HJÄLP!!! Dålig rygg

Y

Ysa

Jag har fått en häst till, ett sto, engelskt fullblod, 3 år, bra stam, trevlig exteriör, bra psyke, toppen gångarter. Det lät bra va?

Lite historia: Imp Irland, startad kvallöp som tvååring med bra resultat men blev inget mer, hon blev oridbar och fick vila ett år och sattes sedan igång igen men var knepig. Blev röntgad: fraktur på atlaskotans ena vinge + förändringar mellan varje tornutskott från mitten/slutet på manken och hel sadelläget.

Fortsatt livsidé: Hon är idag smärtfri (ej nacke) men VÄLDIGT spänd i kroppen och tanken är att använda henne till avel OM hon klarar det utan att få problem med ryggen annars får hon åka till himmeln.

Problemet: Jag behöver erfarenheter, idéer, tankar och råd om styrketräning som inte innefattar sadel, tömkörningsgjord, ryttare på ryggen eller alltför bjöda spår.
 
T-Touch, finns massor av övningar som passar dig och din häst där.
Akta dig för att arbeta hästen vid hand i det som inom barrocken kalas böjda spår och öppna och sluta. Det är inte bar för en redan dålig ryggrad. Allt du gör med den bör göras med rak häst.
 
Kanske klassikern promenader i skogen?
Lycka till, hoppas pålla blir bättre!
 
Ang. din häst med ryggen där så skulle jag se till att ha en dialog med någon som har god kunskap om hästens anatomi, både skelettalt och muskulärt. Och helst då inte bara "hobbykunskap" utan antingen genom en tränare som har ordentlig bakgrund eller en bra dialog med veterinär, välutbildad massör eller liknande.

Mer än så vågar jag inte säga, det hänger helt och hållet på just din hästs unika problem.
 
Vad menar du är den rent fysiologiska anledningen till att det är fel att utbilda en häst med ryggproblem på böjda spår, och rätt att utbilda på raka spår?
 
Det är rätt att utbilda på böjda spår men fel att utbilda på det som ni barrockare kallar böjda spår.
Dubbelviker man halsen på en häst med rygproblem och förändringar (smmanväxningar) så lär den bli tvungen att fuska på alla möjliga sätt.
 
Tack för svaren. Jag vet inte din erfarenhet av hästar med dessa problem men jag har en del och det är helt rätt som du skriver, INGA överböjda hästar. Antingen så hittar hästen ett sätt att kringgå övningen eller så ballar den ur och är inte kontaktbar och det är inte kul(egen erfarenhet). Av den anledningen blir det heller inga promenader förren hon litar till 3000% på mig och inte blir rädd för något och tittar häftigt åt det hållet med risk för ovan stående reaktion. Förslag på övningar eller böcker som skulle kunna ge något vore trevligt. Tack Ylva
 
Det är vad du påstår ja...

Jag säger inte att man ska överböja hästen, jag talar om vad som kan sägas vara "normal" böjning.

Väntar på en mer utförlig förklaring på varför helt rak häst är bättre än en som arbetas böjd åt båda håll.

Jag säger inte att böjningen är bättre, jag vill bara att du ska presentera lite mer utförliga argument för ditt påstående. Jag förstår vad du menar med att hästar med sammanväxningar i ryggraden inte ska böjas för mycket, men jag vill hellre veta vad som gör att det inte är bra att böja alls...
 
Helt rät, böjning på Ar vis innebär at man tvingar hästen att rotera och greja med ryggraden och det måste göra apont på en häst som har sammanväxningar.
Korrekt böjning är däremot jättenyttigt. Då utgår man från rak häst lösgör den så att alla små muskler runt ryggkotorna slappnar av och tillåter avståndet mellan dessa att bli längre. Då blir hästen mkt lätt att forma och böjja.
Alla böcker av Linda Tellington Jones är kanonbra. De bygger på att balansera och få igång energier.
Mkt görs på stillastående häst.
Jag tycker att det är väldigt roligt att jobba med hennes sätt som grund och sen arbeta vidare med egna teorier utifrån det.
Jag har fått en vildhingst som jag tämjt helt med metoder enligt T-Touch och han har blivit en fantastiskt trevlig häst. Från att vara helt vild och icke klappbar så är han en gosig häst som riktigt letar efter vad du vill och med en fantastisk respekt för människan.Att arbeta honom är som en dröm, i löslongeringen samlar han sig och dansar fram :love:. Allt detta på ungefär 5 pass......
 
Det är alldelles för mkt för att ta på nätet, jobbigt att skriva. Böjning är bra, men inte det ni kallar böjning. Du får ta reda på vad som ska hända vid normal böjning så förstår du. Ta reda på vad som händer när man böjjer nånting för mkt så som ni gör med halsen.
 
Vadå "vi"?

Vet du verkligen tillräckligt mycket om vad vi kallar böjning för att uttala dig så självklart?

Kan du vara så bussig och sluta generalisera så förbaskat? Du verkar döma AR efter avarterna? Det känns som en ganska begränsande metod...

Jag skulle här vilja skilja på böjning och böjning, jag kan arbeta med överböjningen på en häst som har svårt att länga ut på utsidan, för det är ju trots allt där en böjning (oavsett grad på böjningen) uppstår. Här är långsamt tempo, många pauser, korta pass och full uppmärksamhet mot hästens signaler ett krav. När hästen har förstått detta går jag vidare och har man gjort grundarbetet på rätt sätt så kan man därefter rida hästen med "normal" böjning.

Du verkar ibland liksom tro att du ensam har koll på vad rätt ridning är och att du är den enda som förstår hur en häst fungerar. Det är ett ganska bra sätt att måla in sig i ett hörn...

Jag lyssnar gärna på andra, men har svårt att smälta det du säger med den beska bismak allt du bjuder på har.
 
Jag antar att Det Bent sysslar med inte är en avart? Det är det jag refererar till eftersom jag antar att det är han som "skapat" det ni kallar AR.( dock inte att prylahästar till piaff).
Vad tror du att det beror på att en häst har svårt att länga utsidan? Och hur kan en överböjning hjälpa detta? Varför uppstår böjningen på utisdan?
en böjning är en komplicerad historia där in och utsida samverkar, det går inte att bara dra ut en del och tro att det blir böjning av det.
Jag har aldrig sagt att jag är ensam om att ha koll,( jag har faktiskt väldigt liten koll) det är din egen uppfattning som du givetvis är i din fulla rätt att ha.
Det är dock dumt att låta så bister som du gör. Jag förstår att det är svårt att smälta för det är inet det som folk säger. Men jag lovar sätt in dig i anatomi och rörelsemekanik så får du en helt annan bild.
 
Det är egentligen inte min mening att låta bister men förstår att det blir så över text så här, men jag tycker det är så trist att du så genomgående pratar om barock och AR som något dåligt. Det är din syn av saken, jag har en annan syn och således försöker jag bidra med mina tankar om det du skriver. Bent böjer sina hästar, ja, men inte så extremt som det förekommer ibland. Själv har jag haft en tendens att böja för mycket, jag jobbar nu på att komma bort från det själv, det är lätt att bli hemmablind och när man själv går bredvid hästen eller sitter på kan man missa hur mycket det egentligen är.

När jag pratar om att överböja handlar det inte om att dra hästen dit utan att med små, fina signaler i handen uppmuntra hästen att slappna av i utsidan så att den längs ut. Ibland hjälper det att ta det till det extrema men jag tycker det är skönt om man kan slippa det.

Det handlar ju om en ganska komplex historia att förmå hästen att förstå det vi vill, och i mitt fall handlar det också om att förmå en ryttare att förstå vad han/hon behöver göra, och ännu viktigare HUR det bör göras för att man inte ska slita och dra hästen åt olika håll.

Du har möjligen inte sagt det men ditt sätt att formulera dig gör att du ger den bilden, se bara på hur du avslutade ditt inlägg...
 
Först säger du att du har väldigt lite koll, och sen säger du att jag ska sätta mig in i anatomin och rörelsemekaniken så ska jag förstå hur fel jag har.

Men tänk om jag har gjort det då, och ändå menar på att det jag gör fungerar?

Vet du vad, kan vi inte försöka komma överens om att vi har olika syn på hur vi vill utbilda våra hästar och istället för att hacka på varandras eventuella brister försöka hitta en dialog där vi kan utbyta erfarenheter istället?
 
Hm....... Då måste jag tyvärr säga (trots att jag vet hur sur du blir och att jag borde le och se glad ut istället för att säga emot) att du INTE satt dig in i rörelsemekanik och anatomi.
Men jag lägger aldrig ner tid på att övertala människor om jag inte själv tjänar nått på det (egoist ut i fingerspetsarna).
Du får utbilda dina hästar precis hur det vill, det skadar ju inte mina hästar och jag försöker inte hacka på dig, jag påpekar bristerna med aR och att du väljer att ta det som en personlig förolämpning är inget jag kan hjälpa.

Återigen, jag har inget problem med dialogen, det är du som har det, ta inte allt så personligt och blanda inte in en massa personliga känslor och egentolkningar i det jag skriver så klarar nog du med att föra en dialog.
Det behövs väl inget konstaterande på att vi har olika syn på hästskoling?!?!?!? Det är väl rätt uppenbart :angel:


Nåväl, slappna av och försök vara saklig när du diskuterar så blir allt så mkt trevligare. AR är inte du, du är en bara en person som utövar AR och så fort du förstår det så slipper du bli så upprörd.
 
Jag kan bara inte låta blir att fråga var du har lärt dig dessa ämnen som rörelsemekanik och anatomi? Jag menar inte att du måste ha utbildning eller att du inte kan ditt ämne, men jag undrar på vilken nivå har du studerat eftersom du är så säker på att du har förstått. Böcker, högskola, kurser? Jag har inte studerat intensivt men lär mig kontinuerligt genom studier av hästar och litteratur, och så har jag turen att ha en utbildad och mycket skicklig massör i min nära omgivning som jag konstant för en dialog med.

Du pratar vitt och brett om hur du vet att det ska vara, och kastar där gärna in väldigt kritiska och generaliserande kommentarer om hur vi gör inom AR. Jag är en (av många andra) som både rent personligt - och tämligen ofta också offentligt - representerar den Akademiska Ridkonsten och kan inte bara låta dig komma med dessa kommentarer obemött, gång efter gång. Speciellt upprörd är jag inte, det har du nog fått om bakfoten, möjligen kan man säga att jag är lite irriterad, men jag närmar mig snarare fasen av uppgivenhet...
 
Men jag lägger aldrig ner tid på att övertala människor om jag inte själv tjänar nått på det (egoist ut i fingerspetsarna).

Får jag fråga vad du får ut av att försöka övertala de som diskuterar här på Barockforumet? Mitt intryck blir iaf att det är vad du gör.
Är det egentligen något som du tycker är rätt med det som innefattar diskussionsunderlaget på detta forum?
Visst kan man tycka olika om saker men jag kan inte förstå vitsen med att envist ta på sig rollen som tillrättavisare.
Låt var och en bli salig på son tro är faktiskt ett rätt bra ordspråk.
Visst kunde jag tex gå in och diskutera hur westernryttare utbildar sina hästar och hävda att det är fel men jag skulle tycka att det blev lite tjatigt efter ett tag.

För mig räcker det att veta att andra tycker annorlunda och veta hur de tänker men jag behöver inte tycka det är rätt för det utan kan låta dem göra som de vill och jag på mitt sätt.
Du verkar däremot inte kunna nöja dig med att andra tycker annorlunda, eller har kommit på att ett annat sätt fungerar för dem.
Är din väg den enda rätta?


moderator elbereth
 

Liknande trådar

C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 180
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp