Hingstval 2024

I somras såg jag ett helt gäng isisar på min station som då inseminerades. Höll på att dö söthetsdöden över dom som hade föl vid sidan. Sååå fluffiga och söta 🥺😍
Ja, de är fantastiska! :heart Känns också liksom lite "stadigare" från början jämfört med swb, som är väääääldigt mycket ben!
 
Har börjat fundera på hingst även om stoet inte ska föla förrän 21/5. Fick tips av en mycket duktig uppfödare om Contagio Z från Zangersheide. Sedan har jag också funderat på Million Dollar då jag blev så förtjust i Millions Grey (tyvärr inte i avel). Det är fortfarande lite tid kvar att bestämma sig :)
 
Min grundplan var att betäcka mitt sto i år, men hon fick en broddspark i hagen för ett år sedan och blev senskadad och är ännu inte helt återställd. Så istället ska jag bygga upp henne fysiskt igen och så blir det kanske betäckning nästa år istället.
Den enda riktigt intressanta hingsten är Sibelius, han har samma fina rörelsemekanik som mitt sto, men är ännu bättre. Hon fick en hingst efter honom för sex år sedan som tyvärr dog tre dagar gammal (varför är inte relevant här) och jag vill gärna ha en likadan, men helst ett sto.
 
Eventuellt vill en jag känner göra en d-ponny (helst) med mitt fullblod. Har ni tips på ponnyhingstar inom hopp? Svenskbaserade. Kan man chansa på d-ponny eller är risken för övervuxen större då? C-ponny? Har tänkt på Gasque men han har ju Urbino som morfar, kan det slå igenom?
 
Eventuellt vill en jag känner göra en d-ponny (helst) med mitt fullblod. Har ni tips på ponnyhingstar inom hopp? Svenskbaserade. Kan man chansa på d-ponny eller är risken för övervuxen större då? C-ponny? Har tänkt på Gasque men han har ju Urbino som morfar, kan det slå igenom?

Jag skulle nog satsat på welshhingst, inte något med halvblod för nära. Hur stor är ditt sto och hennes släktingar?
 
Jag skulle nog satsat på welshhingst, inte något med halvblod för nära. Hur stor är ditt sto och hennes släktingar?
Mitt sto är 160. Hennes pappa var väl 165 cm. Inte kollat andra släktingar men de lär väl ligga där runt, men ska kolla. Hennes 2 åring (halvblod) är nog runt 155 cm (inte mätt på länge) men kan tro att han inte blir över 165 utan kanske 162? Hennes förstfödda.

Gasque är ju 133 så tänker om det är säkert? Går annars welsh på TAI? Det finns en welsh-uppfödare (welsh mountain) i mitt område men de betäcker inte annat än welsh.
 
Eventuellt vill en jag känner göra en d-ponny (helst) med mitt fullblod. Har ni tips på ponnyhingstar inom hopp? Svenskbaserade. Kan man chansa på d-ponny eller är risken för övervuxen större då? C-ponny? Har tänkt på Gasque men han har ju Urbino som morfar, kan det slå igenom?
hur stor är hon?
Jag har en uppfödning med fullblodsmamma (ca 158 cm, om jag inte minns galet), e. welsh av cobtyp 132 cm. Den blev D-ponny.

Generellt styr stoets storlek mer vad gäller avkommans storlek.
 
hur stor är hon?
Jag har en uppfödning med fullblodsmamma (ca 158 cm, om jag inte minns galet), e. welsh av cobtyp 132 cm. Den blev D-ponny.

Generellt styr stoets storlek mer vad gäller avkommans storlek.
Finns det forskning som visar på det?
 
Mitt sto är 160. Hennes pappa var väl 165 cm. Inte kollat andra släktingar men de lär väl ligga där runt, men ska kolla. Hennes 2 åring (halvblod) är nog runt 155 cm (inte mätt på länge) men kan tro att han inte blir över 165 utan kanske 162? Hennes förstfödda.

Gasque är ju 133 så tänker om det är säkert? Går annars welsh på TAI? Det finns en welsh-uppfödare (welsh mountain) i mitt område men de betäcker inte annat än welsh.

Gasque har ju ganska många avkommor, ni kan ju alltid gå in och kolla på Blå Basen om det verkar finnas överväxta eller om de flesta är visade/tävlar som ponny även med storhästmammor. https://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=175025

Men generellt så skulle jag säga att ju närmare du har halvblod desto större risk att det slår igenom. Men just Urbino är väl ändå en av dem som är mer beprövade att korsa in i ponny.

Det brukar finnas några welshar på TAI varje år, är kanske inte helt klart ännu till årets säsong men en ponnyuppfödare i vår ridklubb brukar ha sin Frankenhoens Daylight på TAI i alla fall.
 
Eventuellt vill en jag känner göra en d-ponny (helst) med mitt fullblod. Har ni tips på ponnyhingstar inom hopp? Svenskbaserade. Kan man chansa på d-ponny eller är risken för övervuxen större då? C-ponny? Har tänkt på Gasque men han har ju Urbino som morfar, kan det slå igenom?

Vi betäcker vårt fullblod med ren ponnyhingst. Fullblod har ju en tendens att bli bra med de flesta raser och vi har valt bort Gasque och några andra ridponnyhingstar då de har en del fullblod i sig och vi inte vill ha mer fullblod i avkomman, de ponnyston som varit c och d som vi känner som är betäckta med gasque har dessutom blivit rätt stora så lämnar honom. Vårt mål är att få en avkomma för ungponnyklasserna och vi kommer betäcka med Hembys Florian som både är väldigt trevlig i temperamentet och hoppar väldigt bra. Han är dock c-ponny.
 
Vi betäcker vårt fullblod med ren ponnyhingst. Fullblod har ju en tendens att bli bra med de flesta raser och vi har valt bort Gasque och några andra ridponnyhingstar då de har en del fullblod i sig och vi inte vill ha mer fullblod i avkomman, de ponnyston som varit c och d som vi känner som är betäckta med gasque har dessutom blivit rätt stora så lämnar honom. Vårt mål är att få en avkomma för ungponnyklasserna och vi kommer betäcka med Hembys Florian som både är väldigt trevlig i temperamentet och hoppar väldigt bra. Han är dock c-ponny.
De som eventuellt vill ta ett föl rider idag b-ponny, en welsh mountain. Tjejen växer mycket så nästa steg är d-ponny. B-ponnyn ska hon rida två år till hoppas de på.
Hon vill ha en ”hopp-ponny”, duktig tjej, rider på hobbynivå och åker på lite lagtävlingar så ingen satsande.
 
De som eventuellt vill ta ett föl rider idag b-ponny, en welsh mountain. Tjejen växer mycket så nästa steg är d-ponny. B-ponnyn ska hon rida två år till hoppas de på.
Hon vill ha en ”hopp-ponny”, duktig tjej, rider på hobbynivå och åker på lite lagtävlingar så ingen satsande.
Då hade jag personligen, men jag är ingen avelsexpert, valt bort större ridponnyer med mycket fullblod i utan satsat på en lugnare hopphingst. Vi har förutom Florian kollat på Little Finnigan (connemara) , Springers Charleston I (har inte visat något riktigt än men har en otroligt intressant stam med Dexters Liam Pondi rätt nära och gillar gången och hans hoppning, kan dock bli stora avkommor där?) , Orchard Sweed (också D-ponny tror jag så kan bli överväxt dock ponny hela vägen och några till New Forest hingstar. Till sist landade det på New forest då man med säkerhet vet att de oftast inte blir överväxta vilket connemara kan bli. Dottern har tävlat en del mot Florian också och vi gillar hans temperament och ridbarhet, att en tioåring kan rida honom utan problem på banorna känns tryggt eftersom vi ämnar föda upp en ponny som ska ridas av barn och ungdom.
 
Mitt ena sto är utlånad och kommer som tack för lånet att betäckas om av en hingst som lånaren fött upp, när årets föl kommit ut. Hingsten ifråga är ännu ung och lämnade ett riktigt fint föl i år så det ska bli spännande.

Mitt andra sto lutar det åt att betäcka med en utländsk hingst som står på semin (annars är det nästan bara naturliga betäckningar i min ras). Velar fortfarande lite, men det hade varit himla roligt att ha två föl som kan ha utbyte av varandras sällskap. Hon är tre i år, bedömd med bra poäng och väldigt fina lovord som sporthäst, så det vore praktiskt att ta ett föl nu när hon ändå inte ska tränas så mycket, få skjuta på fyraårstesterna ett år och sen kunna fokusera på sportmatchning därefter.
 
Vi betäcker vårt fullblod med ren ponnyhingst. Fullblod har ju en tendens att bli bra med de flesta raser och vi har valt bort Gasque och några andra ridponnyhingstar då de har en del fullblod i sig och vi inte vill ha mer fullblod i avkomman, de ponnyston som varit c och d som vi känner som är betäckta med gasque har dessutom blivit rätt stora så lämnar honom. Vårt mål är att få en avkomma för ungponnyklasserna och vi kommer betäcka med Hembys Florian som både är väldigt trevlig i temperamentet och hoppar väldigt bra. Han är dock c-ponny.
Det låter som en fantastiskt trevlig kombination. Jag har en god vän som har newforest × engelskt fullblod. Det är en mycket trevlig ponny med kapacitet!
 
Då hade jag personligen, men jag är ingen avelsexpert, valt bort större ridponnyer med mycket fullblod i utan satsat på en lugnare hopphingst. Vi har förutom Florian kollat på Little Finnigan (connemara) , Springers Charleston I (har inte visat något riktigt än men har en otroligt intressant stam med Dexters Liam Pondi rätt nära och gillar gången och hans hoppning, kan dock bli stora avkommor där?) , Orchard Sweed (också D-ponny tror jag så kan bli överväxt dock ponny hela vägen och några till New Forest hingstar. Till sist landade det på New forest då man med säkerhet vet att de oftast inte blir överväxta vilket connemara kan bli. Dottern har tävlat en del mot Florian också och vi gillar hans temperament och ridbarhet, att en tioåring kan rida honom utan problem på banorna känns tryggt eftersom vi ämnar föda upp en ponny som ska ridas av barn och ungdom.
Kloka reflektioner. :bow:

Ponnier skall inte ha för mycket av storhäst i sig tycker jag.

Jag har därför varit mer skeptisk till Converse All Star och övriga hingstar i hans kategori med mycket halvblod/fullblod.

Men mycket beror på stoet såklart.

Connemarorna du nämner är fantastiskt fina, men även de kan vara lite mer reaktiva än jag upplever andra ponnier. Inga problem för en erfaren ryttare, men mina barn har tycker blivit rädda när ponnyn haft lite mer nerv.
 
Jag har funderat lite på Diarado till henne, tror det skulle vara en bra match + gillar konceptet beprovad hingst på ston som man inte vet vad de nedärver. Men känns inte som om han är lika poppis som för några år sedan?

(Om jag skulle behålla avkomman själva så skulle jag nog gå för Duplexx, men det är nog bara fälttävlansfolk som tycker om honom...)
Jag är mycket förtjust i Duplexx själv 😍
 
Det vore väldigt intressant att läsa, jag har aldrig hört om ngt sådant fenomen. Tänker att det är ganska få egenskaper som är könsbundna?
Jag minns inte detaljerna, så kanske är jag helt fel ute i mina tankar. Men jag tänker på det där att foster anpassar sig efter stoets livmoder. Kan fostret växa sig större i en större livmoder kanske förutsättningen är att det föl som föds är större. Och tvärt om i en liten livmoder.
 

Liknande trådar

Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 088
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 828
Avel Ytterligare en Lövsta hingst är kastrerad, Dom Perignon. Någon som betäckt med honom i år?
2
Svar
25
· Visningar
1 834
Senast: MayGrace
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp