Hingstfunderingar 2021

Mitt Rosevelt sto konstaterades dräktig med Fortnite i måndags. Det är ju lite samma blod som den du får i år så jag är jättenyfiken på ditt kommande föl 😊 Dancier- med Rotsponblod verkar vara en bra kombination, finns flera godkända hingstar med den stammen👍
Ja vad roligt! Jag uppdaterar i föltråden när den kommit :)
Dancier själv stod högst upp på min lista, men sen dog han ju innan jag hann betäcka första gången, men därav Danciero ja :love:
Vi får se om jag törs ge det ett försök i år eller om jag väntar och börjar tidigare på säsongen nästa år istället. Får klura lite till och sen hänger det lite på när hon fölar nu i år, så här långt ser det ut att kunna komma tidigare än beräknat (18/6).
Tack för input! Ska bli kul att se din nästa år med!
 
Jag hade ju typ bestämt mig men är faktiskt sugen på att byta till Sibelius på ena stoet. Har vi några Sibelius-föräldrar som läser här? Jag har sett en del avkommor både live och via intranätet, men vill gärna se eller höra om fler :)
 
@SaraMara (och kanske @aida ). Har ni kollat på Freetown? Han gick otroligt bra i fyraårsklass häromdagen och fick 91%. Kompletta gångarter, verkar mycket ridbar och vacker som en dag!
Nej, det ska kollas upp. Jag går lite i limbo just nu och bara funderar, inför gynkontroll och veterinärkontroll av rörelser osv i nästa vecka så uppskattar fler att fundera över.

Just nu lutar det åt Kane. Helt bara på magkänsla. Gillar verkligen Oneofakind också, me de som kan sådant här är lite tveksamma kring nedärvningen på Total Hope - jag vill inte få för litet eller för 'burkigt'.
 
Nej, det ska kollas upp. Jag går lite i limbo just nu och bara funderar, inför gynkontroll och veterinärkontroll av rörelser osv i nästa vecka så uppskattar fler att fundera över.

Just nu lutar det åt Kane. Helt bara på magkänsla. Gillar verkligen Oneofakind också, me de som kan sådant här är lite tveksamma kring nedärvningen på Total Hope - jag vill inte få för litet eller för 'burkigt'.
Även Freetown har Sandro i sig, x2 tom. Kane är populär så där skickar de max 2 skick/brunst, kan vara värt att tänka på om det är ett maiden sto
 
Jag tror han är en sån som bara kommer finnas tillgänglig ett år eller två för att sen säljas för massor av pengar. Som typ alla Helgstrandhingstar..

Absolut inget negativt mot hans hingstar, men jag tycker det är jättetråkigt att 90% av dem inte får en chans i aveln innan de säljs. Lagom tills man får "facit" på hur bra de är så finns de inte att tillgå längre.
 
Absolut inget negativt mot hans hingstar, men jag tycker det är jättetråkigt att 90% av dem inte får en chans i aveln innan de säljs. Lagom tills man får "facit" på hur bra de är så finns de inte att tillgå längre.
Det håller jag med om. Men där är det enbart business som gäller. Så stoägarna måste vara modiga och snabba för att få chansen att använda deras stjärnor. Rent krasst så tror jag att hingstkvalitén är så otroligt hög att det ändå gynnar aveln i slutändan.
 
@SaraMara (och kanske @aida ). Har ni kollat på Freetown? Han gick otroligt bra i fyraårsklass häromdagen och fick 91%. Kompletta gångarter, verkar mycket ridbar och vacker som en dag!

Men oj vilken fining! :o:love: Och jag som skulle ha något beprovat.... Men man kanske vågar chansa ändå iom att jag vet rätt bra vad stoet lämnar per nu... :angel: Sandro Hit x 2 vore inte fel, de brukar även kunna hoppa skapligt....
 
Nej, det ska kollas upp. Jag går lite i limbo just nu och bara funderar, inför gynkontroll och veterinärkontroll av rörelser osv i nästa vecka så uppskattar fler att fundera över.

Just nu lutar det åt Kane. Helt bara på magkänsla. Gillar verkligen Oneofakind också, me de som kan sådant här är lite tveksamma kring nedärvningen på Total Hope - jag vill inte få för litet eller för 'burkigt'.
Kane är superfin och ger trevliga föl vad jag sett, men det är bäst med ston som har en bra överlinje. Jag vet inte hur ditt sto ser ut, men det är ngt att ha i åtanke om man går och funderar på honom...
 
@SaraMara (och kanske @aida ). Har ni kollat på Freetown? Han gick otroligt bra i fyraårsklass häromdagen och fick 91%. Kompletta gångarter, verkar mycket ridbar och vacker som en dag!
Han är såååå fin, jag var ledsen att de inte sände den tävlingen där han fick 91 % på Equisport men ser fram emot att se honom på Falsterbo i sommar. Jag undrar dock vad hans 7,5 på benen beror på? inser att jag måste bli bättre på extremiteter, jag borde veta bättre ...

Edit. Det stod ju på blup..
 
20210519_152706.jpg
Jag är något sur på den svarta. En månad på stationen med äggblåsor men hon gick aldrig fram ordentligt så till slut tog jag hem henne. Släppte över dem i ny hage och hon vrålar som en idiot och slår mot den stackars valacken så undertråden ryker.
 
Visa bifogad fil 69985Jag är något sur på den svarta. En månad på stationen med äggblåsor men hon gick aldrig fram ordentligt så till slut tog jag hem henne. Släppte över dem i ny hage och hon vrålar som en idiot och slår mot den stackars valacken så undertråden ryker.

Vi har haft precis samma problem med vårat gallsto hittills :crazy: Nu är hon sprutad så i morgon får vi se om det kommer gå att seminera i veckan.
 
Vi har haft precis samma problem med vårat gallsto hittills :crazy: Nu är hon sprutad så i morgon får vi se om det kommer gå att seminera i veckan.
Det känns så jädra dumt bara att spruta så tidigt på säsongen, jag gör det helst inte alls och min veterinär ville också se att hon gick igenom en riktig brunst själv först. Det gör egentligen inget med ett sent föl nästa år eftersom jag bara tar vartannat år, det passar bättre med skolan också. Men lite surt är det att ligga ute med pengar för uppställningen, jag har ju inte möjlighet att köra henne heller utan måste lämna!
 
Nej, det ska kollas upp. Jag går lite i limbo just nu och bara funderar, inför gynkontroll och veterinärkontroll av rörelser osv i nästa vecka så uppskattar fler att fundera över.

Just nu lutar det åt Kane. Helt bara på magkänsla. Gillar verkligen Oneofakind också, me de som kan sådant här är lite tveksamma kring nedärvningen på Total Hope - jag vill inte få för litet eller för 'burkigt'.
Kane är verkligen fin
 
Det känns så jädra dumt bara att spruta så tidigt på säsongen, jag gör det helst inte alls och min veterinär ville också se att hon gick igenom en riktig brunst själv först. Det gör egentligen inget med ett sent föl nästa år eftersom jag bara tar vartannat år, det passar bättre med skolan också. Men lite surt är det att ligga ute med pengar för uppställningen, jag har ju inte möjlighet att köra henne heller utan måste lämna!
För att få effekt av spruta måste de ha haft en egen brunst först.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 105
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 706
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 910
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp