Hjälmar - utbruten från Ridolycka

Du vet att du nu försöker skuldbelägga en 16--åring för att hon kanske hade en gammal hjälm? Får hon inte lida nog?

Sen har en 12-13 åring oftast inte samma storlek som 16-åring, inte ens med ställbara storlekar. Och att utgå från att hjälmen är förbrukad för att den inte lyckas skydda från skador fullt ut är inte så värst schyst.
Men skärp dig. Det var du som först drog in flickan i frågan i exemplet, jag startade med att göra en allmän kommentar kring hjälmanvändande såsom flera innan mig gjort. Det var DU som började prata om hur gammal just hennes hjälm var och jag svarade bara att det inte alls var orimligt att hävda att den var äldre än tre år, vilket du ned bestämdhet hävdade. Hur får du det till ett skuldbeläggande? Jag har aldrig hävdat att HENNES hjälm var förbrukad, jag sa att jag tror att många har förbrukade hjälmar.

Syftet med mitt första inlägg var att påminna om riskerna med gamla hjälmar, vilket hade varit uppe för diskussion, och sedan svarade jag på din bristande logik gällande ålder. Det är inget skuldbeläggande, så sätt dig ner i båten och sluta lägg ord i munnen på mig.
 
Men skärp dig. Det var du som först drog in flickan i frågan i exemplet, jag startade med att göra en allmän kommentar kring hjälmanvändande såsom flera innan mig gjort. Det var DU som började prata om hur gammal just hennes hjälm var och jag svarade bara att det inte alls var orimligt att hävda att den var äldre än tre år, vilket du ned bestämdhet hävdade. Hur får du det till ett skuldbeläggande? Jag har aldrig hävdat att HENNES hjälm var förbrukad, jag sa att jag tror att många har förbrukade hjälmar.

Syftet med mitt första inlägg var att påminna om riskerna med gamla hjälmar, vilket hade varit uppe för diskussion, och sedan svarade jag på din bristande logik gällande ålder. Det är inget skuldbeläggande, så sätt dig ner i båten och sluta lägg ord i munnen på mig.
Nej jag drog inte in flickan, hon var redan indragen då tråden handlar om henne. Jag regerade innan tråden blev utbruten. Det är inte rimligt att inte associera inlägg i en tråd om en olycka med själva olyckan.
 
Okej, så det var syftet med tråden? Uppfattade tonen som potentiellt skuldbeläggande först, men skönt att det inte var så!

Absolut inte. Hade velat veta vilken hjälm jag inte ska köpa framöver, både till mig själv och mina barn..

Jag tror på öppen information för att lära av andras misstag.
 
Olyckan säger absolut noll om hur pass bra hjälmen är om man inte testar andra med exakt samma förutsättningar.

Hade gärna velat veta mer både om olyckan och hjälmen! Och gärna om andra olyckor också, inte enbart denna.
 
Hade gärna velat veta mer både om olyckan och hjälmen! Och gärna om andra olyckor också, inte enbart denna.
Varför? Du kan rimligen inte få något grepp om vilken hjälm som är farligast utan en rimligt stor undersökning som även innefattar hur många hjälmar som är sålda, hur gamla de är, hur populära hjälmarna är i förhållande till vad man använder dem till.

Det är jätteknepigt att få ens en indikation på vilken hjälm som är säkrast.
 
Olyckor kan ju vara såpass olyckliga att ingen hjälm i världen hade gjort mer än att lindra skadan något.
Det kan gå riktigt illa ändå liksom. Man vet ju aldrig vilka förutsättningar olyckan kommer med,

Jag tror det bästa man kan göra är att använda de hjälmarna som är säkerhetsmässigt bäst i test.
 
Varför? Du kan rimligen inte få något grepp om vilken hjälm som är farligast utan en rimligt stor undersökning som även innefattar hur många hjälmar som är sålda, hur gamla de är, hur populära hjälmarna är i förhållande till vad man använder dem till.

Det är jätteknepigt att få ens en indikation på vilken hjälm som är säkrast.

Information och erfarenhet ger kunskap som kan hjälpa oss att undvika att hamna i liknande situationer.
 
Varför? Du kan rimligen inte få något grepp om vilken hjälm som är farligast utan en rimligt stor undersökning som även innefattar hur många hjälmar som är sålda, hur gamla de är, hur populära hjälmarna är i förhållande till vad man använder dem till.

Det är jätteknepigt att få ens en indikation på vilken hjälm som är säkrast.
Det handlar givetsvis inte enbart om hjälmen utan om hela situationen.
 
Och sen några 100 till sen kan du ha någon slags uppfattning om de populäraste hjälmarnas verkliga skydseffekt och eventuellt kunna vara till hjälp.

Ja, precis. Ju mer information, desto bättre!
 
En olycka är ett extremt för litet underlag för att kunna dra någon som helst slutsats om någonting.

Det har du rätt i! Men det går att ställa frågor om andra olyckor också. Det gör jag alltid när tillfälle ges.
 
Absolut inte. Hade velat veta vilken hjälm jag inte ska köpa framöver, både till mig själv och mina barn..

Jag tror på öppen information för att lära av andras misstag.
Kolla vad försäkringsbolagen rekommenderat sista 2-3åren.
Det brukar vara ett bra sätt att få ett bra skydd på eftersom det ligger i deras intresse att se till att folk skadar sig så lite som möjligt och de har oxå tillgång till en mycket större undersökningsbas att bygga sin statistik på än enstaka olyckor.

Personligen tänker jag nog köpa en EQ3 Lynx från BoT. Va bästa hjälmen enligt folksam 2018. Godkänd för tävling, har samma typ av skyddsfunktion som man har inom ex cykelsporter (och där har det forskats mycket över hur man bäst skyddar huvudet) och tack vare skruvfunktionen så sitter den som smäck vilket oxå ökar skyddet.
 
När det sker olyckor finns det alltid något att lära av dom.
Kanske, men jag är tveksam om vilken hjälm man har tillhör det väsentliga. Sådan statistik är visserligen mycket bra, eller borde vara det om man har mycket data, den som samlar data genom att hänga på buke och be om detaljer lär inte komma långt. Däremot skulle det kunna vara något för försäkringsbolag att fråga efter.
 
Hjälmtillverkare brukar väl dessutom rekommendera att man byter ut hjälmen var ca 3e år, oavsett om man ramlat av med den eller inte. Samt att den alltid skall bytas ut om man tappar den i hårt golv eller liknande. Jag tycker det finns som två läger inom ridsporten - ett (väldigt litet läger...) där detta är en självklarhet och ett annat där folk har sina hjälmar i 10 + år utan att reflektera. Tror tyvärr en del skallskador vid ridolyckor kan härröras just till gamla hjälmar och dylikt.
En liten spinoff på detta.

Har ni något bra system för att hålla koll på när det är dags att byta ut hjälmen?
Jag har märkt att glömmer bort när jag egentligen köpte dem (särskilt när jag köpt dem i butik och inte kan söka upp informationen i efterhand) och att tiden tenderar att kännas om att den går snabbare och snabbare för mig.
Jag överväger att lägga in det som en punkt i min hushållssyssleapp, för då hade jag fått dagarna synliga sedan inköpet.

Kort sagt- hur gör ni för att hålla koll på "bäst före datum" på hjälmen?
 
En liten spinoff på detta.

Har ni något bra system för att hålla koll på när det är dags att byta ut hjälmen?
Jag har märkt att glömmer bort när jag egentligen köpte dem (särskilt när jag köpt dem i butik och inte kan söka upp informationen i efterhand) och att tiden tenderar att kännas om att den går snabbare och snabbare för mig.
Jag överväger att lägga in det som en punkt i min hushållssyssleapp, för då hade jag fått dagarna synliga sedan inköpet.

Kort sagt- hur gör ni för att hålla koll på "bäst före datum" på hjälmen?
Alla hjälmar jag någonsin haft har haft tillverkningsår och månad på ett klistermärke på insidan fodret, så börja med att kolla där. :) Jag kollar tillverkningsdatumet innan jag köper hjälmen, jag vill inte att den ska ha legat på en lagerhylla i flera år innan jag ska använda den.
 
Alla hjälmar jag någonsin haft har haft tillverkningsår och månad på ett klistermärke på insidan fodret, så börja med att kolla där. :) Jag kollar tillverkningsdatumet innan jag köper hjälmen, jag vill inte att den ska ha legat på en lagerhylla i flera år innan jag ska använda den.
(När du säger det så kom jag ihåg det, och har kollat på de hjälmar jag köpt tidigare.) Men hur ofta kollar du på det? Bara vid köp? Jag glömmer det så fort jag lagt ner hjälmen, så kasst är mitt minne.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
313
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
971
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp