Bukefalos 28 år!

Hjälp en halmnybörjare

Sv: Hjälp en halmnybörjare

Ja, det är ju just det där letandet också. Fort är det gjort att man rullat ut flera skitar ur själva högen när man letar i all lös halm och då måste man ändå byta till spångrepen för att plocka upp dem...
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Jag använder en helt vanlig spångrep för bajset, jag går bara under bajshögarna med den och tippar det som är på grepen över kärran. Fördelen tycker jag då är att bajset som ofta ligger ovanpå halmtussen jag plockat upp trillar av medans halmen ligger kvar på grepen, är då halmen okej lägger jag bara tillbaka den.
Jag har storbalshalm med både lång och kortklippta strån.

När jag tömmer kisskakan är en högaffel eller liknande att föredra men det funkar med spångrepen också.

Jag fyller väldigt sällan på med ny halm, verkligen inte varje vecka - mockar man inte lite för slarvigt då eller har en grisig häst? Eller så är jag bara extremt duktig på att kunna "återanvända" halmen genom min mockningsteknik ;)
Jag är å andra sidan väldigt noga med att vara sparsam när jag mockar/med mitt strö då jag hela tiden har i bakhuvudet hur svårt det numera kan vara att få tag i strö här, oavsett om det är spån eller halm men svårare blir det.


Min bädd var säkert minst 40cm i våras när jag tömde allt och det var inte kul då allt packar sig..men det överväger den totala mockningstiden över året för min del i alla fall helt klart.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Vad heter kalken du använder och var köper du den?

Lika bra att göra det ordentligt för nu tänker jag göra nya bäddar, inspirerad av tråden :)
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Ja, det är ju just det där letandet också. Fort är det gjort att man rullat ut flera skitar ur själva högen när man letar i all lös halm och då måste man ändå byta till spångrepen för att plocka upp dem...

Det är därför man inte skall ha de glestandade halmgreparna med bara 4 el 5 tänder, har man en tätare som den jag skrev om ovan med 6 tänder så är det bara typ shettistollar som inte går att få med sig. Det är den stora skillnaden med hur många tänder halmgreparna har.
Nästa är att lära sig rätt teknik att mocka i halm så händer heller aldrig att man splittar högar, man måste flytta halmen med rätt teknik ;)

Ett tips är ju också att du använder halmen under tollarna som hjälp när du flyttar ut högarna, du skall alltså inte särskilja halmen och tollarna redan i boxen utan du använder ett tunnt lager halm under när du lyfter sen tippar du bara av tollarna i skottkärran och lägger tillbaka halmen igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Ett tips är ju också att du använder halmen under tollarna som hjälp när du flyttar ut högarna, du skall alltså inte särskilja halmen och tollarna redan i boxen utan du använder ett tunnt lager halm under när du lyfter sen tippar du bara av tollarna i skottkärran och lägger tillbaka halmen igen.

Precis så gör jag och det fiffiga är att inget bajs trillar undan då heller, om man ser till att ta lite halm också dvs kila grepen under bajshögen/bajset. Sen tippar man bara eller snarare vinklar grepen över kärran så trillar bajset av, halmen kvar - plättlätt och sparsamt på ströt :)

Så egentligen är det en halmtuss med bajs man ska plocka upp, börjar man finfördela eller småjaga bajspluttar då kommer mockningen att bli svår i halm.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Vi använder foderkalk, köper det på samma ställe som allt annat foder.

KL

Jag har inte mockat halm på flera år, men nu blir det nog så i någon dryg månad - tre hästar som ska stå tillfälligt på ett ställe, inte läge att göra bäddar då. Jag använder en bra halmgrep och lyfter bajset tillsammans med halm, tippar av och lägger tillbaka halmen. Sen använder jag en högaffel för att sortera ren halm från kissig halm. Till sist tar jag en skyffel eller spångrep och skyfflar ut allt det blöta, sopar rent i botten, drar ut söndertrampad halm där hästen kissar som mest och sprider till sist ut den kvarvarande halmen. Jag får se om tekniken sitter kvar, har ju mockat väldigt många halmboxar i livet...
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Hemska öde insåg när jag kollade runt att Fiskars inte längre har grepen med 6 klor utan bara en med 5 numera. Typiskt jag stod och höll i en ny för kanske ett år sedan men var snål och tog inte den så sliten var ju inte den jag har trots att den nog är 10 år gammal. Grrr skulle köpt en till då medans de fanns.

Något jag funderat på många gånger är varför ingen tar fram en lättvikts variant på vanlig halmgrep hur svårt skulle det tex vara att ta fram en sådan i aluminium istället för tungt järn och träskaft, vist de skulle inte hålla lika länge men det hade ju helt klart varit värt det om man kan spara på kroppen genom att få ett lättare redskap.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Aj då. Jag som just noterade ditt goda tips om grepen. Tycker också att alternativen är få.

Däremot är jag tacksam för den "okrossbara" spångrepen. Så lite händer det ju iaf på marknaden.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Japp den okrossbara är super när man har spån eller pellets. För övrigt är den suverän att skotta snö med, upptäckte för en del år sedan att det inte finns något bättre än spångrepar att skotta med då man slipper den hala ytan som blir kvar av snöskyfflar och inte hälften så tungt heller speciellt blötsnö. Dom vanliga knäckte ju dock tänder med jämna mellanrum när man körde dem i en knaggla eller sten under snön. Men de okrossbara funkar perfekt lyckades faktiskt bocka en tand när jag lyfte bort sönderhackad is med den ifjor men det var bara att bocka tillbaka igen.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Hmm började fundera på en sak nu, frågan är om man skulle kunna plocka bort typ varannan tand på okrossbar (eller vad som nu blir lagom) och mocka halm med en sådan. Nästan värt att prova jag har faktiskt en ny liggande i reserv så skulle ju nästan kunna vandalisera den gamla till detta.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Jag fyller väldigt sällan på med ny halm, verkligen inte varje vecka - mockar man inte lite för slarvigt då eller har en grisig häst? Eller så är jag bara extremt duktig på att kunna "återanvända" halmen genom min mockningsteknik ;)

Eller så har man extremt glupska hästar som äter upp halmen varje natt :-(

Min förra fyllde jag på kanske 2 kärror i veckan. Nuvarande pållan fick jag fylla på minst 1 kärra varje dag. Fast hon är en extrem gris och tar minst 3 spånpelletspåsar/vecka. Nu får hon halm i smhn-nät och äter upp till sista strået.

/Lavinia, som hade ren halmbädd på förra pållan helt utan problem, nuvarande måste man nästan tömma hela boxen varje dag...
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

KL
jag kör med okrossbar spångrep i halm året runt.... tycker den funkar superbra? blir så mycket svinn av ren halm med vanlig grep, såvida man inte ska stå i evigheter och sålla?

Gylle: kan inte en potatisgrep funka då, om man vill ha annat än spångrep??? Noll koll har jag men spontan tanke?

vidare KL
Jag kalkar i botten med vanligt kalk, alternativt stallosan. funkar jättebra vilket som då det binder ammoniaken. Men som sagt, kallgrader på halmbädd är en förutsättning enligt mig om det inte ska bli sunkigt direkt.....
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Kl, har stalosan också, är jätte bra ^_^ använt det i 14 år och det är oslagbart under vår/höst när boxgolven är konstant fuktiga.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Kl, allt hänger på tekniken när man mockar ^_^ jag har mockat både långa halmstrån och kortklippta strån, råg som havre halm går bra med spångrepen. Och min häst är en sån som gräver ner skiten också kan jag tillägga :p.

Jag har ju sällan haft halmbädd själv men jag mockade med spångrep under den tid jag jobbade i stall med halmbäddar. Tyckte att det fungerade utmärkt.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Skit också (!) jag tänkte när jag mockade att jag kanske helt enkelt mockat för snålt, men när jag läser era svar känns det ju inte så heller. "Skithästen" lyfte jag idag bort det någorlunda torra och hyvlade av den värst blöta halmen som ligger ovanpå bottnen och lade sedan tillbaka den torrare. Det börjar nästan kännas som om jag borde ha anlagt bäddarna annorlunda, som om jag hoppat över ett steg. Tycker det verkar som om "sulbädden" också är ganska blöt men det förstår jag inte för den är ordentligt tjock (den hästen får mycket hö så han har ganska mycket hö i sin bädd förutom halmen). De två andra hästarna har fortfarande bäddar som är ganska likadana som när jag först lade in.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Du måste nog räkna med att det behöver vara en ganska tjock bädd för att det ska fungera. I vår (lilla) lösdrift har vräkt på med halm i början; Först en rundbal och ganska så snart en till i två omgångar. Därefter har vi kunnat gå över till att toppa med småbalar.

Som jag ser det består en fungerande bädd av tre lager: Topplagret som är torrt och ganska kompakt så det inte släpper upp lukt eller kissig halm. Sedan ett lager som är ganska kissigt och åt det röda hållet och som håller på att bränna. Längst ner har man så småningom en svart gegga av sgs färdigbrunnet materiel.

Ifall man inte använder bädden på länge så försvinner mittenlagret och då slutar bädden att fungera, den blir gungig och när hästarna går på den så tränger understa lagret upp. Man kan inte heller hålla på att mocka bort mittenlagret.. Då försvinner liksom vitsen med att ha bädd :)

---

Någon undrade ovan över kalk och vi använder liksom warg m fl helt enkelt foderkalk

När det gäller vilken grep man föredrar tror jag handlar om mockningsteknik och kanske också längd på stråna ja. Men våra storbalar (rund och fyrkant) har iaf inte haft märkbart längre strån än småbalarna vi sedan använder.

Jag 'guppar' ombord bollarna på grepen i de flesta fall, men det fungerar även utmärkt att ta med sig halm under högen och skaka av - högens utseende får bestämma :) Har inte saknat den tyngd som jag annars kan anta vara en fördel i vissa lägen med en metallgrep? Aubiose är enligt vårt tycke bättre än alla andra spångrepar, inkl den okrossbara, iaf den som Börjes har (den kanske inte är äkta).

Potatisgrepar är tyvärr inget alternativ till en mångtandad mockningsgrep. Potatisgrepar är eländigt tunga och har rundade spetsar för att inte förstöra potatisen.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Tänk på att inte fila FÖR mycket i kisshalmen om du har svårt att få bädden att sätta sig ... Vanligt att man börjar "karva" ner för mycket och då blir det bara sämre och sämre . Det viktiga är att hellre trampa till ojämna/bara lite halv fuktiga partier än börja gräva i halmen för då blir det bara en ond cirkel . Massor med fräsch halm på varje dag i början också , vanligt att folk tar för lite i uppstarten .

Jag tycker dock lite som du är inne på att ngt känns lite vajsing med din bädd eftersom ni har kylan och alla bra förutsättningarna osv . Det ska absolut inte vara grisigt, svajigt eller blött i bädden på det sättet .
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Nu börjar det klarna lite. Jag har fått mellanlager bara i en av bäddarna och det var nog inte fukt jag märkte av där utan helt enkelt att herr häst har tagit för vana att sova på sina skithögar och därför ser ut som han gör i pälsen. "Skithästen" har nog alldeles för tunt mellanlager och får därför inget torrt överlager varpå jag försöker ta bort mellanlagret för att få torrare och i de två boxar jag gillar bäst är hästarna väldigt renliga vilket innebär att de i princip har en stampad torvbädd med torr halm på = inte egentligen heller något mellanlager men det fungerar bra tack vare att de är så renliga och inte står där de har toaletten.

Ska testa ordentligt mer halm till "skithästen" och se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

KL

Jag köpte fiskars ergonomiska halmgrep. Helt underbar att mocka med. Sen använde jag spångrepen till högarna och rev runt i halmen med metallgrepen + tog ut kiss.

Ifall det har varit mycket blött på ett ställe brukade jag lägga spån under, precis där. Sen fick jag fina halmbäddar med tiden.

Dock har jag i år provat spånpellets och jag undrar varför jag inte skaffat det tidigare????
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Hmm började fundera på en sak nu, frågan är om man skulle kunna plocka bort typ varannan tand på okrossbar (eller vad som nu blir lagom) och mocka halm med en sådan. Nästan värt att prova jag har faktiskt en ny liggande i reserv så skulle ju nästan kunna vandalisera den gamla till detta.

Och idag när det med träningsvärkarmar efter flyttning av ett antal hundra småbalar hö igår så gjorde jag slag i saken inför dagens mockning.

Den okrossbara grepen blev fastspänd i skruvstädet och blev av med varannan tand behöll ca 3 cm av de avsågade tänderna.
Resulatet blev SUVERÄNT helt perfekt för att mocka i halm med, blev samma avstånd på tänderna som var kvar som på min 6 pinnars fiskars men denna väger ju ingenting. Inga som helst problem med styrkan den böjde sig inte alls trots rejält tunga lass på grepen.
Har kort aluminumskaft på min så den är ungefär samma längd som fiskars grepen, så nu har fiskars grepen blivit förpassad in i sin hörna och får stå där fram till det är dags att lyfta ut bäddarna till våren för det blir nog för tungt för denna kan jag gissa, och jag har min nytillverkade fjäderlätta halmgrep att mocka med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 144
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 409
Senast: mackan
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 430
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp