Hingstval..

myfairlady91

Trådstartare
Vad tror ni om en lämplig hingst till ett sto e Falleur - Gaston?! Hon har bra gångarter, plus för traven. Är aldrig visad dock.. Har fått 3 föl tidigare, 2 st har icke godkända pappor. Den senaste e Lipton. Hon har lämnat väldigt fina, vackra föl med bra temperament och bra gångarter. De har även visat bra hoppförmåga. Normal stora i storlek.
Stoet i fråga är inte så stor, hon är knappt 160 cm hög. Lite lågställd, men inte liten på något sätt. Har ganska plant kors. Bra ansatt hals. Bra temperament, fast lite osäker - en enmanshäst.

Jag har funderat lite fram och tillbaka om man ska välja en gångartshingst eller en hopphingst eller om det ska vara en "multitalang". Fölet ska säljas..

Mina tankar hittills har varit Corlensky G, First Wish, Cornetto, Cathageno, L'Acteur, Briar, Sandakan.. Men jag känner mig inte helt säker.. Att välja hingst till mitt andra sto var inte så svårt! Där blir det Corlensky G! :)

Vad säger ni så där spontant? Vad tror ni går att sälja?

Sv: Hingstval..

Ett sto med den stammen skall väl iförsta hand till en dressyrhingst.
Av dom du föreslagit hade jag nog valt L'Akteur eller FirstWish.
Båda verkar ha ett mkt trevligt temperament och båda rör sig trevligt.

Vad gäller säljbarhet spelar det nog ingen roll, föl tillhör ju inte det mest lättsålda:angel: .
Men vackra hästar är ju alltid mer lättsålda.

Har du köpt detta stoet nu?

Affären är inte helt klar, men nästan.. :bump: Ska bli roligt att få "hem" henne igen, har ju hennes två-åriga son hemma. Kompisen ägde henne innan, men sålde henne och nu har jag då (snart) köpt henne av nuvarande ägare!

Hennes son ska dock bli hopphäst hade jag tänkt! Vet ej vad hon lämnar riktigt då det har varit lite blandat med tidigare hingstar.
Egentligen så är det väl som du säger - med den stammen så ska hon till en dressyrhingst. Men man kan inte alltid gå efter stammen heller.. ;) Mitt andra sto är efter Magritte och hon har gått 1,50 hoppning! :angel: :)

Nja, sälja föl är väl inte såååå lätt antar jag! Vet ju dock att hon lämnar vackra föl så de kanske går att sälja ändå! ;)

*putt* *putt*

Så många som har läst, men inte en enda som har ett förslag om hingst?! :confused: förutom aldente igen!

Camaro M tycker jag är en fantastisk hingst. Både hopp och gång. Samtidigt som han tycks förädla sina avkommor. Har själv riktig besluts ångest :smirk: Men kommer nog att sätta honom på mitt Turban Rose sto som är lite av det kraftigare slaget.

Spontant skulle jag säga Briar. Han är känd även utanför avelskretsar vilket gör hans avkommor attraktivare. En treåring är ju alltid ett väldigt osäkert kort eftersom man inte vet ifall de bara blir godkända ett år. Unga hingstar har de som inte är avelsintresserade hört talas om. Att han dessutom är en multitalang gör ju honom inte sämre precis;)

Har dock hört att Briar kan lämna avkommor med lite skarpt/hett temperament?! Vet ej om det är sant? Mkt beror väl på stoet oxå antar jag och hon har bra temperament. Plus hennes tidigare avkommor har ju det med.. :)
Mkt vitt skulle det dock bli med Briar, hon har själv bläs och 3 vita ben. Plus 2 av hennes avkommor har fått MKT vitt! :)

Till mitt andra sto känns Corlensky G som ett bra val, hon har ju dock egna meriter plus jag vet ju vad hon nedärver - hennes avkommor har varit klass 1 alla plus de har tävlat upp till 1,20.

Camaro M har jag oxå kikat lite på, men jag vet inte riktigt vad jag tycker.. han har ju iofs lämnat många dubbeldiplom. Hmmmm...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 454
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 119
Senast: Novali01
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 948
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: Klein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka