Hingstval?

CK

Trådstartare
Nu står det helt still hos oss.
Confesslite fölade igår, allt gick bra, och hon kommer att betäckas om. Men med vad?
Vi har bläddrat i katalogen och funderat, men inte kommit på vad vi ska ta. Hon lämnat vinnare med ett antal olika hingstar. Tyvärr är Super Arnie inte ett alternativ, dels pga priset, och även pga att vi vill ha skick på färskt.

Har ni några tips, och då vill jag ha motiveringar också.

https://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=30034
 
Sv: Hingstval?

Antar att Mr Pine Chip också faller bort pga priset? Skulle vara väldigt intressant annars, samma möderne som Super Arnie, dessutom har hans treåringar börjat mycket bra! Super Arnie - Spotlite Lobell och omvänt är ju en bevisad kombination som fungerar!
Testparning

Turbo Sund är kanske ännu intressantare både prismässigt och om man ser till vad han lämnat med Spotlite Lobell ston!
Avkommorna Turbo Sund - Spotlite Lobell
Testparning
Linjeavel på stoet Somolli blir det!

Tittar man på Viking Kronos som far och Somolli någonstans på mödernet inom 4 generationer, födda någongång mellan 2000-2008 i Sverige så snittar de 49 000 euro i insprunget!
Tittar man på Viking Kronos alla svensk avkommor under samma tid så snittar de 28 000 euro!
Snittet blir så här fast i Somolliexemplet är inte Vikingens tre bästa avkommor med, om man ser till insprungna pengar (Triton Sund, Maharajah, Order by Fax (har Somolli i 5:e generationen). Alltså måste kombinationen Viking Kronos - Somolli någonstans vara en väldigt bra kombination i mina ögon och kanske är kombinationen Turbo Sund och ytterligare lite Somolliblod lika bra, det får framtiden utvisa! Idag finns 16 sådana hästar födda mellan 2006-2008, de snittar redan nu 20 000 euro!
Siffrorna är hämtade ur blodbanken.nu vars data är tom 110331.

Du kan ju lägga en fråga om hingstval och prognoser på tänkta hingstar på Svennes forum också alyose.com.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval?

Tack för svaret!
Turbo Sund har varit i åtanke, faktiskt. Mr Pine Chip känns väl sådär, aldrig varit nån favorit, och sen är ju fölet meningen att säljas, och vi vill gärna ha tillbaka fölavgiften då. Men vem vet, de kanske ökar i pris?
 
Sv: Hingstval?

Som lite kuriosa kan jag också nämna att om man söker på Viking Kronos som far med Somolli på mödernet inom 4 generationer och i x-position så snittar de 33 (2000-2009) svenskfödda 70 000 euro. Till denna kategori hör också Gift Kronos och Garland Kronos, de är italienfödda och inte med i statistiken!
 
Sv: Hingstval?

Det ska jag göra.
Som det känns nu står det mellan Jaded och Turbo Sund. Dom unghästar hon har e. Couch Doctor ser bra ut, men det kan vara kul att testa nåt annat i år.
 
Sv: Hingstval?

vill du kunna sälja så är väl Mr pine chip mycket bättre än couch doctor iallafall??? annars är väl Orlando vici kanske vettigt? Populär bland de större och gått för mer än fölavgifterna på auktioner.
 
Sv: Hingstval?

Du, säg inte det. Så vitt jag minns så var det dåligt betalt för Mr PC-hästarna på auktion.
Och jag har inte lust att gå back på fölavgifter. Visst att man går back på uppfödning och arbete, men att betala 50 och få 25 känns inget bra.
Då betalar jag hellre 10 och får 15-20 för en CD. (och om ryktet är sant gick faktiskt en för 90).

Och fryst är inget alternativ, vi jobbar inte med det här, och löftet när vi övertog stoet var att hon skulle bo här.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval?

Men det står vid bokning? Jag tänker ju inte betala 3000 kr och sen inte få skick pga brist.
Jag får nog ringa och tala med dom.
 
Sv: Hingstval?

Var då? På bokningskontraktet? På hemsidan o i katalogen står det bokning.
 
Sv: Hingstval?

Jag har ingen egen erfarenhet, men har hört flera som är mkt nöjda med sina avkommor efter Laddie och kommer att använda honom igen trots att de använt betydligt dyrare hingstar tidigare. Måste säga att han känns otroligt prisvärd med de meriter han har.
 
Sv: Hingstval?

Laddie känns inte som ett alternativ. Däremot tjatar min sambo om Jaded. Jag har tills i morgon bitti att bestämma mig.
 
Sv: Hingstval?

Mest för att det blir så tokigt att försöka sälja unghäst om två år, om hans första kull då visat sig inte hålla måttet.
 
Sv: Hingstval?

Jaded.
Känns som ett skapligt alternativ. Nu hoppas vi på dräktigt. Gör ett försök på fölbrunsten, förra året gick hon in i vintervila efter fölbrunsten, och vi fick hormonbehandla rätt bra för att få igång henne.
Nu hade hon en 5a på ena äggstocken, och den andra var förkrympt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: sorbifolia
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 218
Senast: Masse
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: Cambrie
·
Trav VAd skulle ni betäcka en stycken Gåvanfrånovan med?? Har länkat hennes stam i namnet. Om vi sätter priset på ca 40.000 och krav på...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 386
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp