Hjälp. Går med huvudet högt.

A

AAA-A

Hej!

Har någon tips på hur man kan få en häst med naturligt hög huvudposition som är rätt tittig och ofokuserad att sänka sig och bli fokuserad?

Har ridits med gummisnodd (halsförlängare) rätt länge nu och det har fungerat jätte bra. Hon finner sig och blir superfokuserad så fort hon får ner huvudet. Tänkte att vi skulle köra med den ett tag och se om hennes muskulatur förändrades något eftersom att hon hade rätt kraftig underhals när vi köpte henne. Hon kankse inte skulle dra upp huvudet lika mycket om hon blev starkare. Men varje gång vi knäpper snodden åker huvudet upp, trots att hon gått väldigt avslappnat utan snodden ett dugg spänd 1 minut innan.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Det största problemet är när man tar tag i henne. Tar man henne i munnen så svarar hon inte utan fortsätter gå fast huvudet åker mer och mer upp framför ansiktet på en. Lite otäckt. Och det är i sölig SKRITT! Ni kan ju gissa hur det ser ut i galopp, inga kommentarer:angel:

Någon som har tips? Allt uppskattas! Övningar, annan utrustning, bett, you name it. Men självklart så är målet att jag ska kunna rida henne utan gummisnodd eller martingal.

Tacksam för svar!:bow:
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Målet när du tar av gummisnodden är att du ska kunna ha samma stöd i handen som sodden gav.
Går hon i en bra form med snodden så skulle hon inte dra upp huvudet på en gång när den tas bort. Snodden kan ju få den effekten att bara dra ner huvudet på hästen men det är bakifrån formen kommer. Så lär h*n att gå i rätt form och ta då bort snodden. Och självklart, rid inte alltid med snodd! Dessutom tycker jagatt du ska ta hjälp utav en tränare. Lycka till!
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Målet när du tar av gummisnodden är att du ska kunna ha samma stöd i handen som sodden gav.
Går hon i en bra form med snodden så skulle hon inte dra upp huvudet på en gång när den tas bort. Snodden kan ju få den effekten att bara dra ner huvudet på hästen men det är bakifrån formen kommer. Så lär h*n att gå i rätt form och ta då bort snodden. Och självklart, rid inte alltid med snodd! Dessutom tycker jagatt du ska ta hjälp utav en tränare. Lycka till!

Ett litet inlägg bara: Hur lär man hästen att gå i form? :confused:
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Har samma problem med min medryttarhäst. Så fort han verkligen går koncentrerat går han fantastiskt bra men det är väldigt svårt att komma dit eftersom han är så känslig, minsta störning och huvudet åker upp igen och man får börja om:crazy: Allt handlar ju om att få med bakbenen men är huvudet uppe i vädret känns det ju ganska omöjligt.

Några tips: Hur går hon på ett annat bett, har du testat ett rakt bett? Eller om du är duktigt ryttare, kanske ett mildare stångbett kan hjälpa. Det extra stödet som ett sådant ger har fått min häst att bli bättre. Läste dessutom någonstans att ett två eller tredelat bett verkar mer uppåt än vad ett stångbett gör, så att hästen tar upp huvudet ännu mer när man tar i bettet. Det skulle man då slippa med ett rakt bett.

Kan du tömköra eller jobba henne från marken genom att du går vid sidan om henne? Är riktigt bra träning för de flesta hästar, då slipper hästen de störningar som man som ryttare omedvetet ger och det blir lättare för den att förstå. Men ta hjälp av tränare om du och hästen är ovana vid arbete med töm!

Har samma erfarenhet som du av snodd, att den bara döljer problemet. Har bara positiva erfarenheter av gummisnodd på en enda häst.

Ska följa den här tråden för fler tips på hur man kommer runt det här problemet!
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Tack för tipsen!

När vi köpte henne gick hon med pessoa-bett, på andra ringen tror jag, vilket gav bättre kontroll men pga hävstångseffekten så gick hon som en giraff men vinklade in huvudet. :mad:
Hon är från början en körhäst och förra ägaren använde 3-delat och rakt när hon körde, men vi har bara använt pessoa och 3-delat på henne, som vi har nu.
Ska också lägga till att jag har ridit henne i grimma barbacka några ggr och då var det inte samma effekt med att huvudet åkte upp när man tog tag i henne, men då red jag ju bara i slö skritt så det gick ju inte fort. Kanske bettlöst kan vara något att prova? :crazy:
Och så ska jag lägga till en annan sak, jag har ridit henne utan snodd hela första perioden, 4 månader(?) och bara med martingal, för att inte bli nockad. Då fick jag ner henne ibland, eller kanske 50% av gångerna, men efter att jag har flygit av henne 3 ggr när jag ridit utan snodd så tror jag att jag blivit lite skrajsen också, så en del beror säkert på mig.:angel:

Eftersom att hon är körhäst så är hon tömkörd, och vi tömkör henne rätt mkt, kanske 1 gång i veckan eller så, men det är bara min mamma som gör det. Jag tycker att det är svårt. Men tömkörningen blir ju lite lättare i och med att man vågar ta tag i henne mer. Hon kan inte nocka en och inte sparka bakut så man flyger all världens väg.

A
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Det du säger, att hon är sölig i skritten och inte svarar.. Det är säkerligen för att du ridit med snodd. Hästen lär sig att komma undan.. knäpper av i nacken eftersom hon vet att snodden är där, det har ingenting alls med bakbenen att göra, och det är bakbenen och ryggen man vill få hästen att bära vikten på.

Snodden segdrar hästen i munnen, så vilken häst som helst skulle nog bli stum i munnen om den reds med gummisnodd.

En häst i form får du när du rider den lydig och lösgjord. Inte för att du trycker ihop huvudet på den.

Såg även att den rids på pessoa.. Vet du hur det bettet fungerar i en hästmun? Det är INTE ens hävstångseffekt, det är ett hissbett vilket ger dubbla signaler som hästen får svårt att tyda, många hästar knäpper av i nacken helt och släpper bettet. Du kan aldrig ge eftergift till hästen så länge du inte länger ut hela tygeln osv.

Det är inte ett shysst bett.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Kolla upp tänderna på hästen, är min första tanke...

Sen hänger jag inte riktigt med ang. snodden:
Men varje gång vi knäpper snodden åker huvudet upp, trots att hon gått väldigt avslappnat utan snodden ett dugg spänd 1 minut innan.
Menar du att hon har börjat slappna av, och att ni då sätter fast den??
Det tycker inte jag låter så bra. Om hon börjar slappna av är det ingen idé att störa henne, så fortsätt utan att spänna den.

För att få henne att slappna av vid ridningen kan det vara bra att variera riktning och farten ofta. Exempelvis skritt 10 steg, trav 5 steg, 2 metersvolt åt höger, skänkelvikning 10 steg, 1 metersvolt åt vänster, trav 4 steg, öppna 2 meter, sluta 3 meter, snabb skritt 12 steg, långsamskritt 7 steg osv...

Alltså mycket variation, hoppas du hängde med i vad jag menar :)
På en del hästar fungerar det jättebra, medan andra bara blir mer stressade. Så prova dig fram! Blir hon stressad av den typen av ridning, kan du prova med annat.

Prova även att rida på halvlånga tyglar, så hon får chansen att söka sig neråt... Men kolla upp tänderna först (tycker jag):)
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Hur arbetar hästen med ryggen när du rider?

Jag förstår att det är obehagligt om den slänger upp med huvudet så väldigt högt, men jag skulle ändå skippa snodden och använda martingal istället.
Kanske prova bettlöst, ett ponny-hack tex, och se om hästen reagerar annorlunda.
Öppnor och övergångar etc är ju bra övningar för att få hästen att mjukna lite, men det har du säkert redan provat.
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Hej!

Jag har själv en häst som gillar att gå med huvudet i vädret och drömma om varma öknar och massor av sand (ja, hon är arab).
Det vi insett på henne är att hon inte trivs med bett- alls! Och om jag tar i bettet i fel vinkel då åker huvudet up på ingen tid alls.

Om jag var du/ni skulle jag:

1. Byta till ett rakt, 2 eller 3-delat bett. Obs, att det måste passa längd och tjockleksmässigt- många hästar går med alldeles för långa bett och får av den anledningen ont i munnen.

2. Testa att rida bettlöst- känner du/ni er osäkra kan man ha tex ridkapson och bett (dubbla tyglar) och ha bettet som "nödbroms".

3. Ta hjälp av kunnig tränare som inte ser hästens position på huvudet som ett kvitto på att hästen jobbar rätt.

4. Var extremt noggranna med eftergifter framåt och att handen INTE går bakåt eller nedåt (nedåt gör att bettet hamnar i fel vinkel mot underkäken och det kan göra ordentligt ont om hästen är lite känslig!).

5. Rid varierat- låt hästen gå "off-road" i skogen och se sej för själv, lägg bommar att trava över, variera övningar, tempo och gångart mycket.

6. Se till att ni båda har roligt och trivs ihop! Ridning är en konst, inget man kan hasta fram i ett ögonblick:-)

/ Lavinia, som själv kämpar med händernas position
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Vi har en kallblodstravardam som var likadan (och är fortfarande vissa dagar hon är stressad och okoncentrerad). Att ha inspänningstyglar osv hjälper inte, det döljer bara problemen.

Det enda det hänger på är balans, bakdel och bogar! Vår tjej har lätt för att falla inåt och lägga vikten på innerbogen, varpå ryggen åker ner och bakbenen skyfflar på men bär inte som de ska. Vi fick stränga order om att träna sidförande hjälper, MYCKET. Du ska lära hästen flytta sin bakdel för dina skänklar, och flytta sin framdel. Sedan övar du på det och sätter ihop det. Rider mkt på volter, och flyttar hästen ut på voltspåret med din innerskänkel. Rätt vad det var så bara poff! Hästen gick på tygeln och trampade så pass med bakdeleln att min syrra knappt kunde sitta kvar i traven. :laugh: Det var SÅ kul att se, när hästen helt plötsligt blev engagerad i bakdelen så gav hon självmant en riktigt fin eftergift för handen också. Inget pillande och joxande med handen, och inte pressa ner handen bara för att du vill ha ner huvudet, det stör bara hästen, det är sidförande och framåtdrivande skänklar som kommer ge resultat på riktigt. Du vill att hästen ska söka sig framåt mot din hand, stretar du bakåt får du samma resultat som du fått hittills, en kraftig underhals och en häst med stum mun.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Kolla upp tänderna på hästen, är min första tanke...

Sen hänger jag inte riktigt med ang. snodden:
Menar du att hon har börjat slappna av, och att ni då sätter fast den??
Det tycker inte jag låter så bra. Om hon börjar slappna av är det ingen idé att störa henne, så fortsätt utan att spänna den.

För att få henne att slappna av vid ridningen kan det vara bra att variera riktning och farten ofta. Exempelvis skritt 10 steg, trav 5 steg, 2 metersvolt åt höger, skänkelvikning 10 steg, 1 metersvolt åt vänster, trav 4 steg, öppna 2 meter, sluta 3 meter, snabb skritt 12 steg, långsamskritt 7 steg osv...

Alltså mycket variation, hoppas du hängde med i vad jag menar :)
På en del hästar fungerar det jättebra, medan andra bara blir mer stressade. Så prova dig fram! Blir hon stressad av den typen av ridning, kan du prova med annat.

Prova även att rida på halvlånga tyglar, så hon får chansen att söka sig neråt... Men kolla upp tänderna först (tycker jag):)

Oj, upptäckte att jag formulerade mig lite illa där:angel: Det jag menar är att vi börjar att rida henne med snodd (vi har den alltid på det "utspändaste"). Sen när vi skrittar av henne på långtygel och hon går avslappnat så knäpper vi loss den. Om man tar henne i munnen då så åker huvudet upp. Kanske har jag för dåligt stöd på ytter? :O :idea:

Och det med tänderna kan vara nått, men jag tvivlar på det eftersom att hennes förra ägare hade ner henne till en meriterad tandklinik som fixade hennes tänder. Inga veterinärer som skadat henne i munnen med vassa raspar.
Tack för alla tips!!:laugh:
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Hur arbetar hästen med ryggen när du rider?

Jag förstår att det är obehagligt om den slänger upp med huvudet så väldigt högt, men jag skulle ändå skippa snodden och använda martingal istället.
Kanske prova bettlöst, ett ponny-hack tex, och se om hästen reagerar annorlunda.
Öppnor och övergångar etc är ju bra övningar för att få hästen att mjukna lite, men det har du säkert redan provat.

Hon jobbar bra med ryggen och går väldigt avslappnat. Så fort hon får ner huvudet så blir hon 100 ggr mer fokuserad. Har funderat på bettlöst, men vi får se hur det blir.
I vinter ska vi börja rida för instruktör igen i ridus och då ska jag passa på att rida utan. Det är så väldans mycket saker att titta på när vi är hemma och hästarna gnäggar borta i hagen ;)
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Hej!

Jag har själv en häst som gillar att gå med huvudet i vädret och drömma om varma öknar och massor av sand (ja, hon är arab).
Det vi insett på henne är att hon inte trivs med bett- alls! Och om jag tar i bettet i fel vinkel då åker huvudet up på ingen tid alls.

Om jag var du/ni skulle jag:

1. Byta till ett rakt, 2 eller 3-delat bett. Obs, att det måste passa längd och tjockleksmässigt- många hästar går med alldeles för långa bett och får av den anledningen ont i munnen.

2. Testa att rida bettlöst- känner du/ni er osäkra kan man ha tex ridkapson och bett (dubbla tyglar) och ha bettet som "nödbroms".

3. Ta hjälp av kunnig tränare som inte ser hästens position på huvudet som ett kvitto på att hästen jobbar rätt.

4. Var extremt noggranna med eftergifter framåt och att handen INTE går bakåt eller nedåt (nedåt gör att bettet hamnar i fel vinkel mot underkäken och det kan göra ordentligt ont om hästen är lite känslig!).

5. Rid varierat- låt hästen gå "off-road" i skogen och se sej för själv, lägg bommar att trava över, variera övningar, tempo och gångart mycket.

6. Se till att ni båda har roligt och trivs ihop! Ridning är en konst, inget man kan hasta fram i ett ögonblick:-)

/ Lavinia, som själv kämpar med händernas position

1. Hon rids med ett 3-delat bett idag som passar.
2. Bettlöst har varit en tanke som slagtit mig och jag har ridit henne med ett slags bettlöst huvudlag en gång, och när jag tog i henne blev det inte samma effekt med "huvud upp", men det är svårt att avgöra för då red jag barbacka på lång tygel mestadels.
3. VERY good point! Red för en väldigt brat tränare för ett tag sen, men hon bor så långt bort så ska börja träna för en annan i höst/vinter. Ska bli SUPER kul och intressant.
4. Ridit hos en tränare som var mycket noggrann med vinkeln på armen och avslappning i axlar etc, så jag hoppas och tror att det inte är problemet.

Tusen tack för tipsen! Mycket lättare att diskutera det med någon som sitter någotlunda i samma sits! :p
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Vi har en kallblodstravardam som var likadan (och är fortfarande vissa dagar hon är stressad och okoncentrerad). Att ha inspänningstyglar osv hjälper inte, det döljer bara problemen.

Det enda det hänger på är balans, bakdel och bogar! Vår tjej har lätt för att falla inåt och lägga vikten på innerbogen, varpå ryggen åker ner och bakbenen skyfflar på men bär inte som de ska. Vi fick stränga order om att träna sidförande hjälper, MYCKET. Du ska lära hästen flytta sin bakdel för dina skänklar, och flytta sin framdel. Sedan övar du på det och sätter ihop det. Rider mkt på volter, och flyttar hästen ut på voltspåret med din innerskänkel. Rätt vad det var så bara poff! Hästen gick på tygeln och trampade så pass med bakdeleln att min syrra knappt kunde sitta kvar i traven. :laugh: Det var SÅ kul att se, när hästen helt plötsligt blev engagerad i bakdelen så gav hon självmant en riktigt fin eftergift för handen också. Inget pillande och joxande med handen, och inte pressa ner handen bara för att du vill ha ner huvudet, det stör bara hästen, det är sidförande och framåtdrivande skänklar som kommer ge resultat på riktigt. Du vill att hästen ska söka sig framåt mot din hand, stretar du bakåt får du samma resultat som du fått hittills, en kraftig underhals och en häst med stum mun.

Tack för tipsen! Det ska jag verkligen prova! :laugh:
Och det med stum mun: Hon är inte det minsta stum när hon går med eftergift i nacken, men när hon får upp huvudet kopplas liksom känseln i munnen bort på något vis. Det är småtrixigt att få ner det även fats man rider på lång tygel för hon blir ofokuserad och lite trippig ibland. Ibland travar hon iväg med huvudet i vädret fast man inte gjort något och då måste man ju få stopp på henne på något vis :confused: Men när vi kommer till ridhuset och jag rider utan snodd så ska jag börja med att jobba med mitt ytterstöd för det vet jag att hon behöver, men jag har nig inte riktigt gett henne så mkt som hon behöver :crazy:
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Oj, upptäckte att jag formulerade mig lite illa där:angel: Det jag menar är att vi börjar att rida henne med snodd (vi har den alltid på det "utspändaste"). Sen när vi skrittar av henne på långtygel och hon går avslappnat så knäpper vi loss den. Om man tar henne i munnen då så åker huvudet upp. Kanske har jag för dåligt stöd på ytter? :O :idea:
Nu hänger jag med :)

Och det med tänderna kan vara nått, men jag tvivlar på det eftersom att hennes förra ägare hade ner henne till en meriterad tandklinik som fixade hennes tänder. Inga veterinärer som skadat henne i munnen med vassa raspar.
Tack för alla tips!!:laugh:
Hur länge har du haft hästen? Hur länge sedan är det som någon tittade på tänderna? En del hästar sliter ojämnt på tänderna och vassa kanter kan då uppstå. Min häst är en sådan som behöver kollas ofta. Äter hon hö från ett foderbord, höhäck eller höpåse så tar det bara någon månad innan tänderna har slitits helt åt skogen... Så det kan ju vara bra att kolla upp det.
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

*kl*

Vi har en häst som gör så, han jobbar på ridskola.
Han gör det för att han är fruktansvärt känslig i sin mun, och är rädd för att någon ska dra i den. Han går på ett rakt gummibett, det är det ända han trivs på (men vi har haft tidigare hästar med samma problem som har kunnat gå på vanliga raka).
Han är dock inte svår alls att sänka nacken på, om man vet hur man ska rida.
Han kräver en helt stilla hand och inget joxande med tyglarna fram och tillbaka. (Nu besrkiver jag utifrån att hästen jobbar på bra med bakdelen och det bara är framdelen som saknas). Är man stilla i handen och visar att man inte tänker dra i den, då sänker han sig, blir man för hård åker huvudet upp direkt och man får jobba dubbelt så mycket igen.

Jag tycker oxå att du ska rida för tränare (vilket du ju ska göra), och med hjälp därifrån när du har någon som ser hur hästen jobbar så är den enda hjälptygeln som jag räkomenderar en tiedemantygel.
MEN INTE FÖRÄN DU HAR FÅTT HJÄLP MED ATT SE ATT HÄSTEN JOBBAR PÅ BRA I ÖVRIGT(så att ingen tror att jag rekomderar att man ska spänna in hästns huvud).

1. Tränare
2. Byt bett (rakt, eller bettlöst)'
3. Ev en tiedeman.
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Det låter som om du inte har hästen på dina hjälper öht.
Har du någon tränare som hjälper dig?
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Lär hästen att sänka huvudet, både avsuttet och uppsuttet. Ta hjälp av en tränare som kan förklara så att du och hästen förstår.
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

1. Hon rids med ett 3-delat bett idag som passar.
2. Bettlöst har varit en tanke som slagtit mig och jag har ridit henne med ett slags bettlöst huvudlag en gång, och när jag tog i henne blev det inte samma effekt med "huvud upp", men det är svårt att avgöra för då red jag barbacka på lång tygel mestadels.
3. VERY good point! Red för en väldigt brat tränare för ett tag sen, men hon bor så långt bort så ska börja träna för en annan i höst/vinter. Ska bli SUPER kul och intressant.
4. Ridit hos en tränare som var mycket noggrann med vinkeln på armen och avslappning i axlar etc, så jag hoppas och tror att det inte är problemet.

Tusen tack för tipsen! Mycket lättare att diskutera det med någon som sitter någotlunda i samma sits! :p

Hej igen!

Jag har ridit för flera tränare som tycker jag har en mjuk och fin hand. Inte förrän jag började rida för min nuvarande har NÅGON sagt att min hand går bakåt och stör min häst! Själv var jag inte heller medveten om det! Läskigt faktiskt- eftersom de jag ridit för tidigare själv är dressyrryttare på hög nivå. med flera års erfarenhet av träningar och lektioner..

Nu vågar jag knappt rida för nån annan än min nuvarande tränare- hon ser så väl mina fel och brister, men lär mej ta mej ur dom.

Låter bra med tränare- och som sagt, du kan alltid rida med "dubbelbett" (bett i munnen för säkerhets skull och sen tex ridkapson också- med dubbla tyglar och bara använda kapsontygeln om hästen sköter sej- oftaser man ett snabbt resultat av det:-).

Hoppas det går bättre och rapportera gärna!

/ lavinia
 
Sv: Hjälp. Går med huvudet högt.

Det är småtrixigt att få ner det även fats man rider på lång tygel för hon blir ofokuserad och lite trippig ibland. Ibland travar hon iväg med huvudet i vädret fast man inte gjort något och då måste man ju få stopp på henne på något vis

Är hon "farlig" när hon travar iväg själv med huvudet på skaft? Går det inte att försöka rida lätt långsamt, försöka få ned farten utan att ta i tygeln, låta henne gå där tills hon själv vågar sig på ett stöd på handen? (så har jag iofs bara ridit på hästar som tenderar att 1. krulla ihop sig eller om man inte underlättar det går upp med huvudet som nr 2. Då vill man ha ett mellanting och ofta med drivning och lugn hand kan de ta lite stöd, då låter man de behålla det på sin nivå och försöker inte "ta det ifrån dem" genom att pilla med handen så de krullar ihop sig igen. Efter några lektioner så kan man få mer stöd och till slut alltmer samling, men ingen tjusig samling snabbt).
 

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittade inte det svar jag ville ha och inte heller rätt tråd... förlåt moderator om jag postar en till kaka på kaka tråd!:o...
2
Svar
27
· Visningar
3 396
Senast: älgen
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 863
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp