Hjälp med tänder!

Fibusen

Trådstartare
Min treåring har nyligen tappat en tand i nederkäken,inte de två mitt fram,utan den brevid dom två (luddig förklaring),tappningen gick bra,MEN när jag kollade ett par dagar senare så var det som en vass bit som satt fast,och han började bli lite irriterad där,samt att det hade nästan blivit som ett hack ner i tandköttet,tvättade och gjorde rent,och tillslut så fick jag bort den där biten,och den var stenhård,och kändes nästan som en tandflisa.. (????) höll koll i 3-4 dagar och det läkte fint,och den nya tanden kom upp,och "hacket" försvann. Tänkte inte mer på det då det var så gott som läkt,i dag (nyss),ca 4-5 dagar sen jag kollade sisa gången höll han på att krångla lite med munnen igen,öppnar och ser att samma tand på motsvarande sida hänger och fladdrar bara,men sitter så pass att jag inte kan pilla loss den.. Ser även då att vid den nya tanden som kommit upp på andra sidan är det ett "hack" igen ner mot tandköttet,dock inte som innan,och det ser inte infekterat ut,MEN en till sån där flisa sitter mitt i hacket..

Vad sjutton är det för nått?? Kan det vara en tandflisa? Det enda foder han äter nu är gräs och lite skrammel i krubban med musli,så det är inga foderrester,och som sagt,stenhårt..

Blir det flisor kvar av mjölktänderna? Tycker det är oroväckande... Den andra flisan lossnade av sig själv på ca 3-4 dagar,men borde det inte göra ont att ha en tand(??) flisa i tandköttet? Jag har ingen aning om vad det annars kan vara faktist.. Sitter mellan tandköttet och tanden på tandens framsida..

Hjälp mig!
 
Sv: Hjälp med tänder!

Trodde att även denna bit lossnat igen,men nej,den sitter fortfarande kvar...

Har bokat tid hos veterinären på tisdag,så då får dom kolla igenom riktigt...

Men,om jag minns rätt,täcker inte försäkringen för tänder? Nu tror jag inte att det är nån fara att vi går över självrisken ens (om vi har tur),men om han skall tex röntgas för att se om det finns ännu mer flisor?

Förhoppningsvis så räcker det att han får lite lugnande,sen att do, kam dra loss den där biten,för det verkar inte sitta hårt,men han slänger med huvudet så mycket när jag är och petar han i munnen så jag själv kan inte få bort den..Det sitter liksom fasst i tandköttet bara...
 
Sv: Hjälp med tänder!

Det brukar se förskräckligt ut i munnen när tänderna fälls. Jag tror inte att du behöver oroa dig utan avvakta ett tag.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 196
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 460
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 353
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 038
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp