hopptränare. Tveksamt om han passar för mina ston, men vore interessant att höra om någon har erfarenhet av hur hans avkommor brukar bli?
Fick en avkomma efter Niveau förra året. Såldes relativt snabbt. Fölet är mycket trevlig att ha att göra med. Fin och positiv. Skulle absolut kunna betäcka med honom igen. Fölets mamma efter Robin Z.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 626
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 843
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp