Hittar inte vad som är fel..=(

Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

tack för svaret!:)
Våra hästars problem låter mkt lika! Equiterapeuten som behandlat min pålle känner jag väl och jag har tänkt be henne ta en titt på honom snart igen. Ska berätta för henne om vad din häst hade problem så kanske hon kan känna lite extra.:)
De har gjort scintigrafi på bäcken mm på min häst, men jag vet inte om de ser sådana problem på de bilderna. :crazy:
Erika
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Jag kan inte så mycket om scintigrafi men jag har läst en undersökning om scint av bäcken och enligt den veterinären så är det alldeles för mycket muskler imellan för att man ska kunna se bäcken m.m. ordentligt. Strålningen absorberas av muskulaturen. Och av egen erfarenhet så är det inte många veterinärer som har någon som helst kunskap om detta problem. Det var först den sjätte veterinären som undersökte min häst som upptäckte problemet och för henne tog det som sagt två dagars hältutredning innan hon kom fram till det som tar ett par minuter för min equiterapeut att hitta!
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Men blev din häst snedmusklad och så? För det är klurigt med min häst, han är väldigt jämnt och fint musklad även fast han inte rör sig normalt. :confused:
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Ida skrev:
Men blev din häst snedmusklad och så? För det är klurigt med min häst, han är väldigt jämnt och fint musklad även fast han inte rör sig normalt. :confused:

Vet att du "hoppade över" mitt svar i tråden..

MEN

Det skadar inte att kolla upp så att din ponny har helt normala felfia hovar!

Min ponny var under alla de 5 åren hade hade svårt att gå normalt fullt musklad, jättefin i hull, päls och allt annat. Ingen som såg honom stillastående eller i box kunde ens ana att han var dålig.

Nu kom vi ju sent om sider på vad hans problem var och kunde lösa det! Men många gånger har han vart nära en enkel biljett till himlen.

Hans problem att gå berodde på att han har höga stålar och är öm i sula/stråle på alla fötter. Med annan skoning så kunde han huxflux gå som en helt normal häst!

Vi har kollat honom på flera kliniker, haft alla tänkbara människor som behandlat och kollat honom men ingen har funnit något fel!

Så... kolla upp hans hovar..det skadar inte i alla fall, för trots att jag har anlitat kunniga människor så kunde dom inte lösa vårt problem..
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Förlåt, det var inte meningen att missa dig i tråden. :o

Har inte trott att det skulle sitta i hovarna bara, pga sättet han rör sig på. Men det skadar ju som sagt inte att kolla upp. :bump: Men då jag har en mkt kunnig hovslagare som jag tycker mycket om så tror jag att han borde ha sett om felet satt i fossingarna.
Men absolut ska jag prata med min hovslagare om detta! :) Skulle det hjälpa att sko med en plastsula eller så tror du, om det nu är detta som är problemet?
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Ida skrev:
tack för tipset!:) Han är behandlad av en toppen veterinär på Strömsholms hästklinik, Christopher Johnston som även forskar mkt om hästens rörelsemekanik mm. :bump:

Han har föreläsningar för oss på veterinärutbildningen och sägs vara jätteduktigt. Så din häst är nog i goda händer.

/Maria
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Den hästen var snedmusklad och över lag dåligt musklad framförallt över kors/rygg men en annan häst jag haft som också hade en förskjutning av bäckenet var väldigt välmusklad. Jämn över korset och nästan hjärtrumpa... Så det kan va olika.
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Ida skrev:
Förlåt, det var inte meningen att missa dig i tråden. :o

Har inte trott att det skulle sitta i hovarna bara, pga sättet han rör sig på. Men det skadar ju som sagt inte att kolla upp. :bump: Men då jag har en mkt kunnig hovslagare som jag tycker mycket om så tror jag att han borde ha sett om felet satt i fossingarna.
Men absolut ska jag prata med min hovslagare om detta! :) Skulle det hjälpa att sko med en plastsula eller så tror du, om det nu är detta som är problemet?

Exakt så resonerade jag i flera år..
Jag trodde att de jag anlitade var kunniga och duktiga! För det är dom, allihop. Har haft ett flertal duktiga hovslagare och många duktiga veterinärer.. ALLA missade felet med min ponny!

Ingen sa någon gång att han var plattfot och hade högre stålar än normalt.

Så... det skadar inte att kolla det, min ponny gick ju dåligt i många år.. utan att någon fann felet trots otaliga röntgenplåtar, scintografi och andra behandlingar.

Man vet aldrig..
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Nu har det stått still ganska länge här.. Skriver lite så tråden komr upp o syns lite bara.=):bump:
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Hur går det med din häst? Har du hittat någon lösning eller är allt likadant som innan?
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Jag hade jätte problem med min häst och ingen kunde hitta felet på honom. Röntgen bilderna va kanonfina men han va fortfarande halt på höger fram. Jag fick kontakt med en jätteduktig tysk veterinär. Som först tittade på hästen här i Sverige och som sen bad mig skicka ner hästen till Tyskland till hans klinik. Min häst stog på kliniken i Tyskland i tre veckor. När de hade magnetröntgat min häst så hittade de felet som satt långt ner vid hoven. Och tack vare magnetröntgen och en superduktig veterinär som inte gav upp så är min häst fullt frisk i dag!:) Jag anser att de har mer kunskap i Tyskland och bättre utrustade kliniker där. Jag kan varmt rekommendera denna veterinären. Jag anser också att kan inte de i Tyskland få hästen frisk så kan nog ingen det. I alla fall där var min häst va. Det är ju en bit till Tyskland men om du verkligen vill få din häst bra så är detta absolut ett alternativ. Pm:a gärna mig om du vill ha deras webb adress eller vill komma i kontakt med denna veterinären.
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Ida skrev:
Jag har en d-ponny som inte rör sig som han borde.. Och ingen hittar vad som är fel på honom, men ngt fel ÄR det. :confused:
Det började för ungefär 1½ år sedan. När jag satt igång honom igen efter en månads vinter vila. Då han gick konstigt med bekbenen, hackigt och kunde lixom inte runda sig i galoppen. Inget större problem i början utan vi tränade och red mycket över bommar, då han ju var tvungen att sätta bakbenen rätt.
Jag började rida för två olika hopptränare och hoppningen funkade riktigt bra ett tag. Första tävlingen för året var i april, hade tränat ganska hårt inför den. Vi hoppade 80 och 90cm, första rundan gick bra. Men 90klassen då orkade han inte riktigt skjuta ifrån och hoppa upp, så vi vägrade ut oss. Han tappade viljan helt och hållet.. :(
Dock så hade vi träning kort efter tävlingen och då haltade han lite på ena frambenet. Inga svullnader el likn.

Jag har en häst med liknande problembild. Det började med att hon gick hackigt i galoppen (för ca 2 år sedan) och inte kunde få med bakbenen. Hoppade bra i de få veckor detta pågick. Sedan började hon vägra ut sig. Ville inte hoppa studs. Inte ens lågt! Hoppade dock en oxer som en gud. Någon/ngr dar efter skulle vi rida dressyr. När vi skulle trava börja hon halta jättekraftigt fram. Sedan haltade hon riktigt rejält efter att ha stått still kanske bara 10 min (vid borstning) men vid rörelse i skritt i hagen syntes inte hältan så kraftigt. Veterinären konstaterade kotleds- och knäledsinflammation och sprutade utan att titta på hästen i övrigt. En annan veterinär tyckte för 1 1/2 år sedan jag skulle slakta, för "hästen är ju ingen ide att behandla! Den är inget att ha! Kommer inte att hålla om hon skulle bli bra!". Slakta gjorde jag inte, för jag ger mig inte!! Jag älskar min häst så mycket!!:love: :love: :love: Då när han tittade på henne haltade hon jättekraftigt bara hon travade ngr steg:cry: !!

Idag vet jag att hovarna sett för:devil: liga ut. Trånga, höga trakter, strålen hade ingen markkontakt, höga hörnstöd som växt in i hoven vilket gett smärta m.m. Så nu är hon barfota och verkad enligt SANHCP två ggr. Veckan innan jul tittade en veterinär på henne och hon tyckte inte hon haltade längre!:banana: :) Hon höll också med om att hovarna sett förskräckliga ut!:mad: Nu ska jag börja rida henne snart och det blir spännande att se skillnaden mellan skodd och SANHCP-verkad!

Så titta gärna på hovarna, för det verkar vara det enda ni inte tittat på? Jag själv litade så på min utbildade hovslagare och jag ångrar mig sååå!!!

Lycka till och jag önskar er allt gott!!
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Han har ju gått både barfota o med skor.. Och har alltid haft väldigt hela, fina o välformade hovar. Har dessutom en väldigt kunnig hovslagare. Jag tror verkligen inte att det sitter i hovarna. Men man kan ju aldrig vara helt säker..
Nu är pållen utlånad och går endast i skog o mark, inget annat krävande arbete. Han fungerar jättebra, och är glad o busig som vanligt. Musklar sig finfint, dock rör han sig likadant i galoppen som förr. Men jag tror att det kommer ta lång tid för honom att bli bra. Hoppas att det blir bättre av att han inte belastas med just det han haft svårt för och blivit sämre av.
Tack för alla svar!:)
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Ida skrev:
Han har ju gått både barfota o med skor.. Och har alltid haft väldigt hela, fina o välformade hovar. Har dessutom en väldigt kunnig hovslagare. Jag tror verkligen inte att det sitter i hovarna. Men man kan ju aldrig vara helt säker..
Nu är pållen utlånad och går endast i skog o mark, inget annat krävande arbete. Han fungerar jättebra, och är glad o busig som vanligt. Musklar sig finfint, dock rör han sig likadant i galoppen som förr. Men jag tror att det kommer ta lång tid för honom att bli bra. Hoppas att det blir bättre av att han inte belastas med just det han haft svårt för och blivit sämre av.
Tack för alla svar!:)


Jag har skrivit i tråden förr och tipsat om att kolla upp fötterna på hästen!
Min hade som jag tidigare skrev STORA problem som ingen kom fram till vad det var på 5 år!

Då hade jag ändå hjälp av massor av kunniga människor!

Provade allt möjligt vi kunde komma på utan rwsultat, det visade sig att min ponny var öm i fötterna!

Nu går han utan problem!

Så även om du har haft bra hjälp, det skadar inte att kolla, de som jag anlitade missade det! Då var min ponny ändå på både Ultuna, Mälarkliniken, hade flera olika hovslagare, kiropraktorer och osteopater, INGEN sa något om hans fötter! De såg och ser fortfarande fina ut! Han har starka bra hovar, dock ömma undertill med platt sula och hög stråle!
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Grängesberg skrev:
Exakt så resonerade jag i flera år..
Jag trodde att de jag anlitade var kunniga och duktiga! För det är dom, allihop. Har haft ett flertal duktiga hovslagare och många duktiga veterinärer.. ALLA missade felet med min ponny!

Ingen sa någon gång att han var plattfot och hade högre stålar än normalt.

Så... det skadar inte att kolla det, min ponny gick ju dåligt i många år.. utan att någon fann felet trots otaliga röntgenplåtar, scintografi och andra behandlingar.

Man vet aldrig..

förklara detta med lite högre strålar som vanligt, du menar alltså att de är "tjockare", eller ja sticker utanför sulan? eller hur jag nu ska uttrycka mig
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Equine skrev:
förklara detta med lite högre strålar som vanligt, du menar alltså att de är "tjockare", eller ja sticker utanför sulan? eller hur jag nu ska uttrycka mig

Jo, så kan man förklara det..

Tänk dig att du lägger en platta över hoven utan sko, då kan du vicka på plattan, det felade 1 cm för min ponny.

Vi försökte sätta på PG men det gick inte att få fast plattan på hoven, strålen var för hög. Gick ej heller att ta ner den så pass att det skulle passa. Var hela 1 cm för mycket.

Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Grängesberg skrev:
Jo, så kan man förklara det..

Tänk dig att du lägger en platta över hoven utan sko, då kan du vicka på plattan, det felade 1 cm för min ponny.

Vi försökte sätta på PG men det gick inte att få fast plattan på hoven, strålen var för hög. Gick ej heller att ta ner den så pass att det skulle passa. Var hela 1 cm för mycket.

Förstår du hur jag menar?

Nu förstår jag med precis hur du menar..!:idea: Min ponny har absolut inte det felet. Han har dessutom varit skodd med päronsko under en kort period för att stimulera blodcirkultionen i hoven. Och om han hade sådan stråle som du beskriver skulle det ju inte ha varit möjligt att sko honom med päronsko.
hmm.. är det inte det du talar om som kallas för "plattfot"?

tack återigen för alla svar och att ni orkar läsa mitt långa inlägg..!:)
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Har funderat en stund till nu..:smirk:

Om man nu vill kolla upp hovarna vem tycker då ni att man ska vända sig till?

Han hovar är ju röntgade osv. så det är ju inte så att vi inte alls tänkt på hovarna..
 
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Ida skrev:
Verkligen så man önskar att han kunde berätta vart han har ont!
hmm..man kanske skulle prova med en hästpratare..

Ja varför inte ....Har aldrig testat detta själv ..MEN en som hyr in sig i vårt stall gjrde det....Jag kan ju bara säga....Helt otroligt...jag stod bara och gapade när ägaren berättade......till saken hör oxå att denna hästpratare ALDRIG har träffat hästen ifråga....Man vet inte vad man ska tro...Denna kvinna är omtalad för att kunna prata med ALLA djur, har skrivit böcker i ämnet osv....
Men om min häst skulle bli så dålig och ingen hittar nåt fel DÅ skulle jag helt klart överväga att kontakta henne......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hittar inte vad som är fel..=(

Angående hovarna vet jag inte riktigt men man kan ju alltid fråga andra vanliga hovslagare, alla har ju lite olika åsikter. Annars har dom ju ofta duktiga hovslagare i anslutning till klinikerna.
Sen kan du ju alltid testa någon annan equiterapeut. Även om dom har samma utbildning så verkar det som att dom arbetar väldigt olika och inriktar sej på olika saker. Alla har ju sin syn på saker oavsett utbildning så jag tror bara det är bra att testa olika (hovslagare, veterinär, E.T) om man inte hittar orsaken till problemen även om dom man använder sej av är duktiga. Dom kan ju ha missat något som någon annan ser.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
946
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp