Bukefalos 28 år!

Hjälp en halmnybörjare

Asa_S

Trådstartare
Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle brinna mer effektivt med halm i så jag har köpt massor för att klara mig hela året. Dock har jag bara väldigt knapp erfarenhet av halm tidigare och då bara i växelströbädd. Av effektivitetsskäl har jag haft bäddar där jag bara mockat ut skiten under veckorna och sedan skrapat undan och bytt ut de delar av bäddarna som varit blöta varje helg, detta alltså med spån resp torv.

I år har jag bottnat med spån/torv och sedan lagt tjockt med halm ovanpå och tänkte göra likadant, skrapa bort halmen och byta ut de blöta partierna av bädden men jag har upptäckt att det inte riktigt fungerar så med halmen. Vissa av hästarna är det inget problem, jag mockar ut skiten hos alla under veckorna och fyller på med mer halm bara på helgen och det är torrt och fint. En av hästarna är en riktig skitgris och där har jag nu två gånger känt att det är dags att ersätta bottnen men båda gångerna har det visat sig att det inte är blött hela vägen igenom och jag "förstör" bottnen genom att bryta upp den. Samtidigt känns det som om halmen på ytan blir blötare och blötare. Så jag har egentligen tre frågor:

Vad kan jag förvänta mig av mina halmbäddar framöver, de verkar inte alls fungera på samma sätt som mina tidigare material?

Och hur tjock borde bottenbädden vara för att klara sig över en hel installningsperiod? Normalt klarar jag mig med 10 cm men jag misstänker att framför allt skithästen skulle ha behövt tjockare?

Och om mina bäddar är "körda", kan jag isåfall rädda upp dem?
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Det jobbiga med halm är att det skiljer sig mycket på uppsugningsförmågan! Vissa halmpartier suger inte alls och andra är underbara.... Så det är nog svårt att säga en universal tjocklek- beror ju på hästen oxå som du säger!
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Jag tror att lite av grejen är att jag inte räknat med att halmen skulle suga åt sig alls, utan att den skulle ligga ovanpå som ett torrt bo för hästarna att böka ner sig i :D. Och böka har de gjort, så till den milda grad att en häst har fått en riktigt fin bädd (gissningsvis för att h*n skiter och pinkar "överallt" och sedan plattar till och täcker, varvid jag inte hittar allt), tyvärr också framför dörren till vinterhagen där jag inte lade någon botten, och jag vet nu inte riktigt vad som kommer att hända när jag kommer till den dag det ska bytas... bädden måste rivas just där för att dörren ska kunna öppnas men det blir nog mer jobb än vad jag räknat med. Det stora problemet är egentligen skithästen. Han pinkar mitt i boxen och lägger sina skithögar precis överallt, med viss övervikt för den halvan han står mest i, vilket jag tycker är förvånande. Jag förstår inte hur han ryms att skita mitt under sin egen mage, han måste alltså flytta sig från sitt favoritställe för att kunna skita mitt i det och sedan gå tillbaka och ställa sig mitt ovanför skiten. Andra halvan är det ganska ren och fin halm i men där tycks han inte vara mer än för att skita några enstaka högar där också. Det är som om han vore bakvänt rumsren och håller sig tills han kommer in. Och halmen blir blöt för att han trampar fast den i bottenbädden - det var därför jag trodde det var dyngsurt rakt igenom men det är det alltså inte utan det är mer som om halmen suger åt sig blötan från bottnen och understa lagret av bottnen då förblir torr. Ännu värre är tidsåtgången. Tidigare mockade jag 4 boxar på morgonen innan jag åkte till jobbet, nu har jag hunnit tre och sista veckan bara två av någon anledning. Detta innebär att jag har mer jobb kvar när jag kommer hem och jag har svårt att hinna med. Är det vanligt att det är så med halm?
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

det skiljer sig jättemycket på vilken häst det är och ffa: temperaturerna i stallet!

Det är nästan omöjligt att lägga en fräsh permanentbädd av halm om det inte är kallgrader, iallafall ner mot närmare +-0 + 5 grader ca i min erf.

jag brukar ha permanentbädd vintertid när det är riktigt kallt ute, vi har strax över nollan i stallet. kör riktigt mycket spån i botten, låter det sätta sig ett par dygn, och sen på med massor med halm. då upplever jag att det blir som du strävar efter, dvs torrt och fint på ytan och sen åker allt ner i spånet. blir tillochmed fräschare än växelströ bädd på halm, lätt!
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Det skiljer extremt från halm till halm hur den fungerar eller ja oftast brukar den funka utmärkt att ha precis i sådana bäddar du pratar om (som vi själv brukar ha) naturligtvis under förutsättning att man har rätt halmsort jag föredrar vete.

I år har vi dock fått halmen från hell som inte alls fungerar som den skall måste ha något med den extrema torkan här nere att göra för det är exakt samma sort och från samma fält som vanligt, men det går inte att få det bra i boxarna samtidigt som den verkar ha extremt dålig uppsugning så blir det blött och skitigt och grisigt på ytan på ett helt annat sätt än vanligt och jag sliter verkligen mitt hår. Det går åt enorma mängder halm i år för jag får mocka ut mängder med halm varenda dag, normalt vid denna tiden så brukar det i stort sett inte behövas plocka ut någon halm alls mer än om någon grävt runt. Som bäddarna är nu brukar de möjligen bli när de blivit mättade under framåt våren och det börjar bli dags att slänga ut dem och då har de bara legat några veckor nu.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Jag har faktiskt valt att byta till spån hos min "grishäst". Hon kissar när hon kommer in, låter som flera hundra liter. Sen bajsar hon i mitten och går runt i det och sen när hon hör att man kommer på morgonen så kissar hon ett par hundra liter till innan hon går ut. Det blev helt enkelt för mkt att köra ut på gödselstacken och bädd gick inte sköta, med spånet är det iaf lite lättare.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Hur tjockt ströar du med halmen?

Vad jag ser så är det enorm skillnad hos de som ströar ganska rejält lager med halm mot de som gör lite tunnare. Tunnare gör att halmen flyger runt och blandas ihop med ev övrigt strö och blir sen omöjligt att mocka.

Jag har ganska mycket spån underst i min halvbädd som jag kallar det då jag tömmer kisskakan ca 1ggr/månad och sen ett rejält lager halm ovanpå. Allt ligger stilla och bajset är jättelätt att plocka upp - jag saknar inte enbart spån där man får skaka och ha sig för att inte tömma boxen på spån varje dag.
Numer tar jag ett greptag när jag ska plocka upp bajset och "tippar" greppen över kärran, då trillar bajset av men kvar är halmen som man lätt kan lägga tillbaka igen om det är fräscht = minimal förbrukning på strö hos mig då det i princip bara blir bajs i kärran inget annat.

Jag skulle vilja säga att man bör ha ett strö under som suger upp kisset för halmen suger inte upp tillräckligt bra.

Sen är väl ett tips att hålla det fräscht hela tiden, hellre ta ut lite dåligt hela tiden och fylla nytt än att vänta för länge för då blir inte halm roligt heller.

För mig är det andra säsongen med halm och jag kommer aldrig mer byta, är helt förälskad i det och min box tar max 5 min att mocka.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Ett tips till är att ströet underst måste få sätta sig först så att det inte är löst för då kommer alltihop med halmen att blandas och blir där också väldigt svårmockat utan med halm tycker jag det är klokt att sträva efter att få allt att ligga så still som det bara går

Upplever även halm som mer "förlåtande" strö då det inte gör något ifall ett fåtal bajsklumpar ligger kvar då dessa trillar igenom och göms.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Exakt , det var det jag menade när jag skrev ang spångrunden. Jag kör enbart spånet några dygn tills det satt sig - sen på med massor med halm .
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Kl
Jag har faktiskt gör första gången bädd och bara halm... Utan bädden Rover hästen runt så all halm är i ett hörn och inget att sova på.
Bädden har legat två månader och jag har bara tagit ut en halv kärra om dan och fyllt på med en halv till en. Tar fem minuter att mocka och är hur fräscht som helst.
Fantastisk halm ;-)
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Tack för era tankar och reflektioner! Precis som Dandylinn bor jag i Västerbotten så temperaturen tycks vara rätt - känns skönt att jag helt ovetande undvikit ett problem i alla fall :p! Underbäddarna var inte heller helt nya eftersom vi inte hade plats för halmen tidigare. Jag försöker ha ganska tjockt med halm och tar också ut mest bara skit. Vad har ni för grepar? Jag hade en kompostgrep från Biltema redan (4 runda, spetsiga tänder) så jag provade med den men har återgått till spångrepen av plast. Den är svårare att få in i halmen och det i sig kan nog göra att mockningen tar lite längre tid än det skulle behöva göra. Nu tog jag bort en del blöt halm, jämnade till och kalkade och fyllde på rikligt med halm hos "skithästen" igår så får jag se under veckan hur det börjar se ut - antingen blir det bättre eller så får jag riva ut alltihop och börja från början med ännu tjockare underbädd.

När ni säger att det inte går ut någon halm längre, hur mycket fyller ni uppskattningsvis på med ny halm varje vecka? Hur tjock är bädden när ni tar ut den om den legat hela året?
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

jag har ren halm bädd till mina, fast jag mockar ut det värsta av det blöta när det blir för mycket. det är för varmt här än för att göra permanent bädd. men vanligtvis så tar jag bara ut bajset. strör vid behov vilket kan vara en gång om dagen och en gång i veckan beroende på hur fuktigt det är och hur mycket hästarna käkar upp.
har en vanlig spångrep i plast när jag mockar, är mycket enklare att använda den än halmgrepen när man bara ska ha ut bajset. går mycket fortare att mocka med spångrepen också :D
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Mkt jobbigare att mocka halm med en spångrep jämfört med om du har en bra halmgrep. Min favorit är Fiskars med 6 tänder, lite dyrare men håller ju i det oändliga.
En halmgrep skall vara vass och spetsig inte trubbig som en grävgrep. Med den med 6 tänder får man med även småtollarna som gärna ramlar igenom de med färre tänder.
En spångrep fastnar ju i halmen och det är ett jäkla meck och tar dubbelt så lång tid som med en halmgrep.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Ska kolla på Fiskars om avståndet är mindre på deras. Min järngrep har 5 tänder (spetsiga), inte 4 som jag skrev. Tycker skaftet är för kort också på Biltemas men det är ju lite enklare att ändra på :D. Det tar tid att lokalisera bajshögarna men sedan tar det nog tid för mig eftersom jag sticker in tänderna en liten bit och sedan "skumpar" loss skitarna ner i grepen medan jag backar ut den igen - på så sätt behöver jag inte lyfta halmen egentligen alls. Kollade lite mer noggrant hos "skithästen" idag när jag mockade och det är nog också så att han backar bort en del av halmen under sig, vilket förstås gör det extra kladdigt. De två gånger jag grävt bort och ersatt har jag fått problem just med att det inte blir någon riktig bädd där utan bara ett mojs av olika strömaterial, därför är jag inte så jättesugen på att riva upp igen... ska testa ett tag att ta bort det värsta och så halma ännu tjockare och se om jag kan hålla honom ovanför det blöta. Två av hästarna håller sin halm ren och fluffig och den tredje har åstadkommit något som mest påminner om en tovad sula med lite löst material uppepå och så "skithästen" som har halva boxen fluffig och orörd så när som på några skithögar här och var och så halva blött nertrampat där han står.

Annars är jag också nöjd med halmen, framför allt håller bollarna ihop bättre när inte lika mycket fukt är utsuget ur dem av strömaterialet. Men man vill ju gärna hinna göra annat här i livet än att mocka ;-)!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en halmnybörjare

...och det är ett jäkla meck och tar dubbelt så lång tid som med en halmgrep.

Så olika det kan var det där! Jag mockade halmboxar och halmbäddboxar i 15 år med olika sorters metallgrepar innan jag övergick till att ta merparten av halmbäddsmockningen med spångrep (Aubiose, inget annat märke jag provar är bra!) och jag tänker inte gå tillbaka till vanlig grep! Det är alltså själva bollletandet och bollplockandet jag gör med spångrepen, men jag plockar även ev kissig halm som kommit upp till ytan också med den.

Vår halmbädd är halm rakt igenom. Kalk i botten och ett riktigt tjockt lager halm ovanpå och sedan fyller vi på efter hand. Övre delen av bädden ska vara så torr och fin att man kan sitta i den och den ska vara luktfri. Något år har vi periodvis pudrat över med Stalosan/Staldrent. När bädden väl har satt sig fyller vi på med ca 3 småbalar i veckan (bädden ligger i en gruppbox/lösdrift för 3 hästar). Vi har mockat ut helt efter 1 eller 2 år och då har den varit kanske 30-40 cm hög.

Skulle du kunna prova att byta box på hästarna så att skitgrisen får en bädd som har satt sig ordentligt?
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Och iom att du nämner att du fyller på med 3 småbalar i veckan så gissar jag att du då strör med småbal vilken alltid skärs när den pressas och därmed aldrig är lång. Sådan kan kanske mockas med spångrep (men tar ändå längre tid än med RÄTT halmgrep) försök dig däremot på lång storbalshalm så kommer du fort att plocka fram halmgrep igen helt omöjligt att mocka med spångrep.
Det är ju även som natt och dag att ha rätt halmgrep, man ser ofta riktigt skit ute i stallarna ofta varianten med bara 4 tänder som är helt värdelösa att mocka med, ofta också mkt nerslitna så att de är helt trubbiga och ja då är nog vad som helst bättre att mocka med.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Skulle du kunna prova att byta box på hästarna så att skitgrisen får en bädd som har satt sig ordentligt?

Hans botten var ju bra tills jag trodde den behövde brytas upp, båda gångerna, men det är översta halvan plus halmen som är sur. Det ser ut som om bädden har torkat underifrån, på något konstigt sätt. Utan halmen blir hans bädd alltid blöt rakt igenom på den vecka som går mellan att jag tar ut, så något med halmen gör att även bottnen fungerar annorlunda än vanligt, trots att den är av samma material och tjocklek som tidigare. Han gräver alltså inte alls, utan det är mer att han dels skiter och pinkar mycket inne, dels att han favoriserar ena halvan av boxen, där han även står och hänger. Tanken har slagit mig att flytta boxdörren till mitt på sidan (den är nu på vänstra halvan av boxen) men jag drar nog gränsen vid att bygga om stallet :D.

Min halm är först rullad i storbal av producenten och sedan pressad till små, trevliga balar i vår mediumpress så mina strån är nog i storbalslängd. Kornhalm utgår jag från att det är, frågade aldrig men havren brukar säljaren samodla med ärt och göra grönfoder av. Vete tror jag inte någon odlar här uppe, gissar att säsongen är för kort.

Går det mer och mer halm ju längre tiden går eller är det mina hästar som börjat äta halmen? Fyllde på ny igår och tycker redan det är mindre hos en del..? Gör ju inget men det lär spräcka min beräkning av åtgången.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Vet inte om det stämmer , men jag har lärt mig att kornhalm generellt anses ha sämre uppsugningsförmåga än havre och vetehalm .
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Kl
Kan för mitt liv inte förstå hur det kan vara enklare att mocka halm med en spångrep. Det sköna med halm är ju just att inte gå och leta små kluttar utan göra det snabbt och rationellt och ändå ser det fräscht ut...
Har man växelbädd med halm tycker jag det enklaste är att ta en kratta och gldselplockare och ta det som trillar genom grepen. Då ligger ju det på golvet så det går hur smidigt som helst.
 
Sv: Hjälp en halmnybörjare

Kl, allt hänger på tekniken när man mockar ^_^ jag har mockat både långa halmstrån och kortklippta strån, råg som havre halm går bra med spångrepen. Och min häst är en sån som gräver ner skiten också kan jag tillägga :p.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
627
Senast: tanten
·
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 371
Senast: mackan
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 407
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 553
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp