martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Rouise

Trådstartare
Har sökt men hittade inte det svar jag ville ha och inte heller rätt tråd... förlåt moderator om jag postar en till kaka på kaka tråd!:o


Jag har en fundering och jag vet inte om jag är ute och cyklar helt eller hur det är därför frågar jag här nu! jagf är dessutom travtjej så jag har för lite kunskap av ridutrustning.

jag rider en kallblodsmärr som är på toppen av sin travkarriär, jag har utbildat henne själv i ridningen, vi har lång väg kvar att gå men vi är i ett skede nu där vi har lite problem och jag försöker klura ut olika lösningar med utrustning. men jag är i ett skede där jag behöver hjälp så att säga.

problemet är alltså detta: hennes huvud åker upp och hon blir het och stark, Mina händer höjs nästan 1-1½ dm för att jag ska orka hålla henne ( gäller alla gångarter) håller jag i henne så blir hon hetsig.

det jag vill är att förhindra att hon får upp huvudet i det läget då hon blir sådär fruktansvärt stark. Men huvudet i en lägre position så blir hon inte lika stark och jag behöver inte höja händerna. Har inte alls problem att hålla henen när hon är het men behåller huvudet i en lägre position,

Har då funderat på om en halsförlängare aka gummisnodd skulle kunna hjälpa?
eller kanske en Martingal? annat förslag?

jag vill alltså BARA förhindra att hon har upp huvudet och kikar på stjärnorna, inte till något annat. detta vill jag också ska vara en övergångsfas och jag vill kunna plocka av eländet så fort som möjligt, men just nu så är hon för stark och när hon kommer till det läget så är hon svår, och jag vill inte ha denna dragkamp, Jag är också medveten om att denna utrustning inte är lösningen på problemet, men tills dess att jag fått rätsida på det hela så behöver jag något så jag kan orka hålla henne utan att ha ont i armarna efter en uteritt.

alla förslag/tips är välkomna! kan tillägga att det är inte alltid som hon blir såhär het, det beror lite på hur hon ligger till med brunst och hur det ser ut i träningsschemat etc. så det beror inte på smärta, exemplevis dagen efter mer än en dags vila är hon het, lika dagen efter lopp, när vi rider en speciell slinga, ja det är vid vissa tillfällen, och ska jag då rida då så är det bara då jag kommer använda denna extra utrustning, alltså inte hela tiden, för det finns dagar då kobramärren faktiskt är lugn och snäll också.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Personligen tycker jag att hjälptyglar man inte kan inverka på är bäst(gummisnodd, inspänningstyglar t.ex.),

Rider du med en tygel du kan inverka på (t.ex graman, tideman) så blir det ändå mkt arbete/tryck i händerna, och då hamnar trycket i munnen, och lätt är det att glömma att ge eftergift i precis rätt tillfälle. Prova halsförlängare, det är ju den billigaste hjälptygen. Dock kan hästen fortfarnade dra upp huvudet om den känner för det, och till slut har du nog en vacker överhals :d
En dyrare variant är Gogue, bild finns på h**ks. Om man sätter den tillräckligt men lagom hårt tar det stopp, tror inte det är så mkt resår i den. Då får hästen helt enkelt hitta eftergiften själv, och man slipper dragkamp i tygen, mycket smidigare enligt mig och min häst. Men allt är ju individuellt.

Spänn inte in för mkt dom första gångerna, låt hästen vänja sig, hästen kan ju också börja arbeta med muskler den inte har så vältränade och kan då få lite träningsvärk. ;)

Hoppas du får någon nytta av mina tips =)
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Jag hade liknande problem ibörjan med mitt förra sto. När jag ville att hon skulle sakta av drog hon upp huvudet och det blev en "dragkamp" mellan oss. Jag frågade muin tränare vad jag skulle göra åt saken. Rådet jag fick var att köppa gummisnodar och ha på dom ibland.

Först red jag med dom varannan var tredje dag. Efter 2-3 veckor hade jag med dom ut men inte på. Började hon bråka åkte dom på. I slutet använde jag dom när jag red ut (eller hade med mig dom). För mig och min häst fungerade gummisnodarna perfekt då jag fick henne riktgit lyhörd.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Jag skulle prova med martingal först, den inverkar ju bara när hästen kör upp huvudet och är nog "snällast" av alla hjälptyglar.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Personligen tycker jag att hjälptyglar man inte kan inverka på är bäst(gummisnodd, inspänningstyglar t.ex.),

Rider du med en tygel du kan inverka på (t.ex graman, tideman) så blir det ändå mkt arbete/tryck i händerna, och då hamnar trycket i munnen, och lätt är det att glömma att ge eftergift i precis rätt tillfälle.

Gummisnodd och inspänningstyglar ger ju tryck i munnen och det går inte att ge eftergift i rätt tillfälle... :confused:
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Svar till Linda8142

Ryttaren kan inte ge eftergift. Hästen måste hitta den själv. Så enkelt är det.:)
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Tycker du ska testa på Gogue eller graman... Eller så testa martingal först och kanske ha den lite kortare än normalt... Allt bäst å börja med det "snällaste"...

Jag är inte den som rekomenderar halsförlängare då jag tycker att det är en hjälptygel som oftast inte ger eftergift förrens hästen går alldels för lågt... Då dom oftast är för korta...

Jag själv föredrar gramanen då du själv kan ge den eftergiften som behövs snabbt å enkelt.
Å dom flesta hjälptyglar påverkar på nått i sätt i munnen så det kommer man inte undan...

Men blev lite nyfiken vad har du för bett??? och hur är hon att rida på marken ?
Blir hon stark å het så höj inte handen utan låg hand... å går det så in med henne på en volt å ta ner henne i skritt å börja om... å så fort hon blir het så ner i skritt eller försök ge henne en uppgift tex volten eller nått... Bara ett litet tips :) Hoppas det går bra...
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Inte så smart att rekommendera graman. Det om något är en väldigt skarp hjälptygel som oftast gör mer skada än nytta. Ska absolut inte användas av ovana ryttare, nu uppfattar jag det som att TS inte är alltför rutinerad ryttare utan mest håller på med trav.

Till TS
Jag skulle nog börja med en vanlig martingal. Sedan fortsätta att jobba på att få hästen att lyssna på dig. Rid mycket övergångar försök få hästen att lyssna även när den vill bli het och springa fort. Inte helt enkelt men det är bara att kämpa på!
Lycka till!:laugh:
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

En martingal som är rätt anpassad (och jag utgår från att ev hjälptygel är menad att använda på rätt sätt:D) hjälper bara om hästen kastar upp huvudet och riskerar att knäcka näsbenet på ryttaren.
Alltså inget direkt bra elelr hjälpande tygel i just detta fall i mina ögon.

Eftersom jag själv ridit och utbildat ganska många hästar. Både rid och travhästar och vet att i det läget du verkar hamna så är en extra tygel inte heller så bra alternativ. Pullande kusa och extra prylar brukar bli för m,ycket att hålla reda på.

Antarockså att du jobbar på dressyrdelen för at få hästen mer för hjälperna osv.

Summa summarum efter allt detta svammel.:D
Thidermantygel.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

jag tror inte heller en martingal skulle göra någon nytta, det är fortfarande för lätt att köra upp huvudet och dra om det är vad hon vill.
gillar dock egentligen inte gummisnodden heller, den är för statisk och ger troligast en häst som knäpper av i nacken för att komma undan det konstanta trycket.. jag tycker iaf personligen att den är svår att reglera så den slutar verka i rätt ögonblick...

gogue kan vara ett alternativ, eller chambon, som väl är en av de snällaste, även om den kanske mest används till longering.. (finns lite trådar i ämnet om man söker :)) båda funkar mig veterligen så att de ger tryck på nacken när hästen höjer huvudet,men slutar inverka när hästen sänker huvudet.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Fast martingal skulle jag nog testa eller thiderman. Skulle avstå från gummisnodd tycker de flesta hästarna går emot effekten och får underhals.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

var det ett knapplån?
För annars förstår jag inte riktigt...

Det var ju just thiderman jag rekomenderade.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Inte så smart att rekommendera graman. Det om något är en väldigt skarp hjälptygel som oftast gör mer skada än nytta. Ska absolut inte användas av ovana ryttare, nu uppfattar jag det som att TS inte är alltför rutinerad ryttare utan mest håller på med trav.
:

Nää mitt misstag skulle självklart skrivit att första gångerna ska den ridas med för tränare så man lär sig... Tills man känner att man behärskar den... Mitt fel :)
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Problemet är att hästen inte är utbildad till ridhäst. Vill man använda en travhäst till ridning ska den utbildas för ändamålet. Men det är ju svårt när den fortfarande går på travet. Då får man de här problemen. Som travtränare hade jag inte varit odelat positiv till att lära om vissa detaljer, särskilt inte när hästen står på toppen av karriären. Då vill man ju förändra så lite som möjligt.

Att med våld tvinga hästen (dra ner huvudet med hjälptyglar) innebär alltid en risk för skador, eftersom hästen inte själv väljer det man då ber den om. Ska du använda och lägga om hästens rutiner och sätt tycker jag du absolut måste kolla detta med tränare FÖRST och kanske också be denne om råd innan du förändrar något.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Eftersom det du vill motverka är att hästen kastar upp sitt huvud högt så är det en martingal du ska sätta på.
I övrigt så är det en utbildningsfråga. Gå grundligt tillväga i basarbetet. Hästen ska förstå vad du vill med säte, vikt, skänklar och tygeltag. Gå inte vidare förrän hästen är redo och orkar. Det är stor skillnad för hästen att dra och att bära upp en ryttare.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Svar till Linda8142

Ryttaren kan inte ge eftergift. Hästen måste hitta den själv. Så enkelt är det.:)

Ryttaren kan (och ska) ge eftergift på ett tygeltag. Hästens eftergift är en annan sak. Ni pratar om två olika saker alltså.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Jag rider oftast på ett tredelat eggbett, har provat ett Kimblewick nu men är inte helt nöjd med hur hon svarar, ska prova lite mer innan jag ratar bort det helt.

hon är svår att rida i dressyren, Hon är pigg på att springa men inte så pigg på att jobba, största problemet är att få henne att slappna av och börja bära sig själv, men kommer man över det så går det oftast bra.



kan tillägga att detta är en häst sprängfylld utav stress, att hon inte har gått under utav magsår förstår jag inte, det är ridningen som håller henne i balans.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

tja, om vi säger såhär jag har ridit mycket häst, mycket olika hästar och är kapabel till att både rida in och utbilda till viss mån, däremot så är jag inte så pass rutinerat att jag kan klara ut denna häst själv.

men jag har aldrig ridit med graman så det hade jag fått be min tränare instruera mig om.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Problemet är att hästen inte är utbildad till ridhäst. Vill man använda en travhäst till ridning ska den utbildas för ändamålet. Men det är ju svårt när den fortfarande går på travet. Då får man de här problemen. Som travtränare hade jag inte varit odelat positiv till att lära om vissa detaljer, särskilt inte när hästen står på toppen av karriären. Då vill man ju förändra så lite som möjligt.

Det är en häst som är under utbildning i ridningen ja, och ja hon är på toppen av sin travkarriär. Travtränaren är mycket positiv till att hon ridtränas, hon tränas mer under ryttare än framför vagnen.

Personligen så tror jag att dom kan lära sig och anpassa sig till olika situationer. hästarna får lära sig att använda kroppen och jobba på olika sätt beroende på vad som krävs av dem.
drar dom fyrhjulsvagnen med lokselen jag då jobbar dom på ett annat sätt än när dom drar speedcarten med travselen.
lika så ska en travhäst kunna bära sig under ryttare utan att det skadar prestationerna på travbanan. jag är övertygad om att det skadar mer att rida runt på dem när dom saknar bärighet.

Att med våld tvinga hästen (dra ner huvudet med hjälptyglar) innebär alltid en risk för skador, eftersom hästen inte själv väljer det man då ber den om. Ska du använda och lägga om hästens rutiner och sätt tycker jag du absolut måste kolla detta med tränare FÖRST och kanske också be denne om råd innan du förändrar något.

Tränaren är som sagt helt med på att hästen både behöver stressa ner OCH sluta vara stjärnkikare. Tränaren han kör, ridningen har han inte så stor koll på så några råd har han svårt att ge.

som jag skrev i början så ville jag ha ett lite bollplank, jag har aldrig använt hjälptyglar förut, har aldrig haft det behovet, men med jhust denna individ kanske det behövs, men min kunskap brister. men det handlar inte om att få ner hästen i form, utan att få ner huvudet på henne( till en normal huvudföring) för när hon är där uppe och hugger i ja... då är man ganska svag som ryttare, och jag har ialafall svårt att komma tillrätta med problemet.
 
Sv: martingal, gummisnodd..... utrustningshjälp!

Nu tror jag du har rätt stora luckor i resonemanget. Att få ner hästens huvud MÅSTE betyda att få ner hästen i form. Annars tvingar du ju bara ner huvudet utan något uppbyggande arbete, och det som inte bygger upp bryter per automatik ner.

Tänk om helt. Jag har ridtränat både aktiva travhästar och f d travhästar och det finns inga lätta och snillrika genvägar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 549
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 024
Senast: manda
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 893
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp