Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

clownen skrev:
Annars så föreslår jag att vi antar oz_joj´s erbjudande om Mölndal då det är smidigast för Heimdal om han nu skulle kunna tänka sig att komma. Han ska ju bjudas in som gästföreläsare och behandlas som gäst så då får vi göra allt för att han ska känna sig varmt välkommen till oss.



Helen
Sk kontakta min rektor och fråga om det går, jag är mammaledig nu så jag är inte där för tillfället men hälsade på senast idag.
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Juni är en bra månad för mig.

Hur har vi tänkt upplägget?

Ska vi åka själva och bjuda in oss hos uppfödare, för inte åker väl KEH med på det?
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Jag tycker också att juni låter bra! Ang. temat så låter det mkt intressant.
Sara-Ida, Du och jag kan ju samåka, klart Du sak hänga på!
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Mycket intressant! Jag är med! Känner ingen av er men va katten spelar det för roll... :) Känns som att ett datum borde spikas lite fort, tyvärr försvinner helgerna lite för fort under våren.... Någon som isf åker från Örebro med omnejd?/ Cissi
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Lånar Knapp..

Okej då föreslår jag lördagen som är veckan innan midsommar - hoppas att det går bra för er andra.

Upplägget ska givetvis spikas och arrangeras därför så behöver vi frivilliga som gör olika saker.

Dels fika, lunch etc. Föreläsaren ska inte betala någonting och han ska dessutom ha ersättning för sitt föredrag och sin tid hos oss. Lämpligt vore att någon här ringde och hörde med H om han överhuvudtaget kan denna Lördag till att börja med och om han är intresserad. Vem gör detta ? Den som ringer honom bör även höra sig för vad han behöver för att föreläsa typ Laptop, overhead etc. om han nu skulle ha möjlighet att komma...

Hur löser vi fika, lunch etc ? Vi kanske kan arrangera fika där och sedan gå ut och äta lunch - typ pizza ? Vet att det ska finnas någon pizzeria i Mölndals centrum. Vem ska arrangera fikat ? Kima Har du lust att ta med dig ett gäng kladdkakor i bilen från värmland ? Det ska kanske lösas så att vi köper fikat av den som iordningställer det.

Anmälan bör dessutom vara bindande så vi får koll över det ekonomiska och hur mkt var och en ska betala. Ska vi kanske även annonsera så att fler kan komma och lyssna ( även dom mot betalning ) då ska dem utifrån anmäla sitt intyresse till någon av oss.

Har vi några större halvblodsstuterier eller uppfödare i Göteborgstrakten ? Hur är det med hingsthållare ? Jag tror vi ska hålla oss till halvbloden då vi alla håller på med det...( eller har jag fel ? ) Vart gör vi studiebesök ? Ska vi göra allt på en dag eller ska vi hålla på både lördag och söndag ? Vad tycker ni ?

Dessutom så undrar jag om vi inte ska slänga in en annons om detta utifall det skulle gå vägen ? Jag kan ta reda på vad det kostar ? Vem ska vi isåfall skriva som arrangör ?

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Arrangör ska du väl skriva "Syjuntan från Bukefalos" vad annars.:rofl: :rofl: :rofl:

Vem vet, det kanske lockar några nyfikna hingsthållare...

Innan vi ringer Heimdahl måste vi ha en lokal ordnat, eller kanske måste man byta om antalet rinner iväg.

Fika kan jag ordna om vi inte blir jättemånga. Annars får vi kanske dela upp det så att flera bakar något och tar med.
Ska vi bjuda in fler än Buke drar det nog iväg och då är det bättre att räkna in kostnaden för fika i föreläsningspriset och låta var och en betala för det och sen beställa frallor på något café. Om jag inte minns helt fel finns det ett fik nära Åby travbana som ju ligger i Mölndal där de som jobbar på travet brukar beställa frallor. Dock vet jag ju inte om det finns kvar.
Kanske tom travbanan har en föreläsnings-sal man kan hyra till en billig peng?

Till föreläsningstemat som Clownen föreslog:
Vart befinner sig svensk sporthästavel i dag och hur går vi vidare ?
skulle jag gärna lägga stoval och hingstval. Vilka individer ska vi ha i aveln?

Jag kan ringa Heimdahl men då vill jag veta datum och ort innan.
Jag håller med om att lättast är Gbg eftersom Heimdahl bor i närheten och vi andra är ju ändå utspridda runt om.
Vi är tre från Värmland (jag, Athena och Aladdin) vi kan ju samåka ner.

Eftersom det blir en viss avgift måste anmälan vara bindande. Dessutom bör anmälan ske till en och samma person av oss så att vi har en koll hur många det är. Bara därefter kan man ju kolla kostnaden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

poff skrev:
Jag tycker också att juni låter bra! Ang. temat så låter det mkt intressant.
Sara-Ida, Du och jag kan ju samåka, klart Du sak hänga på!

Trevligt trevligt!
Säg datum och tid, det går säkert att ordna på nått vis!:bump:
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Arrangör ska du väl skriva "Syjuntan från Bukefalos" vad annars.:rofl: :rofl: :rofl:
:D nej det tror jag att vi ska låta bli att skriva - det sticker för mkt i ögonen på folk - tyvärr...dessutom så kan det tas som oseriöst och då kommer inga åhörare utifrån...:crazy: och då kanske inte H vill komma och föreläsa heller...:cry:

Annars är ju lättast att räkna in fikat i föreläsningspriset för var och en.
Det var smart....

Vart befinner sig svensk sporthästavel i dag och hur går vi vidare ?
skulle jag gärna lägga stoval och hingstval. Vilka individer ska vi ha i aveln?
Instämmer - vi skulle behöva definiera ner temat litegrann...

Jag kan ringa Heimdahl men då vill jag veta ort, lokal och datum innan.
Gulligt av dig. Då kan jag hjälpa till med bullbaket...:bow: Jag har pratat med en skribent som kanske kommer om hon kunde få den helgen fri...hon har skrivit flitigt tidigare i pressen...tänkte att det kunde vara bra om det är någon som inte har möjlighet att komma men ändå tycker att det hade varit intressant att varit med och lyssnat på H.

Skulle vi nu ha sådan tur så att detta går att genomföra så bor jag i Västerås och samåker också gärna med någon...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

KL

Är det 17 juni vi pratar om?

Jag åker från Vallentuna och har inga problem att ta med mig ev mat, fika osv., och gärna resesällskap.

Min fråga är upplägget när vi ska åka runt och titta.
Jag kan höra mig för via bekant i Göteborgstrakten om ev uppfödare.
Hingsthållare?
Vilka finns nära där?
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Är det 17 juni vi pratar om?
Jepp !

Jag åker från Vallentuna och har inga problem att ta med mig ev mat, fika osv., och gärna resesällskap.
Vi kanske kan samåka ? :) Vi kanske kan ta vägen om Poff och Sara Ida så samåker vi alla 4 ?

Jag kan höra mig för via bekant i Göteborgstrakten om ev uppfödare.
Hingsthållare?
Ja gör det ! Toppen.

Vilka finns nära där?[/QUOTE]Kommer inte på någon så här direkt...Någon annan som har något förslag ?

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

liten brasklapp bara - jag skall till Vancouver i juni men vet inte datum...
H-hästarnas stuteri ligger i närheten av Gbg tror jag (nu är ju avstånd relativa, eftersom jag bor i Sthlmstrakten, hihi)
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

FÖR mycket folk ställer ju stora krav på lokal och risken är att man står med en stor outnyttjad lokal, så man skulle ju kunna begränsa det denna första gång till ett visst antal (30? 40?), skriva ut det i den ev. annonsen och lägga till "först till kvarn" så är vi på den säkra sidan?
Då kan det kanske vara lättare att få till en riktigt bra diskussion också? *funderar fritt*

Datumet passar mig och jag åker från Enköping så jag kan samåka med dig! Så kan vi ju plocka upp E-tuna folket sedan på vägen så är bilen full sen :D
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Dety skulle kunna vara intressant - dessutom så är det en duktig uppfödare med många meriter och fina hästar. Tack för förslaget :bow:

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

FÖR mycket folk ställer ju stora krav på lokal och risken är att man står med en stor outnyttjad lokal, så man skulle ju kunna begränsa det denna första gång till ett visst antal (30? 40?), skriva ut det i den ev. annonsen och lägga till "först till kvarn" så är vi på den säkra sidan?
Det var en bra idé !

Datumet passar mig och jag åker från Enköping så jag kan samåka med dig! Så kan vi ju plocka upp E-tuna folket sedan på vägen så är bilen full sen :D
Vi får inte glömma mimus...

Här sitter vi och plaerar hur vi ska åka och vi vet inte ens om H kommer ...:D

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Hoppas verkligen att det blir av, jag ser redan fram mot det :bump: !
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Ska vi ta hingsthållare/stuteri på samma dag?
Jag trodde vi skulle dela upp det på flera tillfällen.
H-hästarnas stuteri vilket menar Ni då?
Jag vet några hingsthållare från förr men vet inte om de har några intressanta hingstar idag.
De var ca 7-8 mil från Gbg.
Men jag tror nog man får åka längre än så.

Ska vi inte nöja oss med Heimdahl vid ett tillfälle och ta hingsthållare/stuteri vid ett annat tillfälle?

Tror Ni verkligen att det finns någon som tar emot 40-50 pers på studiebesök. Det kanske är bättre att hålla ett sådant besök med bara Bukefolk.
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

H-hästarnas stuteri vilket menar Ni då?
Uppfödaren till Classic H var det som föreslogs.

Jag vet några hingsthållare från förr men vet inte om de har några intressanta hingstar idag.
De var ca 7-8 mil från Gbg.
Men jag tror nog man får åka längre än så.
Jag är ockkså öppen för att åka längre om det behövs...

Ska vi inte nöja oss med Heimdahl vid ett tillfälle och ta hingsthållare/stuteri vid ett annat tillfälle?
Så skulle vi också kunna göra...

Tror Ni verkligen att det finns någon som tar emot 40-50 pers på studiebesök. Det kanske är bättre att hålla ett sådant besök med bara Bukefolk.
:eek: Nej det var inte så jag hade tänkt att alla som deltar i föreläsningen ska kunna följa med på studiebesök :rofl: Jag tänkte mer att vi från Bukefalos skulle dra iväg på ett besök hos typ en framgångsrik uppfödare :D Dels så att vi kan se avkommor efter olika hingstar men även för att höra hur denne tänker och funderar kring avel...

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

clownen skrev:
Lånar Knapp..


Har vi några större halvblodsstuterier eller uppfödare i Göteborgstrakten ? Hur är det med hingsthållare ? Jag tror vi ska hålla oss till halvbloden då vi alla håller på med det...( eller har jag fel ? ) Vart gör vi studiebesök ? Ska vi göra allt på en dag eller ska vi hålla på både lördag och söndag ? Vad tycker ni ?

Dessutom så undrar jag om vi inte ska slänga in en annons om detta utifall det skulle gå vägen ? Jag kan ta reda på vad det kostar ? Vem ska vi isåfall skriva som arrangör ?

Helen

Holmestrands i Alingsåstrakten finns ju. Vet inte vad de har för hingst i år. Sen har jag inte koll på några mer hingsthållare/stuterier precis där, men i Skara/Falköpingstrakten vet jag lite mer. Där har vi bla Ängens stuteri (Magini, Lemon, De la Gradie), Falbygdens stuteri (Chess), Millomgårdens stuteri (Double O Seven).
Men det kanske blir för långt?

/ Ylva
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Jag har med svårt att tro att vi kan komma många till ev upfödare eller hingsstationer.

Så ska det gå ut på annons anser jag att den ska gälla föreläsningen.
Sedan kan "bukefolket", de som vill, åka på studiebesök.
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 807
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 880
Senast: manda
·
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 664
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 039
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp