Hjälp ang parning- Gnist??

Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Vi gjorde även utstryk i samband med det första blodprovet (bra med en veterinär som kompis) och när det togs så sade hon att hon definitivt inte var klar för parning eftersom hon fortfarande blödde så mkt.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Tack för lite uppmuntran! Behövs just nu.

Frågan är väl om man vågar prova med samma hane nästa löp eller om man ska testa en ny, och genomå en massa nytt krångel.

Just nu känns det lockade att använda mammas hane (renrasig) nästa löp bara för att det skulle vara så mycket enklare allting... :devil: Blir ju renrasiga valpar men inte med den inriktningen jag vill ha på min avel. Att det ska vara så himla krångligt!! Undrar just hur alla byrackor blir till som paras hejvilt med kreti och pleti, varför ska inte jag lyckas få min tik dräktig när alla oseriösa får valpar hur som helst? Bitter- inte alls ;)

Känner att tiden börjar rinna ut också, tiken blir fyra år i december så jag har liksom inte så många löp kvar att laborera med innan hon blir för gammal
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Vi gjorde även utstryk i samband med det första blodprovet (bra med en veterinär som kompis) och när det togs så sade hon att hon definitivt inte var klar för parning eftersom hon fortfarande blödde så mkt.


Eller så parar ni sent i löpet ;)
Känner mig riktigt hjälpsam nu :angel:
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Ja, riktigt hjälpsam :D nu får du sluta.

Hon får ett par dagar till på sig så får vi se, håll tummarna för oss.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Nu ska jag dra iväg och släppa monstren igen och hoppas på lite tur.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Jag skulle också testa lite olika varianter, tiken i koppel och så, se om det släpper något. Om möjlighet finns behålla hanen åtminstone 4-5 dygn till för visst förekommer mycket sena höglöp/parningar. Men funkar det inte alls det här löpet heller skulle jag nog försöka hitta ett annat alternativ till nästa löp. Det vill sig inte mellan vissa individer bara, tyvärr.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Kan säga att jag hade en tjuvparning en gång på en schäfer. Hon blev parad på 18 de dygnet och de han inte ens sitta fast, gick på ett kick.
Så kanske kanske ;)
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Kankse om jag har RIKTIGT tur att spermierna hoppar över från honom som står och juckar vid sidan om :rofl:

Kan meddela de väntande valpköparna att hon förmodligen är dräktig. De har inte parat men spermierna har nog hoppat in :D

Nä, jösses, slut med larv.

Nu åker vi, återkommer med dagens resultat lite senare.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Om det kan muntra upp dig lite har jag hemma en dräktig förstagångstik som parades på dygn 15 och 16.

Jag misstänkte att hon inte skulle vara så lättparad (i skillnad till min förra tik som hade TOTAL koll på "sånt" sen födseln!) så vi arrangerade så att hon fick vara hos hanen flera veckor innan hon började löpa så att de kunde lära känna varandra.

När det väl var dags trodde jag att hon höglöpte tidigt, för hon hade förra löpet ställt upp sig runt dag 8-9 för vår egen hane MEN sagt ifrån åt främmande hane när vi prövade (i undersökningssyfte inför kommande parning) dag 12. MEN - tji, vad vi bedrog oss! Hanen kunde dra åt :devil: tyckte hon!

Efter utstryk och hej kom och hjälp visade det sig att dag 15 var första möjliga parningsdagen. Då blev det också parning, men det behövdes att hanhundsägaren gav stöd till tiken - tills hanen väl var inne, då fattade hon vad det var frågan om och blev helt lugn och nöjd.

P.g.a. praktiska orsaker parade vi alltså dag 15 och 16 istället för 15 och 17. Hägningarna blev ca 30 minuter. Hur som är tiken konstaterat dräktig med UL och nu syns och känns det även tydligt på henne. Valparna ska komma i mitten av maj.

Jag var nära att ge upp - men nu är tiken dräktig!
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Hejsan.

Jag körde min tik 18 mil i torsdags (dygn 12) och det tog inte två minuter förrens dom satt ihop. Hängningen varade i ca 30 min.

Sen erbjöd sig han hunds ägaren att behålla min tik för att jag skulle slippa o köra så mkt, men det konstiga här va att hanen "tappade" intr när han hade kontakt me henne hela tiden.
Stundvis försäkte han få igång henne o busa och hon ställde sig, men då la han bara upp tassen och sen klev han ner igen. Så det kan säkert vara bra att dom e lite särade oxå så intresset vaknar till liv.

Dock e jag rädd för att vi tog henne för tidigt till hane då hon även ville ställa upp sig för vår egna hane nu på dygn 17, men jag vet inte. Detta är min första parning men jag hoppas så klart det blir bra.

till ts. jag håller tummarna :)
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

kl

Ingen parning idag heller men hon har varit lite snällare mot honom idag så kanske, kanske är det på gång. Jag håller tummarna.

Han blir kvar till fredag så vi har några dagar till på oss att "få till det".

Vi har även hunnit med att dejta en annan hanhund idag bara för att kolla om hon ställde sig för honom men det gjorde hon inte. Han var lite mer smygande och fjäskig så han var iallafall lite intressant, verkar alltså inte som att hon gått över ändå. Det verkar finnas lite hopp :)
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Piru para ju tiken första tiken på dag 19.

Hon vek svans men direkt han kom i närheten skrek hon.
Sen efter det visa han inget intresse sen släppte dom ihop dom dag 19 det sa bara smack så para dom.

Så inte börja misströsta redan.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Min gamla tik (Schäfer) sades ha blivit till på 30 löpdygnet.
Hannen gick i hemkarantän hos ordf i Sv schäferhundklubb så det var en omdebatterad och väldokumenterad parning.
Ett jäkla liv kan man säga. Min tik löpte också lååånga perioder.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Vet en tik som åkte till hanen (ända till finland) på dag 13 och fick häcka där i 4 dagar utan att något hände. Tikägaren trodde hanen var typ gay ;) eftersom han inte klev på. Tikägaren hade inte tid att sitta i finland längre tid än så - åkte hem och hade sin egen hane som reserv. Han parade henne på dygn 21 om jag inte missminner mig och det blev 8 valpar....

Så, som andra sagt, misströsta inte än.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Min tik har alltid sitt höglöp på dag 16 och 17 eller dag 17 och 18...så många är sena i sina höglöp.

De är väldigt vanligt att många försöker para för tidigt, så testa på ni bara. Vilket dygn är hon på nu ?
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Min tik var lika dan nu när vi skulle para henne.Förra gången då kunde vi para henne på 15 dygnet och då var hon villig.Nu var hon sur och högg efter hanen.
På 16 dygnet då först gick hon in i hög löpet och då flaggade hon som bara den och var riktig trevlig.
Bättre att vänta tills hon viker svansen åt sidan och hon är säkert som min tik trevligare mot sina hanar som finns hemma för dom känner hon.
Ha tålamod vi lånade också hem hanen och tillslut då gick det.:banana:
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Hur går det för er? Har han fått komma till än? ;)
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

kl

Har haft fullt upp så jag har inte haft tid att svara.

Det har tyvärr inte blivit någon parning än men emellanåt tycker jag att hon verkar lite trevligare mot honom, för att i nästa stund vara helt rabiat :grin:

De får imorgon på sig, det är dag 18, sedan vill nog hans ägare ha hem honom.
 
Sv: Hjälp ang parning- Gnist??

Och jag som hade räknat med att få skriva *Grattis till parningen* :(

Ta med tiken in i sovrummet och säg till din man/sambo om du har nån att nu visar vi henne hur det ska gå till :o

Grana som nog ska sova nu :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 777
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 337
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 740
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp