Hingstfunderingar 2021

Kanske jag är den enda som inte vet vilka alla hingstar är men jag tycker det vore smidigt om man skrev ut härstamningen på eventuella hingstval så man snabbt kan hänga med i diskussionen 🙈
 
Hej,
Vi hade nästan helt bestämt oss för Bravour till vårat sto men sen har vi hört rykten om att han och hans avkommer drabbas ofta av skador. Är det någon som känner igen detta och vet om det stämmer?
 
Hej,
Vi hade nästan helt bestämt oss för Bravour till vårat sto men sen har vi hört rykten om att han och hans avkommer drabbas ofta av skador. Är det någon som känner igen detta och vet om det stämmer?
Jag vet inte ens vilken den här hingsten är. Men hästar har ju även en mamma och en uppfödare/ägare så om det finns mycket skador bland avkommor efter en specifik hingst så behöver det ju inte ha någonting med hingsten själv att göra :)
 
Idag var vi på koll igen för tvillingar och det fanns bara en, så håll tummarna nu att allt ser bra ut även i början av juni då vi ska dit igen. Stoet var mycket stressat idag, jag åkte tidigare för just att inte så många hästar ska vara där men när vi kom var där fullt, det spelades musik från en bil och stoet blev så otroligt stressad (galopphäst). Hoppas det inte blev för mycket för lilla embryot...

Hon är betäckt med Caribbean Blue (e: Chaccon Blue-Calido-Camposanto)
 
Jag blir ju aldrig klar över vad jag vill ha till mitt sto så ge mig gärna förslag på gångartshingst. Hade ju Americano GJ eller Benchmark på min lista men vill gärna ha fler förslag.
Bon Coeur?
Om stoet:
Född 2006. 169 i mkh och jag vill gärna ha omkring den höjden.
Bra hhb. Något kortlinjerad. Supertrevligt psyke. Inte så stora gångarter men lite kvick där skritten är sämst. Fått en avkomma med Canterbury som fick 46 och 46.5 på 3 års.

Vill ha en modern men ändå lite krallig hingst med stora taktmässiga gångarter.
Gillar ju lite uttrycksfulla huvuden även om det inte är primärt för gång och funktion..
Svenskstationerad. Goda simmare som funkar på skick.

Sibelius.
 
Hej,
Vi hade nästan helt bestämt oss för Bravour till vårat sto men sen har vi hört rykten om att han och hans avkommer drabbas ofta av skador. Är det någon som känner igen detta och vet om det stämmer?
Har träffat många avkommor till honom där det inte stämmer, som många rykten startar de för att någon har upplevt något negativt om eller två individer och sedan dragit felaktiga slutsatser utifrån det.
 
Jag vet inte ens vilken den här hingsten är. Men hästar har ju även en mamma och en uppfödare/ägare så om det finns mycket skador bland avkommor efter en specifik hingst så behöver det ju inte ha någonting med hingsten själv att göra :)
Cornet Obolensky - Quattro B - Gerswin. Verkar mycket sympatisk, jag var domarsekreterare när han visade gångarterna på kvaliten där han verkade ha hög ridbarhet och gott temperament. Har senare dessvärre inte kunnat tävla p g a en skada.
 
Hej,
Vi hade nästan helt bestämt oss för Bravour till vårat sto men sen har vi hört rykten om att han och hans avkommer drabbas ofta av skador. Är det någon som känner igen detta och vet om det stämmer?
Det är min uppfattning om hingsten (avkommorna kan jag inte uttala mig om) efter att jag känner flera som jobbat nära hingsten. Det går ju att titta på resultat för att få en uppfattning om ev "luckor" (som såklart kan ha en massa olika förklaringar, relaterade eller ej till skador).
 
Hej. Det lutar att mitt sto kommer betäckas nu i år. Detta på grund av en skada som behöver få tid att läka ut i lugn och ro. Men jag känner att jag skulle vilja ha lite input från olika håll gällande val av dressyrhingst.

länk till blup om det är ok?

Hon är väldigt korrekt byggd, fina & raka ben, något mer åt det långlinjerade hållet. Ganska stor och rejäl, ca 172 hög, så vill helst ha en hingst som förädlar och ger en modern typ än en som ger massa och linjer. Gångartsmässigt så har hon tre jämna gångarter med plus för skritt och trav. Det som jag främst skulle vilja förbättra hos en avkomma är galoppen som kan uppfattas som lite platt och aktionslös.

I temperamentet så är hon samarbetsvillig, okomplicerad och självständig. Egenskaper som jag väldigt gärna skulle vilja behålla & förstärka hos en avkomma.

Så hit me med era tips på dressyrhingstar som skulle kunna passa min dam!
 
Verkar bli Duke of Hearts som förstahandsval till 02-an, men behöver en reservhingst som går på färsk sperma, och iom att det är nästintill omöjligt att hitta en sådan som passar till min fälttävlansinriktade avel, så lutar det åt att plan B blir att göra dressyrföl.

Stoet har raka 8-or på exteriör och gångarter, och mkt lätt för sig i dressyren, har nosat på de flesta msv-rörelsene trots en kort och skadedrabbat ridhästkarriär. Mormor har även varit i uttagstruppen till norska landslaget i dressyr, trots hoppstam. Vad hon saknar är lite mera framåtbjudning (beror nog dels på träning, men hon tänker i princip mera uppåt än framåt), och skulle kunna vara lite kvickare i sin mekanik, men får inte bli för känsligt. Ridbarhet är prio ett, en bra front med liggande bogar är ett plus, och ingen gångart sämre än 8, gärna 9-or. Hon kan ge veka/långa kotor och låga trakter, så hingsten bör inte nedärva det.

Hingsten kan stå i Sverige eller Danmark, men måste(!) vara EU-station. Ideer, någon?
 
Kom på en fråga till - tror ni att det blir för mkt Nimmerdor att lägga Kannan på ett sto e. Heartbeat? Det lär väl bli 2+3? Eller blir det 2+4?

Tycker minnas att det fanns en hingst med den stammen på bruksprovet för ett par år sedan (tror inte den blev godkänt), någon som vet vem jag tänker på (om jag inte minns fel)?
 
Verkar bli Duke of Hearts som förstahandsval till 02-an, men behöver en reservhingst som går på färsk sperma, och iom att det är nästintill omöjligt att hitta en sådan som passar till min fälttävlansinriktade avel, så lutar det åt att plan B blir att göra dressyrföl.

Stoet har raka 8-or på exteriör och gångarter, och mkt lätt för sig i dressyren, har nosat på de flesta msv-rörelsene trots en kort och skadedrabbat ridhästkarriär. Mormor har även varit i uttagstruppen till norska landslaget i dressyr, trots hoppstam. Vad hon saknar är lite mera framåtbjudning (beror nog dels på träning, men hon tänker i princip mera uppåt än framåt), och skulle kunna vara lite kvickare i sin mekanik, men får inte bli för känsligt. Ridbarhet är prio ett, en bra front med liggande bogar är ett plus, och ingen gångart sämre än 8, gärna 9-or. Hon kan ge veka/långa kotor och låga trakter, så hingsten bör inte nedärva det.

Hingsten kan stå i Sverige eller Danmark, men måste(!) vara EU-station. Ideer, någon?
Kul med Duke of Hearts XX :D har du sett Saint Louis? Har bara sett honom på pappret, bild och film men han får mitt fälttävlanshjärta att klappa snabbare. Han verkar vara tillgänglig via Lövsta :)
 
Verkar bli Duke of Hearts som förstahandsval till 02-an, men behöver en reservhingst som går på färsk sperma, och iom att det är nästintill omöjligt att hitta en sådan som passar till min fälttävlansinriktade avel, så lutar det åt att plan B blir att göra dressyrföl.

Stoet har raka 8-or på exteriör och gångarter, och mkt lätt för sig i dressyren, har nosat på de flesta msv-rörelsene trots en kort och skadedrabbat ridhästkarriär. Mormor har även varit i uttagstruppen till norska landslaget i dressyr, trots hoppstam. Vad hon saknar är lite mera framåtbjudning (beror nog dels på träning, men hon tänker i princip mera uppåt än framåt), och skulle kunna vara lite kvickare i sin mekanik, men får inte bli för känsligt. Ridbarhet är prio ett, en bra front med liggande bogar är ett plus, och ingen gångart sämre än 8, gärna 9-or. Hon kan ge veka/långa kotor och låga trakter, så hingsten bör inte nedärva det.

Hingsten kan stå i Sverige eller Danmark, men måste(!) vara EU-station. Ideer, någon?
Benefit? Jag tycker den verkar så himla trevlig.
 
Verkar bli Duke of Hearts som förstahandsval till 02-an, men behöver en reservhingst som går på färsk sperma, och iom att det är nästintill omöjligt att hitta en sådan som passar till min fälttävlansinriktade avel, så lutar det åt att plan B blir att göra dressyrföl.

Stoet har raka 8-or på exteriör och gångarter, och mkt lätt för sig i dressyren, har nosat på de flesta msv-rörelsene trots en kort och skadedrabbat ridhästkarriär. Mormor har även varit i uttagstruppen till norska landslaget i dressyr, trots hoppstam. Vad hon saknar är lite mera framåtbjudning (beror nog dels på träning, men hon tänker i princip mera uppåt än framåt), och skulle kunna vara lite kvickare i sin mekanik, men får inte bli för känsligt. Ridbarhet är prio ett, en bra front med liggande bogar är ett plus, och ingen gångart sämre än 8, gärna 9-or. Hon kan ge veka/långa kotor och låga trakter, så hingsten bör inte nedärva det.

Hingsten kan stå i Sverige eller Danmark, men måste(!) vara EU-station. Ideer, någon?
har du förresten kollat H-Ekwador?
 
Benefit? Jag tycker den verkar så himla trevlig.

Fin, men jag föredrar nog lite äldre/mer beprovat. Och de får gärna vara 170+

Har koll på H-Ekwador, och ja - jag skulle evt kunna ta hem ett strå på honom med för att ha i backup om det blir strul med skick.. Men vil helst ha ännu högre xx-andel till detta sto. (alltså om vi pratar ft-avel, jag tycker inte Ekwatorn är interessant ur dressyrsynspunkt)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 603
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 831
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp