Hjälp, bli blöjfri!!??

Lilo Wonder

Trådstartare
Hej, vi har en dotter på dryga fyra år. Hon visade intresse och klarade av pott- och toabesök i "normal" ålder men det var svårt att få henne att ta steget till att släppa blöjan. När det var ca tre månader kvar till fyraårsdagen gjorde vi så att vi i samförstånd släppte blöjorna dagtid och med hjälp av en liten present "från tomten" varje eftermiddag så började hon vara utan blöja dagtid. Vi har varit JÄTTENOGA med att aldrig kritisera misslyckanden utan bara poängterat att så är det när man lär sig något nytt och man är jätteduktig bara man försöker. Kisseriet funkade urdåligt i början, hon kunde kissa på sig bara minuter efter att man frågat om det inte var dags att gå på toa, dessutom inte bara en skvätt utan en "hel" kiss. Mycket sakta har det blivit bättre och nu för tiden funkar det oftast med kisseriet. Bajseriet däremot gick hyfsat i början (hon är helt ok med att bajsa på toa, ingen stress över att hellre vilja bajsa i blöjan) men sen har det i princip blivit värre och värre. Tur i oturen har hon en mage som funkar jättebra och bajsar oftast 1-3 gånger om dagen. Problemet är att hon oftast inte gör det på toa utan det kommer i trosorna. På dagis har de till slut (i samråd med mig) gått tillbaka till blöja när de är ute. Det funkade helt enkelt inte att hon bajsade i trosorna (särskilt inte på vintern) när de är ute på stora gården eller ännu värre kanske på utflykt. Hon säger inte till när det har hänt heller utan kan gå runt med bajs i trosorna (eller blöjan för den delen) länge och får ju ibland skav och hudrodnad. Det är inte lätt för personalen på dagis att gå runt och provlukta på ett barn i en "storbarnsgrupp" som nekar om man frågar om hon bajsat så jag känner nog att de gör vad de kan. När jag frågar henne säger hon att bajset kom så fort, det hade bråttom ut så hon hann inte. Hon tar inte detta särskilt hårt alls utan leker obekymrat vidare. Att få henne att göra något på toa i "förebyggande" syfte är i princip omöjligt både när det gäller bajs och kiss, t ex inför en bilresa. Hon är en tjej med enorm integritet och uppfattar själv inte än att detta med trosbajsning kan uppfattas som något otrevligt. Hon kan glatt stoja att "idag har jag bajsat i trosorna mamma" i hallen på dagis.... Vi känner oss halvt maktlösa, i lördags bajsade hon en gång på toa (och fick en liten godis + översvallande beröm i belöning) men senare på dagen bajsade hon i trosorna tre gånger... Även om jag inte vill så känner jag till slut att det märks på mig att jag blir lite irriterad över att jag upplever det som att hon inte ens försöker! Har ni några tips? Någon som haft samma problem? Jag är jätterädd att hon skall bli retad och aktiviteter som att följa med kompisar hem eller gå på simskola känns lite jobbiga... i somras bajsade hon på sig när hon badade i barnbassängen på vårt utomhusbad... superjobbigt! HJÄLP!!!
 
Sv: Hjälp, bli blöjfri!!??

Jag tror att problemet är att hon inte riktigt känner när det är på gång. Ta kontakt med BVC och be om hjälp är mitt bästa råd!

Jag har själv tre av fyra barn som varit sena med att bli blöjfria, där minstingen (4 år) har haft "uppehåll" med försöken att ha kalsonger över vintern, just pga att det blir så jobbigt med nerkissade overaller på dagis. Vi/de har dock använt up&go-blöjor som "kalsonger" så han har tränat hela vintern på att gå på toa och göra sina behov.
Ett av barnen hade blöja nattetid ända tills hon började skolan, hon kände inte när hon blev nödig när hon sov, vaknade inte när hon kissade.
 
Sv: Hjälp, bli blöjfri!!??

Hej!
Kanske vore något som kan testas å ha en potttavla:) där man få sätta ett klistermärke i en ballong var gång hon kissa och bajsa. Då hon ha lyckats tex med tre ballonger har hon en låda med en liten paket som ligger och vänta:)
 
Sv: Hjälp, bli blöjfri!!??

Knattetimmen i P4 är ett program där två barnpsykologer svarar på frågor om barn och jag vet att frågor om att bli blöjfri har kommit upp flera gånger. I början på varje podd står det vilka frågor som ska komma. Den 4 maj togs detta upp och jag kommer ihåg att det tidigare kommit en fråga om en 4-åring. Du kanske kan kolla/lyssna där om du får några tips?
 
Sv: Hjälp, bli blöjfri!!??

Låt henne ha blöja ett tag till. Min son blev inte blöjfri fören nu vid snart fyra år (augusti) och det blev han för ca 3 veckor sedan. Vi har aldrig övat på att bli blöjfri utan det har kommit av sig själv
 
Sv: Hjälp, bli blöjfri!!??

Hej, trist när det blir så, och mycket tristare när verkligheten ser ut sådan som att det inte funkar att vara blöjfri alla timmar om dygnet, i alla fall de vakna timmarna.

Om det nu inte finns något grundläggande problem så som exempelvis att hon inte känner av det. Så skall jag
Nu vara lite hårdare än de andra.

Fortsätt låta henne vara utan blöja *förutsättning är att ni är hemma så dagis slipper detta.

Låt henne gå med det, tills hon berättar själv att jag har***
Ni kan självklart fråga henne om hon behöver gå på toa, eller faktiskt ser lite blöt ut, vad har hänt? exempelvis vid
upptäckt av blöt byxa så fråga
Och sen låta henne vara med och tvätta sina trosor och byxor, skor. Ja allt där det råkar komma. Inte som bestraffning utan att visa detta måste vi göra om detta händer.

exempel två är låt henne gå naken. Det är jobbigare då, för inget som *tar emot*
Lite pinsammare med. Och då kommer hon troligast bara göra det en gång. Även den gången får hon vara med och hjälpa till att städa upp.

Det blir då lättare att säga till att få gå på toa.;)

Detta låter jätte hårt, men det fungerar. Tro mig jag är blöjfri och min syster.. :o Vi va lite bekväma av oss :banghead:
Och min mor tröttnade, fick dessa förslagen och ja som sagt fungerade
 
Sv: Hjälp, bli blöjfri!!??

Det är sommar - låt henne gå naken och var ute så mycket ni kan. Då kan det bli naturligt att sätta sig ner när hon känner att det är på gång för att slippa att få det rinna längs med benen.

Min blev torr sommaren som 2-åring av sig självt för att det var roligt att kissa i gräset. Hade blöja på natten en kort tid men aldrig mer. Nu är alla barn olika man jag skulle gissa att det är det mest naturliga och smidiga för alla inblandade. Så åk på semester och ut i naturen! (Kanske lättare sagt än gjort men du förstår hur jag menar.)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 722
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 099
Senast: Bapelsin
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp