Hjälp! Allergisk mot allt, vad kan jag äta?

ufot

Trådstartare
Problem med magen har jag väl alltid haft, men nu är det värre än vanligt. Läkarna står rådlösa och muttrar något om IBS. Magen är uppsvälld som en ballong och hård som en kanonkula. Laktulos har jag tagit dubbel dos av i ett halvår, vilket har fungerat hyfsat fram tills för ett par dagar sedan. Var till akuten i söndags och fick laxermedel, vilket inte hjälpt. Varje gång jag äter får jag jätteont. Det enda som hjälper är att inte äta någonting, vilket självklart inte fungerar. I normala fall har jag inga problem med maten, men nu står jag helt rådlös.

Gluten uteslöt jag från kosten för ett par år sedan, och har varit bättre sedan dess. Jag har också uteslutit baljväxter och kål. Nu funderar jag på om jag är allergisk mot mjölk också. Allt halvfabrikat går bort. Vet inte vad jag inte tål, men det enda som brukar fungera är ris, kyckling och broccoli.

Vad ska jag göra? Ska jag äta ris och kyckling tre gånger per dag? Är det någon här som har förslag på annan skonmat?

Jag har bott på annan ort ett halvår, men kommer hem till Lund om fem veckor. Ska då gå till vårdcentralen och kräva hjälp. Är det någon här som har liknande problem och vet vilken hjälp som finns? Jag orkar snart inte leva med denna konstanta smärta mer. Svårast är i sociala sammanhang där det bjuds på mat eller fika, jag vågar snart inte ta något utom vatten.
 
Problem med magen har jag väl alltid haft, men nu är det värre än vanligt. Läkarna står rådlösa och muttrar något om IBS. Magen är uppsvälld som en ballong och hård som en kanonkula. Laktulos har jag tagit dubbel dos av i ett halvår, vilket har fungerat hyfsat fram tills för ett par dagar sedan. Var till akuten i söndags och fick laxermedel, vilket inte hjälpt. Varje gång jag äter får jag jätteont. Det enda som hjälper är att inte äta någonting, vilket självklart inte fungerar. I normala fall har jag inga problem med maten, men nu står jag helt rådlös.

Gluten uteslöt jag från kosten för ett par år sedan, och har varit bättre sedan dess. Jag har också uteslutit baljväxter och kål. Nu funderar jag på om jag är allergisk mot mjölk också. Allt halvfabrikat går bort. Vet inte vad jag inte tål, men det enda som brukar fungera är ris, kyckling och broccoli.

Vad ska jag göra? Ska jag äta ris och kyckling tre gånger per dag? Är det någon här som har förslag på annan skonmat?

Jag har bott på annan ort ett halvår, men kommer hem till Lund om fem veckor. Ska då gå till vårdcentralen och kräva hjälp. Är det någon här som har liknande problem och vet vilken hjälp som finns? Jag orkar snart inte leva med denna konstanta smärta mer. Svårast är i sociala sammanhang där det bjuds på mat eller fika, jag vågar snart inte ta något utom vatten.

Jag hade iaf börjat med att helt utesluta komjölks-produkter. Du kan vara allergisk mot mer än bara laktos i mjölk.
Får- och get-mjölk brukar funka för såna som inte tål komjölk.
Konstigt att man inte redan rek dig testa det då du har såna besvär.

Kan du äta grönsaker, frukt?
Majsmjöl(sånt bröd, pasta, polenta etc)?

Jag är allergisk mot gluten, havre och komjölk.
Så jag får leva på grönsaker, kött, fisk, kyckling, quinoa, ris, potatis, frukt, nötter, ost gjort på get- eller får-mjölk, majsbröd, nötbröd, ägg etc.

Socker, komjölk, vete, råg, havre etc är förbjudet. Soya-produkter likaså.
Det går att hitta rätt mkt att äta iaf. Man får bara vänja om sig och leta nya saker.
 
Jag är inte läkare eller nåt annat inom vården så har ingen sån kunskap men jag fick stora problem förra sommaren med magen. Kändes som jag inte tålde nåt. Diagnostiserades med "funktionell dyspepsi", dvs "magkatarr" utan att nåt hittades, problem med matsmältningen.

Snäll mat att äta att pröva sig fram med borde vara sånt som funkar för de med magkatarr, dvs inga starka kryddor (ingen peppar), ingen stark mat (ingen salami), inget rökt eller stekt. Kokt mat är lättsmält så kör på det. Kyckling och vit fisk är milda och jasminris. Mest svårsmält är nötkött men genom att koka det länge blir det lättare för magen att hantera. Mjölkprotein är också svårsmält så byt ut det mot havreprodukter. Finns gott om ersättningsprodukter så inga problem när man väl hittat vad man ska använda istället. Tänk mat man kan ge en ettåring och ät så. Dvs sånt som dillkött, fiskbullar och liknande.

Undvik också socker tills systemet är i balans igen och försök få i dig av snälla bakterier i små mängd, som t.ex. syrad kål (börja med liten mängd)

Till mig sa läkaren som gjorde gastroskopin att han sett det här såå många gånger, att flickor kommer in med stora magproblem men inget hittas och att det egentligen är stress som ligger bakom. Flickor som är "noggranna" av sig enligt läkaren så han frågade upp om jag var det.

Jag läste också bipacksedeln på p-pillren jag använde då och en av biverkningarna var just matsmältningsproblem.

För mig tog det rejält länge innan mag-tarm systemet var någorlunda i balans igen. Blev mycket kokt ris med kokt kyckling.
 
Problem med magen har jag väl alltid haft, men nu är det värre än vanligt. Läkarna står rådlösa och muttrar något om IBS. Magen är uppsvälld som en ballong och hård som en kanonkula. Laktulos har jag tagit dubbel dos av i ett halvår, vilket har fungerat hyfsat fram tills för ett par dagar sedan. Var till akuten i söndags och fick laxermedel, vilket inte hjälpt. Varje gång jag äter får jag jätteont. Det enda som hjälper är att inte äta någonting, vilket självklart inte fungerar. I normala fall har jag inga problem med maten, men nu står jag helt rådlös.

Gluten uteslöt jag från kosten för ett par år sedan, och har varit bättre sedan dess. Jag har också uteslutit baljväxter och kål. Nu funderar jag på om jag är allergisk mot mjölk också. Allt halvfabrikat går bort. Vet inte vad jag inte tål, men det enda som brukar fungera är ris, kyckling och broccoli.

Vad ska jag göra? Ska jag äta ris och kyckling tre gånger per dag? Är det någon här som har förslag på annan skonmat?

Jag har bott på annan ort ett halvår, men kommer hem till Lund om fem veckor. Ska då gå till vårdcentralen och kräva hjälp. Är det någon här som har liknande problem och vet vilken hjälp som finns? Jag orkar snart inte leva med denna konstanta smärta mer. Svårast är i sociala sammanhang där det bjuds på mat eller fika, jag vågar snart inte ta något utom vatten.
Jag har bla IBS
Jag mår bättre av att dra ner på kolhydrater. Speciellt bröd, vetemjöl och pasta.
Även stekt mat är jag försiktig med
Samt tar laktosfritt när det finns
 
Har en nära släkting där magen nu och då svullnar upp och blir hård. Hon har fickor i tarmen som orsakar stopp. Hade det problemet länge innan hon en gång fick åka till akuten pga smärtan, röntgades på nåt vis och hittade fickor.
Koloskopi/gastroskopi visar inget onormalt 'en bra dag' förutom polyper som inte är farliga.

Har provat sig fram vad som fungerar och har fått utesluta endel. Tex allt med nån typ av kål, bönor, lök, stark mat, grovt bröd osv osv. Gluten finns i släkten men är inte testat.
Problemmagar överlag likaså, vi är fler med problem som inte riktigt fått någon diagnos.

När magen svullnar upp är det dock av ingen särskild anledning utan fickorna som ställer till det. Alt råkat äta nån wokad broccoli eller så:(
 
Men är du allergisk eller intolerant? Att du inte tål vissa saker pga att du får ont i magen av dem betyder inte att du är allergisk, bara att du har en väldigt känslig mage/tarmar.

Det enda sättet att verkligen ta reda på vad du inte tål är extrem uteslutning, särskilt om du efter såpass lång tid inte kommit på vad problemet är och enligt läkare är frisk. Ät endast en sak i några dagar och se hur du mår av den. Dåligt? Okej då äter du inte det mer, välj en ny sak att äta. Mår du bra är det supert, börja då att lägga till en ny sak i taget.

Lämpligt att börja med något som är lättsmält. Tänk skonkost. Tex kokt potatis, ris eller yogurt (då märker du snabbt om du tål mjölk eller ej). Ja det är för jäkla tråkigt att äta en enda sak i flera dagar men så länge du fortsätter kombinera och famla i mörkret är det jättesvårt att hitta rätt. Du vet aldrig exakt vad det är du reagerade på, eller om det tom var en kombination av olika typer mat. Du ska givetvis inte äta en enda sak i mer än max en vecka så att du inte får i dig alla näringsämnen spelar ingen roll. Det viktiga är att ta reda på vad du tål och inte tål så du kan hitta ett sätt att leva med din mage. :)

Jag har skador pga strålning och mår också allra bäst om jag inte äter. :grin: Men det funkar ju inte. Har inga problem med mjölk (sålänge den är syrnad eller i mat) och gluten, däremot tål jag inget som är svårsmält. Dvs fibrer, fett och mycket protein. Det innebär att jag egentligen inte tål något som är gott eller spännande. Äter det ibland ändå, tex körsbär eller pizza. Får dock extremt ont efteråt trots att jag går på morfin så det är inte vidare smart. Men värt det tycker jag. :p
 
Bara en liten uppmuntrande inflikning: enligt en vän, som nyligen diagnosticerades med Crohns, är läkarna i Lund fantastiska! Så se till att komma iväg till VC så fort du bara kan när du kommer hem.

Jag håller tummarna för dig!
 
Problem med magen har jag väl alltid haft, men nu är det värre än vanligt. Läkarna står rådlösa och muttrar något om IBS. Magen är uppsvälld som en ballong och hård som en kanonkula. Laktulos har jag tagit dubbel dos av i ett halvår, vilket har fungerat hyfsat fram tills för ett par dagar sedan. Var till akuten i söndags och fick laxermedel, vilket inte hjälpt. Varje gång jag äter får jag jätteont. Det enda som hjälper är att inte äta någonting, vilket självklart inte fungerar. I normala fall har jag inga problem med maten, men nu står jag helt rådlös.

Gluten uteslöt jag från kosten för ett par år sedan, och har varit bättre sedan dess. Jag har också uteslutit baljväxter och kål. Nu funderar jag på om jag är allergisk mot mjölk också. Allt halvfabrikat går bort. Vet inte vad jag inte tål, men det enda som brukar fungera är ris, kyckling och broccoli.

Vad ska jag göra? Ska jag äta ris och kyckling tre gånger per dag? Är det någon här som har förslag på annan skonmat?

Jag har bott på annan ort ett halvår, men kommer hem till Lund om fem veckor. Ska då gå till vårdcentralen och kräva hjälp. Är det någon här som har liknande problem och vet vilken hjälp som finns? Jag orkar snart inte leva med denna konstanta smärta mer. Svårast är i sociala sammanhang där det bjuds på mat eller fika, jag vågar snart inte ta något utom vatten.

Svarar alla. Tack för alla förslag. Dem gjorde en gastropokomi på mig för några år sedan och hittade ingenting. I och för sig sa läkaren jag träffade för ett par månader sedan att detta inte behöver betyda någonting. Jag har i alla fall tänkt att utesluta allt som överhuvudtaget går att vara allergisk mot.

Jag har tänkt äta:

Ris
Potatis
Kyckling
Överkokt nötfärs
Tomater
Morötter
Annanas
Melon
Salt
Peppar

Är det något annat som är bra att äta? Något av det ovanstående som är olämpligt?
 
Jag tillhör en av de där stackarna som har magproblem :down: och mina magproblem är IBS och glutenintolerans plus att jag på detta äter järntabletter.

Har kämpat och kämpat och kämpat med mat och ganska nyligen började jag äta enligt lchf-metoden, och mår så bra av det! Allt är bra! Förutom att jag får vara lite försiktig med grädde i kaffet annars säger det krasch och diarrébang, men det är ju inget jämfört med tidigare :bump:
 
Jag har IBS och har gått på low FODMAP-kost. Det har gjort underverk. Kortfattat handlar det om att utesluta vissa typer av svårsmälta kolhydrater ur kosten. Bakterier i tarmen kan nämligen jäsa dessa kolhydrater och då får man problem med smärta, gaser och diarréer. Det är inte svårt eller krångligt att äta low FODMAP.
 
Problem med magen har jag väl alltid haft, men nu är det värre än vanligt. Läkarna står rådlösa och muttrar något om IBS. Magen är uppsvälld som en ballong och hård som en kanonkula. Laktulos har jag tagit dubbel dos av i ett halvår, vilket har fungerat hyfsat fram tills för ett par dagar sedan. Var till akuten i söndags och fick laxermedel, vilket inte hjälpt. Varje gång jag äter får jag jätteont. Det enda som hjälper är att inte äta någonting, vilket självklart inte fungerar. I normala fall har jag inga problem med maten, men nu står jag helt rådlös.

Gluten uteslöt jag från kosten för ett par år sedan, och har varit bättre sedan dess. Jag har också uteslutit baljväxter och kål. Nu funderar jag på om jag är allergisk mot mjölk också. Allt halvfabrikat går bort. Vet inte vad jag inte tål, men det enda som brukar fungera är ris, kyckling och broccoli.

Vad ska jag göra? Ska jag äta ris och kyckling tre gånger per dag? Är det någon här som har förslag på annan skonmat?

Jag har bott på annan ort ett halvår, men kommer hem till Lund om fem veckor. Ska då gå till vårdcentralen och kräva hjälp. Är det någon här som har liknande problem och vet vilken hjälp som finns? Jag orkar snart inte leva med denna konstanta smärta mer. Svårast är i sociala sammanhang där det bjuds på mat eller fika, jag vågar snart inte ta något utom vatten.
Sök efter "läka med GAPS".
 
Jag har tänkt äta:

Ris
Potatis
Kyckling
Överkokt nötfärs
Tomater
Morötter
Annanas
Melon
Salt
Peppar

Är det något annat som är bra att äta? Något av det ovanstående som är olämpligt?

Jag skulle skippa tomaterna och lägga in vit (kokt/ångkokt) fisk samt nästan överkoka riset och rotsakerna för att vara lite extra snäll med magen.
 
Svarar alla. Tack för alla förslag. Dem gjorde en gastropokomi på mig för några år sedan och hittade ingenting. I och för sig sa läkaren jag träffade för ett par månader sedan att detta inte behöver betyda någonting. Jag har i alla fall tänkt att utesluta allt som överhuvudtaget går att vara allergisk mot.

Jag har tänkt äta:

Ris
Potatis
Kyckling
Överkokt nötfärs
Tomater
Morötter
Annanas
Melon
Salt
Peppar

Är det något annat som är bra att äta? Något av det ovanstående som är olämpligt?

Börja skriv matdagbok och notera vad effekten av olika sorters mat blir. Av det du listar ovan hade jag inte kunnat äta något alls när min mage hade problem. De åren levde jag på laktosfri yoghurt, knäckebröd, näringsdryck, vichy vatten och ramlösa smultron. Jag kunde inte ens dricka vanligt vatten och allt var tvunget att vara rumstempererat, även vichyn och ramlösan. Man kan reagera på allt så att utesluta allt går inte utan du måste hitta det du mår bra av. Magen är komplex och det som fungerar vid en typ av magproblem fungerar inte vid ett annat magproblem. Ris är en sådan sak och även potatis. Vid vissa magproblem är det jättebra medans vid andra går det absolut inte. Frukt, mat med långa fibrer såsom svamp, kött och trådiga grönsaker som bönor, sparris osv. är generellt tufft för magen.
 
Problem med magen har jag väl alltid haft, men nu är det värre än vanligt. Läkarna står rådlösa och muttrar något om IBS. Magen är uppsvälld som en ballong och hård som en kanonkula. Laktulos har jag tagit dubbel dos av i ett halvår, vilket har fungerat hyfsat fram tills för ett par dagar sedan. Var till akuten i söndags och fick laxermedel, vilket inte hjälpt. Varje gång jag äter får jag jätteont. Det enda som hjälper är att inte äta någonting, vilket självklart inte fungerar. I normala fall har jag inga problem med maten, men nu står jag helt rådlös.

Gluten uteslöt jag från kosten för ett par år sedan, och har varit bättre sedan dess. Jag har också uteslutit baljväxter och kål. Nu funderar jag på om jag är allergisk mot mjölk också. Allt halvfabrikat går bort. Vet inte vad jag inte tål, men det enda som brukar fungera är ris, kyckling och broccoli.

Vad ska jag göra? Ska jag äta ris och kyckling tre gånger per dag? Är det någon här som har förslag på annan skonmat?

Jag har bott på annan ort ett halvår, men kommer hem till Lund om fem veckor. Ska då gå till vårdcentralen och kräva hjälp. Är det någon här som har liknande problem och vet vilken hjälp som finns? Jag orkar snart inte leva med denna konstanta smärta mer. Svårast är i sociala sammanhang där det bjuds på mat eller fika, jag vågar snart inte ta något utom vatten.
Jag har IBS-mage.
Om jag utesluter socker, gluten, lök, stark kryddad mat så mår jag ganska bra. Ingen fet mat heller.

Bäst mår jag på kokta grönsaker, fisk, ris. Eller i annat fall kött om det inte är stekt och råa grönsaker.

Äter jag gluten, blir jag galet dålig i magen. Förra helgen "syndade" jag o åt 1.5 baguette......så ur korkat dumt av mig. Jag blev sjuk i 2 dagar med kraftiga magsmärtor.

Det viktiga är väl att du får korrekt diagnos så du kan rätta dig efter vad som sedan rekommenderas utifrån det. :-)
 
Jag har tänkt äta:

Ris
Potatis
Kyckling
Överkokt nötfärs
Tomater
Morötter
Annanas
Melon
Salt
Peppar

Är det något annat som är bra att äta? Något av det ovanstående som är olämpligt?

Ris, potatis och kyckling utan skinn är tryggt. Tomater, ananas och melon är inte så bra, tomaterna bör du skippa helt, honungsmelon i väldigt små portioner brukar vara okej. Samma med ananas, väldigt små portioner. Morötter ska du vara försiktig med, prova lite kokta morötter. Peppar reagerar iaf jag på, vänta med det tills du ser om maten funkar. Salt är bra och även livsnödvändigt.

Om du vill ha någon grönsak till maten så testa skalad gurka. :)
 
Svarar alla. Tack för alla förslag. Dem gjorde en gastropokomi på mig för några år sedan och hittade ingenting. I och för sig sa läkaren jag träffade för ett par månader sedan att detta inte behöver betyda någonting. Jag har i alla fall tänkt att utesluta allt som överhuvudtaget går att vara allergisk mot.

Jag har tänkt äta:

Ris
Potatis
Kyckling
Överkokt nötfärs
Tomater
Morötter
Annanas
Melon
Salt
Peppar

Är det något annat som är bra att äta? Något av det ovanstående som är olämpligt?
Problemet är att det går inye att säga exakt hur du ska äta. För det är olika för alla
Det bästa är att prova sig fram och gärna skriva ner hur magen reagerade
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 435
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 516
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 490
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp