Det kan ju vara så att tärnorna tänker att planeringen kan bli väldigt rörig och splittrad om många ska vara med och bestämma, enklare att man tar fram ett förslag som kan tänkas passa de flesta och som övriga får tacka ja eller nej till. Likaså kan det bli väldigt rörigt om man gör en kalkyl och var och en kan bestämma vad den vill vara med på (men det kanske inte var så du menade). En del aktiviteter bokar man ju ibland till en totalkostnad per grupp och hoppar någon av så blir de en ändrad kostnad för övriga.
Ja jag kan se båda sidor helt klart, när jag var med och planerade började vi med att bolla med alla inbjudna och röstade typ fram favoriterna, sen var vi 4 stycken som ordnade upp allt och presenterade förslag och budget, vi hade dock öppnat för att vara med på bara vissa saker, men deadline för att anmäla så vi kunde presentera faktiskt kostnad sen.

Vi använde Kittysplit för att fördela vad alla var ”skyldiga” vilket var otroligt smidigt!
 
Ja jag kan se båda sidor helt klart, när jag var med och planerade började vi med att bolla med alla inbjudna och röstade typ fram favoriterna, sen var vi 4 stycken som ordnade upp allt och presenterade förslag och budget, vi hade dock öppnat för att vara med på bara vissa saker, men deadline för att anmäla så vi kunde presentera faktiskt kostnad sen.

Vi använde Kittysplit för att fördela vad alla var ”skyldiga” vilket var otroligt smidigt!
Jag föredrar också ett sånt här upplägg jämfört med att det presenteras "vi kommer att göra aktivitet X, det kostar Y kr."

När en av mina vänner gifte sig (vi bor inte i samma land) fixade tärnan en brainstorming där alla som kunde fick skriva in sina förslag och synpunkter. Sen röstade vi. Det blev jättelyckat eftersom alla hade lite olika perspektiv på vad bruden gillade, och dagen också blev mer mångsidig än om bara ett par personer hade lagt upp det hela.
 
Jag föredrar också ett sånt här upplägg jämfört med att det presenteras "vi kommer att göra aktivitet X, det kostar Y kr."

När en av mina vänner gifte sig (vi bor inte i samma land) fixade tärnan en brainstorming där alla som kunde fick skriva in sina förslag och synpunkter. Sen röstade vi. Det blev jättelyckat eftersom alla hade lite olika perspektiv på vad bruden gillade, och dagen också blev mer mångsidig än om bara ett par personer hade lagt upp det hela.
Ja och när vi hade det kom det roliga förslag som vi själva aldrig hade tänkt på, det blev en otroligt lyckad dag! Det hjälpte också med kostnader, nån visste nån som hade XX att låna etc.
 
Nu har vi dessutom börjat planera för min bästa väns möhippa, där tänkte vi nog öppna för förslag som vi tärnor sen styr upp detaljerna kring
 
Jag tycker verkligen det är helt sjukt att man förväntas lägga så mkt pengar på möhippa. Har man x antal bröllop under samma år blir det ju enorma summor? Extremt exkluderande dessutom för de vänner som inte har ekonomisk möjlighet.
 
Jag tycker verkligen det är helt sjukt att man förväntas lägga så mkt pengar på möhippa. Har man x antal bröllop under samma år blir det ju enorma summor? Extremt exkluderande dessutom för de vänner som inte har ekonomisk möjlighet.
Ja jag håller med, för min bästa vän vill jag öppna upp så vi har aktiviteter man kan vara med på till väldigt låg kostnad, typ brunch/afternoon tea som vi gör själva och kanske nån sorts lekar eller så. Det är inte lika mycket ut på stan och ha kul längre upplever jag utan alla vill ha maxade tillställningar med spa, hotell osv. Jag har två bröllop och en 30-årsfest i år så det blir rätt saftigt 😅
 
Ja jag håller med, för min bästa vän vill jag öppna upp så vi har aktiviteter man kan vara med på till väldigt låg kostnad, typ brunch/afternoon tea som vi gör själva och kanske nån sorts lekar eller så. Det är inte lika mycket ut på stan och ha kul längre upplever jag utan alla vill ha maxade tillställningar med spa, hotell osv. Jag har två bröllop och en 30-årsfest i år så det blir rätt saftigt 😅
Ja precis. Nu har väldigt få av mina vänner gift sig så jag har inte varit på möhippa på väldigt länge, men den jag var på senast hade ett upplägg där man hade ett antal aktiviteter planerade i brudens hemstad och så kunde folk välja fritt när de anslöt. Man kunde vara med på allt eller vara delar av dagen. Det var toppen.
 
Jag tycker verkligen det är helt sjukt att man förväntas lägga så mkt pengar på möhippa. Har man x antal bröllop under samma år blir det ju enorma summor? Extremt exkluderande dessutom för de vänner som inte har ekonomisk möjlighet.
Håller med, de hippor jag varit med och planerat brukar landa på 500-700:- per person, den dyraste blev 1.000:-. Har ändå varit väldigt nöjda brudar och en blandning av aktiviteter.
 
Det finns en plan. Alla kanske känner att det inte var det roligaste i hela världen. Men de som ansvarade för att ta fram planen gjorde det. Jag tänker att det är bara att hacka i sig och delta för brudens skull. Ja, om man nu har råd vill säga.
 
Det beror såklart på vilken ekonomi man har och hur möjligheterna ser ut att kunna prioritera sådant. Men i liknande fall brukar jag bara medverka, betala och sen gå dit och vara glad. För att slippa konflikt och åsikter, och för personen som ska firas skull (i detta fall bruden).

I andra sammanhang när jag har möjlighet att påverka försöker jag skapa medvetenhet för folks olika ekonomiska förutsättningar (och att priset inte är ett tecken på engagemanget som vissa verkar tro) samt påminna om att tänka på vad bruden skulle vilja.
 
Det beror såklart på vilken ekonomi man har och hur möjligheterna ser ut att kunna prioritera sådant. Men i liknande fall brukar jag bara medverka, betala och sen gå dit och vara glad. För att slippa konflikt och åsikter, och för personen som ska firas skull (i detta fall bruden).

I andra sammanhang när jag har möjlighet att påverka försöker jag skapa medvetenhet för folks olika ekonomiska förutsättningar (och att priset inte är ett tecken på engagemanget som vissa verkar tro) samt påminna om att tänka på vad bruden skulle vilja.
Ja jag känner att i det här fallet får jag nog bara betala och vara glad, jag fick intrycket först att det skulle vara en ”planera tillsammans” grej, men eftersom det verkar vara enväldigt förbestämt känner jag att äsch, jag hänger på.
 
Ja jag känner att i det här fallet får jag nog bara betala och vara glad, jag fick intrycket först att det skulle vara en ”planera tillsammans” grej, men eftersom det verkar vara enväldigt förbestämt känner jag att äsch, jag hänger på.

Jag hoppas ni får kul på plats! Ofta kan jag tycka något är lite väl dyrt, eller kanske inte vad jag lagt pengar på om jag valt själv, i förhand. Men när man väl är där tillsammans sen så brukar jag alltid tycka att det är trevligt.
 
Jag hoppas ni får kul på plats! Ofta kan jag tycka något är lite väl dyrt, eller kanske inte vad jag lagt pengar på om jag valt själv, i förhand. Men när man väl är där tillsammans sen så brukar jag alltid tycka att det är trevligt.
Det kommer vi säkert ha! Jag är likadan, jag hade aldrig bokat in mig på spa på egen hand men de gånger det har varit en del av ett event har jag ofta trevligt, förmodligen även denna gång! Drejkursen vi ska ha låter kul dock, jag kan tänka mig hur talanglös jag kommer vara 🤣
 
Jag planerade min systers möhippa tillsammans med de två andra brudtärnorna i våras. Det var många timmars planering. Totalt var 26 personer, tjejer och killar, inbjudna till möhippan (vi fick en lista av min syster). Det hade aldrig gått att brainstorma/planera med hela gruppen - det skulle ha misslyckats. Vi började planera i januari, preliminär bokade boende i februari, aktiviteter och transport i april osv. Hippan var sen i juni/juli. Vårt fokus var min syster och vad hon skulle tycka vore allra roligast, och samtidigt hålla kostnaderna till en rimlig summa.

Att planera en möhippa är, enligt mig, inte enkelt och jag tror man ska utgå från att personerna som planerar gör sitt bästa.
 
Jag tycker verkligen det är helt sjukt att man förväntas lägga så mkt pengar på möhippa. Har man x antal bröllop under samma år blir det ju enorma summor? Extremt exkluderande dessutom för de vänner som inte har ekonomisk möjlighet.
Bröllopssäsongen kostar. Massor! I bästa fall är det olika vänskapskretsar så man kan ha samma klänning på sig eller återanvända en man hade förra året till något av tillfällena, men det går lite mode i att gifta sig så alla tenderar att gifta sig ungefär samtidigt och då är det svårare att återanvända kläder. Och jag förstår att man vill att ens bröllop ska vara det bästa som hänt, men när alla är någon annanstans än hemma så drar det fort iväg. Det blir åtminstone en hotellnatt, resa dit, kläder, present, taxi tillbaka till hotellet på natten, plus det man spenderat på möhippan och svensexan.

Jag och exet gick på 4-5 st bröllop per sommarsäsong några år på raken när alla fick för sig att de skulle gifta sig och skaffa barn. Till slut tackade vi nej till att komma för vi hade inte råd att gå, eller jo, men då kunde vi inte göra någonting själva. Så ett tips för alla som vill gifta er och vill ha många gäster - gift er på vintern eller välj ett år då ingen annan gifter sig. ;)
 
Har också fått reda på dock att bruden har dålig rygg och faktiskt önskat sig en mysig möhippa i stil med denna, så jag kommer vara med helt enkelt! Det handlar i slutändan inte om mig.
Då ska ni definitivt INTE dreja!! Det är väldigt påfrestande för ryggen! :eek: bara pengar i sjön isf.
 
Jag är så glad att vi hade ett rätt litet bröllop, 50personer. I centrala Sthlm. Några bodde en natt på hotell(de bor i Uppsala och såg det som en mysig utflykt).
Alla andra kunde enkelt ta sig dit och behövde ”bara” köpa en present.
Vi kollade på lite olika alternativ, det här var enklast både för oss och gästerna!

Möhippa blev det, efteråt. De hann helt enkelt inte innan då vi skickade ut inbjudan mindre än två månader innan och det var mitt i sommaren. Vi hade jättetrevligt till vad jag antar är en rimlig summa(escape room och middag).

Vi hade jättekul på bröllopet och jag är jättenöjd med dagen. Men det är ju knappast den dagen jag ser som viktigast i livet! Hoppas inte gästerna hade så blandade känslor som många i den här tråden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 855
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 488
Senast: Fiorano
·
Relationer Det var bekvämt det här med anonym användare, så jag fortsätter här en stund. Jag älskar mina vänner, vi är lika på vissa plan och...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 582
Senast: Anonym_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp