hjälp ang, transporter

X

xante

hejsan!
nu har jag bestämmt mej för att köpa en hästtransport. nu till mitt problem, är helt borta i djungeln av märken och modeller. önska hjälp av er som e kunniga.

har en ardenner på ca 800 kg. vilka trnasporter skulle passa då... min bil får dra 1370 finns det ens en transport tom funkar då?

ja.. ni förstår säkert vad det e jag vill ha hjälp med..

tacksam för hjälp.
kram Xante
 
Sv: hjälp ang, transporter

Det blir nog knivigt att hitta nåt släp som är lättare än 530 kg.

Får bilen inte dra tyngre om du skaffar ett BE körkort?

/trazel-helt uppe i teoripluggandet ;)
 
Sv: hjälp ang, transporter

Har också ardenner och haft problem med släp.. Jag tog BE-kort förra veckan och fick skaffa en bättre dragbil och ett rejält släp.. Hittade tyvärr inget släp som kunde lasta så mycket. Blev tvungen att köpa ett nytt och en Pajero till den. Dom flesta släpena har en maxlastvikt på mellan 500-600kg. Enda tipset jag har är ett nervägt enkelaxlat släp, men jag skulle inte rekommendera tt köra ett så tungt djur i ett enkelaxlat om något händer.
 
Sv: hjälp ang, transporter

nä, exakt..man vill ju att hästen åker säkert.. funderar på E kort... men det får bli till vintern i så fall.. håller på och tar jägarexamen nu.. vill inte blanda in för mycket annat åxå... vad ska man med en så tung häst till?:love:
vad kostar det med ett E kort i runda krokar...

kram
 
Sv: hjälp ang, transporter

Mitt gick på 750kr för teorin. Reseersättning till "läraren" 400kr, när vi övningkört. 220kr för lämpat. Böcker knappt 500kr. 180kr för uppskrivning och 840kr för uppkörning. Så ganska exakt 3000kr. Men jag tog genom ridskolan här som anordnade kursen, finns genom ABF också. Jag skulle tro att det blir dyrare om man tar genom en trafikskola. VI har fått stå för bil och släp själva, jag skulle tro att man måste göra det även på trafikskolan med, men jag är inte säker.

Ardennerna är ju inte mysiga eller så att ha med att göra.. Nackdelen är ju att domäter som.. hästar.. och det blir lite bökit med att dom är lite halv tunga.. Min är iofs inte så tung ännu, detär därför jag klarat mig fram till nu.. Hon är bara knappt två år ännu,men ligger redan på 500kg och jag har en lastvikt på 580kg i nya släpet, så det måste flyttas upp till 1990kg till hösten, då får jag lasta 1170kg.. Så det ska väl gå.

Skaffar du dig BE- får du dra ett ex 1990kg släp med en bil som ex får dra 1600kg, om du inte lastar så bruttovikten är över 1600kg.
 
Sv: hjälp ang, transporter

Vilken transport är lämplig för ardenner?
 
Sv: hjälp ang, transporter

Sambon tog genom LRF / Trafikskolan och lånade bil och släp av dem. Övningskörde två gånger och summan slutade på ungefär 3500;-
 
Sv: hjälp ang, transporter

Förlåt att jag inte svarat tidigare, har varit lite mycket ett tag, så det har inte blivit mycket att sitta vid datorn(fött barn..)..

Jag köpte ett Christ Comet Alu. Helt i aluminium(2,5cm brädor) . Visserligen är släpet tungt i sig 840kg, men kan vägas till 2ton, så då har man en skaplig lastkapacitet ändå. Men då kräver det BE-kort och något tungt att dra med. Vi har en Mitsubishi Pajero Sport till den.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 540
Senast: Snubbelfot
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 159
Senast: alazzi
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 015
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp