Piaff

Trådstartare
Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det verkar som att tärnorna redan bestämt och deras plan låter… dötrist. De vill nämligen boka in oss på spahotell i två dagar. Jag personligen kan inte tänka mig nåt värre, men jag vill vara med på möhippan, så vad gör jag nu?

Hostar upp 3000 kr för något jag inte tycker om att göra för brudens skull?
Är med en av dagarna och verkar som tidernas party pooper?
Skippar det helt och missar möhippan, som jag egentligen vill vara med på, om den var annorlunda?

Till saken hör att sambon (vars syster är bruden) inte heller tror att systern skulle tycka det var kul att bara vara på spahotell en hel helg, men planen verkar fast och mina trevande försök att föreslå någon rolig aktivitet som jag tror bruden skulle gilla slogs ner.
 
Är det två nätter eller är det typ lördag till söndag? Jag tänker att det ändå skulle gå att göra kul grejer i samband med spabadet? Typ på vägen dit, om stället har några aktiviteter eller på vägen hem? Det är lite svårt det där med möhippor, jag har planerat två, den ena hade vi en som var väldigt drivande i vad hon tyckte var lämpligt och brudens syster och jag styrde upp det lite närmare vad bruden gillar. Den andra var en sorglig historia där jag inte ens hade tänkt gå på möhippan eftersom jag inte tyckte att vi stod varandra så nära men det slutade med att jag och även den brudens syster planerade hela möhippan och bruden var nöjd åtminstone. :)
 
Kan du inte försöka få till att ni är en större grupp som planerar tillsammans? Åtminstone så att huvudaktiviteten bestäms tillsammans och inte bara av ett par stycken?

Jag är ärligt talat ingen vän av spa och skulle ej lägga varken de pengarna eller den tiden på en sån sak.
 
Jag tycker att du kan vara med exakt så mycket som du vill! Skit samma om de vet att du kan båda dagarna, du ska ju inte tvinga dig själv att göra saker du inte känner för. Å andra sidan är ju möhippa inte så mycket för deltagarna som för bruden (även om det i detta fall verkar oklart om hon skulle tycka om det överhuvudtaget), så lite kanske man får bita ihop?
 
Jag skulle nog sagt att jag inte kan två dagar i streck och vara med på lördagen men åka hem. Tycker det är sjuka summor som man förväntas lägga på en möhippa numera.

Vill någon bjuda en kompis på en så dyr aktivitet inför dennes bröllop tycker inte jag att det ska vara möhippan. Den ska vara ett trevligt och kul tillfälle där man kan umgås och alla kan vara med, oavsett ekonomisk status.

Jag har blivit tvungen att tacka nej till en möhippa en gång pga ekonomi och det var inte kul i hjärtat.
 
Jag hade nog varit med och deltagit båda dagarna om jag kännt att summan är överkomlig.
Är inte heller ett fan av spa, men det kan bli trevligt ändå.
 
Spa är ingen superfavorit för mig heller, men tänker att det viktiga med en möhippa inte är vad man gör utan vilka man är där med. På spa borde man åtminstone ha mycket tid att umgås. Hade följt med om jag var du och summan gick att hantera.
 
Nu har jag grävt lite för jag tyckte det var lite vag info om det hela, och jag är inte helt hundra på att det faktiskt kommer sluta på 3000 vilket jag ändå tycker är mycket. Den möhippa jag var med och planerade för nåt år sedan slutade på ca 2000 kr per person för en hel dag med mängder av aktiviteter som paintball, dagsspa osv, men tydligen kommer denna möhippa vara brunch som vi gör själva, sen drejkurs, och så spa med trerätters och en natts övernattning inklusive frukost, sen spa dag 2. Inga behandlingar ingår vad jag kunde se men det gör mig ingenting för jag är absolut inget fan av massage etc. Det här ska då inkludera brudens del.

Jag tror ju det här kommer dra iväg lite till och känner mig lite frustrerad att planeringen inte är så uppstyrd som jag är ”van” vid, dvs att man lägger upp en mer nedbruten kalkyl där man faktiskt ser vad som ingår och vad respektive grej kostar, men det är inte jag som planerar… uppenbarligen, för tärnorna verkar redan ha planerat allt färdigt. Jag hade nog förväntat mig lite så ”brainstorming” i grupp först så en del av mig är väl lite avigt inställd pga det för jag tycker vi andra inte får höras alls.

Har också fått reda på dock att bruden har dålig rygg och faktiskt önskat sig en mysig möhippa i stil med denna, så jag kommer vara med helt enkelt! Det handlar i slutändan inte om mig.
 
Nu var det summan överlag jag reagerade på.

men 3000 på ett spa är nog 1 natt med frukost ev nån middag. Du får inte mycket på ett spa för 3000
Ja precis, det är ett paket med inträde på spa, övernattning, middag och frukost. Såg ut att kosta ca 2000kr per person, inga behandlingar. Sen ska vi ha drejkurs också, så de 3000 (cirka!) ska också inkludera det.
 
Jag tycker att du kan vara med exakt så mycket som du vill! Skit samma om de vet att du kan båda dagarna, du ska ju inte tvinga dig själv att göra saker du inte känner för. Å andra sidan är ju möhippa inte så mycket för deltagarna som för bruden (även om det i detta fall verkar oklart om hon skulle tycka om det överhuvudtaget), så lite kanske man får bita ihop?
Jag tänker att jag biter ihop lite!
 
Nu har jag grävt lite för jag tyckte det var lite vag info om det hela, och jag är inte helt hundra på att det faktiskt kommer sluta på 3000 vilket jag ändå tycker är mycket. Den möhippa jag var med och planerade för nåt år sedan slutade på ca 2000 kr per person för en hel dag med mängder av aktiviteter som paintball, dagsspa osv, men tydligen kommer denna möhippa vara brunch som vi gör själva, sen drejkurs, och så spa med trerätters och en natts övernattning inklusive frukost, sen spa dag 2. Inga behandlingar ingår vad jag kunde se men det gör mig ingenting för jag är absolut inget fan av massage etc. Det här ska då inkludera brudens del.

Jag tror ju det här kommer dra iväg lite till och känner mig lite frustrerad att planeringen inte är så uppstyrd som jag är ”van” vid, dvs att man lägger upp en mer nedbruten kalkyl där man faktiskt ser vad som ingår och vad respektive grej kostar, men det är inte jag som planerar… uppenbarligen, för tärnorna verkar redan ha planerat allt färdigt. Jag hade nog förväntat mig lite så ”brainstorming” i grupp först så en del av mig är väl lite avigt inställd pga det för jag tycker vi andra inte får höras alls.

Har också fått reda på dock att bruden har dålig rygg och faktiskt önskat sig en mysig möhippa i stil med denna, så jag kommer vara med helt enkelt! Det handlar i slutändan inte om mig.

Det kan ju vara så att tärnorna tänker att planeringen kan bli väldigt rörig och splittrad om många ska vara med och bestämma, enklare att man tar fram ett förslag som kan tänkas passa de flesta och som övriga får tacka ja eller nej till. Likaså kan det bli väldigt rörigt om man gör en kalkyl och var och en kan bestämma vad den vill vara med på (men det kanske inte var så du menade). En del aktiviteter bokar man ju ibland till en totalkostnad per grupp och hoppar någon av så blir de en ändrad kostnad för övriga.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 855
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 488
Senast: Fiorano
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 582
Senast: Anonym_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp