Hjälmar - utbruten från Ridolycka

R

Raderad medlem 142449

Vet att flickan har fått skallskador, men undrar om hon hade hjälm och isåfall vilken hjälm?
 
Senast ändrad av en moderator:
Vet att flickan har fått skallskador, men undrar om hon hade hjälm och isåfall vilken hjälm?
Jag minns att det i signalementet som gavs specificerade att hon hade en "svart hjälm". Jag minns eftersom allt hon hade på sig var just svart. Men vilket märke hjälmen var stod det inget om.
 
Tyvärr är det inte otänkbart att man får skallskador även med en bra hjälm. En bekant 14-åring dog för ett par år sedan när hennes häst snubblade rejält och hon föll av och slog i huvudet, trots att hon hade en godkänd hjälm :(Det beror nog mycket på hur och var man landar.
 
Jag minns att det i signalementet som gavs specificerade att hon hade en "svart hjälm". Jag minns eftersom allt hon hade på sig var just svart. Men vilket märke hjälmen var stod det inget om.


Ja jag såg också det hon hade både hjälm och väst. Har också varit med om att en person som var 12 år dog i en ridolycka på grund av skallskador trots godkänd hjälm. Den tjejen var uppväxt med hästar och ridit sen hon var två år. Givetvis ska man ju alltid ha godkänd hjälm när man rider men tyvärr finns inga garantier till 100 procent att det inte går illa ändå @Retnac

Fruktansvärd olycka hoppas det går så bra som möjligt för tjejen.
 
Senast ändrad:
Hjälmtillverkare brukar väl dessutom rekommendera att man byter ut hjälmen var ca 3e år, oavsett om man ramlat av med den eller inte. Samt att den alltid skall bytas ut om man tappar den i hårt golv eller liknande. Jag tycker det finns som två läger inom ridsporten - ett (väldigt litet läger...) där detta är en självklarhet och ett annat där folk har sina hjälmar i 10 + år utan att reflektera. Tror tyvärr en del skallskador vid ridolyckor kan härröras just till gamla hjälmar och dylikt.
 
Hjälmtillverkare brukar väl dessutom rekommendera att man byter ut hjälmen var ca 3e år, oavsett om man ramlat av med den eller inte. Samt att den alltid skall bytas ut om man tappar den i hårt golv eller liknande. Jag tycker det finns som två läger inom ridsporten - ett (väldigt litet läger...) där detta är en självklarhet och ett annat där folk har sina hjälmar i 10 + år utan att reflektera. Tror tyvärr en del skallskador vid ridolyckor kan härröras just till gamla hjälmar och dylikt.
Tjejen var väl inte så gammal så sannolikheten att hon har en gammal hjälm från när hon var 6 eller så är minimal. Vi kan nog lugnt utgå från att den var max 3 år.
 
Hjälmtillverkare brukar väl dessutom rekommendera att man byter ut hjälmen var ca 3e år, oavsett om man ramlat av med den eller inte. Samt att den alltid skall bytas ut om man tappar den i hårt golv eller liknande. Jag tycker det finns som två läger inom ridsporten - ett (väldigt litet läger...) där detta är en självklarhet och ett annat där folk har sina hjälmar i 10 + år utan att reflektera. Tror tyvärr en del skallskador vid ridolyckor kan härröras just till gamla hjälmar och dylikt.
På vissa ställen finns uppgifter om att hon släpats en sträcka på mycket ojämnt underlag. Få hjälmar fixar nog att skydda helt från den sortens trauma även om de är nya från fabrik, om ens någon hjälm gör det.

Jag är helt för att prioritera fräsch hjälm och byta efter rekommendation men utifrån redogörelser över vad som hänt låter det osannolikt att en hjälm som tidigare fått nån smäll/börjar bli gammal i materialet skulle vara hela problemet.
 
Tjejen var väl inte så gammal så sannolikheten att hon har en gammal hjälm från när hon var 6 eller så är minimal. Vi kan nog lugnt utgå från att den var max 3 år.
Tjejen som nyheten berör var väl 16. Finns väl lika goda grunder att anta att den var äldre än 3 år som att den var max 3? Skulle hon haft samma från att hon var 6 hade den varit 10 år, och det har jag inte påstått. Samtidigt spelar det ingen roll om den är 3 dagar eller 3 år gammal om man använder den efter att den trillat ned från en hög hylla exempelvis. Nu vet jag inte omständigheterna i just det här fallet, men står fast vid att jag är övertygad om att många rider runt i "förbrukade" hjälmar.
 
men står fast vid att jag är övertygad om att många rider runt i "förbrukade" hjälmar.
För att spinna vidare på bara den här biten så fyller jag på med "särskilt när man envisas med att vilja ha hjälmar som kostar hur många tusen som helst", för jag tvivlar på att försäkringsbolagen vill ersätta varenda hjälm som ramlat ner från hatthyllan en gång....
 
För att spinna vidare på bara den här biten så fyller jag på med "särskilt när man envisas med att vilja ha hjälmar som kostar hur många tusen som helst", för jag tvivlar på att försäkringsbolagen vill ersätta varenda hjälm som ramlat ner från hatthyllan en gång....
Håller med!

Och jag tror att det finns dom som faktiskt drar sej för att köpa en ny när man trillat av 'lite grann' i sin femtusenkronorshjälm..
 
Tjejen som nyheten berör var väl 16. Finns väl lika goda grunder att anta att den var äldre än 3 år som att den var max 3? Skulle hon haft samma från att hon var 6 hade den varit 10 år, och det har jag inte påstått. Samtidigt spelar det ingen roll om den är 3 dagar eller 3 år gammal om man använder den efter att den trillat ned från en hög hylla exempelvis. Nu vet jag inte omständigheterna i just det här fallet, men står fast vid att jag är övertygad om att många rider runt i "förbrukade" hjälmar.
Du vet att du nu försöker skuldbelägga en 16--åring för att hon kanske hade en gammal hjälm? Får hon inte lida nog?

Sen har en 12-13 åring oftast inte samma storlek som 16-åring, inte ens med ställbara storlekar. Och att utgå från att hjälmen är förbrukad för att den inte lyckas skydda från skador fullt ut är inte så värst schyst.
 
Senast ändrad:
Du vet att du nu försöker skuldbelägga en 16--åring för att hon kanske hade en gammal hjälm? Får hon inte lida nog?

Sen har en 12-13 åring oftast inte samma storlek som 16-åring, inte ens med ställbara storlekar. Och att utgå från att hjälmen är förbrukad för att den inte lyckas skydda från skador fullt ut är inte så väst schyst.

Jag kan flika in med att jag hade en hel och relativt ny hjälm när jag trillade av illa och lyckades ändå få en traumatisk hjärnblödning.
Hade jag inte haft hjälm alls hade jag förmodligen varit död.
 
Jag kan flika in med att jag hade en hel och relativt ny hjälm när jag trillade av illa och lyckades ändå få en traumatisk hjärnblödning.
Hade jag inte haft hjälm alls hade jag förmodligen varit död.
Tråkigt att höra men det är en realitet att hjälmar inte är ofelbara när det gäller att skydda.
 
Finns väl ingen anledning att sitta och spekulera om något ni bara kan gissa er till.... Ingen säkerhetsutrustning skyddar till 100%... Har själv åkt i backen och ådragit mig huvudskador, trots relativt ny hjälm av den sort som rekommenderas för fälttävlansryttare och jockeys.
 
Finns väl ingen anledning att sitta och spekulera om något ni bara kan gissa er till.... Ingen säkerhetsutrustning skyddar till 100%... Har själv åkt i backen och ådragit mig huvudskador, trots relativt ny hjälm av den sort som rekommenderas för fälttävlansryttare och jockeys.


Jag håller med, flickan har blivit allvarligt skadad och hon och hennes anhöriga får lida nog. Att hon dessutom hade både hjälm och väst tycker jag indikerar att man har ett bra säkerhetstänk.
 
Finns väl ingen anledning att sitta och spekulera om något ni bara kan gissa er till.... Ingen säkerhetsutrustning skyddar till 100%... Har själv åkt i backen och ådragit mig huvudskador, trots relativt ny hjälm av den sort som rekommenderas för fälttävlansryttare och jockeys.
Spekulationer sätter igång tankar, vilket leder till att folk kanske kollar sin utrustning en extra gång. Jag ska då iallafall byta ut min hjälm...
 
Hjälmtillverkare brukar väl dessutom rekommendera att man byter ut hjälmen var ca 3e år, oavsett om man ramlat av med den eller inte. Samt att den alltid skall bytas ut om man tappar den i hårt golv eller liknande. Jag tycker det finns som två läger inom ridsporten - ett (väldigt litet läger...) där detta är en självklarhet och ett annat där folk har sina hjälmar i 10 + år utan att reflektera. Tror tyvärr en del skallskador vid ridolyckor kan härröras just till gamla hjälmar och dylikt.
Här kan det bli så att hjälmarna blandas ihop ibland. Nya hjälmar ska användas vid körning eller ridning, men vi brukar använda hjälm vid viss hantering, t.ex. hovkratsning av ouppfostrad häst, eller vid lastning. Risken är att man blir inknuffad i stallväggen eller slår huvudet i bommen, snarare än att det finns risk för att ramla av i fart.
Det hänger alltid några äldre hjälmar, alltså inte sådana som varit med ordentliga fall eller ramlat i betonggolvet från hög höjd, i stallet för det ändamålet, men ibland hamnar de där äldre hjälmarna på hyllan för "bra" hjälmar.
Det betyder inte att vi struntar i vilka hjälmar som används.
 
Jag fick en rätt ordentlig hjärnskakning i höstas när jag åkte av med huvudet före. Hjälmen var fyra månader och en av de som testat ganska högt i Folksams test. Dock ej med mips. Det är rejäla krafter ibland när en åker och ingen säkerhetsutrustning är 100%. Men den räddar oss oftast från något ännu värre.
 
Spekulationer sätter igång tankar, vilket leder till att folk kanske kollar sin utrustning en extra gång. Jag ska då iallafall byta ut min hjälm...
Okej, så det var syftet med tråden? Uppfattade tonen som potentiellt skuldbeläggande först, men skönt att det inte var så!
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 559
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
318
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
977
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp