Hingstfunderingar 2022

Hm, vi hade ju typ spikat hingstvalen men efter kvällens visning på Flyinge känns det som vi måste fundera runt en av matchningarna en gång till. Kul med lite gas, pompa och ståt med många hingstar på ett ställe även i vårt avlång land!

Nu inväntar jag spänt Helgstrands hemmavisning och det tyska sportprovet som går nu i helgen.
 
Hm, vi hade ju typ spikat hingstvalen men efter kvällens visning på Flyinge känns det som vi måste fundera runt en av matchningarna en gång till. Kul med lite gas, pompa och ståt med många hingstar på ett ställe även i vårt avlång land!

Nu inväntar jag spänt Helgstrands hemmavisning och det tyska sportprovet som går nu i helgen.
vad gillade du? Jag var inte där och är ointresserad av dressyr på nån högre nivå men jag såg lite klipp från Flyinge på några och den superamatören jag är så tyckte jag Quercus och Salvatore verkade himla fina!
 
Idag var jag och kollade på hoppning i Halmstad. Kollade på mitt hingstval och är fortfarande nöjd även om hingsten bara är 4 år och han var med på sin första tävling nånsin (Bruks var han ju på förra året) och för 1.5 år sen var han inte ens inriden. De avkommor som jag mest annars var förtjust i var efter Emerald, Comfortuna och Crusader Ice.
 
vad gillade du? Jag var inte där och är ointresserad av dressyr på nån högre nivå men jag såg lite klipp från Flyinge på några och den superamatören jag är så tyckte jag Quercus och Salvatore verkade himla fina!

För mig var Kane den stora stjärnan, den bästa individ Lövsta köpt in till hingstprogrammet om du frågar mig. Han har typen, stammen och tre gångarter som håller europeisk standard. I sina arbetspiruetter och några steg i passage visade han dessutom på den förmåga till samling jag trott han skulle ha. Dessutom ett temperament med lite nervstyrka. Vi har betäckt med honom 2019 och 2020 tyvärr utan att få dräktigt men det kan man inte lasta hingsten för då stona krånglade.
Vi har dräktigt med Sibelius så det var kul att se honom stå sig väl i konkurrensen också. Härlig hingst som kommer tillbaka bra i samlingen men som kan länga ut riktigt ordentligt också.
Salvatore är också käck och söt till rätt sorts sto, han har typen och rörelserna är bra nog men jag önskar han kunde fått lite bättre kritkik av testryttarna på bruksprovet. Dock är ju det betyget ett direkt resultat av hästens utbildning så jag vet inte hur tungt det väger, men man har ju hört lite om hur det går att rida på Millenniums avkommor så jag är kanske överdrivet misstänksam.
 
Skulle jag avla hopp hade jag valt El Barone. Jag gillar när hästarna likt Point Break verkligen suger tag i hindret så fort de får syn på det, och hoppar med kraftfullt avstamp. Mer än så räcker inte mina otränade ögon till att se dock... ett par av skimlarna var fina, de efter någon Blue-hingst eller annan, men jag tyckte ibland kameramannen var lite dålig på att filma den hästen som faktiskt hoppade så jag såg inte allt.
 
Skulle jag avla hopp hade jag valt El Barone. Jag gillar när hästarna likt Point Break verkligen suger tag i hindret så fort de får syn på det, och hoppar med kraftfullt avstamp. Mer än så räcker inte mina otränade ögon till att se dock... ett par av skimlarna var fina, de efter någon Blue-hingst eller annan, men jag tyckte ibland kameramannen var lite dålig på att filma den hästen som faktiskt hoppade så jag såg inte allt.
Ja av det jag såg på klippen så skulle jag också välja El Barone. Men tror han bara går på fryst?
 
Ja av det jag såg på klippen så skulle jag också välja El Barone. Men tror han bara går på fryst?

Han är aktiv i tävling så det skulle inte förvåna mig. Han har för stoägaren förmånliga villkor så jag hade definitivt inte hängt upp mig på det så länge doserna var av vettig kvalitet.
 
Var inne på nya språngrulla, var 17 hittar man hingstarnas dräktighetsstatistik från förra året?
 
@Emiro swb-avel-betäckning och fölstatistik
Tack. Synd att de har tagit bort det från språngrulla. Det var ju mycket enklare att gå in på där och klicka på den hingst man var intresserad av. Det är ju iofs lättare att kolla fler hingstar samtidigt på detta sätt.🤔 Vore bra om båda alternativen fanns.
 
Tack. Synd att de har tagit bort det från språngrulla. Det var ju mycket enklare att gå in på där och klicka på den hingst man var intresserad av. Det är ju iofs lättare att kolla fler hingstar samtidigt på detta sätt.🤔 Vore bra om båda alternativen fanns.

Snarare har de inte överfört statistiken från det gamla språngrulla, tyvärr. Det, och att det inte längre går att se ett-sto hingstarna är jag rätt sur på :meh:
 
Snarare har de inte överfört statistiken från det gamla språngrulla, tyvärr. Det, och att det inte längre går att se ett-sto hingstarna är jag rätt sur på :meh:
Satt och letade efter det här om dagen, men då vet jag svaret, det finns inte att se.

Egentligen spelar det väl kanske ingen roll, jag använder det mest som inspiration för att se vilka som används 😊
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 060
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 039
Senast: Brie
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 817
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp