Hingstfunderingar 2021

Narcissa

Trådstartare
Såg ingen annan tråd men kan ju ja missat det.

Snart nytt år och nya föl att planera. Hur många ston ska ni betäcka och har ni redan bestämt hingst?
Jag ska iaf betäcka mitt D-daysto men jag har absolut ingen aning om hingst än. Någon som ger stora gångarter samt som faktiskt även kan hoppa. Någon som har tips?
Sen får jag se om det blir ombetäckning av något av mina andra tre ston.
 
Åh, tänkte precis göra en sån här tråd! :love:

Jag kommer troligen betäcka om båda mina ston, och den här gången så VILL jag göra riktiga fälttävlanshästar, blev ju hopphingstar i år pga tillgängliget iom Covid....

Om det går rent praktiskt så ska jag testa med färskt från Sula Blue xx på 02-an (Ladiesdream/Animo) då jag har en gratis betäckning kvar pga hon inte tog sig på fryst senast. Men behöver en plan B, helst ett fbl som finns på fryst med bra fertilitet. Duke of Hearts xx är en het kandidat just nu.

Heartbeat-stoet har jag sneglat lite på Mighty Magic till, iom att vi testat 2 ggr med Jaguar Mail utan success. Tror eg. att MM är en ännu bättre match för henne än JM, trots att han inte är lika meriterad...
 
Åh, tänkte precis göra en sån här tråd! :love:

Jag kommer troligen betäcka om båda mina ston, och den här gången så VILL jag göra riktiga fälttävlanshästar, blev ju hopphingstar i år pga tillgängliget iom Covid....

Om det går rent praktiskt så ska jag testa med färskt från Sula Blue xx på 02-an (Ladiesdream/Animo) då jag har en gratis betäckning kvar pga hon inte tog sig på fryst senast. Men behöver en plan B, helst ett fbl som finns på fryst med bra fertilitet. Duke of Hearts xx är en het kandidat just nu.

Heartbeat-stoet har jag sneglat lite på Mighty Magic till, iom att vi testat 2 ggr med Jaguar Mail utan success. Tror eg. att MM är en ännu bättre match för henne än JM, trots att han inte är lika meriterad...
Har du sett Duke of Hearts xx-sonen Headleys Deluxe ue Casall? Han står visserligen i UK vilket ju kan bli mega komplicerat nästa år men han är rackarns så fin :)
 
För dressyr velar jag mellan Thiago GS (Totilas x Warkant) och Ferguson (Floriscount x Lauries Crusador XX) för annan verksamhet står det mellan Limbothello B (Limbus x Cassini II) och Air Jordan Alpha Z (Argentinus x Matador)
 
Jag tänker nog göra några repriser på hingstval från i år, lite beroende på hur avkommorna ser ut och kanske på andra ston. Men hingstar som Escape, Zirocco Blue, Chaccos Air och Gamelus R kommer jag nog använda även 2021. Sen står t ex Omano BC, Emerald och Central Park på listan.

Seminerar som vanligt runt åtta ston.
 
Vi funderar på att göra Embryotransfer på Mirres mamma och göra ett helsyskon dvs betäcka med For Romance I. Annars hade jag kunnat välja Bordeaux till henne, tror det hade blivit bra...
 
Såg ingen annan tråd men kan ju ja missat det.

Snart nytt år och nya föl att planera. Hur många ston ska ni betäcka och har ni redan bestämt hingst?
Jag ska iaf betäcka mitt D-daysto men jag har absolut ingen aning om hingst än. Någon som ger stora gångarter samt som faktiskt även kan hoppa. Någon som har tips?
Sen får jag se om det blir ombetäckning av något av mina andra tre ston.
Vad tror du att använda Vivaldi eller någon av hans söner? Verkar ju bli bra Vivaldi-D-Day.😊
 
Jag kommer inte betäcka om Hedwig eftersom det blir så sent på säsongen. Fölet kommer i juli. Om allt går bra och hon är fortsatt fräsch och fin satsar jag på att börja tidigt våren -22.😊
 
Åh, tänkte precis göra en sån här tråd! :love:

Jag kommer troligen betäcka om båda mina ston, och den här gången så VILL jag göra riktiga fälttävlanshästar, blev ju hopphingstar i år pga tillgängliget iom Covid....

Om det går rent praktiskt så ska jag testa med färskt från Sula Blue xx på 02-an (Ladiesdream/Animo) då jag har en gratis betäckning kvar pga hon inte tog sig på fryst senast. Men behöver en plan B, helst ett fbl som finns på fryst med bra fertilitet. Duke of Hearts xx är en het kandidat just nu.

Heartbeat-stoet har jag sneglat lite på Mighty Magic till, iom att vi testat 2 ggr med Jaguar Mail utan success. Tror eg. att MM är en ännu bättre match för henne än JM, trots att han inte är lika meriterad...
Glömde ju Albaran XX ett i mina ögon betydligt trevligare alternativ till den arbetsovillige Mighty Magic och Jaguar Mail. Han stod på både färskt och fryst i år och har ju samma morfar (Königsstuhl) och farfarsfar (Sharpen Up) som Duke of Hearts XX. Med Albarans farmorfar Sure Blade får du in Home Guard som via två olika söner var farfar till Son of a Bitch och Monaghan ;)
 
Glömde ju Albaran XX ett i mina ögon betydligt trevligare alternativ till den arbetsovillige Mighty Magic och Jaguar Mail. Han stod på både färskt och fryst i år och har ju samma morfar (Königsstuhl) och farfarsfar (Sharpen Up) som Duke of Hearts XX. Med Albarans farmorfar Sure Blade får du in Home Guard som via två olika söner var farfar till Son of a Bitch och Monaghan ;)

Han har varit i tankarna till det andra stoet, mitt Heartbeat-sto är en extrem arbetsnarkoman och skulle behöva "lugnas ner" lite, därav....
 
Jag har fyra nordsvenska ston i betäckningsbar ålder, men vet varken hur många eller vilka som ska betäckas. Inte heller vilka hingstar jag ska använda. Vårens hingstpremiering ligger inte förrän i valborgshelgen och det känns lite i senaste laget att bestämma sig då. Ingen är dräktig i år.

Min 5-åring känns iallafall given att betäcka, om det ska betäckas. Hon behöver en hingst med storlek, god typ och som lämnar trygga avkommor. Det är första gången hon betäcks, så helst en hingst som har lite rutin när det kommer till uppvaktning. Har funderat på Primör till henne.
 
Mina ston ska såklart först föla och förhoppningvis går allt bra✊✊
Har 4 ston nästa år som ev kan betäckas men vi får se vad det blir. Har funderingar på vilka hingstar också men inte bestämt mig ännu, får se vilka som kommer vara i avel och inte. Kan ju hoppas på att vissa av dom som gick in i aveln i år kommer vara tillgängliga nästa år.

Jag kommer iaf förmodligen använda Cristallo II på ett sto. :d
 
Jag velar... Hade tänkt att åka till en riktigt fertil fjordhingst, men det finns bara fyra (!) stycken som betäckt minst 30 ston med 70 % dräktighet och en kommer förmodligen inte ens vara i avel 2021. Dessutom behövs det en hingsthållare med nära samarbete med veterinär, då stoet behöver spolas och behandlas.

Samtidigt har jag nyss anmält oss till ett ft-läger i början på augusti och det känns inte så kompatibelt med att betäcka. :p
 
Har ev. två men känner mig inte särskilt förväntansfull eller entusiastisk. Det har varit tungt ett tag nu. Det äldre Sack-stoet drabbades av en ful infektion i livmodern efter fölning och hämtade sig aldrig trots behandling så pass att hon kunde bli dräktig, prognosen osäker inför 2021.Den andra är en Donkey Boy vi försöker få iväg på inridning, men det går troll i allt och nu har ryttaren varit i karantän för kvarka.... Blir vi trots allt klara i tid blir det att använda en svenskstationerad hingst, och hur många mindre sådana med turbo i bakbenen utan för mycket R har vi? Känns tråkigt.
 
Åh, tänkte precis göra en sån här tråd! :love:

Jag kommer troligen betäcka om båda mina ston, och den här gången så VILL jag göra riktiga fälttävlanshästar, blev ju hopphingstar i år pga tillgängliget iom Covid....

Om det går rent praktiskt så ska jag testa med färskt från Sula Blue xx på 02-an (Ladiesdream/Animo) då jag har en gratis betäckning kvar pga hon inte tog sig på fryst senast. Men behöver en plan B, helst ett fbl som finns på fryst med bra fertilitet. Duke of Hearts xx är en het kandidat just nu.

Heartbeat-stoet har jag sneglat lite på Mighty Magic till, iom att vi testat 2 ggr med Jaguar Mail utan success. Tror eg. att MM är en ännu bättre match för henne än JM, trots att han inte är lika meriterad...
Hand in Glove xx?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 282
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 757
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp