Hjälp min häst

B

Bellenbus

Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel:

Det hela började för 3 veckor sedan med att min häst stod och åt havre+betfor (uppblött såklart) när han hade ätit en liten stund började han bete sig konstigt, lyfte på överläppen, skrapade oroligt i marken osv. Vi förstod efter en stund att det rörde sig om foderstrupsförstoppning och började massera halsen på honom. Efter en liten stund hostade han själv upp en massa dregel och havre och sedan gick han tillbaka till krubban igen och ville äta ;) . Var efter dett helt normal igen och åt precis som vanligt. Det enda jag har märkt på honom är att han vid några tillfällen när han ätit sin havre+betfor har sett ut som om någonting har fasnat i en tand på honom, han har spottat ut det han har ätit på och sedan fipplat med tungan. Efter det har han ätit precis som vanligt igen.

Våra hästar har gått på bete hela tiden och han har inte ätit hö alls när han har kommit in några timmar, detta har jag inte tänkt så mycket på, han är inget matvrak i vanliga fall utan äter när han är hungrig. Förra fredagen märkte jag dock hur han försökte ta en tugga hö, för att sedan spotta ut den igen. Han försökte några gånger till men det såg ut som om han hade ont någonstans för han spottade ut det lika snabbt igen. Fick såklart lite panik, äta måste han ju kunna, provade därför att ge honom hösilage, som han brukar få vintertid. Detta gick bra att äta så jag lät honom stå inne några timmar till innan jag släppte ut honom igen. På lördagen kom jag upp, tog in honom i boxen och han försöker äta det hösilaget som blev kvar, utan att lyckas. Här någonstans inser jag att det är dax att ringa veterinären, bestämmer mig dock för att det kan vänta till måndagmorgon.

Under söndagen äter han först lucernhack utan problem, men kan inte äta hö. Efter en stund äter han hö men plötsligt kan han inte äta lucerhack längre:confused:

På måndagen ringer jag veterinären som kommer upp direkt. Han tittar honom i munnen, utan att hitta någonting förutom en pytteliten rodnad i tandköttet som egentligen absolut inte ska påverka honom. Han säger dock att vi lika gärna kan behandla honom med finadyne ifall det är en inflammation, dessutom tar det bort ev smärta om det nu gör ont. Jag förslår då att han ska titta hur han äter först och ställer fram lite hö till honom i hopp om att han ska visa hur konstigt det ser ut emellanåt. Som "tur" var så äter han konstigt och veterinären får direkt ett förbryllat utryck i ansiktet och säger genast att jag ska åka in på klinik med honom för detta är INTE normalt. Han misstänker att foderstrupsförstoppningen kan ha orsakat någon skada som gör att det gör ont att tugga men han tycker det är lika bra att de får titta på honom på en klinik eftersom de har bättre verktyg för detta. Till saken hör också att när veterinären hade åkt och jag går in i stallet igen så står hästskrället och äter hö, helt normalt :confused:

Jag ringer således till närmsta klinik och får tid redan dagen efter. Åker dit med honom och de ger honom lugnande och kollar med kamera i halsen och svalget på honom utan att hitta någonting. De gör även en grundlig genomgång av tänder och mun men hittar ingenting:confused: . Han är alltså kanonfin både i munnen, halsen, svalget, you name it.....

När jag frågar veterinären vad jag ska göra så rycker han bara på axlarna och säger: Det finns inga fel på din häst och utan fel går det inte att behandla honom. Så han rekommenderar mig att åka hem och avvakta. Ringer till den första veterinären som kollade honom eftersom han gärna ville veta vad dom hittade. När jag säger att dom inte hittade någonting så blir han mycket förvånad och säger att han ska ringa och konsultera någon i Skara för att höra vad dom har att säga. Han skulle ringa mig eter helgen så vi får väl se vad dom säger.

Under de dagarna som har gått efter att jag var på kliniken med honom så har han ömsom ätit ömsom inte ätit, utan något särskilt mönster. Ena sekunden kan han äta ett helt äpple och pellets utan problem för att i nästa sekund inte kunna tugga lucernhack och havre+betfor. *suck*

Igår var det dax igen, gav jag honom havre+betfor, började med att ge honom lite i handen för att se om han kunde tugga och det gick bra. Ställde sedan in hela krubban till honom och han står lugnt och fint och tuggar som vanligt. En liten stund senare har han fått foderstrupsförstoppning igen. Han står och hostar, krampar osv. Ringer genast veterinären för nu är jag riktigt trött på att inte få några svar. När jag precis har fått tag på jourhavande vet (inte den som var hos honom) så löser det sig av sig självt och hästen återgår till att leta mat i krubban. Berättar då om problemet för veterinären och tänker att jag ska få en second opinion. Hans svar blir att jag kanske ska undvika att ge honom torr betfor :crazy: . Eh han fick rejält uppblött betfor med havre i. Utöver detta får jag inga som helst svar från honom så jag avslutar snabbt samtalet.

Jag tror ju att denna foderstrupsförstoppning beror på att han inte tuggar maten. Men frågan är varför han inte gör det... Jag har ju haft två veterinärer som har tittat honom i munnen och det är ju ingen som hittar några fel på honom. Jag var dessutom hos en erkänt duktigt hästtandläkare för bara 2,5 månad sedan för att prova ut bett och han undersökte ju såklart honom i munnen också och hittade i princip inga fel på honom, en lite vass kant som han fixade till men förövrigt så var det ingenting, han hade ovanligt fina tänder enligt honom.

Frågan är bara vad gör jag nu? Vad kan man undersöka mer? Är det någon som har varit med om något liknande?

MVH
 
Sv: Hjälp min häst

Hej.. min moster har en häst som från att han var unghäst har haft problem med tänderna (är nu 5 år). Det började med att det upp ståg "fickor" under tänderna som blev infekterade och tillslut så gjorde det så ont att tugga så att han slutade helt med att äta. Dom åkte ner till T*N och där tömmde dom fickorna på ca 1 liter blod och var...:smirk: :eek: Dom har till och från fått åka ner till T*N (hästtandläkaren) Och upprepa detta några ggr... Nu börjar det bli mycket bättre men det är fortfarande svårt med bett i munnen.

Men jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för din häst, det är aldrig kul med en sjuk häst och desto mindre roligare att ingen vet vad som är fel! Så jag håller tummarna att det löser sig för er!
//MW
 
Sv: Hjälp min häst

på kliniken bör dom väl ha röntgenutrustning? kanske dags att ta en röntgenbild av hästens käke?
jag tror på elwiras teori..
 
Sv: Hjälp min häst

Fast han har inga som helst problem att ha ett bett i munnen.

Är det inget som syns på dom alltså? För de har ju tittat honom ordentligt i munnen utan att hitta något. Ingen svullnad ingen ömhet inga vassa tänder, ingenting. Dessutom luktar han inte illa överhuvudtaget.

Är det inte konstigt också att han kan äta ibland men inte alltid?

Tack för ditt svar föressten :bow:
 
Sv: Hjälp min häst

Jag funderade också på om vi skulle ha röntgat honom, får väl se vad de säger på Måndag när jag ringer.

Är så himla frustrerande när jag tydligt ser att allt inte står rätt till med honom meda veterinärerna inte hittar något alls! Dessutom är det så konstigt när han kan äta exempelvis pellets och hela äpplen men inte havre, lucern och hö.

Tänk om hästarna kunde prata!

Tusen tack för ditt svar... Tänkte vara väl förberedd när jag ringer på måndag så jag kan kräva att de ska exempelvis röntga käken, jag tänker inte ge mig förrän de hittar något fel på honom.:devil:

Är så skönt att ni på bukefalos kan ställa upp och ge lite feedback på vad ni tror:love:
 
Sv: Hjälp min häst

Inlärt beteende kanske? Maten gjorde ont en gång, kanske gör den det igen? Det är kanske en löjlig tanke, men varför inte?
 
Sv: Hjälp min häst

Har de kollar tandköttet på din häst? Kan det vara s att en tand inte kommit fram (ex en vargtand) och som ligegr och tar ont under tandköttet. Det synns inte utanpå men det känns.

Alt. kanske en spricka i käken? Som gör att han får ont av att tugga vilket leder till att han inte tuggar och därmed får foderstrupsförstoppning.

Att han äter ibland och ibland inte kan bero på om han för tillfället får ont av att röra käkarna eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp min häst

Jag har faktiskt också funderat på om det kan vara inlärt beteende eftersom han är ganska känslig:angel:

Men i så fall tycker jag att det är konstigt att han äter normalt ibland och ibland inte.

Usch, svårt det här!
 
Sv: Hjälp min häst

Jag tycker väl att det allra troligaste är att det är något under tänderna eller i käken. Det borde väl vara dom sakerna som inte syns vid en undersökning. Är det någon som har erfarenhet av dessa saker?

De har kollat honom jättenoga i munnen och klämt och känt men de kan ju ändå ha missat det om det är något precis under någon tand som gör ont.

Dagens rapport är i alla fall att han har ätit en massa gräs utan några som helst problem att tugga samt hela äpplen som han också tuggade utan problem. Jag har inte vågat ge honom någon havre idag utan han fick bara uppblött lusernpellets, det kan de väl ändå inte sätta i halsen?

Tack för ditt svar :bow:
 
Sv: Hjälp min häst

Jag vet inte hur du ger pålle sitt kraftfoder men om du inte ger det i mark/golvhöjd skulle jag rekommendera att du gör det. Det är inte normalt för en häst att äta på högre höjder än på marken.
Det är inte någon lösning på det stora problemet men han kanske slipper foderstrupsförstoppning igen.

Jag skulle nog ta röntgen och ger det ingenting skulle jag försöka komma till Torbjörn tandläkare så han fick titta pålle i munnen (litar inte riktigt på vet när det gäller tänder..:angel: )

Hoppas guldklimpen blir bättre snart!
 
Sv: Hjälp min häst

Jaha så har man varit iväg med hästskrället hos vet. igen. Den här gången var det en jätteduktig veterinär från Skara som tittade på honom.

Han har gjort en total genomgång av munnen, svalget, strupen osv. Utan att hitta någonting, han var helt perfekt i munnen och det fanns ingen tillstymmelse till någon svullnad eller någonting. Veterinären har gått igenom varje enskild tand och kollat både med kamera och med spegel för att komma åt lättare. Han har också "slagit" lite på varje tand för att se om han kan framkalla någon reaktion. För att vara på den säkra sidan så kollade han honom i halsen ytterligare en gång men det var inget fel där heller.

Gick sedan över till att röntga honom, både tänder och käke. Men återigen hittade de ingenting :( . De har även tagit ett blodprov som jag får svar på imorgon men veterinären trodde inte att det skulle vara något på det. Det var mest för att verkligen ha gjort allt som han uttryckte sig:crazy:

Veterinären var helt uppgiven när han hade undersökt allt som gick att undersöka. Och tyckte att det var ett extremt krångligt fall som jag hade kommit in med:devil: Alla de teorier han först kom med sprack hela tiden eftersom han har så diffusa "symptom". Jag var även ute och visade honom hur han åt gräs så han kunde se att hans tuggbeteende var normalt och det var inga problem där heller. Likt f*rbannat har ju hästskrället problem med exempelvis hö och havre.

Veterinären tyckte att det inte finns någon fysisk anledning som ska göra att han inte kan tugga ordentligt men vad det beror på kunde han inte svara på. Så hans förslag var att antingen så åker jag hem med honom och ger honom klippt uppblött hö/hösilage samt bara uppblött foder som exempelvis pellets som ska vara precis som en gröt på gränsen till soppa för att minimera risken för foderstrupsförstoppning. Hans tanke var att om han börjar äta lite försiktigt så kanske han kommer över en gräns och tillslut börjar han äta normalt igen. Det andra alternativet är att jag lämnar in honom på en klinik där de får göra en totalgenomgång av honom och kolla exakt vilka fodersorter han kan äta och när och på så vis upptäcka ett mönster i hans något "störda" ätbeteende. Jag valde alternativ 1 till att börja med men funkar inte det så är jag ju tvungen att stalla upp honom på en klinik istället frågan är bara vad försäkringsbolaget tycker om det :crazy: De kommer säkert inte vilja betala ett öre av det här, eller hur funkar det?

Glömde ju berätta om ännu en irriterande sak som hände. När vi var klara på kliniken och precis skulle åka hem så gick vi en lite sväng med honom och då gick vi förbi en bal med hösilage som han råkade nappa en liten tuss ifrån och som han sedan tuggar i sig utan problem :confused: Medan när vi kommer tillbaka till stallet så snor han en tugga hö och den tuggar han först normalt sedan kommer det ut en liten boll som han sedan försöker tugga igen men spottar ut den efter en stund och ger upp. Varför kan hästskrället ibland men inte ibland?:devil:

Någon som har några nya idéer på vad det kan vara för något? Eller ni kanske har lite andra tips på hur man får honom att äta normalt? Och är det någon som har en aning om ifall försäkringsbolaget ersätter sådana här saker?

MVH
 
Sv: Hjälp min häst

Din häst låter Schizofren ;) :D

Sorry... men det var rolig/tragist läsning... Fy 17 vad jobbigt för dig!

Hoppas att det "löser" sig!
 
Sv: Hjälp min häst

Ja, jag börjar också undra om det är något sådan undrar om försäkringsbolaget ersätter det :angel:

Det skulle egentligen inte fövåna mig om det vore något sådant, det är en ganska speciell herre med ganska (läs väldigt) bestämda åsikter.;)

Är så himla frustrerande att se honom försöka äta när veterinären inte hittar felet på honom. Jag hoppas dock att jag kan lura i honom lite käk ikväll. Ska klippa hösilaget smått och eventuellt gömma lite godisbitar i så kanske han helt plötsligt "råkar" tugga lite hösilage också i sina försök att hitta godisarna. Och förhoppningsvis så äter han sedan helt normalt igen och så lever vi lyckliga i alla våra dagar:idea: (Ok, det var kanske lite väl mycket solskenshistoria, men man kan ju alltid hoppas:angel: )
 
Sv: Hjälp min häst

Bra idé, ska testa med något sådant!

Är nästan lite jobbigt att ge honom mat just nu eftersom han är så konstig ibland. Men vad ska man göra, han måste ju äta!:(
 
Sv: Hjälp min häst

Bara en fundering; det är inget fel på ditt foder. Kanske jag läst slarvigt men som sagt bara en fundering.
 
Sv: Hjälp min häst

Säkert väldigt långsökt i ditt fall om inga andra symtom finns eller funnits.
Det du beskriver förutom foderstrupsförst. hade min häst också för ett tag sedan. Satte det inte i samband försen nu när jag läste om din häst. Min häst bar sig så lustigt åt, ville äta men kunde inte, tuggade lite och spottade ut, såg ut som det fastnade m.m. framförallt höt men ibland även kraftfodret. Det mesta låg kvar på morgon. Gräset fungerade vad jag kunde se.

Detta upptäckte jag för ca en månad sedan, och nu i slutet av förra veckan så hade han plötsligt ätit upp nattetid och ser inte ut att ha några problem längre.

Problemet kom i samma veva som han även efter andra tillkommande symtom konstaterades ha akut Erlichia. ca en vecka efter avslutat behandling så började han kunna äta normalt igen eftersom allt då var borta på morgonen och inga utspottade rester finns.
 
Sv: Hjälp min häst

Hej, har bara skummat igenom ditt inlägg, men har du provat att utfodra honom på backen, i en hink. Min häst fick foderstrupsförstoppning 1 gång, och jag fick för mej att det hade med krubbans höjd att göra, hur han fick stå å böja sin hals för att äta. Jag kan vara ute och segla, men det är ju ett kostnads fritt alternativ!
Hoppas du hittar en lösning!
//Mallan
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 406
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: netschjen
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp