Hjälp Dobbiz med teknizka zaker tråden Router m.m. - utbruten från Pia

Bor Tyskland vi har ett identifikation nr via motsvarande Skattemyndigheten men ärligt används det bara om man deklarerar och för arbetsgivaren så de kan dra skatt. På alla andra ställen dvs läkare, försäkringsbolag osv är det namn+ födelsedag samt kundnr/försäkringsnr.

Vad som är otroligt svårt för oss utlandssvenskar är bank-id. Vi har ju vissa saker kvar i Sverige, tex pension och pensionsförsäkringar och de flrsta 5 åren efter utvandring måste vi deklarera också fast vi har noll inkomst i Sverige. Allt ska identifieras via bank id till och med när man ringer. Jag kan inte ens ringa skatteverket för jag inte har bank id. Jag får härdsmälta varje gång jag behöver kontakta en svensk myndighet. Brukar sluta med att jag skriker och svär åt den där automatiska rösten. Först ska man välja 1 eller 2 eller 3 i oändlighet och när man äntligen tror nu får jag prata med en människa så fastnar jag för jag inte har bank id. Då börjar nästa sak som ska testa ens nerver, att hitta en mailadress eller ett vanligt telefonnummer där en människa svarar. Finns nästan aldrig. Det finns chattbotar eller chatt men.....tadaa identifiera dig med ditt bank id.

Sist gav jag upp, syrran fick ringa använda sitt bank id och be personen ringa mig så jag kunde fixa mitt ärende. Men alla har ju inte familj kvar heller liksom.
Tack! Intressant att höra hur det funkar i Tyskland också :)

Just det med bank ID har jag hört flera säga är ett problem som boende utomlands och det känns ju ändå som något som borde gå att lösa. Vet att min mamma, när hon låg inlagd på sjukhus, fick ta en bild på sig själv med sitt körkort i ena handen och papper med signatur på i andra handen. Tänker att det borde gå att göra något liknande för er utlandssvenskar.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 741
Senast: Niceperson
·
Hästhantering Hejsan allihop, "ny" på forumet (bara läst förut men aldrig skrivit något), sökt på detta ämne men hittar ingen liknande tråd. Så jag...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Lunketuss
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 844
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp