Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Har provat Mjau torrfoder nu och det gillade han verkligen. Det skulle vara bättre har jag nu fått reda på, även om Royal Canin´s skulle vara ännu bättre. Är också orolig för urinsten och att övriga näringsämnen i torrfoderet inte ska vara det bästa för en katt.

Under en period nu ska jag minska Friskies för att sedan helt gå över till Mjau torrfoder. Övergå lite mjukt för magens skull. Ska också jobba på burkmatsfronten. Någon sort tycker man att han skulle gilla.

Har köpt köttfärs idag för att göra biffar, ska prova om han vill ha en rå klick. Varken katter eller hundar jag haft har nekat det :grin:. Men tro inte förden skull att jag tänker föda honom på köttfärs, det fattar jag väl. Men lite ibland kan han få om han gillar det.

Har någon fler torrfoders råd, så berätta :bow:
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

..... jag blir bara så :devil: på kattägare som inte bryr sig om var deras katter har tagit vägen.

Det kan vara svårt det där.

Till mig så kom en gång en katt och ingen vet varifrån.
Långhårig, vacker och antagligen dyr raskatt.
Kan ha smitit ut från någon bil på motorvägen eller så.

Själva så råkade vi en gång få med oss en katt i hästtransporten när vi åkte på tävling.
Att vi lyckades få med oss den katten tillbaka är ett under parat med tur.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Man kan ju tycka att du som veterinär borde ha större kunskap om kattfoder än så?
Detta är inte kritik, bara en liten undran över hur du tänker.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Någon sort tycker man att han skulle gilla.

Gör som jag skrev i mitt förra inlägg. Du kan inte räkna med att han plötsligt skulle gilla en sort. Det är själva konsistensen på maten som är främmande för honom.

Rå köttfärs kan du absolut ge honom, det är bara bra. Skulle han gilla rå köttfärs kan du använda det för att börja lura i honom våtfodret.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Fast är katterna ute och fångar smådjur är ju det deras huvudsakliga föda. Vad matte/husse erbjuder då är av mindre betydelse.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Fast är katterna ute och fångar smådjur är ju det deras huvudsakliga föda. Vad matte/husse erbjuder då är av mindre betydelse.

Jag missade faktiskt att katterna var ute och käkade gotta. :o
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Gör som jag skrev i mitt förra inlägg. Du kan inte räkna med att han plötsligt skulle gilla en sort. Det är själva konsistensen på maten som är främmande för honom.

Rå köttfärs kan du absolut ge honom, det är bara bra. Skulle han gilla rå köttfärs kan du använda det för att börja lura i honom våtfodret.

Första katten jag haft som ratat köttfärs! Han bara tittade på de små munsbitarna jag serverade, nosade och gick till torrfoderskålen. Men jag ska inte ge mig, ska göra som du sa och försöka få honom att tycka om annat än torrfoder.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Man kan ju tycka att du som veterinär borde ha större kunskap om kattfoder än så?
Detta är inte kritik, bara en liten undran över hur du tänker.

Hmmm vet inte om det var skrivet till mig eller någon annan. Jag är i alla fall ingen veterinär :banana:
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Första katten jag haft som ratat köttfärs! Han bara tittade på de små munsbitarna jag serverade, nosade och gick till torrfoderskålen.

Ställ undan torrfodret ett par timmar och ställ sedan fram köttfärsen. Förstärk den med tonfiskvatten, det doftar förföriskt i de flesta kattnosar.

(När vattnet tar slut i burken, fyll på med en dutt från kranen och låt det stå i burken så tar det ny smak)-

Eller lägg tonfisksmulor på köttfärsen.

Man får vara lite påhittig i såna här lägen;)
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Men varför vill du byta sort om kissen tycker om Friskies?

En av våra stallkatter äter bara Friskies,skulle aldrig falla honom in att äta någon blaskig burkmat,kräsen som han är..
Men har jag med mig lite matrester nån gång,det slinker ner!!

Så han lever enbart på Friskies,och levande föda!
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Många ger katten våtfoder för att de läst på och dragit slutsatsen att det är överlägset torrfoder.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Men varför vill du byta sort om kissen tycker om Friskies?

En av våra stallkatter äter bara Friskies,skulle aldrig falla honom in att äta någon blaskig burkmat,kräsen som han är..
Men har jag med mig lite matrester nån gång,det slinker ner!!

Så han lever enbart på Friskies,och levande föda!

Vet inte, men jag har bara hört om folk som säger att Friskies inte är ett bra foder :crazy:. Därför försöker jag få honom att för det första äta ett "finare och nyttigare" torrfoder t.ex Royal Canin och sedan få honom att variera kosten med burkmat och annat.

Mina tidigare katter har ätigt andra "bättre" torrfoder + burkmat, strömming, räkor, köttfärs m.m. :angel:
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Lägg torrfodret ovanpå ett tunt lager mosad burkmat.
Då lär lite slinka med och han vänjer sig vid smaken.
Sen kan du blanda lite försiktigt och öka burkdosen allteftersom.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Man kan ju tycka att du som veterinär borde ha större kunskap om kattfoder än så?
Detta är inte kritik, bara en liten undran över hur du tänker.

Eftersom du helt klart ifrågasätter min kunskap om hur jag utfodrar min katt kan du tala om vad du anser att jag skall ge för torrfoder så vi kan jämföra!
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Jag förespråkar inte torrfoder över huvud taget.
Jag frågade helt enkelt vad tanken bakom var, dock missade jag att katten främst åt småvilt.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Under förutsättning att katten dricker ordendtligt med vatten är det inga nackdelar med torrfoder om man jämför innehåll på ts basis.
Så eftersom du ifrågasätter min kunskap så ge mig ett foder som du anser ok så vi kan jämföra istället för att bara snacka skit.
PL
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Jag själv föredrar att utfodra mina katter som karnivorer, mina åsikter om kattmat kan du läsa om du söker lite i forumet. Jag orkar inte upprepa mig, det är du som slingrar dig från ursprungsfrågan.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Skitsnack, var har jag slingrat mig? Jag vill bara har diskussion om innehåll punkt för punkt! Men du har tydligen lättare för att komma med beskyllningar än fakta!
PL
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Jag frågade dig om tanken bakom ditt val av foder, du besvarade med en ny fråga. Det kallar jag slingra sig. Att Friskies inte är ett bra foder behöver jag knappas argumentera för, en kattägare med någorlunda koll på katters metabolism vet det i de allra flesta fall.
Nämnda diskussion kan vi ta en annan dag, jag gör det gärna men inte just nu om du kan höja nivån ett snäpp från personangreppsstadiet. Jag kommer inte med några beskyllningar.
 
Sv: Hittekatt som bara äter torrfodret Friskies

Du har kollat att katten inte är chippad antar jag ? :)

Är inte alltid helt lätt att kolla då chippen ofta rör sig, men kan vara värt att kolla upp.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en liten hemma som äter lite dåligt tycker jag. De andra åt mycket mer när de var i hans ålder…. Han är 13 veckor, vi har haft...
Svar
7
· Visningar
3 751
Senast: Megs
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 088
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 568
Senast: Sol
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 042
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp