Hjälp! Få upp proteinet i foderstaten

SaraMara

Trådstartare
Jag har varit Väldigt bortskämd med superhö (nästan lite väl bra) men nya höt som jag skall börja ge tämligen snart ser ut som följande:

TS 80,6%
Råprotein 61 g/kg TS
Smb. protein 21 g/kg vara
Energi 7,6 MJ/kg vara
... Ca 2,6 g/kg TS
P 2,1 g/kg TS
Mg 0,9 g/kg TS
K 19,5 g/kg TS

Hur hade ni gjort för att få upp proteinet? Krafft Muskel - hur mkt kan man ge/dag? Räknar jag lite grovt så räcker inte ens med 1 kg Krafft Muskel för att komma upp i en kvot som stämmer med hur Kräket brukar ligga (runt 6,5). Vad hade ni gett för proteinkälla? Soja? Lucern? Något annat? Jag har inte behövt tänka på detta på evigheter - snarare tvärtom...

Så: hjälp önskas desperat!
 
Sv: Hjälp! Få upp proteinet i foderstaten

Jag har ungefär lika roligt hö.

Mina får 1 liter (knappt 1 kg) lucernpellets och 4 dl krafft muskel.
 
Sv: Hjälp! Få upp proteinet i foderstaten

Lucernpellets - blöter man det? *dum fråga troligen* :crazy:
 
Sv: Hjälp! Få upp proteinet i foderstaten

Ja lucernpellets blöter man. Kvarnbys lucern som är melassfritt och med en högre kvot än många andra märken kan man enligt tillverkaren ge torrt men många föredrar att blöta för att vara på den säkra sidan.

Förövrigt tycker jag att den bästa proteinkällan är potatisprotein. Mj 13 och smrp 685:)
 
Sv: Hjälp! Få upp proteinet i foderstaten

Jobbigt läge att behöva ge så mycket extra. Jag gillar lusern eftersom det är milt för magen och du kan ge ganska mycket av det. Kvarnbyfoders lusernpellets som Qosack nämnde har hög kvot (8 MJ, 150 smrp). Nu vet jag inte hur mycket din häst äter men om du tex ger 10 kg hö och 3 kg lusern ger det 100 MJ och 660 smrp. Jag blöter alltid till min häst som kastar i sig maten, den som är försiktig kan äta det torrt. Den tredje totalvägrar och spottar ut minsta lilla pellets man försöker lura i honom, så det är inte alla som gillar det :)
 
Sv: Hjälp! Få upp proteinet i foderstaten

Ja, inte jätteskoj precis - men vad göra... :D

Potatisprotein? Vart får jag tag på det? Säljs det i vanliga foderbutiker? (till Qosack)

Någon som vet hur mkt jag rimligen kan ge/giva i proteintillskott?
 
Sv: Hjälp! Få upp proteinet i foderstaten

Kan vara svårt att få tag på vad jag förstått av andra så det beror nog på var du bor.
Men det är också kvarnbys märke som jag köper i varjefall och det går under grisfoder.
Finns trådar om potatisprotein om du vill veta mer:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 322
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Årets analys är här! TS 84 % MJ 7.8 Smb rp 22 Dvs, kvoten blir inte mer än 2.8 :( Behöver få upp proteinet utan att öka på MJ, då...
Svar
7
· Visningar
1 304
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 515
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp