Hingstval 2024

Eventuellt vill en jag kÀnner göra en d-ponny (helst) med mitt fullblod. Har ni tips pÄ ponnyhingstar inom hopp? Svenskbaserade. Kan man chansa pÄ d-ponny eller Àr risken för övervuxen större dÄ? C-ponny? Har tÀnkt pÄ Gasque men han har ju Urbino som morfar, kan det slÄ igenom?
Jag har avlat fram ett par ponnyer frÄn xx-ston. Har anvÀnt b- och c-ponny till det. Men ett par av de som jag betÀckt med c har ÀndÄ blivit över ponnymÄtt. Jag har sett flera ponnyer med tokiga stammar, tex shettis-travare som varit d-ponnyer. Det Àr vÀldigt svÄrt att veta hur det slÄr. Och i Àrlighetens namn sÄ Àr ponnyföl med full stam inte alls sÄ dyra sÄ det blir nog billigare att köpa en Äring eller 2-Äring Àn det blir att betÀcka sjÀlv. Men man fÄr ju inte vara med i processen dÄ och det Àr kanske det de Àr ute efter?

Annars slÄr jag ett slag för Frankenhoehs Daylight.
http://www.stutericj.se/hingstar-2024/frankenhoehs-daylight-wbh-52-16156926
 
Jag har avlat fram ett par ponnyer frÄn xx-ston. Har anvÀnt b- och c-ponny till det. Men ett par av de som jag betÀckt med c har ÀndÄ blivit över ponnymÄtt. Jag har sett flera ponnyer med tokiga stammar, tex shettis-travare som varit d-ponnyer. Det Àr vÀldigt svÄrt att veta hur det slÄr. Och i Àrlighetens namn sÄ Àr ponnyföl med full stam inte alls sÄ dyra sÄ det blir nog billigare att köpa en Äring eller 2-Äring Àn det blir att betÀcka sjÀlv. Men man fÄr ju inte vara med i processen dÄ och det Àr kanske det de Àr ute efter?

Annars slÄr jag ett slag för Frankenhoehs Daylight.
http://www.stutericj.se/hingstar-2024/frankenhoehs-daylight-wbh-52-16156926
Nej de Àr ute efter en ponny. Men det blir otroligt mycket billigare Àn att köpa? Vad kostar det att seminera med en ponny? Sammanlagt 10-15000? Det fÄr de ingen ponny för som tjejen kan hopptÀvla med.
 
Nej de Àr ute efter en ponny. Men det blir otroligt mycket billigare Àn att köpa? Vad kostar det att seminera med en ponny? Sammanlagt 10-15000? Det fÄr de ingen ponny för som tjejen kan hopptÀvla med.
Men man mÄste ju jÀmföra med att köpa ett föl sÄklart. Skulle sÀga att det nog kostar 30k Ätminstone inkl hingstavgifter osv.
 
Nej de Àr ute efter en ponny. Men det blir otroligt mycket billigare Àn att köpa? Vad kostar det att seminera med en ponny? Sammanlagt 10-15000? Det fÄr de ingen ponny för som tjejen kan hopptÀvla med.
SjÀlva betÀckningen ja. Men sÄ har du foder, försÀkring, registrering och pass, vaccinationer, hovvÄrd, grejer, eventuell stallplats etc. I flera Ärs tid innan ponnyn Àr ridbar. Kan de rida in sjÀlv? Annars behöver de ju betala nÄgon att göra det ocksÄ.
 
SjÀlva betÀckningen ja. Men sÄ har du foder, försÀkring, registrering och pass, vaccinationer, hovvÄrd, grejer, eventuell stallplats etc. I flera Ärs tid innan ponnyn Àr ridbar. Kan de rida in sjÀlv? Annars behöver de ju betala nÄgon att göra det ocksÄ.
Ja, de rider in sjĂ€lv, har ”gratis” stallplats (egen gĂ„rd med inackorderingar som betalar för Ă€garnas plats sĂ„ att sĂ€ga), gratis hö, gratis spĂ„n.
 
Nej de Àr ute efter en ponny. Men det blir otroligt mycket billigare Àn att köpa? Vad kostar det att seminera med en ponny? Sammanlagt 10-15000? Det fÄr de ingen ponny för som tjejen kan hopptÀvla med.
Att seminera med ponnyhingst behöver inte vara billigare Àn med SWB, sÄklart beror det pÄ hingstval men de största kostnaderna Àr ju för allting runtomkring. NÄgon 1000 lapp i sammanhanget Àr ju inga pengar. Det Àr nog billigare att köpa en unghÀst eller ett föl.
Men jag sĂ€ger inte att det inte Ă€r roligare att sjĂ€lv fĂ„ ta fram ett föl đŸ„°
 
En möjlighet har dykt upp som kÀnns bÄde vÀldigt spÀnnande och rolig, och jag skulle vilja ha ny input/"tÀnka utanför boxen" gÀllande val av hingst. Avkomman Àr tÀnkt till internationell fÀlttÀvlan.
Stoet Àr u fullblodssto som gÄtt hinderlöp. Hittills endast fÄtt avkommor avlade för dressyr, dÀr de överlag blir Àdla, korrekta och vÀldigt rörliga. Ena avkomma gick Breeders i dressyr förra Äret.
Önskar hoppstammad hingst med helst minst 50 % fullblod, Ă€del, lĂ€tta & rörliga gĂ„ngarter, hellre Ă„t det mindre hĂ„llet, bra ridbarhet och avstamp i hoppningen viktigt. Fryst troligen inget hinder.
 
En möjlighet har dykt upp som kÀnns bÄde vÀldigt spÀnnande och rolig, och jag skulle vilja ha ny input/"tÀnka utanför boxen" gÀllande val av hingst. Avkomman Àr tÀnkt till internationell fÀlttÀvlan.
Stoet Àr u fullblodssto som gÄtt hinderlöp. Hittills endast fÄtt avkommor avlade för dressyr, dÀr de överlag blir Àdla, korrekta och vÀldigt rörliga. Ena avkomma gick Breeders i dressyr förra Äret.
Önskar hoppstammad hingst med helst minst 50 % fullblod, Ă€del, lĂ€tta & rörliga gĂ„ngarter, hellre Ă„t det mindre hĂ„llet, bra ridbarhet och avstamp i hoppningen viktigt. Fryst troligen inget hinder.
Diarado?
 
Har haft Duplexx i tankarna men ja, Diarado direkt kanske kan vara nÄgot. Jag har Contendro I pÄ listan ocksÄ samt Mr Vain nu nÀr han ska stÄ i Sverige i Är.
Kan för lite om duplexx men har för mig jag lÀste att Diarado toppar rankningen för fadershingstar i fÀlttÀvlan?
Contendro 1 tycker jag har lÀmnat mÄnga heta och lite svÄra avkommor men som hoppar hus. Har en Mr Vain sjÀlv. Mycket snygg och Àdel.
 
Seminstationen Àr kontaktad och likasÄ hingstÀgaren. SÄ nu Àr det bara att hÄlla tummarna för att allt flyter pÄ smidigt, att ponnyn tar sig direkt och att det leder till ett friskt föl.
Det blir min första egna pĂ„ semin, eftersom hon sjĂ€lv tillverkades naturligt. Men vad gör man inte nĂ€r drömhingsten bor för lĂ„ngt bort 💾🙈.

Det Ă€ldre stoet fölar inom kort (inte hos mig) och gĂ„r sen till hingst pĂ„ naturlig betĂ€ckning, förhoppningsvis tar hon sig pĂ„ första försöket som tidigare. Det Ă€r tredje hingsten som testas pĂ„ henne och den kombon tror jag kan bli riktigt bra (det fölet blir mitt). Vore guld vĂ€rt att fĂ„ tvĂ„ föl som kan leka ihop nĂ€sta sommar ❀
 
NÄgon som vet var Quaterhit tagit vÀgen?
Han tÀvlas av Stephanie Brieussell och gick GP i Lier i början av mars pÄ 63%. StÄr att han Àr hingst i startlistan men vet inte. Sinnessjukt vacker men tidningen lÀmnar en del att önska.
Screenshot_20240329_155356_CMHTV & FEITV.jpg
 

Liknande trÄdar

Avel HÀr blir det inga föl i Är, sÄ fÄr njuta av alla era fölbilder och se fram mot nÀsta Är :) TÀnker att det finns fler som jag, som...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
32 084
F
TrÀdgÄrd & VÀxter Med bara fyra dagar kvar av odlingsÄret 2023 tar jag mig friheten att skapa nÀsta för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan Àr igÄng...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 811
Avel Ytterligare en Lövsta hingst Àr kastrerad, Dom Perignon. NÄgon som betÀckt med honom i Är?
2
Svar
25
· Visningar
1 832
Senast: MayGrace
·
  • LĂ„st
Tjatter Årets första bokbingo Ă€r hĂ€r! 30 brickor att fylla och jag tĂ€nkte vi kör frĂ„n januari till sista april om ni inte tror det Ă€r för lĂ„ng...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hĂ€star och konvalescenter
  • UppdateringstrĂ„d

Omröstningar

Tillbaka
Upp