Hjälp Dobbiz med teknizka zaker tråden Router m.m. - utbruten från Pia

Med en tfn som är uppkopplad skriver man inte in något. Bara klicka på logga in så kommer man till detta och klickar på wifi, så står lösenordet där.

Visa bifogad fil 134907
Återigen så står jag tydligen ut från mängden :eek: :rofl:
Jag får nämligen upp detta:
Screenshot_20231222_001142.jpg

😅

Tillägg: Internet här hemma är fd Comhem, numera Tele2. Tänker att det kan spela roll.

Jag menade inte att ta över @dobbis tråd, sorry, blev bara lite fascinerad över skillnaderna.
 
Om man har en laptop så beroende på modell och märke så går man in i webbläsaren och skriver in router id, ofta 192.168.1.1 (den exakta adressen är beroende av vilket märke det är. Du får upp en bild som ser ut såhär (återigen beroende på vilket märke)

Visa bifogad fil 134906

Första gången man loggar in brukar det vara användarnamn admin och lösenord 1234 eller liknande. Exakt vad hittar man på företagets hemsida eller googla.

När du går in så ändrar du wifi lösenordet. Skriver in det på mobilen, färdigt.

När du är inloggad kan du också installera den korrekt.
Företaget, då menar du internetleverantören? Bara för att förtydliga (och stilla min nyfikenhet).
 
Återigen så står jag tydligen ut från mängden :eek: :rofl:
Jag får nämligen upp detta:
Visa bifogad fil 134908
😅

Tillägg: Internet här hemma är fd Comhem, numera Tele2. Tänker att det kan spela roll.

Jag menade inte att ta över @dobbis tråd, sorry, blev bara lite fascinerad över skillnaderna.
Aaah, kollade just på tillverkaren på vår router. Inget konstigt att jag fick upp ovan sida, det är cbn som är tillverkaren.
Kände bara inte till märket.
 
När du loggat in så ser det ut såhär

1703201741265.png


Du kan sedan välja att installera routern (bör alltid göras först). Eftersom jag har på engelska heter det quick internet setup. Fliken längst upp till vänster.

Du kan se om routern har en internet anslutning. Se vilka enheter som är tillgängliga för routern. De mesta behöver man inte bry sig om, om man inte vill ha några speciella inställningar.

Notera dock att wifi lösenordet inte är detsamma som login till routern. Utan det väljer du i menyn till höger.
 
Jag har inte behov av något av det där. :) Kanhända att människor som har mer kontakt med olika myndigheter använder någon typ av app men för mig är det totalt överflödigt. Sverige är generellt ett väldigt administrativt land tycker jag, det var delvis därför jag flyttade hit.
Jag tycker att det är jättebra. Får kallelser till mammografi, osv där. Brev/dokument från försäkringsbolagen. Det är jättepraktiskt att ha ALLTING samlat på ett och samma ställe och slippa få en massa papper i brevlådan :up:!
 
Jag har inte behov av något av det där. :) Kanhända att människor som har mer kontakt med olika myndigheter använder någon typ av app men för mig är det totalt överflödigt. Sverige är generellt ett väldigt administrativt land tycker jag, det var delvis därför jag flyttade hit.
Det är praktiskt att få allt elektroniskt så att det inte spelar någon roll var jag är någonstans.
På så sätt kan jag sköta min ekonomi och annan administration från en oklar plats i Världen.
Och eftersom jag bor på två ställen så underlättar det något enormt.
Förut så fick min sambo öppna och skanna min post för att sedan maila den till mig.
Det var bökigt och Postnord är lätt opålitligt.
Nu är det bara enstaka saker som kommer i brevlådan.
 
Ingen qr cod och inget zom zäger lözenord, på den gamla ztår det pincod däremot, men det luztiga är att både tv (zmart) och min gamla mobil + laptop är uppkopplade o frågar inte efter lözenord,det är bara boxerhuben,laptopen o nya mobilen zom vill ha det
Android brukar klara sig själva
De delar ut lösenordet till varandra.
Laptopen är gissningsvis Windows.

Så vi tar det stegvis.
Vad har du för Router?
 
Jag tycker att det är jättebra. Får kallelser till mammografi, osv där. Brev/dokument från försäkringsbolagen. Det är jättepraktiskt att ha ALLTING samlat på ett och samma ställe och slippa få en massa papper i brevlådan :up:!
Jag får allt sådant på mailen bara. Förutom mina pensionspapper från Sverige, de kommer i brevlådan. :D
 
Det är praktiskt att få allt elektroniskt så att det inte spelar någon roll var jag är någonstans.
På så sätt kan jag sköta min ekonomi och annan administration från en oklar plats i Världen.
Och eftersom jag bor på två ställen så underlättar det något enormt.
Förut så fick min sambo öppna och skanna min post för att sedan maila den till mig.
Det var bökigt och Postnord är lätt opålitligt.
Nu är det bara enstaka saker som kommer i brevlådan.
Jag får som sagt i princip allt jag behöver elektroniskt också, men även det är försvinnande lite. :)
 
Har aldrig nån av androider gjort. Nånsin.
Har du missat det?
Himla fiffigt är det.
Om du är inloggad på Google med samma användare på alla enheter så löser Android det där åt dig.
Inte automatiskt dock.
Jag tror att det behövde godkännas från enheten som hade tillgång till WiFi.
 
Tror att GDPR sätter stopp för att man skickar dokument med personliga uppgifter (som t.ex. personnummer) via mejlen (som inte alls är lika säker).
Det är möjligt, här använder vi ju inte personnummer heller. 😅 Som sagt har jag mycket lite kontakt med olika instanser och får helt enkelt inte "viktiga dokument" särskilt ofta.
 
Det är möjligt, här använder vi ju inte personnummer heller. 😅 Som sagt har jag mycket lite kontakt med olika instanser och får helt enkelt inte "viktiga dokument" särskilt ofta.
Vad använder ni istället för personnummer? Eller finns det någon motsvarighet? Eller registreras allt "bara" på ens namn? Och hur fungerar det då om man tex byter namn eller har ett väldigt vanligt namn?

Känner att jag blev väldigt nyfiken här, men du måste så klart inte svara om du inte vill :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 741
Senast: Niceperson
·
Hästhantering Hejsan allihop, "ny" på forumet (bara läst förut men aldrig skrivit något), sökt på detta ämne men hittar ingen liknande tråd. Så jag...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Lunketuss
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 844
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp