Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar 2022

Jag håller med om Revolution. Jag har varit ett stort fan men var inte alls imponerad. Jag tycker dock han lämnar så bra avkommor så jag kommer nog betäcka med honom igen. Jovian ser ju fantastisk ut själv men jag har inte sett någon avkomma som fallit mig i smaken. Blue hors Zackerey och Imposantos är två intressanta kandidater för mig i år. Tyvärr har jag inte hittat någon yngre hingst som fått mig att känna wow.

Tack för att du delar med dig @Valerianovna

Åh, jag bara älskar min Imposantos även om hon ser ut att bli stor som ett hus :love: Min teori är att Jovian precis som pappa Apache behöver ett visst sorts sto, men väntar ett par år till innan jag bildar en för stark uppfattning. Inga föl har direkt fått mig att trilla av stolen, men jag har inte sett så många ännu.
Zackerey har för mig gett blandad skörd men jag har mest sett unga hingstar och vissa fäder ger bättre ston av någon märklig anledning. 🤷‍♀️ Mitokondrie-DNA?
 
I småland så jag har ingen koll på hingstarna i Norrland ;) Har fokuserat på dem som finns inom ca 2 h körväg och det är ett bra utbud.
Ser fram emot Grevagården som är nästa helg! Dock kommer ingen av de hingstar som jag är intresserad av dit på sundhetskontroll.
Då kan jag inte hjälpa dig med några tips, men utbudet borde ju vara lite större där nere så du hittar säkert någon som passar!
 
Men tack, det är såklart roligt att höra att det är uppskattat men för mig är det också rent nöje att titta på och utvärdera hingstar och deras avkommor. Just att kunna spana på benställningar och byggnad live är en ynnest jag saknat nu under pandemin.
Jättetråkigt att Suarez kastrerats, jag tror värdefulla gener gick oss till spillo där och hann inte betäcka det tilltänkta stoet med honom heller. Jag törs inte chansa på Helgstrands frysta :(
Jag förstår!

Nu fick jag ju köpt mig en Suarez-avkomma, visserligen valack sedan två månader tillbaka, men ändå.

Han är underbar på alla vis.
 
Nu kliar det i huvudet på mig! Vi har visst vunnit en värdecheck (vet inte hur många kronor) på st Olof hingststation för 2022 eftersom min lilla B blev ett av de högst bedömda hoppfölen på visningen i somras. Skitkul ju! Men jag ska ju inte betäcka igen. Eller 😬 Dom har ju Colmander som är den hingst jag tidigare skrivit upp för eventuella framtida föl..
 
Jag letar och letar efter ersättningshingstar och har gett upp att leta efter hingstar med ridmeriter och tittar nu på hingstar med utställningsmeriter istället. Känns sådär... Men men. Stoet har generationer av champions i utställningsringen också, så helt fel är det ju inte. Det är blandade känslor - utställningshingstarna är ju bra läckra på bild. Att man sen inte kan känna igen dem från bilderna när man tittar på videor sen... DET är såklart en annan historia... Så hur ska jag kunna välja en hingst när typ allt är photoshopat? UGH!

Jaja, vi får väl se om jag hittar något som känns vettigt.
 
Nu kliar det i huvudet på mig! Vi har visst vunnit en värdecheck (vet inte hur många kronor) på st Olof hingststation för 2022 eftersom min lilla B blev ett av de högst bedömda hoppfölen på visningen i somras. Skitkul ju! Men jag ska ju inte betäcka igen. Eller 😬 Dom har ju Colmander som är den hingst jag tidigare skrivit upp för eventuella framtida föl..
Avel är tyvärr beroende framkallande, inte lönt att kämpa emot :D
 
Nu kliar det i huvudet på mig! Vi har visst vunnit en värdecheck (vet inte hur många kronor) på st Olof hingststation för 2022 eftersom min lilla B blev ett av de högst bedömda hoppfölen på visningen i somras. Skitkul ju! Men jag ska ju inte betäcka igen. Eller 😬 Dom har ju Colmander som är den hingst jag tidigare skrivit upp för eventuella framtida föl..

Vad roligt 🤗
Om det är en bra värdecheck så hade jag kört om du har möjlighet.
Ska betäcka om min mamma mu om hon inte blir såld.
Då blir det emmerton,colmander eller monte bellini

Colmander var också på min lista innan jag till slut valde newport (som också står på st.olof)
 
Vad roligt 🤗
Om det är en bra värdecheck så hade jag kört om du har möjlighet.
Ska betäcka om min mamma mu om hon inte blir såld.
Då blir det emmerton,colmander eller monte bellini

Colmander var också på min lista innan jag till slut valde newport (som också står på st.olof)
Tack 😊 Kul att du ska betäcka igen 😍

Vad gillar du med Colmander? Och ja just det, Newport har jag inte läst på om men han används väl också en del till fälttävlansaveln? Måste genast grotta ner mig lite 😁
 
Tack 😊 Kul att du ska betäcka igen 😍

Vad gillar du med Colmander? Och ja just det, Newport har jag inte läst på om men han används väl också en del till fälttävlansaveln? Måste genast grotta ner mig lite 😁
Vi har en New Port (- Cardento - xx) som vi är väldigt nöjda med. Född -20, så återstår o se vad slutprodukten blir. :)
Till fälttävlan såklart.
 
Tack 😊 Kul att du ska betäcka igen 😍

Vad gillar du med Colmander? Och ja just det, Newport har jag inte läst på om men han används väl också en del till fälttävlansaveln? Måste genast grotta ner mig lite 😁

Hans temperament, och att han verkar lämna stabila trevliga avkommor med ridbarhet även för en amatör 😊

Jag är väldigt nöjd med min i hittills
Hade kunnat tänka mig en till sån också för egen del.
 
Jag tänkte väl att du hade en @Murray 😊 Jag kanske hittar den på din insta?

@service Temperament och ridbarhet stod högst på listan förra gången och det är nog så viktigt om det skulle bli en till fölis i framtiden 😍
 
Ve och fasa, insåg att det är April redan i nästa vecka och jag måste fatta ett beslut angående hingst nu snart! Och givetvis har jag börjat titta på helt nya hingstar nu på sistonde, kollade nämligen på vilka unghingstar som ska visas i NWB den här veckan, och vilka som är fadershingstar till dom. Så jag tror jag ska avvakta tills efter helgen och sedan göra mitt beslut.

Men de sista som tillkommit på listan nu är Fürstenball och Fürst Romancier. Har jag uppfattat rätt att dessa tillhör F-linjen och "ska" lämna bra temperament/ridbarhet?

De är ju dock lite till åren nu, så jag började titta lite på deras avkommor och yngre släktningar, och föll då för Freetown, som jag verkligen gillar stammen på, fast är lite osäker om Sandro Hit-blodet kan bli aningens skarpt? Fördelen är att Sandro-avkommorna även brukar kunna hoppa, vilket vore en stor bonus. Men jag skulle ju ha en "vuxen" hingst med beprovade avkommor, så är tveksamt om jag vågar chansa på en 5-åring även om han är riktigt fin....

Varför måste det vara så svårt??! Sista fölet för mitt supersto, och mitt första forsök på dressyravel, så jag har verkligen prestationsångest för att det måste bli ett bra föl... :nailbiting:😅
 
Jag börjar också få lite panik. Känner verkligen inte att jag har hittat någon annan hingst som jag vill använda och de fortsätter hävda att de inte kan exportera det EU-godkända seminet utan att ge mig någon riktig orsak. Helt sanslöst trött på att behöva krångla. Varför kan de inte bara skicka seminet och låtsas att de seminerade henne i Danmark? :angel::angel:
 
Ve och fasa, insåg att det är April redan i nästa vecka och jag måste fatta ett beslut angående hingst nu snart! Och givetvis har jag börjat titta på helt nya hingstar nu på sistonde, kollade nämligen på vilka unghingstar som ska visas i NWB den här veckan, och vilka som är fadershingstar till dom. Så jag tror jag ska avvakta tills efter helgen och sedan göra mitt beslut.

Men de sista som tillkommit på listan nu är Fürstenball och Fürst Romancier. Har jag uppfattat rätt att dessa tillhör F-linjen och "ska" lämna bra temperament/ridbarhet?

De är ju dock lite till åren nu, så jag började titta lite på deras avkommor och yngre släktningar, och föll då för Freetown, som jag verkligen gillar stammen på, fast är lite osäker om Sandro Hit-blodet kan bli aningens skarpt? Fördelen är att Sandro-avkommorna även brukar kunna hoppa, vilket vore en stor bonus. Men jag skulle ju ha en "vuxen" hingst med beprovade avkommor, så är tveksamt om jag vågar chansa på en 5-åring även om han är riktigt fin....

Varför måste det vara så svårt??! Sista fölet för mitt supersto, och mitt första forsök på dressyravel, så jag har verkligen prestationsångest för att det måste bli ett bra föl... :nailbiting:😅

Ett tips från mig är att dressyraveln går fort framåt och de flesta väntar sig att Fürst Romancier ska ligga i andra/tredje led eller ännu längre bak. Likaså börjar Fürstenball kännas gammalt, och emedan en grundutbildad avkomma säkert är säljbar på individnivå tror jag inte fölen är lika intressanta eftersom avelsmaterialet har klivit framåt sedan dess. Nyligen gjorde man en jämförelse på i vilken ålder hingstarna producerat sina bästa avkommor, och för dressyrhingstar som lämnat avkommor, jag tror det var på internationell nivå, så producerade de dessa avkommor i åldern 5-6 år. Sedan hade avelsframsteget "gått om" dem redan. Sedan vet man ju inte om den trenden inom dressyraveln kommer hålla i sig med så snabba "framsteg" men kanske värt att tänka på speciellt om man inte har ett ungsto att betäcka.
Freetown är fin men inte så undersatt så jag hade betänkt att mitt sto är lite mer undersatt. Bra typ på fölen och maffiga rörelser.
 
Ett tips från mig är att dressyraveln går fort framåt och de flesta väntar sig att Fürst Romancier ska ligga i andra/tredje led eller ännu längre bak. Likaså börjar Fürstenball kännas gammalt, och emedan en grundutbildad avkomma säkert är säljbar på individnivå tror jag inte fölen är lika intressanta eftersom avelsmaterialet har klivit framåt sedan dess. Nyligen gjorde man en jämförelse på i vilken ålder hingstarna producerat sina bästa avkommor, och för dressyrhingstar som lämnat avkommor, jag tror det var på internationell nivå, så producerade de dessa avkommor i åldern 5-6 år. Sedan hade avelsframsteget "gått om" dem redan. Sedan vet man ju inte om den trenden inom dressyraveln kommer hålla i sig med så snabba "framsteg" men kanske värt att tänka på speciellt om man inte har ett ungsto att betäcka.
Freetown är fin men inte så undersatt så jag hade betänkt att mitt sto är lite mer undersatt. Bra typ på fölen och maffiga rörelser.
Vad menar du med undersatt ?
 
Ett tips från mig är att dressyraveln går fort framåt och de flesta väntar sig att Fürst Romancier ska ligga i andra/tredje led eller ännu längre bak. Likaså börjar Fürstenball kännas gammalt, och emedan en grundutbildad avkomma säkert är säljbar på individnivå tror jag inte fölen är lika intressanta eftersom avelsmaterialet har klivit framåt sedan dess. Nyligen gjorde man en jämförelse på i vilken ålder hingstarna producerat sina bästa avkommor, och för dressyrhingstar som lämnat avkommor, jag tror det var på internationell nivå, så producerade de dessa avkommor i åldern 5-6 år. Sedan hade avelsframsteget "gått om" dem redan. Sedan vet man ju inte om den trenden inom dressyraveln kommer hålla i sig med så snabba "framsteg" men kanske värt att tänka på speciellt om man inte har ett ungsto att betäcka.
Freetown är fin men inte så undersatt så jag hade betänkt att mitt sto är lite mer undersatt. Bra typ på fölen och maffiga rörelser.

Tack för input! Nu är det inte tänkt att fölet ska säljas, men man vet ju aldrig med ekonomin och allting i dagens läge. Hoppas dock kunna ingå ett samarbete med en duktig dressyrryttare som kan rida och tävla den i alla fall från 3-7 års ålder, med sikte på Breeders etc. Men lite tidigt att planera för det nu kanske... :angel:

Tycker det känns hopplöst om inte hingstarna är gamla nog för att ha fått egna avelsindex, särskilt som jag inte är så insatt i dressyraveln... Gissar att om man känner de olika linjerna vet man bättre vad man kan förvänta sig.

Stoet är visserligen född 2002, så inte supermodern, men inte direkt omodern typ tycker jag (hon är väl 11-12 år på ridbilden, och 19 på bilderna med fölet - hittade tyvärr ingen bättre uppställd bild)

934661_216701908481568_1278982745_n.jpg


188083911_1860753670743042_7110600107369071066_n.jpg


188162556_1860753727409703_1011104234381950772_n.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 288
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Brie
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 843
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 878
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp