Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Du har kollat att katten inte är chippad antar jag ? :)

Är inte alltid helt lätt att kolla då chippen ofta rör sig, men kan vara värt att kolla upp.

Ja jag var till veterinär när pälsen skulle rakas och skabböronen rengöras, då bad jag att de skulle kolla om han var chippad men det var han inte.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Vår katt gillar bara friskies o har mått gott på det(+ sork) i åratal.
PL

Är det du som är veterinär, eller har jag fattat helt fel? Vet inte så mycket om folk här, men jag tycker mig läsa mellan raderna att du skulle vara vet.

I så fall måste jag fråga, är Friskies ett torrfoder jag kan ge utan att riskera urinsten på honom? Endel säger att de kan få det av vissa foder som t.ex Friskies. Han gillar Mjau torrfoder har jag märkt nu och så har jag fått lite provpåsar på Royal Canin, fast inte just de sorterna som jag ville ha. Men tänkte prova om han överhuvudtaget äter det fodret.

Försöker också jobba på linjen att få honom in på lite blötfoder också. Tycker att han dricker lite dåligt, men kissar och bajsar normalt. Han är både ute och inne. Låda inne som han använder, men gör även ute och vatten har jag sett att han druckigt ur en stor tunna med regnvatten vi har vid stallet. Inne vill han dricka ut kranen eller diskhon. Har provat med olika vattenskålar men ingen verkar duga :grin:

Men hur är det med torrfoder, näring, sjukdomar och sånt? Vill inte göra honom dålig :cry:
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Katter kan få torrfoder av vilket foder som helst!
Wiskas ligger väl högt i magnesium vilket inte är bra, det viktigaste är dock inte Mg halten utan urin pH o vätskekonsumtion.
Om en katt lever på bara torrfoder är det viktigt att den får i sig ordentligt med vätska, säkrast är att mäta på ett urinprov men för egen del så skulle det innebära att söva ner katten o tappa urin vilket i dagsläget inte är motiverat.
Jag har inga jämförade uppgifter på urin pH vid utfodring med olika torrfoder, ngt som knappast Barf-talibanerna heller har.
Wiskas ligger normalt i protein o ganska lågt i fett, resten blir naturligtvis till stor del kolhydrater vilket inte är dödligt för friska katter. För vår del vill vi inte ha ett högenergifoder eftersom katten var smällfet när vi fick honom.
Ett foder där nästan all energi kommer från protein o fett blir väl energitätt för normalkatten.
Visst vore det bra med en stor jämförande undersökning mellan olika standardfoder vad beträffar urinstensrisken men nu finns det ingen sån.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Protein ger faktiskt mindre nettoenergi än stärkelse gör så i praktiken är det bättre att ge katter med lägre energibehov ett proteinrikt foder fattigt på stärkelse än tvärtom.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Ge gärna en underbyggd siffra på nettoenergi i förhållande till omsättbar energi(som är det enda som får deklareras).
Hur mycket tar deamineringen?
PL
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Var har du fått det från?
Stora skillnaderna är dessutom i fetthalt.
PL

Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk kemi och fysiologi (RCs experter säger f ö exakt samma sak). Det går att läsa i bla. hennes bok "Hunger och mättnad" och jag kommer inte ihåg några exakta siffror, men jag kan återkomma med dem när jag grävt i mina papper.
 
Senast ändrad:
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

OK, de uppgifter jag snabbt kunde samla ihop är att protein ger 30% lägre nettoenergi än kolhydrater. Detta eftersom urea är en biprodukt av proteinmetabolismen och ureaproduktionen är en energikrävande sådan, för att syntetisera en ureamolekyl krävs 4 ATP. Totalt sett blir proteinmetabolismen mer energikrävande än kolhydratmetabolismen.

Vill du ha mer exakt information än så får du söka reda på den själv. Erlanson-Albertsson kan man nå via hennes hemsida och RC hjälper dig säkert med siffror och de är inte vidare svåra att få tag i geller.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Så stora skillnader skulle ställa all foderstasberäkning för alla djurslag på ända! Nej jag tänker inte leta mer själv.
PL
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Ja, tänka sig. Så kan det bli men vi lär oss ju mer och mer så kanske kommer foderstatsberäkningar med tiden att förändras. Eftersom kunskapen kring näringslära och näringsfysiologi hela tiden utökas.

Kanske borde man börja ta hänsyn till att protein ger en mer långvarig mättnad än kolhydater också...

Kattfodertillverkarna börjar iaf ta till sig den "nya" kunskapen så det vore ju inte orimligt om andra gör det också.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Vad som gör mig tveksam är om jag hittar ett antal påståenden om 30% lägre netto än omsättbar energi för protein(en del säger 25%) så hittar jag även påståenden om en faktor på 0,75 rent allmänt för beräkning av nettoenergi från omsättbar energi ( andra ställen säger 0,9). Hitills inte hittat någon källa som verkligen jämför faktorn for protein o kolhydrater.
Att protein ger mer långvarig mättnad är jag med på men det är inte det jag diskuterar här.
PL
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Tyvärr väldigt vanligt. Många katter föds upp på enbart torrfoder och lär sig således aldrig att annat går att äta.

Vår katt äter bara sitt torrfoder samt möss och sorkar som han fångar. Man kan sätta fram vadsomhelst men nej han ska bara ha SIN mat....

Men vi har sedan han var liten erbjudit honom allt möjligt och som kattunge åt han annat.

Men som sagt det ska vara smaskiga möss ELLER torrisar!

/KT
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en liten hemma som äter lite dåligt tycker jag. De andra åt mycket mer när de var i hans ålder…. Han är 13 veckor, vi har haft...
Svar
7
· Visningar
3 751
Senast: Megs
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 568
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 041
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp