Hjälp fort! Drickaburk i höbalen!

parfymflaska

Trådstartare
Hittade en halv, hopknycklad drickaburk i höbalen nu när jag skulle fodra. Minns att jag läst om kossor som dött av att få metallbitar i sig via hö, så jag håller på att flippa ut här. Vad ska jag göra? Det är en 200-kilos bal och de har ätit typ halva. Vågar man använda resten, eller är det bara att slänga? Och hästarna, tänk om de fått sig metallbitar? Vad ska jag göra? :(
 
Jag är rätt förbannad på bonden också, det har varit flera stora, silverblanka och färgade kartongbitar i denna balen också. Fattar ju att han har stora marker osv, men kolla av det som växer intill vägarna kan man väl göra iaf..
 
alltså kor äter ju precis vad som helst i fråga om material.... jag hade nog tänkt i det längsta att oddsen att finsmakar hästarna skulle smälla i sig spridda bitar av metall är ganska liten. Även om det såklart kan hända. Men det som är gjort är gjort och du har ju inte sett några tecken på problem hos hästarna så släng resten av balen för säkerhetsskull och jag tror det är ganska lugnt.
 
Hästar och får sorterar det som stoppar i sig extremt noga, tänk alla mineral-korn dom sorterar bort ur kraftfodret! Så det borde inte vara någon fara. Kor äter på ett helt annat sätt, dom vill beta högt gräs och äta stora tuggor på en gång.
 
Sant att kor äter annorlunda, men det blir ju väldigt vassa metallbitar.
Hästarna kan ju råka skära sig i ansiktet när de bökar omkring med höet, även om de inte sväljer dem. Jag tycker inte det är ok iaf, vi känner bonden rätt väl så får snacka med honom. Det här kan ju ha varit en av hans inköpta balar, det har nog aldrig varit skräp i balarna vi köpt av honom tidigare under tre års tid. Jag är inte förbannad eller flippad längre iaf ;)
 
Lägg tio nubb i krubban, och häll sedan ett kilo havre över. När hästen har ätit färdigt ligger det tio nubb i krubban.
Ungefär så säger ett gammalt ordspråk, och det ligger en stor del sanning i det. Hästar sorterar sin mat mycket noga.
Jag tror du kan vara ganska lugn, men jag hade nog själv också kasserat resten av balen för säkerhets skull.
 
Jag hade varit lugn och inte slängt balen. Vi hade lite skräp i vissa av balarna i vintras, främst gamla bitar av elrep av nån konstig anledning. Men det låg nogsamt utsorterat, alltså det vi inte hade sett med blotta ögat när vi fodrade. De skulle ju kunnat fått något i sig ändå, men alla lever och har hälsan fortfarande.

Jag oroar mig mycket mer för giftiga växter eller då botulismbildande döda djur/jord i ensilage.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 409
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 812
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp