Bukefalos 28 år!

Hjääälp... Excel på webben...

C

cissiny

Vi ville egentligen inte ha några Excel-dokument på hemsidan, men nu verkar det bli så ändå...

(Lång text nedan - för den som inte vill läsa allt om varför etc så är huvudfrågan markerad i rött nedan :))

Det gäller vårt fotoregister. Bara hästar är med, ett enkelt register som anger i vilka album de finns med. Även om bara album från de tre senaste månaderna ligger på hemsidan, så försöker vi ha en förteckning där även äldre album finns med - så att man kan hitta andra, äldre bilder om man vill se dessa.

Så, ett enkelt register, har delat upp det i olika blad sorterade efter:
1. Hästens namn
2. Vilket fotouppdrag det gäller
3. Hästens far
4. Hästens morfar
5. Hästens ras
Enkelt eller ej, varje sida blir på drygt 500 rader. Och det blir ju större och större...

Tidigare la vi in det i FrontPage, i en tabell - nu höll datorn på att braka ihop typ när vi försökte. Så, vi gjorde det som Excel-dokument trots allt. Försökte fixa till det lite snyggt så att det skulle stämma med resten av sidan.

Ett bra alternativ till Excel-dokumenten hade vart bra :smirk: - tyvärr är vi nybörjare på hemside-skapande... Behärskar inte CSS (det heter det väl? *trött*)...

Huvudfrågan är dock - när vi laddat upp det på hemsidan och man klickar på de olika sidorna (namn, fotouppdrag, far, morfar, ras) så kommer det upp en popup där man ska ange lösenord... Klickar man på "Avbryt" där så kommer sidorna upp som de ska. Hur tar man bort detta? :)

Har ju sett olika Office-dokument på andra hemsidor. Ibland kommer lösenordsfråga/inloggning upp, ibland inte. Hur stänger man av det, så att det inte kommer nån popup utan att sidan kommer upp direkt? :)

Jättejättejättetack på förhand! :D :bow: :D

Adressen till sidan står i min profil, klicka på "svenska", sedan "foto" och sedan "fotoregister" :).

Mvh Cissi
 
Sv: Hjääälp... Excel på webben...

Som om det inte var tillräckligt struligt innan... :crazy: :crazy: :crazy:

Gick in på hemsidan nu och testade att ta upp registersidorna. Första gick bra, förutom det där med lösenord då... Sedan frös sidan... Undrar om det är för tungt? :confused:

Så....

Hjääälp....

Vill ju verkligen ha ett register, vill ha med alla fotade hästar... drygt 500 rader nu men lär bli långt över 1000 innan året är slut tror jag... Vill att man ska kunna söka inte bara på hästens namn utan även på fader/morfar/ras och helst vilket album också...

Kunde pdf funka? :idea:

Jättejättejättetacksam för hjälp - det här känns struligt... :crazy:

Mvh Cissi
 
Sv: Hjääälp... Excel på webben...

Försökte redigera föregående inlägg, men hann visst inte... :crazy:

Tillägg angående pdf:
Kompletterar: i så fall tas alltså hela den nuvarande "fotoregistersidan" bort och ersätts med ett pdf-dokument. Detta kan jag ju göra antingen från Word eller Excel. Vilket vore bäst? Om man nu ska välja pdf? En fundering till - vi har lagt in en bakgrundsbild i Excel-dokumentet, samma tonade blå bild som ligger på alla sidor. Kan detta strula till det? Ska man kanske ha vanlig vit bakgrund istället? Bara för att slippa strul menar jag...
Mvh Cissi
 
Sv: Hjääälp... Excel på webben...

Det är inte så att excelarket är lösenordsskyddat för att inte vem som helst ska kunna ändra i det? Lägger du bara upp dokumentet rakt av på webben så följer lösenordsskyddet förstås med.

Hur det funkar med lösenordsskyddet om du instället sparar excelfilen som websida vet jag inte. Jag har inget lösenord på de excelfiler jag sparar som websida. Jag brukar dessutom inte spara hela dokumentet utan bara valda delar, det kanske också gör en skillnad. Gör du så så kan du ju dela upp dina 500 rader på flera websidor. När du sparar som websida så skapas HTML-kod som du kan gå in och ändra i som med vanlig HTML-kod, t.ex. lägga in en länk till nästa sida.
 
Sv: Hjääälp... Excel på webben...

Tack!!! :)

Det knepiga är ju att lösenordsskyddet inte finns när man använder Excel på datorn, bara när det är uppladdat. Och man kan/behöver alltså inte skriva i något, bara klicka på "avbryt" så kommer sidorna upp.

Försökte spara Excel som html, men det strulade... Försökte både spara hela och bara en del...

Just nu är jag mest inne på att trots allt göra om till pdf. Frågan är om jag ska göra pdf direkt från Excel eller om jag ska göra från Word? Personligen känner jag mig mer hemma på Word...

Tack för hjälpen! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Hjääälp... Excel på webben...

*puttar upp då jag ju fortfarande har problem*

Har inte lyckats lösa problemet, har dessutom vart iväg och fotat i helgen.

Nu är jag mest inne på att göra om registret till en pdf-fil. För- och nackdelar? Kanske bör ha med en länk till Acrobat Reader?

Bör man göra "grunden" i Word eller Excel?

Andra synpunkter?

Just nu är ju registret minst sagt ohanterligt och nu kommer ju ett gäng nya bilder till...

Tack på förhand!

Mvh Cissi
 
Sv: Hjääälp... Excel på webben...

Det spelar ingen roll om du skapar pdf-filen från word eller excel. I excel kan det möjligtvis bli konstigt om sidan inte får plats på ett blad, då hamnar antagligen resten av kolumnerna på nästa blad och det kan kanske bli svårt att läsa om man är beroende av tidigare kolumner.
Du kan ju testa att göra en pdf-fil av excelarket, blir det inte bra är det ju bara att ta bort pdf-filen och försöka ändra i excelarket så det blir bra, eller försöka med något annat t ex Word.
Ang pdf eller excel på webben så borde det vara bättre om du har en pdf. Dels är programmet gratis att ladda hem sedan så kan det vara problem att se ett excelark (gjort i en nyare version av excel) i en gammal version, du kan dock "spara den som en äldre version". Alla har inte heller excel installerat och det är ju inte gratis att ta hem (vet att det har funnits "excelviewers" men vet inte om det finns längre eller om de är gratis). Om du lägger upp pdf-filen så är det bra att ah en länk till Adobe Acrobat. Det bästa är väl att lägga upp pdf-filen så de som vill kan ladda hem den.

Lite rörigt kanske men det är tidigt.
Lycka till :)
 
Sv: Hjääälp... Excel på webben...

Det var inte rörigt alls :) Jag är jättetacksam för hjälpen!

Jag tror att jag ska fixa i ordning bilderna från i söndags och föra in de hästarna, sen gör jag nog om till Word och sen pdf.

Tack än en gång! :)

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 154
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 344
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp