Hingstfunderingar 2021

Kul med Duke of Hearts XX :D har du sett Saint Louis? Har bara sett honom på pappret, bild och film men han får mitt fälttävlanshjärta att klappa snabbare. Han verkar vara tillgänglig via Lövsta :)

Tittade på honom nu, men gav ingen wow-känsla för mig, tyvärr. Och vill som sagt ovan gärna att de har presterat lite och gett några avkommor så man har ett hum om vad de lämnar. :)
 
Verkar bli Duke of Hearts som förstahandsval till 02-an, men behöver en reservhingst som går på färsk sperma, och iom att det är nästintill omöjligt att hitta en sådan som passar till min fälttävlansinriktade avel, så lutar det åt att plan B blir att göra dressyrföl.

Stoet har raka 8-or på exteriör och gångarter, och mkt lätt för sig i dressyren, har nosat på de flesta msv-rörelsene trots en kort och skadedrabbat ridhästkarriär. Mormor har även varit i uttagstruppen till norska landslaget i dressyr, trots hoppstam. Vad hon saknar är lite mera framåtbjudning (beror nog dels på träning, men hon tänker i princip mera uppåt än framåt), och skulle kunna vara lite kvickare i sin mekanik, men får inte bli för känsligt. Ridbarhet är prio ett, en bra front med liggande bogar är ett plus, och ingen gångart sämre än 8, gärna 9-or. Hon kan ge veka/långa kotor och låga trakter, så hingsten bör inte nedärva det.

Hingsten kan stå i Sverige eller Danmark, men måste(!) vara EU-station. Ideer, någon?
Inte spontant här i norden, just kombon ej veka kotor, beprövat, ej för känsligt och ingen gångart under 8 är lite svår om de dessutom måste ha en viss storlek, annars är det väl bara att ta Sibelius. Eller måste det vara namnvärt också? Kan EU-skick vara intressant så länge det är färskt?
 
Leker med tanken att betäcka om mitt sto i år, men har inte bestämt mig (fölar ganska sent, juni, så det är nog bättre att vänta, men förutsättningarna finns).
Stoet är efter Rosevelt- Ragazzo, supertrevligt temperament som de flesta klarar att rida och tycker är rolig att rida. Hon rör sig trevligt och hoppar bra. Väldigt lätt för att samla, men betydligt svårare för att länga sig. En lyxig svenssonhäst.

Hennes mamma är väldigt elektrisk och känslig, så jag vill helst inte ha en hingst som också har det i sig, även om hon själv inte har fått samma temperament.

Så jag vill ha en hingst som lämnar elastiska gångarter, behöver inte vara jättestora, men just elastiska. Det får gärna finnas lite bra hoppning bakåt men inget måste.
Bra temperament och ridbarhet.

Jag har själv varit inne på Danciero men hade kanske hellre valt en svenskstationerad hingst om det nu blir sent på säsongen.
Hon är i år dräktig med Fürst Sinclair.

Någon som har några idéer?
 
Fin, men jag föredrar nog lite äldre/mer beprovat. Och de får gärna vara 170+

Har koll på H-Ekwador, och ja - jag skulle evt kunna ta hem ett strå på honom med för att ha i backup om det blir strul med skick.. Men vil helst ha ännu högre xx-andel till detta sto. (alltså om vi pratar ft-avel, jag tycker inte Ekwatorn är interessant ur dressyrsynspunkt)
Magic Park? Där får du ju gener med multitalang 🙃
 
Magic Park? Där får du ju gener med multitalang 🙃
Jag förstår verkligen inte varför vissa här inne ogillar honom. Jag har sett hingsten på både bruksprov och tävling och förutom att han hoppar väldigt bra och har en riktigt bra galopp så har han betett sig väldigt vettigt alla gånger.

De avkommor jag sett verkar ha ärvt sin fars goda egenskaper, särskilt hoppförmågan.
 
Jag förstår verkligen inte varför vissa här inne ogillar honom. Jag har sett hingsten på både bruksprov och tävling och förutom att han hoppar väldigt bra och har en riktigt bra galopp så har han betett sig väldigt vettigt alla gånger.

De avkommor jag sett verkar ha ärvt sin fars goda egenskaper, särskilt hoppförmågan.
Jag var inne på honom, hans blup pp hoppningen är riktigt bra. Men många varnade för att de var rätt känsliga och svåra att rida som unghästar, därför avstod jag.
 
Jag förstår verkligen inte varför vissa här inne ogillar honom. Jag har sett hingsten på både bruksprov och tävling och förutom att han hoppar väldigt bra och har en riktigt bra galopp så har han betett sig väldigt vettigt alla gånger.

De avkommor jag sett verkar ha ärvt sin fars goda egenskaper, särskilt hoppförmågan.
Jag är med dig. Kanske en del borde läsa på lite bättre gällande hingstlinjerna bakom honom. Idel ädel svårklass-adel i samtliga discipliner 🙏🏻
 
Magic Park? Där får du ju gener med multitalang 🙃

Absolut en fin hingst, men röda staplar på blup på alla gångarter + dressyr, så känns kanske inte så aktuell för mitt dressyrhäst-projekt?

Inte spontant här i norden, just kombon ej veka kotor, beprövat, ej för känsligt och ingen gångart under 8 är lite svår om de dessutom måste ha en viss storlek, annars är det väl bara att ta Sibelius. Eller måste det vara namnvärt också? Kan EU-skick vara intressant så länge det är färskt?

EU-skick i "dessa tider" vill jag helst undvika pga stor risk för strul med transporten, bor och har stona i Norge så det måste tullas och momsas ut ur EU vilket brukar göra allting bökigare. Håller med om att just veka kotor verkar svårt att undvika på gångartshingstarna.... Så man kanske måste leva med det om man vill ha allt det andra.. Har annars funderat på Revolution eller Donkey Boy, men båda ska ju ha något veka kotor. (Stoet själv har som sagt 8-or på benen så är dock inte jättebekymrad)

Sibelius står väl inte på EU-station? Och är endast 1,62 enligt språngrulla, små hingstar funkar tyvärr inte med detta sto som har en pappa på 1,60...
 
Leker med tanken att betäcka om mitt sto i år, men har inte bestämt mig (fölar ganska sent, juni, så det är nog bättre att vänta, men förutsättningarna finns).
Stoet är efter Rosevelt- Ragazzo, supertrevligt temperament som de flesta klarar att rida och tycker är rolig att rida. Hon rör sig trevligt och hoppar bra. Väldigt lätt för att samla, men betydligt svårare för att länga sig. En lyxig svenssonhäst.

Hennes mamma är väldigt elektrisk och känslig, så jag vill helst inte ha en hingst som också har det i sig, även om hon själv inte har fått samma temperament.

Så jag vill ha en hingst som lämnar elastiska gångarter, behöver inte vara jättestora, men just elastiska. Det får gärna finnas lite bra hoppning bakåt men inget måste.
Bra temperament och ridbarhet.

Jag har själv varit inne på Danciero men hade kanske hellre valt en svenskstationerad hingst om det nu blir sent på säsongen.
Hon är i år dräktig med Fürst Sinclair.

Någon som har några idéer?
Total Hope? Är dödsförtjust i min Rosevelt med Don Schufro som morfar. Total Hope kanske inte är nån typförädlare men verkar lämna stabilt och inga bjässar.
 
Absolut en fin hingst, men röda staplar på blup på alla gångarter + dressyr, så känns kanske inte så aktuell för mitt dressyrhäst-projekt?



EU-skick i "dessa tider" vill jag helst undvika pga stor risk för strul med transporten, bor och har stona i Norge så det måste tullas och momsas ut ur EU vilket brukar göra allting bökigare. Håller med om att just veka kotor verkar svårt att undvika på gångartshingstarna.... Så man kanske måste leva med det om man vill ha allt det andra.. Har annars funderat på Revolution eller Donkey Boy, men båda ska ju ha något veka kotor. (Stoet själv har som sagt 8-or på benen så är dock inte jättebekymrad)

Sibelius står väl inte på EU-station? Och är endast 1,62 enligt språngrulla, små hingstar funkar tyvärr inte med detta sto som har en pappa på 1,60...
Missade att Sibelius inte tappas på en av de större stationerna, men jag förstår tanken med storleken där om det ligger litet bakom stoet.
Jag tänkte på Revolution och Donkey Boy, men de är långa och veka i kotorna båda två, Revolution mer än DB och det speglas även i deras index där Revolution har F:100—B:87 och DBs ser bättre ut med F: 119—B:110. Jag upplever att DB funkar bäst på kraftfulla, lite grövre ston då avkommorna får väldigt mycket ben och inte alltid så mycket kropp. Själv är han lite som ett löv framifrån, hög och smal. Vissa avkommor får också lite för mycket skritt, för stor, för loss i kroppen och inte alltid längd i ryggen eller påskjut nog för att kunna hålla den ren vid samlat arbete.
Gillar du R och DB kanske denna inte är aktuell, men Blue Hors Veneziano skall verka på färskt i år. På pappret stämmer han in på beskrivningen, men det är en lite annan typ av hingst. Sett några fina ridna avkommor, dock bara på video hittills eftersom saker varit som de varit.
 
Leker med tanken att betäcka om mitt sto i år, men har inte bestämt mig (fölar ganska sent, juni, så det är nog bättre att vänta, men förutsättningarna finns).
Stoet är efter Rosevelt- Ragazzo, supertrevligt temperament som de flesta klarar att rida och tycker är rolig att rida. Hon rör sig trevligt och hoppar bra. Väldigt lätt för att samla, men betydligt svårare för att länga sig. En lyxig svenssonhäst.

Hennes mamma är väldigt elektrisk och känslig, så jag vill helst inte ha en hingst som också har det i sig, även om hon själv inte har fått samma temperament.

Så jag vill ha en hingst som lämnar elastiska gångarter, behöver inte vara jättestora, men just elastiska. Det får gärna finnas lite bra hoppning bakåt men inget måste.
Bra temperament och ridbarhet.

Jag har själv varit inne på Danciero men hade kanske hellre valt en svenskstationerad hingst om det nu blir sent på säsongen.
Hon är i år dräktig med Fürst Sinclair.

Någon som har några idéer?

Är lite inne på samma spår som @Fritidsryttare, och vill du definitivt ha svenskstationerat kanske sonen Oneofakind kan vara intressant? Jag själv är svag för Amiral som kommit ur hans direkta stostam, men har också erfarenheten att THs avkommor inte sällan är sådana som kan funka hos vanligt folk, samtidigt som det är fina hästar som kan ta sig någonstans med rätt ryttare.
 
Jag förstår verkligen inte varför vissa här inne ogillar honom. Jag har sett hingsten på både bruksprov och tävling och förutom att han hoppar väldigt bra och har en riktigt bra galopp så har han betett sig väldigt vettigt alla gånger.

De avkommor jag sett verkar ha ärvt sin fars goda egenskaper, särskilt hoppförmågan.

Det är inget fel på hingsten. Jag stör mig på att han plötsligt passar alla ston - eller snarast på att villkoren är så bra att han plötsligt passar alla ston. En hingst som får nästan 200 ston (i Sverige) blir per automatik helt ointressant för mig
 
Det är inget fel på hingsten. Jag stör mig på att han plötsligt passar alla ston - eller snarast på att villkoren är så bra att han plötsligt passar alla ston. En hingst som får nästan 200 ston (i Sverige) blir per automatik helt ointressant för mig
Jag är ju en av dom som valt MP. Jag är ju också nybörjare inom avel men kan säga hur jag tänkte. Jag valde ut ett antal hingstar, typ fem, som i mina ögon passade mitt sto, mitt avelsmål och min budget. Utifrån dessa diskuterade jag med en erfaren uppfödare (som också fött upp mitt sto) och då föll valet på MP. Det var ett genomtänkt beslut men eftersom jag själv är orutinerad förlitade jag mig mycket på hans resonemang. Jag vet inte vad nackdelarna är att han har många ston, antar säljbarheten? Min förhoppning är att behålla :)
 
Det är inget fel på hingsten. Jag stör mig på att han plötsligt passar alla ston - eller snarast på att villkoren är så bra att han plötsligt passar alla ston. En hingst som får nästan 200 ston (i Sverige) blir per automatik helt ointressant för mig
Ja det där med att passa alla ston är ju sällan med sanningen överensstämmande :)
 
Mitt sto är seminerat i fredags 14/5 med Chaccon Blue på Flyinge. Körde dit henne i torsdags, seminerad i fredags och hämtad i lördags. Så allt låter ju perfekt - men när jag pratade med veterinären Maria på Flyinge så sa hon att chansen för en dräktighet var liten. Mitt sto hade vätska i livmodern och var "dirty" vid sköljningen... Nu har vi gjort allt vi kan, sköljt henne, sytt henne, sprutat oxytoxin tre gånger om dagen i två dagar, satt henne på Hippotrim. Förmodligen blir det inget denna gången men man lever ändå på hoppet tills den 30/5 när hon ska kollas. Svårklass-sto 17 år, tagit sig direkt tre gånger men haft en jäkla otur och förlorade det första fölet efter 9 månader pga snodd navelsträng, det andra fölet gick bra men det tredje förlorades då hon hade en flytning på dag 108 och det var borta. Hoppas verkligen på tur i år!
 
Jag förstår verkligen inte varför vissa här inne ogillar honom. Jag har sett hingsten på både bruksprov och tävling och förutom att han hoppar väldigt bra och har en riktigt bra galopp så har han betett sig väldigt vettigt alla gånger.

De avkommor jag sett verkar ha ärvt sin fars goda egenskaper, särskilt hoppförmågan.
Som många andra tycker jag det är konstigt att han passar alla ston nu helt plötsligt. Men det verkar förvisso vara många hingstar som passar till allt. Jag såg MP när han visades första gången hos Brink, var inte alls imponerad men han verkar ha utvecklats väl. Tror det rent marknadsföringsmässigt va bra att han skulle börja tävla dressyr och att stationen började ösa ut reklam.
 
@Fritidsryttare @Valerianovna
Tack för input! Har faktiskt inte tittat så noga på TH, ska kolla lite närmare på honom. Oneofakind gillade jag det jag såg på bruksprovet, kanske kan vara ett alternativ :)
Mitt Rosevelt sto konstaterades dräktig med Fortnite i måndags. Det är ju lite samma blod som den du får i år så jag är jättenyfiken på ditt kommande föl 😊 Dancier- med Rotsponblod verkar vara en bra kombination, finns flera godkända hingstar med den stammen👍
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 061
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 660
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 878
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp