Bukefalos 28 år!

HJÄLP behövs!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Jo självklart men det är faktiskt INTE ett måste. Man gör det man är intresserad av.
Användningområderna för collie är:

Vallning, Bruksprov, Uppletande, Agility
Lydnad, Viltspår och Utställning.

I bruksprovet ingår: spår, sök, rapport och skydd samt den senaste, bevakning, men det inte är så vanligt att man kör skydd eller bevakning med collie. Så det är främst spår, sök och rapport.

(Info taget direkt från Svenska Collie klubbens hemsida)

Ang, viltspår så tycker inte jag det är ngt lämpade för en collie då det liknar mer som en jakthund borde göra, collien har aldrig jagat djur och gör inte det nu heller. Så det förstår jag inte men det är mkt man inte förstår sig på här i livet. Vill man hålla på med viltspår kan man lika väl skaffa en jakthund!

Vi håller på med utställning, ngn valpköpare kör lite vallning med sin hund och en annan lydnad. En annan valpköpare som nu har startat egen kennel körde lite räddning, godkänt inträdes prov till räddning och lydnad med sin hund, som btw är den som är KORAD med 108 poäng. Som är något av användingsområderna för collie men som enligt er inte är något alls. Så då frågar jag er som verkar så himla kunniga på detta vad man ska hitta på med en collie?
Då varken utställning, vallning, lydnad eller räddning verkar vara godkänt enligt er. Finns inte så mycket kvar att välja mellan.
 
Sv: HJÄLP behövs!

kl

Fast jag måste faktiskt hålla med om att attityden i den här tråden är lite otrevlig. Från båda håll, men ffa från "motståndarna". Att redan efter några inlägg skrika rakt ut att collien är en av Sveriges sjukaste hundraser och har massor av fel känns inte sådär jätteok. Och när någon påpekar att de träffat väldigt trevliga och orädda collies så är attityden ungefär "Det har du inte alls!"

Som sagt, jag förstår problemet. Jag håller bara inte med om att majoriteten är rädda, osäkra och sjuka hundar.

Samtidigt får man tänka på att de som protesterar mest mot skönbeskrivningarna av collien är bland de kunnigaste och därför mest ifrågasättande på hela forumet. De kan se kritisk även på sin egen ras, och har tillochmed ödmjukheten att kunna se kritisk på sina EGNA hundar, något många verkar sakna.

När meriter och MH efterfrågas och resultat saknas går diskussionen snabbt över till att "hunden kan väl vara gosig för det." Jo, men det är inte vad som efterfrågas. Hälsa, mentalitet och arbetslust var vad som efterfrågades. Vem vet det bättre än de som faktiskt arbetar med sina hundar?
 
Sv: HJÄLP behövs!

Varför man kör viltspår? Ptja, det är väl en aktivering det som alla andra? "Min" uppfödare kör det och det går uppenbarligen väldigt bra. Finns bilder på hennes hemsida där hundarna posar så fint med ett rådjursben i munnen, mums :angel:
 
Sv: HJÄLP behövs!

Men som jag förstår det är det inte så många av motståndarna, som faktiskt har haft collie och arbetat med denna? Eller har jag missförstått dig? Självklart ska man vara kritisk, jag reagerade bara mot tonen i inläggen.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Men som jag förstår det är det inte så många av motståndarna, som faktiskt har haft collie och arbetat med denna? Eller har jag missförstått dig? Självklart ska man vara kritisk, jag reagerade bara mot tonen i inläggen.

Fast som det låter på de som har HAFT collie är det inte så många som har jobbat med den heller?

Jag tycker vissa har redovisat för sin erfarenhet av rasen ganska bra, + att det faktiskt går att hitta tex mh-resultat och spindeldiagram på nätet. Då kontrade ju någon med att "bara de dåliga hundarna gått mh." Jo tjena!
 
Sv: HJÄLP behövs!

Citat från Svenska Collieklubbens hemsida.
" Collien är en brukshund och ska som sådan kunna utföra ett hårt arbete. Den fungerar även utmärkt som familjehund."

Eh jaha?

Det är en jäkla skillnad på familjehund och sällskapshund.
En familjehund kan i princip alla raser bli ( finns såklart undantag ), en hårt arbetande hund kan fungera alldeles utmärkt hemma hos familjen också..

Så att en brukshund också fungerar alldeles utmärkt som familjehund ( när den fått sin träning ) är väl inte ett dugg knepigt kan jag tycka, men har ju inget med diskussionen ang collie = sällskapshund att göra .
 
Sv: HJÄLP behövs!

Varför man kör viltspår? Ptja, det är väl en aktivering det som alla andra? "Min" uppfödare kör det och det går uppenbarligen väldigt bra. Finns bilder på hennes hemsida där hundarna posar så fint med ett rådjursben i munnen, mums :angel:

Ja men det har ju egentligen inget med rasen å göra, hade det varit jakthund hade jag förstått men collien är ursprungligen vallhund som du säkert vet. Så jag förstår bara inte varför man fått för sig att göra sånt med collie. Men, men. Så länge hunden gillar det så..
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP behövs!

Godkänd inträdesprov men inte TJH alltså? Är det så att den inte klarade utbildningen, eller håller den på?

Jag vet inte, själva hunden är 9 år nu och höll på med detta i yngre dagar.
Så jag kan inte svara på varför. Tro det va att ägaren tappade intresset för det hela. Men hunden va jävligt duktigt på det. Alla som va där berömde honom och va imponerade.
Som sagt, har för att ägaren tappade intresset, något som jag tyckte då va synd.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Citat från Svenska Collieklubbens hemsida.
" Collien är en brukshund och ska som sådan kunna utföra ett hårt arbete. Den fungerar även utmärkt som familjehund."

Det är det jag menar! Den måste INTE bara gå bruks bara för att det är en brukshund. Hur många schäfrar, rottweiler mm gå inte bara som sällskap? Jag känner många som bara har sin hund som en familjehund men de aktivera sin hund på annatvis. Men det duger väl inte för er...:cool:



Over and out!!

Jag vet en del som anser att schäfern ska vara en sällskapshund som de vill ska skälla vid dörren. Men jag har då inte träffat många exemplar som trivts med det livet, och dom som gör det är dåliga rasexemplar.

Schäfern ska också enligt standard fungera utmärkt som familjehund, när den inte är i arbete.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Socialtränar du inte hunden blir den ju rädd/aggressiv.

Jaså är det så?

Min tik hade bott mitt i skogen i Norrland första tre åren i sitt liv och bara träffat schäfrar. Hon kunde inte ett kommando förutom sitt när hon kom till mig, och hade levt så gott som isolerat i sitt hem i skogen i en hundgård.

Det första hon fick göra var att bli instuvad i en bur och åka flygplan en timme till Stockholm (vi ville inte köra bil), för att sedan installeras i en lägenhet i ett område där hundar och folk i alla färger och former far runt bland tät trafik. Vi hade ingen bil då så det blev snabbt att ta tåget bland folkmassorna hit och dit och gå i t-centralen mitt i rusningen...inget av detta har varit ett problem och något jag behövt träna henne för..visst va det nytt. Men det är en nyfiken och orädd hund och har därför inte varit ett problem.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jaså är det så?

Min tik hade bott mitt i skogen i Norrland första tre åren i sitt liv och bara träffat schäfrar. Hon kunde inte ett kommando förutom sitt när hon kom till mig, och hade levt så gott som isolerat i sitt hem i skogen i en hundgård.

Det första hon fick göra var att bli instuvad i en bur och åka flygplan en timme till Stockholm (vi ville inte köra bil), för att sedan installeras i en lägenhet i ett område där hundar och folk i alla färger och former far runt bland tät trafik. Vi hade ingen bil då så det blev snabbt att ta tåget bland folkmassorna hit och dit och gå i t-centralen mitt i rusningen...inget av detta har varit ett problem och något jag behövt träna henne för..visst va det nytt. Men det är en nyfiken och orädd hund och har därför inte varit ett problem.

Vrålapan hade aldrig sett asfalt och troligen inte heller gått i koppel. Dan efter han kom hem åkte vi spårvagn och promenerade i centrala göteborg...:angel:

Visst han reagerar mer på saker än tex rottisen, men det är en HELT annan typ av hund men han är inte rädd för saker och ting. Inte speciellt aggressiv heller egentligen - han vill bara att allt ska gå till som han vill...Det är något som delvis kommer av sättet rasen lever i sitt ursprung.

Jag hoppas jag får tummen ur att MH nu när jag har tillgång till bil och kan ta mig dit, just för att det är en intressant ras som aldrig har avlats för att vara direkt samarbetsvillig som bruksraser har utan mer för att "köra sitt race".
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP behövs!

Ja men det har ju egentligen inget med rasen å göra, hade det varit jakthund hade jag förstått men collien är ursprungligen vallhund som du säkert vet. Så jag förstår bara inte varför man fått för sig att göra sånt med collie. Men, men. Så länge hunden gillar det så..

Fast ska man hårddra det så är de inte gjorda för att springa slalom och hoppa hinder, att leta upp människor eller bli inlärda kommandon heller. Näsan kan vilken hund som helst använda. :)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jag vet inte, själva hunden är 9 år nu och höll på med detta i yngre dagar.
Så jag kan inte svara på varför. Tro det va att ägaren tappade intresset för det hela. Men hunden va jävligt duktigt på det. Alla som va där berömde honom och va imponerade.
Som sagt, har för att ägaren tappade intresset, något som jag tyckte då va synd.

Det är det här jag menar, det blir så luddiga beskrivningar. "Alla som var där berömde honom..." Min hund fick också beröm i helgen, men jag har inte parat henne utifrån det. Det krävs något mer solitt.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Ni som tror att vi bara hackar på Colllie bör kanske vara medvetna om att vi tycker det är lika sjukt med schäfrar som ser ut som räkor i kroppen och har så lite motor att man måste pipa med leksaker och ropa för att hundkräket ska klara av att springa ett par varv i en ring, rottisar som ser ut som heffaklumpar och bara duger till att lufsa runt för att inte tala om de som är så testestoronpumpade att de vrålar om de ser en annan hund på 100 meters håll...
Skillnaden är att vi inte förnekar problemen även om det råkar vara våra raser.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Det är ju bara att ta alla dessa exempel på hundar som "blivit skotträdda för att någon kastade en smällare", för ett par år sedan kastade något pucko en jättesmällare från en balkong, den exploderade just över huvudet på mig och hunden. Jag har sällan varit så nära att pissa i byxorna, jag trodde vi skulle bli skadade både jag och hunden. Hunden duckade av ljudbangen, ruskade sen på sig och gick vidare... Min första hund som visserligen var "skottfast" under normala skottförhållanden, men mentalt skräp hade troligen blivit rädd.

Likadant som när rottisen var 10-12 veckor och med på jobbet, han låg och sov under ett stortskrivbord när det brakade ihop över honom. Pärmar, böcker, hundmatskålar, kaffebryggare med hett kaffe, metalfack, glas och allt möjligt ni kan tänka er rasade ner. Jag fick bokstavligen GRÄVA fram hunden ur rasmassorna. När jag byggde upp det så försökte han leka med allt och gick in och la sig igen - hade det hänt min första hund hade han ALDRIG I HELVETE gått i närheten av det där skrivbordet och antagligen varit ängslig överhuvudtaget i närheten av det.


Sen är inte min rottis perfekt, han är lättstörd och kan ha svårt att fokusera länge på tex spår. Och han är inte den intelligentaste hund jag haft direkt, men det är nästan lättare med en sådan än en för intelligent som vrålapan.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Min hund fick också beröm i helgen, men jag har inte parat henne utifrån det. Det krävs något mer solitt.

Din hund är urhärlig, det jag sett av henne. Huruvida hon är avelsmaterial vet jag inte, fast jag nu sett henne testa både okända saker och invanda saker. Men en underbar vovve: Helt klart!! Dessutom en av de snyggaste schäfrar jag (och Rix) sett på länge :love:
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jo jag vet, jag vill bara att du ska veta att han var duktigt inom det området.
Han failade inte eller något sånt.
Utan det va brist på intresse från ägaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 672
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 903
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 340
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp