Bukefalos 28 år!

HJÄLP behövs!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Av det jag sett har korthåren överlag haft mindre rädslor och även något bättre arbetsegenskaper, men riktigt nöjd är jag inte. Jag skulle vilja ha även dem mer nervfasta, bättre avreaktion och mer kamp och jakt. Lite mer fart och arbetsvilja helt enkelt.

Nu kan det dock vara så att Colliens tid som bruks- och vallhund är över helt och hållet och då kan man strunta i avel på arbetsegenskaper och inrikta sig på rädsleproblematiken. Dock måste man då vara villig att förflytta avelsansvaret från SBK och skriva om rasstandarden. Man måste då också erkänna att det inte längre är en hund som är duglig för arbete och det tror jag kommer stöta på stort motstånd.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Nej det inte önskvärt alls, och det är absolut negativt. Det var mer den andra delen av diskussionen som jag tänkte på - om collien idag alls kan fungera som brukshund.

Jag vet att dom har en hel del problem med mentaliteten, men ska man sträva mot att collien ska vara en hund främst för bruks eller för familjeliv? Och för att inte vara oklar, viktigast i avelsarbetet måste vara att mentaliteten ska bli stabilare men sen då?

Jag tar förresten också gärna ett PM med uppfödarens hemsida :)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Du får gärna skriva en lista på de Collies du vet som har meriter i elitklass eller som används till praktisk vallning regelbundet eller gått vallhundsprov.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Då står det fel på collieklubbens hemsida! Där står att kryssen ska vara i ruta 2, 3, 4 eller 5 på kontaktmomenten. Så i så fall är det dom som skrivit fel! Och det verkar ju märkligt att man inte kollat mer noga.


Det finns inga kryss angivna i ruta 2 för de moment du pratar om. Det du skriver är inte alls något som är önskvärt för collie. Du får nog läsa igen.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Det finns inga kryss angivna i ruta 2 för de moment du pratar om. Det du skriver är inte alls något som är önskvärt för collie. Du får nog läsa igen.

Föräldradjuren ska uppfylla nedanstående krav:

· Officiellt höftledsröntgade u.a. alt. A eller B

· För att erhålla valphänvisning får hund som är armbågsröntgad ej vara behäftad med armbågsdysplasi (ED)

· Ögonspeglade både som valpar och efter 1 års ålder med resultat u.a alt. crd.

· Utställda med lägst 2:a pris i officiell klass och/eller godkänd exteriörbeskrivning på korning

· Genomgången mentalbeskrivning (MH) med kryss i ruta 2,3,4 eller 5 avseende moment 1a,1b,1c (kontakt) kryss i ruta 1,2,3,eller 4 avseende moment 6d och 7c (kvarstående rädsla) samt kryss i ruta 1,2 eller 3 avseende moment 10 (skottprov) (eller godkänt karaktärsprov) alternativt vara godkänd vid korning

· För att erhålla valphänvisning får blue merle färgad collie endast användas tillsammans med trefärgad.

· Valphänvisning erhålles ej i de fall kombinationen bryter mot SKK:s grundregler
 
Sv: HJÄLP behövs!

http://www.svenskacollieklubben.se/Avelsstatistik langhar.pdf

Detta talar väl sitt tydliga språk.

Det är väl helt enkelt inte mycket att diskutera mer.

Färre än hälften klarade korningen,


"MH-beskrivning
Deltagande långhår 292 st (242 st)
Godkända skott 170 st 58% (61%)
Ej godkända skott eller brutna innan skott 122 st. 42% (39%)
Tidigt brutna 41 st. 14% (8%)
Kvarstående rädsla (4 el.5) 56 st. 19% (19%)"

Fem tävlande i elitklass i bruks.

Hdstatestiken var inte allt för roande heller.


I 22 av kullarna uppfyller fadern inte valphänvisningskraven på gk karaktärsprov,
gk. mentaldel el genomgången MH med godkända skott. 22% (18%)
I 31 av kullarna uppfyller modern inte valphänvisningskraven på gk. karaktärsprov,
gk mentaldel el genomgången MH med godkända skott. 30% (35%)
I 12 av kullarna är fadern utlandsägd och uppgift om mentalitet kan saknas 12% (9%)
I 0 av kullarna är tiken utlandsägd och uppgift om mentalitet kan saknas 0% (0%)
I 5 av kullarna uppfyller ingen av föräldrarna valphänvisningskraven på gk. karaktärsprov,
gk mentaldel el genomgången MH med godkända skott. 5% (10%)
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP behövs!

Som sagt, http://www.gatefields.se/ och gå in på vallning. Där finns bilder, och som jag skrev står det massor i dagboken. Kikar du på resultat har många genomgått vallanlagsprov, även om det väl inte är samma sak? Hon har även haft en hund som blivit godkänd som tjänste-och bevakningshund.

Tisdag 23 och 29 april beskriver hon när hon MHtestar en del av sina hundar, kul läsning.

Jag är inte så insatt att kan ge dig exempel på hundar i elitklass dock, vilket jag aldrig har sagt.

Återigen, jag förnekar inte problemen. Jag tycker bara att flera här har tråkig attityd och försöker få fram att det FINNS collies som fortfarande går att jobba med :)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Återigen, jag förnekar inte problemen. Jag tycker bara att flera här har tråkig attityd och försöker få fram att det FINNS collies som fortfarande går att jobba med :)

Det fanns en doberman i Norge som ställde älg och några vallar med sina.

Det innebär inte att rasen är speciellt lämpad som jakthund eller kan kallas vallhund.

Det är förövrigt också en ras som är ute på hal is...

Det kan jag säga även om det är min favoritras;)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Fast nog kan man kalla collie vallhund fortfarande? Hade varit skillnad om jag hävdade att de var jakthundar eftersom några kör viltspår ;)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Exakt. Det är inte roligt att ha en rädd sällskapshund.

Varje år flödar forum och tidningarnas insändarsidor över av förtvivlade hundägare som får rasta hundarna klockan sex på morgonen, hundar som kryper in under badkaret, som får drogas eller så får ägarna åka ut på landet och sitta hela nyårsafton i bilen med en hyperventilerande hund...

Sådant här hade garanterat minskat om man enbart använde skottfasta och icke ljudkänsliga hundar i avel.
Tittar man på hur många collies som inte klarat skott eller avstått skott så blir man ledsen.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Absolut! Som sagt, finns så många som sätter pengar och "jomen-han-är-ju-så-fin" före mentalitet och vettiga hundar. Tyvärr.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Enligt rasprofilen för collie är inget kryss i ruta 2 önskvärt för de nämnda momenten.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Bara för att Yorkwann inte har något liv utanför Buke så lurade hon med dig dit istället :D

Gbg-avd har MH: 09-08-22 ( står på hemsidan :p )
 
Sv: HJÄLP behövs!

Bara för att Yorkwann inte har något liv utanför Buke så lurade hon med dig dit istället :D

Gbg-avd har MH: 09-08-22 ( står på hemsidan :p )

Jag måste ha varit blind, får se om jag kommer med på den 1 augusti, gör jag inte det så får jag se om jag får plats den 22 och så har jag alltid den i oktober....

Nån gång ska vi väl på plats även om vi står längst ner i prioritetslistan.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Valpar får ej registreras efter föräldradjur med sämre höfter än B.

Ang. HD så vet jag det där. Men jag har sett allt för många kennlar som avlar på mamma B pappa C. Sen sket man visst i att deras syskon till större del led av D, C, E, lite armbågar här och var. För vaddå? Föräldrarna är fria ju.


Bara för att klara upp detta ordentligt. Tog kontakt med SKK och frågade om just detta. Detta va svaret jag fick tillbaka.

Hej!
Valparna registreras men beläggs med avelsspärr som inte kan hävas. Uppfödaren hamnar även som ett ärende hos Uppfödar- och Kennelkonsulentkommittén, UKK, som beslutar om eventuell påföljd.
Med Vänlig Hälsning


Så jag skriver igen att det är väldigt märkligt att uppfödare avlar på C-höfter:crazy:

Och skönt att vi rett upp detta ordentligt:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 155
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp