Hjälp! Brudens far

MJLee

Trådstartare
Min syster ska gifta sig i augusti. Hon frågade om jag kunde/ville vara brudens far (hennes är död). Jag kommer inte ihåg vad brudens far gör. Förslag? Vad säger etiketten?

Nej jag kommer inte att gå med henne nedför kyrkogången och lämna över henne.
 
Min syster ska gifta sig i augusti. Hon frågade om jag kunde/ville vara brudens far (hennes är död). Jag kommer inte ihåg vad brudens far gör. Förslag? Vad säger etiketten?

Nej jag kommer inte att gå med henne nedför kyrkogången och lämna över henne.
Alltså va?
 
Min syster ska gifta sig i augusti. Hon frågade om jag kunde/ville vara brudens far (hennes är död). Jag kommer inte ihåg vad brudens far gör. Förslag? Vad säger etiketten?

Nej jag kommer inte att gå med henne nedför kyrkogången och lämna över henne.
Har aldrig hört uttrycket. Det allra bästa är nog att du frågar henne!
 
Enligt henne se till att alla är på plats, välkomna till festen etc. Men jag har ingen koll på vad man ska göra exakt - vår mamma kan inte heller närvara tyvärr så jag är närmaste släktingen.

Jäklar att Magdalena är död.
 
Min syster ska gifta sig i augusti. Hon frågade om jag kunde/ville vara brudens far (hennes är död). Jag kommer inte ihåg vad brudens far gör. Förslag? Vad säger etiketten?

Nej jag kommer inte att gå med henne nedför kyrkogången och lämna över henne.

Delar värdskapet med partnerns föräldrar antar jag, dvs hälsar gästerna välkomna och håller ett tal till brudparet. Jag utgår ifrån att de har en toastmaster?

Om du känner att du kan och orkar hade jag gjort det. Det är en ära att bli tillfrågad och det är en viktig stund i ens liv då man vill ha sin släkt nära. Plus att om den tilltänkte partnern har en stor släkt och båda sina föräldrar där kan det nog kännas lite utsatt att inte ha någon nära från sin sida gissar jag.
 
Min far höll i brudskålen när vi kom till festlokalen och var även den som höll första talet.
Vad förväntar sig din syster att du gör?
Eh att jag ersätter brudens far? Nu är det ett mindre bröllop och ingen vigsel i kyrkan. Gå runt och få alla att sätta sig och hälsa folk välkomna?
 
Delar värdskapet med partnerns föräldrar antar jag, dvs hälsar gästerna välkomna och håller ett tal till brudparet. Jag utgår ifrån att de har en toastmaster?

Om du känner att du kan och orkar hade jag gjort det. Det är en ära att bli tillfrågad och det är en viktig stund i ens liv då man vill ha sin släkt nära. Plus att om den tilltänkte partnern har en stor släkt och båda sina föräldrar där kan det nog kännas lite utsatt att inte ha någon nära från sin sida gissar jag.

Helt självklart att jag ska göra det!! Hon har fyra bröder i Sverige men en har hon brutit med, möjligtvis kommer hans son, en broder med sambo som hon umgåtts med massor, en äldre bror som haft corona, så osäkert om han orkar komma och en singelbror. Så vi kan få ihop en del trots allt. Men pga corona kommer vi vara mycket färre än tänkt och ha vigsel och fest utomhus (be till alla gudar att det inte regnar! :nailbiting: )

Behöver inte mecka med möhippa eftersom hennes bästa vän ansvarar för det och de redan har två toastmasters.
 
Eh att jag ersätter brudens far? Nu är det ett mindre bröllop och ingen vigsel i kyrkan. Gå runt och få alla att sätta sig och hälsa folk välkomna?
Ja, såklart, eftersom det är vad hon frågat om. Men det ligger väl rimligtvis olika förväntningar hos olika människor. Jag förväntade mig inget mer av min far än att han höll i brudskålen och ett tal.

Att hålla koll så alla var där, gå runt och hälsa och att allt flöt på låg t ex på vår toastmasters ansvar.
 
Helt självklart att jag ska göra det!! Hon har fyra bröder i Sverige men en har hon brutit med, möjligtvis kommer hans son, en broder med sambo som hon umgåtts med massor, en äldre bror som haft corona, så osäkert om han orkar komma och en singelbror. Så vi kan få ihop en del trots allt. Men pga corona kommer vi vara mycket färre än tänkt och ha vigsel och fest utomhus (be till alla gudar att det inte regnar! :nailbiting: )

Behöver inte mecka med möhippa eftersom hennes bästa vän ansvarar för det och de redan har två toastmasters.

Här fanns det lite vägledning:

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Talordning-vid-brollop#brud

https://www.brollopsmagasinet.se/jag-ar-ingen-talare-men/

Kolla med toastmaster/madame hur talordningen är tänkt, det kan ju vara så att det räcker med att du håller talet till bruden och att toastmaster/madame håller välkomsttalet.
 
Jag har varit en brudgums "far". Det innebar för mig att hålla tal, att vara med på stora fotot (med familjerna), att bjuda på sup, att dansa med bruden efter paret, samt att ta ansvar för att alla på brudens sida som inte träffat brudgummen introducerades under kvällens gång (inte på något formellt sätt, mer "jag är så stolt över honom, han är en bra person på grund av x y z, hur känner du bruden?"; lite social buffert typ när han inte hann med, tillsammans med best man och hans bröder). Nu var det ett ganska stort bröllop med uppstyrda traditioner men ändå.

Det absolut viktigaste var nog det informella känslomässiga ansvaret. Att jag fanns där för min vän på det sätt som hans pappa inte kunde. Frågade hur det kändes, många kramar, stolt i blicken. Det är ju en stor övergång i livet och för honom en stor sorg att pappa inte fanns med. Jag fick göra mitt bästa för att fylla tomrummet lite.
 
Min syster ska gifta sig i augusti. Hon frågade om jag kunde/ville vara brudens far (hennes är död). Jag kommer inte ihåg vad brudens far gör. Förslag? Vad säger etiketten?

Nej jag kommer inte att gå med henne nedför kyrkogången och lämna över henne.
Jag säger som många andra, prata igenom vilka förväntningar som finns.
Min pappa var död redan när vi gifte oss, så även makens far, men ingen av oss bad någon kliva in i deras ställe. Makens syster med man var de som hjälpte oss mest med allt praktiskt inför. Min farbror satt vid bordsplaceringen som min pappa skulle ha suttit och makens farbror som makens pappa. Men vi bad inte dem om något speciellt och de höll inga tal.
Vi hade en god vän som toastmaster och en från makens släkt stod för musik och allsång.
Min syster var tärna och hjälpte till med mycket.
 

Liknande trådar

Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 715
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 847
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 564
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Via omvägar har vi återigen blivit inbjudna till samkväm över jul med mina föräldrar. Den direkta kontakten är nämligen i stort sett...
2
Svar
31
· Visningar
3 144
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp