Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Alexandra_W

Trådstartare
En FRÅGA - hur ska en fälld mjölktand se ut egentligen?? Jag har INGEN som helst aning whatsoever, helt rudis. Hittade dock första tappade tanden från Kele (hon har säkert tappat fler, men det här är den första jag hittat) i krubban idag. En kindtand. Men jag är lite bekymrad över hur den ser ut (och batterierna är slut i kameran så kan inte fota än). Men den är väldigt ojämnt i överkant, alltså inte bara taggig, utan ser ut som den typ blivit snett 'avbruten' och som om det skulle kunna sitta en rest/flisa kvar? Är det normalt de ser ut så? Sen ser det i den 'lägre' delen (dvs där om det nu satt något kvar i käken skulle vara en rest kvar) så är det rätt sjysst med foderrester inpackat (på tanden som hon tappat alltså).

Den är inte symmetrisk nånstans, om man tittar på den sas underifrån (dvs på tuggytan) så är den rätt ordentligt osymetrisk, lite som om man tar en kvadrat, men gör en sida längre än de andra, och så tvistar du till så du får hela alltet osymmetriskt. Finns tre stycken 'gropar' på tuggytan, med en mörk kärna i. En av de groparna är halva sa på 'ytan' och den andra halvan är på tandens 'sida' och rätt skum.

Gud så bra jag är på att förklara.. *försöker stressa batteriladdaren*

Hon har inte visat minsta problem eller obehag från munnen, men inte haft bett på tre veckor nu heller. Men ätit utan problem. De skulle kolla tänderna på henne när vi var in på ÅB, jag sa till och med till. Sen fick vi benbiten att tänka på och både jag & vet glömde bort att kolla tänderna. Så jag har ingen aning hur det de facto ser ut därinne. Ska försöka kolla ikväll men jag har aldrig lyckats få titta på nnat än hennes framtänder innan, så jag har inte så gott hopp..

Men någon med mer erfarenhet? Är den helt normal, eller är den 'konstig'? *S*
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Jag ska se om min dator vill vara med på att ladda upp en bild på Snorkråkans kindtänder...
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Nähä, inte det... Jag avskyr verkligen min dator ibland.

Men kan säga att jag ver rejält nojig när vet. plockade bort kindtänderna på min häst eftersom en av de längsta "hörnen" hade brutits av. Hon stördes aldrig av detta och nu vet jag att det är relativt vanligt...
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Mjölktänder på alla djurslag inkl människan har korta rötter, dessa resorberas i varierande grad när permanenta tänderna trycker på, därför ser de olika långa ut o ofta lite taggiga på den tappade tanden.

Jag hade en unghäst som spottade tänder runt omkring sig, har faktiskt hela 7 stycken sparade, 5 kindtänder och 2 framtänder, alla ser olika ut med en eller flera olika långa (korta) rötter.

Ingenting att oroa sig för. Jag skulle kunna fota mina men har vissa problem med att sätta in bilder på Buke.
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Fullt normalt. I bland går tanden i delar men har man tur kommer den ut hel. har sett en som gjorts till halssmycke. Jättefin, ser ut som "randigt skellet bröstkorg" om du förstår vad jag menar, med bruna infällningar
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Var det en sån här
molar.jpg

Dom heter visst "Molar".
Om hon verkar besvärad så be vet kolla så det inte sitter nått vasst kvar.
Jag tycker dom är lite snygga:)
Eva
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Försökt fota tanden men det är typ omöjligt få en bild som är bra.. Får ta tag i det sen.

I alla fall terroriserat damen nu, jag trodde hon skulle bli grinig, hon brukar inte gilla att man fipplar i munnen, men icke då. Gullegrisen var så snäll så. Fast utan ens munrulle var det ju typ kört att kunna se ett DUGG av kindtänderna. Förutom då att hon har en vargtand på vänstersidan *suck*

Försökte se så gott det gick och känna och dona men kunde inte hitta något knasigt (fast jag kom ju som sagt knappt åt). Tryckte längs tandköttet så långt in jag nådde, tryckt hårt utifrån på hela käken etc utan annat än öronen framåt, och äter ju obehindrat så det är säkert i sin ordning, hoppas jag...

Får se, ev måste jag ta ut vet för att få bort hennes stygn på tisdag iaf, jag begriper inte hur jag ska få bort dem själv på tisdag, det är lokal svullnad över dem och de är HÅRT sydda så inte en chans jag får emellan något att ta bort dem med inte.. *morr*

/Alexandra - som förlät skrället att hon tidigare idag ansåg att det var töntigt med konvalescens, och mindre än två veckor efter artroskopin glatt släppte ut sig själv i stor hage till sin kompis, sprang sig svettig och hade jäättekul, när hon stod som en staty när jag lindade om benet, trots att jag höll på att linda fast svansen på stallkatten i bandaget. Kattskrället stod och kelade med bakbenen på häststackaren när jag lindade. Hon (hästen) rörde inte ett öra :love:
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

kullerbytta skrev:
Var det en sån här
molar.jpg

Dom heter visst "Molar".
Om hon verkar besvärad så be vet kolla så det inte sitter nått vasst kvar.
Jag tycker dom är lite snygga:)
Eva

Nja, nje, nja? ;) Dela den där lite diagonalt på mitten typ?

Fan jag måste försöka fotografera skiten
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Ser onekligen ut som den är trasig, men annars är det nog en Molar.
Får du komma till hennes ben för att dona med stygnen då?
När blir betäckningen av?
Den dräktigheten ska jag följa med spänning. Du får montera fast uppblåsta gummimadrasser på hela hästen då så hon inte skadar sig i vinter:angel:
Det ska jag göra med min tvååring (som, peppar peppar är helt skadefri just i ögonblicket. *tittar mig oroligt omkring*), vi hade ju norra europas största hematom i vår-vintras *minns med fasa och ryser*.
Eva
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Vad gäller storleken så ser det ju ut som om den är trasig men när jag tänker tillbaka så hade min arab samma storlek på en av de tänderna som han tappade. Kan det ha med rasen att göra??
Skorpans var ju nästan tre cm långa så jag tyckte Kullerbyttas tand (bild)såg liten ut också...
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Den är inte trasig i själva tuggytan, det man ser på andra bilden, det är inget trasigt på ytan som är uppåt på den. Det som är så knepigt, den 'grop med brunt i mitten' (fattade nån??) som man inte ser hela av, den fortsätter på SIDAN av tanden??? Det är alltså inte avslaget där.

Utan det är själva rotdelen som ser avslagen ut, som om en del rot sitter kvar, men allt som så att säga 'stuckit ut' utanför tandköttet är absolut helt.

Själva den yta som är uppåt på andra bilden, den ytan är rejält sned, som en skidbacke. Och i 'slutet' på skidbacken (där det är som lägst) är den len och fin som en sten som slipats av sand. Där det är längre så är själva 'kanterna' på de där ringarna vassa. (och GUD så bra jag beskriver.. *skäms*)

Jag får pilla bäst jag vill med hennes ben, sålänge jag inte trycker svullnaden som är över stygnen inåt. Men jag får pilla och peta och ha mig, och dra stygnändarna utåt bäst jag vill. Fast det hjälper inte, för mkt svullnad ändå. Och försöker jag då trycka 'in' svullnaden för att få fatt i stygnet så tycker hon jag är elak och lyfter benet och påtalar att det där är inte snällt.

betäckningen ja - fråga inte *sliter tussar ur håret* Var ju bestämt till nästa brunst, sen kom op ivägen och jag strök det, fast sen sa vet det var okej att betäcka brunsten efter tänkt brunst. Okej, då ställde jag in mig på det. Sen gick OP sstrålande och vet sa jag kunde betäcka som tänkt. Finemang. Jag ringde hingstäg och frågade om de kunde erbjuda sjukhage. Kunde de inte, men boxvila. Okej då, vi bokade in att hon skulle komma den fjärde juni.

Sen kom hon fram till att boxvila är skit, och fick släppas i större sjukhage. Och jag insåg att jag måste ringa hingstäg och fråga om de kan ge henne ensamhage. Tänkte avvakta över helgen bara så benet inte fick spel av springet. Idag släppte hon som sagt ut sig själv på fri rörelse i stor hage. Inte hunnit ringa hingstäg än, men blir ju tvungen att göra det (och känna mig som världens krångligaste stoägare). Kan de erbjuda ensamhage så åker hon den 4:e. Kan de inte det vet jag f*n inte vad jag ska göra. Inte sååå pigg på att släppa ihop henne med andra hästar brunsten som kommer veckan efter midsommar heller, då får hon gå i stor hage igen, men jag vet inte om jag tycker en bunt nya polare är det bästa just då.

Menalsjuk? Jag? Nehe?
 
Sv: Hjälp - fällda mjölktänder, hur ska de se ut?

Kollat ÄNNU mer, och vill skriva om första stycket:

Den är inte trasig i själva tuggytan som det ser ut, det man ser på andra bilden, det är inget man kan se som är trasigt på ytan som är uppåt på den. Det som är så knepigt, den 'grop med brunt i mitten' (fattade nån??) som man inte ser hela av, den fortsätter på SIDAN av tanden??? Det är alltså inte avslaget där som det verkar, och är det det så har hon gått med en halv tand länge, då det är slitet där så det är 'mjukt' och polerat (som när sand slipar sten som sagt), inte vasst/skrovligt.


I övrigt som innan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 897
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 810
Senast: lewellyn
·
Hästvård Min treåring har nyligen tappat en tand i nederkäken,inte de två mitt fram,utan den brevid dom två (luddig förklaring),tappningen gick...
Svar
2
· Visningar
2 056
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp