Historieintresserad vän - bokförslag?

Araminta

Trådstartare
Tänkte försöka pigga upp en vän genom att skicka honom en bok. Gärna en mindre tegelsten ;) Han är historieintresserad men jag vill försöka undvika att ge honom någonting över världskrigen. Boken måste finnas på engelska.

Någon som har något tips?

Sv: Historieintresserad vän - bokförslag?

Robert Fisks bok "The Great War for Civilisation: The Conquest of the Middle East" är väl värd att läsa och den räcker ett bra tag ;)

Jag har inte läst den själv med ska göra det någon gång (för att jag är en nörd). The Decline and Fall of the Roman Empire av Edward Gibbon. Skriven sent 1700-tal om Romarriket. LOVE IT! Är dock känd för att inte vara heeelt historiskt korrekt men ska vara otroligt bra och underhållande skriven.

Edit; (1088 sidor, finns som pocket på adlibr* för 68kr)

+ Sedna

Stort tack båda två! Ska kika på bägge böckerna!

Fler som har förslag?

Kan det inte vara kul att skicka en bok om sveriges historia? Jag antar att han inte är svensk?

Jo, givetvis! Han är tysk så det skulle givetvis kunna vara intressant. Har du något bra tips? Är först och främst ute efter något han kan uppskatta och som kan få honom att tänka på annat.

Halvt knapp

Var tvungen att lite fint fråga efter adress och blev i samma veva informerad om att han har väldigt dåliga möjligheter att lösa in avier. Så boken får inte vara för stor/tung för att stoppas ner i en brevlåda. Så min ide om en jättetegelsten måste skrotas men en bok på sådär 6-700 sidor borde väl fungera ändå?

Passade på att beställa den boken samtidigt med lite kurslitteratur efter att ha läst den här tråden. Ser fram emot att läsa den :)

För att återgå till trådstarten - vilket ämne eller tidsperiod är mest intressant?

Jag är väldigt förtjust i Herman Lindqvist och har alltid varit. Han är lättsam, lättläst och en duktig berättare. Och hans mest populära verk Historien om Sverige finns på engelska!! Dock är den precis i överkant för dig.. 728 sidor, 1 kg. Men den bör då att skicka med postpaket, de tar 2 kilo, porto utanför Sverige ingår. Boken går på ca 250 kr.
Men jag tror det kan vara en fantastisk gåva till någon med historieintresse som även är intresserad av Sverige.

Boken heter A history of Sweden: from ice age to our age.

Rouge: Åh vad kul! Du får gärna höra av dig om vad du tycker!! :)

Trots att du inte vill ha en bok om världskriget måste jag tipsa om Berlin diary av William Shirer. Han var korrespondent för CBS i Berlin mellan åren 34-41, och i boken får man verkligen följa hur framväxten av tredje riket såg ut i realtid. En fantastisk bok och en intressant skildring av Berlin.

Aah, porto utanför Sverige ingår alltså inte!! Men porto inom Sverige. Så man får klistra på lite mer.

Vilken sorts historia är han intresserad av? =)

Passade på att beställa den boken samtidigt med lite kurslitteratur efter att ha läst den här tråden. Ser fram emot att läsa den :)

För att återgå till trådstarten - vilket ämne eller tidsperiod är mest intressant?

Det har jag dessvärre ingen aning om. Har ett så väldigt begränsat intresse av historia själv så jag hänger inte med alls i hans diskussioner. Tror att han har läst något om romartiden tidigare och tysk medeltidshistoria - men det skulle lika gärna kunnat vara något helt annat.

Rouge: Du får jättegärna återkomma när du bläddrat i den och säga vad du tycker :)

Jag är väldigt förtjust i Herman Lindqvist och har alltid varit. Han är lättsam, lättläst och en duktig berättare. Och hans mest populära verk Historien om Sverige finns på engelska!! Dock är den precis i överkant för dig.. 728 sidor, 1 kg. Men den bör då att skicka med postpaket, de tar 2 kilo, porto utanför Sverige ingår. Boken går på ca 250 kr.
Men jag tror det kan vara en fantastisk gåva till någon med historieintresse som även är intresserad av Sverige.

Boken heter A history of Sweden: from ice age to our age.

Tack för tipset! Ska absolut kolla upp den. Inser att jag måste ta mig till någon bokhandel och mäta böckerna (du kanske såg min andra tråd) för att veta vad jag vågar köpa.

Trots att du inte vill ha en bok om världskriget måste jag tipsa om Berlin diary av William Shirer. Han var korrespondent för CBS i Berlin mellan åren 34-41, och i boken får man verkligen följa hur framväxten av tredje riket såg ut i realtid. En fantastisk bok och en intressant skildring av Berlin.

Tack för tips! Dock har vi båda två bott i Berlin under ett par års tid och man blir ganska less på alla historieskildringar som finns av den staden. Även om de är ruskigt bra och intressanta på alla sätt och vis. Andra världskriget är fortfarande väldigt närvarande i Tyskland generellt och kanske lite extra i just Berlin. Har man dessutom ett eget historieintresse så kan jag tänka mig att man redan plöjt de åren flera gånger om.

Men som sagt, tack för tips! Det är säkert en jättebra bok :)

Men Herman Lindqvist, är det inte han som kritiseras för att fabulera rätt friskt i sina böcker?

Men Herman Lindqvist, är det inte han som kritiseras för att fabulera rätt friskt i sina böcker?

Precis, jag hade nog inte vågat ta så mycket han skriver på allvar i alla fall. Är man bara intresserad av spännande historier så kan han säkert vara läsvärd, men det är inte direkt så att han räknas till speciellt trovärdig.

Ts: Då blir det lite svårare :p Du kan inte luska lite för att få en uppfattning? Gillar han krig (militärhistoria), någon speciell händelse, region eller företeelse (ex. genushistoria)?

Du kan inte luska lite för att få en uppfattning? Gillar han krig (militärhistoria), någon speciell händelse, region eller företeelse (ex. genushistoria)?
Åh men bra idé! Araminta: Du borde köpa nån bra bok om suffragetternas kamp!

Liknande trådar

Kultur Ska köpa present till en vän som flyttar till Danmark snart. Tänkte att ett presentkort till Bokus eller Adlibris kunde funka, tills jag...
Svar
4
· Visningar
357
Senast: Flummflicka
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och... 2
Svar
21
· Visningar
1 320
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 500
Senast: Twihard
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka