Bukefalos 28 år!

Rädd för nya "underlag"

Cowcaine

Trådstartare
Hejsan allihop, "ny" på forumet (bara läst förut men aldrig skrivit något), sökt på detta ämne men hittar ingen liknande tråd. Så jag tänkte försöka se om någon mer än jag har detta problem och vad ni gör åt det?

Har nyss skaffat mig en häst, nordsvensk bruks som jag haft typ 3 månader nu. Allt är toppen, han är hur fin som helst att rida, hålla på med och aldrig dum. Men han så himla NERVÖS!!! Han är 11 år gammal och har troligtvis stått långt ute i skogen hela sitt liv och haft lite "skyddad verkstad". Rider ut mycket för att vänja honom och det mesta går bra, bilar, cyklar m.m. reagerar han knappt på längre.
Men det stora problemet kommer när man rider ut t.ex. och vägen övergår från gräs,grus,asfalt o.s.v. till något annat. När det blir som en "kant" ha måste gå över. Det behöver inte ens vara att man ska över kanten, utan att man kanske rider på en grusväg och någon har asfalterat sin uppfart och man ska rida förbi bara?! då blir han supernervös o trippar förbi den och kollar jättemycket. Och om det kanske kört något stort redskap i grusvägen så den blivit uppdragen och en annan färg, eller om det är en lite blöt fläck/nylagd asfalt på en asfaltsväg. Ute i skogen går det bra, aldrig några problem. Idag vägade han inte gå in på en ridbana för han var rädd för gruset och när vi skulle gå ut igen var han rädd för gräset ist?!
Har fått sätta på honom ett väldigt skarpt bett nu när vi rider ut för att han är väldigt stark och vid dessa situationer går det inte att hålla honom med ett vanligt bett utan han försöker skena hem.... :( Behöver verkligen hjälp.
Enligt förra ägarna tränade de honom jättemycket, typ "polishäst träning" typ gå över presseningar och så, men de sa att det var bilar han va rädd för, men det går ju utmärkt :P
Kan det vara att han blev rädd när han fick åka transporten hit kanske? Han blev absolut inte intvingad, utan vi höll på 2 dagar med att få in honom, bara mjuka metoder, NH. Men inte alls van att åka transport innan de och är helt säker på att ja inte skulle få in honom om jag försökte.
Eller kan det vara något som hänt honom förut? Gått på något som brustit under honom, typ en bro eller så? :S
Vad ska jag göra för att få bukt med det här? Vill ju inte behöva tvinga honom så fort vi ska ut på asfalten eller grusväg... Har svårt att arbeta honom från marken också för när han blir rädd då så sticker han iväg och då kan jag inte alls hålla honom.. 800 kg livrädd nordis är svårt o hålla kvar :P


Ok, blev långt inlägg men jag hoppas ni fattar vad jag menar, skulle verkligen behöva hjälp med det här.
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Min första tanke är faktiskt att hästen ser dåligt speciellt om den är extremt rädd för mörkare partier i underlaget dvs uppfattar dom som hål. Annars är det nog bara att träna massor på att gå över sånt som hästen tycker är läskigt. Gör hästar samma sak flera gånger varje dag i ett par månader är det väldigt få som inte blir "avtrubbade" och slutar bry sig efter ett tag. Lägg en svart gummimatta/mörkt grus utanför stalldörren och sen lite ljust spån så kan det säkert bli bra vardagsträning.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för nya "underlag"

Jag skulle börja med att lära in en signal för "nu var du JÄTTEduktig, här kommer godis!" tex klickerträning eller liknande.

Sedan när det sitter, så skulle jag leta underlagsförändringar på hemmaplan. Typ skrapa upp en linje på gårdsplan.
Sen gå, eller rida, så nära hästen själv kan tänka sig utan att bli spänd. Låt hästen stanna, klick-godis!
När det känns som att han är avspänd skulle jag be honom mjukt om ett steg närmare, minsta antydan till att han TÄNKER på att gå fram lite=klick-godis!
Sedan får han slappna av igen, innan jag ber om ett försök till. Minsta antydan=klick-godis!

Om han är mycket spänd så kan man avsluta innan man kommer fram, och köra ett pass till några timmar senare eller nästa dag.
Annars är tanken att det ska bli positivt för honom att stanna till, tänka efter och undersöka det som känns farligt. Toppen om man kan få honom hela vägen fram och nosa på det farliga=godisregn!

Prata också med förra ägaren om hur de jobbat, antagligen så är det en lite osäker häst som blev trygg med dem. Nu är han ensam med dig och vet inte om du är att lita på i farliga situationer.

Som någon innan nämnde KAN det hända att hästen ser dåligt. Det kanske han gjorde hos förra ägaren men att han litade på dem såpass att det inte märktes. Prata med den veterinär om det finns några enkla knep du kan göra själv för att kolla synen, alt om ni ska åka in och kolla ögonen.
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Nu när ni säger det... Det här med synen har jag också funderat lite på men nu när jag tänker efter känns det mer och mer logiskt. Han gillar exempelvis inte flughuvan och man måste vara jättelugn när man sätter på den annans bara kör han upp huvudet och vill inte. Sen är han väldigt bufflig med sitt huvud när man håller på med honom och knuffar lätt till en med sitt huvud. Jag har inte hoppat med honom någonting men jag har provat lite småhinder och bommar och han har (vad jag trott) ingen respekt för bommar alls, utan river alla hinder/ trampar på bommar... Kanske är det så att han inte ser dem så bra?!
Kan man göra syntest på hästar?
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Sen när man rider i skogen bara snubblar han fram! Ser inte alls vart han sätter fötterna.
Måste man åka till veterinär för syntest? Fins det något man kan kolla själv hemma? Han vill ju inte riktigt åka transport :(
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

när jag fick hem min första ponny var han livrädd för raka skuggor, t ex som dom från telefon stolpar, träd, staket osv. vägrade gå över dem och sprang hellre åt andra hållet, var också livrädd för grimskaft och raka smala saker som låg på marken(ormbiten i yngre dar kanske?)
men jag fick helt enkelt leda honom förbi flera gånger om dagen tills det släppte/ telefonbolaget tog bort telefon stolparna XD.
han var också super rädd för transporten, han rev inte hinderna med hoppade inget heller XD.
och hade dåligt mörkerseende(kunde dock vägen utantill så gick in själv).

ponnyn var 18 år när jag fick hem honom, men när han var äldre och jag tränade agillity med honom så hoppade han finfint över 60cm hinder och gick över presenningar = hoppningen innan var det jag som förstörde( eller bara att jag inte mutade med godis då) men rädslan för att gå över mörka saker gick över i och med att han litade på mig. så träna det hemma om och om igen tills det blir tråkigt.

lastningen kan jag inte hjälpa dig med, ponnyn gick in om man knuffade in honom samt hade kompisen inne före.
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Jag tycker det låter som han ser dåligt. Du har troligtvis ett fysisk problem och eg inget lydnadsproblem.

Jag skulle kontaktat veterinär, i första hand någon som kan komma ut till er.
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Det finns nog veterinärer som kan undersöka en hel del på hemmaplan, ring dem och hör vetja!
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Kolla upp hästen på klinik...det är alltid bra att börja med.

...sen måste jag ändå säga att hästen har gått i "skyddad verkstad" och har nu sen 3 månader fått börja se världen...tror sjutton att den reagerar på det. Jag hade inte blivit förvånad för ett sånt beteende med hästar som inte sett saker och ting förrut. Det tar tid att vänja sig både vi nya människor och miljö...ge hästen tid!
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Idag när jag kommer hem ska jag försöka mig på lite enklare syntest hemma själv, bara för att prova. (Göra en liten bana med koner och leda med ett förbundet öga.) Vetrinär kommer nästa vecka till mitt jobb så då ska jag tala med henne om vad hon tror. Självklart kan det ju också vara så att han är lättstressad p.g.a allt "nytt". Men eftersom han redan vant sig vid bilar borde ju det här också försvinna med lite tålamod :)
Var förresten på kurs i AR i helgen i ett stall som han inte vågat närma sig ens när jag ridit förbi. När jag skulle ta in honom i stallet tänkte jag "hur ska detta gå? Han vill ju inte ens gå i närheten av stallet (med plattor utanför dörren som var läbbiga)". Men när jag hoppade av och ledde fram honom mot dörren och gick upp på plattorna så blev han helt lugn!!! :D Var som om han tänkte att "ja, men om matte är här så är det ju lungt". Tokskön känsla. Sen var han inte rädd för något på hela dagen. Känns som det kommer ordna sig, om det nu bara är hans lynne och inte synen som spökar :)
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Låter som att ni är på rätt väg! Tänkte annars på att det finns grejer för travhästar, tror det heter jordblinkers eller borstbländare eller dylikt. Som en utstående nosgrimma för att hästen inte ska se skuggor och grejer på marken och skygga för. Känns kanske lite onödigt så, men kanske kan vara ett alternativ till skarpare bett.. men såklart allra bäst om det kan tränas bort istället! :)
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Jag hade samma problem med min varmblodstravare när jag fick hem honom.
Han tyckte precis som din häst, att övergångar var väldigt läskiga.

Aldrig någonsin brydde han sig sålänge jag var på marken, men när jag satt på ryggen var det läskigt.
Idag, 2 år senare bryr han sig inte om "övergångar" varken om jag är brevid eller på ryggen..
Men, det finns ju massor av läskiga stenar o träd i skogen, som kan äta hästar... ;)
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Gjorde lite "syntest" på honom i torsdags, och som det värkar har han lite sämre syn på höger, inte något extremt, men det märks. Kan ju mycket väl bidra eftersom han ju är lite harig av sig! Nytt stall, ny matte, nya omgivningar... :P
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Min häst kan vara sån ibland, lite beroende på vilket humör han är på den dagen. Var bara lugn själv, stressa inte upp dig och tänk inte "det här går inte", beröm när han går över "skarven"- oavsett om han skrittar, travar eller galopperar. Bara att han går över ska berömmas. När han sen slutar tveka kan du börja jobba med hur han går över det läskiga, dvs inte byter gångart, kastar sig eller vad som nu händer. Och igen: Var själv kolugn, vad han än hittar på!
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Sen när man rider i skogen bara snubblar han fram! Ser inte alls vart han sätter fötterna.
Måste man åka till veterinär för syntest? Fins det något man kan kolla själv hemma? Han vill ju inte riktigt åka transport :(

De kan kolla en hel del syngrejer hemma. Be dem göra lite neurologiska koller med. Inte för att skrämma dig, men min valack var väldigt 'sjåpig' med underlagsförändringar. I hagen gick det bra, men på ridturer så t ex när snön töade så det var fläckvis snö och fläckvis grus så var han hopplös, kunde bokstavligt talat klättra på snövallar för att slippa gå på det 'mörka'. Den gång jag gav mig sjutton på att han skulle gå genom en vattenpöl hamnade vi 2 meter upp på en vall i skogen (och någonstans där ligger fortfarande en benreflex och en reflexbrösta kvar..)

Var det lite lerigt en bit på vägen var han väldigt varse och 'skvättig' och ville helst inte gå där. I övrigt en VÄLDIGT orädd häst, han rörde inte ett öra när grannens parasoll flög iväg t ex.. Trots att JAG höll på att dö av skräck av det.

Av en slump fick jag förklaringen till hans underlagstramsighet. Han har en neurologisk skada i halskotpelaren som gör att hans reflexer som talar om var hans hovar är i förhållande till marken (samma reflexer som gör att du kan blunda och sätta fingret på näsan, och som gör att du kan gå och titta i skyltfönster utan att stupa) inte fungerar. Han vet alltså inte var marken är, men kompenserar detta med synen. Tar man bort synen för honom 'letar' han med hovarna på plant betonggolv tom.

Så klart han var nervös när synen talade om att underlaget ändrades, men inte kunde bedömma om det bar eller ej, om det var 'djupt' eller ej - och dessutom inte var säker på hur 'långt ner' det var.

Så, det behöver ABSOLUT INTE vara så med din, men även neurologiska tester kan göras i vanlig 'hemmastallsmiljö' och kan förhoppningsvis utesluta det som orsak.
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Nu har det gått en tid med Chabo och jag blir bara mer och mer övertygad att han har dålig syn på höger öga. När man rider ut vill han gärna gå på vänster sida av vägen, han skyggar 90% för saker på höger sida av vägen, har provat att rida samma runda åt olika håll och på ena varvet blir han rädd för postlådorna på höger sida, i andra varvet för stallet mittemot, då på höger sida, men reagerar inta alls på postlådorna... När vi rider ut och galoppherar på rakt spår kan han fatta omväxlande höger eller vänster galopp, men när man rider på volt vill han inte böja åt vänster eller fatta vänster galopp. (Höger öga utåt) Men hur fin som helst i höger varv och fattar alltid hö galopp fint...
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Kolla synen som steg ett .
Vissa hästar är vad man kallar Markskygga och reagerar mkt på byte av underlag samt visuella förändringar i underlag . Som steg ett om man vill hitta en möjlig orsak varför är som sagt att kolla synen .
 
Sv: Rädd för nya "underlag"

Vår vallack kan strula ibland, t.ex hade dom målat blåa streck på vägen för dom skulle asfaltera fläckvis, tyckte våran att det var sååå läskigt, en häst med som var med hoppade med kärra och allt bara för att strecken var där (strecken var ju nya, dom brukade inte vara där). På ett annat ställe hade dom sprayat text på vägen, där måste man ju strula. På vår funkar det att man vänder honom och backar över :devil:, då går det bra. Skillnaden mellan ljus och mörk asfalt kan också spöka ibland, och han har inte dålig syn, tycker bara streck är läskiga ibland, inte alltid men ibland.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 655
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 798
Senast: fio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 241
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp