Hingstfunderingar 2021

Jag tänker spontant på Bon Coeur (såg dock sen att det blir dubbelt Sandro via Sir Caletto). Eller kanske Springbank II VH.
Ja, BC gillar jag egentligen, men väl mkt Sandro. Springbank är en Stor favorit, men jag är lite rädd för Helgstrands villkor med så hög språngavgift på ett oprövat sto. Tänker det kan bli hur dyrt som helst om jag tvingas seminera om några gånger, eller hur funkar det?

Sorterade bort även Suarez av samma skäl, som jag annars gillar rörelserna på.
 
Tror det syftades på om skadan kan ha ställt till det så att det blir svårt för henne med dräktigheten?
Aha, om skadan gjort henne Olämplig alltså? Då förstår jag frågan, kunde bara inte begripa på vilket sätt en skada skulle kunna öka lämpligheten att bära föl. Huruvida så är fallet återstår att se förstås, i varken den eller andra delar finns några garantier, men nu var inte det frågan jag tänkte kapa någon annans tråd med, eller diskutera alls för den delen.
 
Hurra! Min är dräktig på 17 dygn! Jag grät floder... Men sen kommer tankarna, hur ofta resorberar de? Allt såg bra ut idag men vi ska kolla nästa vecka också ifall det är en tvilling, jag har en mycket erfaren veterinär så jag är inte så orolig att hon inte vet vad hon gör men hon sa att ibland kan de vara svåra att se om det finns någon så de ville kolla en extra gång.
Så vad ska jag oroa mig för nu när det gäller detta? (oroar mig gör jag, jag har en fånghäst också).... När resorberar de om de resorberar? Förra året då allt strulade hade hon ju tagit sig enligt veterinär men det resorberades snabbt (innan 17 dygns kollen) och sen kom hon ju aldrig i brunst igen. Eller ska jag försöka vara lite glad....
 
Hurra! Min är dräktig på 17 dygn! Jag grät floder... Men sen kommer tankarna, hur ofta resorberar de? Allt såg bra ut idag men vi ska kolla nästa vecka också ifall det är en tvilling, jag har en mycket erfaren veterinär så jag är inte så orolig att hon inte vet vad hon gör men hon sa att ibland kan de vara svåra att se om det finns någon så de ville kolla en extra gång.
Så vad ska jag oroa mig för nu när det gäller detta? (oroar mig gör jag, jag har en fånghäst också).... När resorberar de om de resorberar? Förra året då allt strulade hade hon ju tagit sig enligt veterinär men det resorberades snabbt (innan 17 dygns kollen) och sen kom hon ju aldrig i brunst igen. Eller ska jag försöka vara lite glad....
Försök vara glad :heart Men jag förstår dig, jag var också orolig! Min hemmaveterinär sa att det är väldigt känsligt fram runt 30-45 dygn, så jag kollade henne inte igen förrän runt 48 dygn. Och försökte ha så lite stress som möjligt för henne, ville tex inte åka till seminvet för att kolla runt 40 dygn utan väntade och tog hemmaveterinären istället.
 
Hurra! Min är dräktig på 17 dygn! Jag grät floder... Men sen kommer tankarna, hur ofta resorberar de? Allt såg bra ut idag men vi ska kolla nästa vecka också ifall det är en tvilling, jag har en mycket erfaren veterinär så jag är inte så orolig att hon inte vet vad hon gör men hon sa att ibland kan de vara svåra att se om det finns någon så de ville kolla en extra gång.
Så vad ska jag oroa mig för nu när det gäller detta? (oroar mig gör jag, jag har en fånghäst också).... När resorberar de om de resorberar? Förra året då allt strulade hade hon ju tagit sig enligt veterinär men det resorberades snabbt (innan 17 dygns kollen) och sen kom hon ju aldrig i brunst igen. Eller ska jag försöka vara lite glad....
Jag har haft ston som resorberat mellan 20-45 dygn efter konstaterad dräktighet. Ditt sto kanske skulle haft regumate?
 
Försök vara glad :heart Men jag förstår dig, jag var också orolig! Min hemmaveterinär sa att det är väldigt känsligt fram runt 30-45 dygn, så jag kollade henne inte igen förrän runt 48 dygn. Och försökte ha så lite stress som möjligt för henne, ville tex inte åka till seminvet för att kolla runt 40 dygn utan väntade och tog hemmaveterinären istället.
Ja man vill vara glad och jag hoppas så! Mina hästar är inackoderade och jag har bett det andra att ta det lugnt i stallet (det gör de annars också) och stoet är ganska lättstressat (dock inte i stall och hage) så ju färre resor desto bättre!
 
Jag blir ju aldrig klar över vad jag vill ha till mitt sto så ge mig gärna förslag på gångartshingst. Hade ju Americano GJ eller Benchmark på min lista men vill gärna ha fler förslag.
Bon Coeur?
Om stoet:
Född 2006. 169 i mkh och jag vill gärna ha omkring den höjden.
Bra hhb. Något kortlinjerad. Supertrevligt psyke. Inte så stora gångarter men lite kvick där skritten är sämst. Fått en avkomma med Canterbury som fick 46 och 46.5 på 3 års.

Vill ha en modern men ändå lite krallig hingst med stora taktmässiga gångarter.
Gillar ju lite uttrycksfulla huvuden även om det inte är primärt för gång och funktion..
Svenskstationerad. Goda simmare som funkar på skick.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210508-055955_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210508-055955_Samsung Internet.jpg
    85,1 KB · Visningar: 42
Jag blir ju aldrig klar över vad jag vill ha till mitt sto så ge mig gärna förslag på gångartshingst. Hade ju Americano GJ eller Benchmark på min lista men vill gärna ha fler förslag.
Bon Coeur?
Om stoet:
Född 2006. 169 i mkh och jag vill gärna ha omkring den höjden.
Bra hhb. Något kortlinjerad. Supertrevligt psyke. Inte så stora gångarter men lite kvick där skritten är sämst. Fått en avkomma med Canterbury som fick 46 och 46.5 på 3 års.

Vill ha en modern men ändå lite krallig hingst med stora taktmässiga gångarter.
Gillar ju lite uttrycksfulla huvuden även om det inte är primärt för gång och funktion..
Svenskstationerad. Goda simmare som funkar på skick.
Är verkligen ingen expert alls på dressyrhingstar men jag har sett flera föl efter Americano som varit jättefina. Väldigt fin typ och elastiska allihopa.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 758
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp